Adobe Systems SOCn5020 Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum Role vzdělání v životě jednotlivce Tomáš Doseděl Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 2 Lidský kapitál ̶Co je to vůbec ten kapitál? ̶ ̶Ze sociologie známe kapitálů spoustu: kulturní, sociální, ekonomický, symbolický… ̶Z každodenního života nejvíce kapitál ekonomický ̶ ̶Ale jak bychom mohli kapitál (obecně) definovat? Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 3 Lidský kapitál ̶Kapitál je něco, čím disponujeme, tedy co můžeme použít k prosazení svých zájmů ̶ ̶Lidský kapitál: prosazujeme svůj zájem na trhu práce ̶ ̶Zájem továrníka vs. zájem zaměstnance Zaměstnanci s vyšším lidským kapitálem umí vyrábět lepší výrobky Zaměstnanci s vyšším vzděláním vydělávají více peněz ̶ ̶Pohled OECD: jakékoliv dovednosti, schopnosti a vlastnosti jedince, které usnadňují vytváření osobního, sociálního a ekonomického blaha Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 4 Lidský kapitál ̶Kapitál je něco, čím disponujeme, tedy co můžeme použít k prosazení svých zájmů ̶ ̶Lidský kapitál: prosazujeme svůj zájem na trhu práce ̶ ̶Zájem továrníka vs. zájem zaměstnance ̶ ̶Pohled OECD: jakékoliv dovednosti, schopnosti a vlastnosti jedince, které usnadňují vytváření osobního, sociálního a ekonomického blaha Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 5 Návratnost vzdělání ̶Vyšší příjem ̶Lepší zaměstnání ̶Nižší riziko nezaměstnanosti ̶Stabilnější rodinný život ̶Lepší zdravotní stav a delší život ̶Nižší kriminalita a vyšší angažovanost ̶Vyšší subjektivní štěstí Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 6 Návratnost vzdělání https://www.youtube.com/watch?v=jcuh6TIkjKw&t=625s Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 7 Funguje vzdělání? ̶Problém selektivity vybíráme ty nejlepší a dáváme jim na to diplom ̶ ̶(Vysoká) škola jako zdroj znalostí, dovedností, hodnot homogenizace společnosti viz např. postmaterialismus signalizační teorie devalvace vzdělání Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 8 Západ vs. Východ ̶Inflace vzdělání: nic výrazného ̶Post-socialistické země: prudký nárůst návratnosti v 1990s Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 9 Západ vs. Východ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 10 Západ vs. Východ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶Základní: 26 733 100 ̶Vyučení: 29 776 111 ̶Maturita: 37 312 140 ̶VŠ (Mgr): 58 393 218 ̶ Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 11 Západ vs. Východ ̶Inflace vzdělání: nic výrazného ̶Post-socialistické země: prudký nárůst návratnosti v 1990s ̶Po roce 2009 (krize 2007/8): na Západě mírné zakolísání, na Východě stále rosteme ̶ ̶Post-socialistické země stále nejsou saturovány absolventy vysokých škol https://data.oecd.org/eduatt/population-with-tertiary-education.htm Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 12 Tři role univerzit (Keller, Tvrdý) ̶Chrám Elitní vzdělání pro úzkou skupinu vyvolených Zasvěcení do tajných nauk ̶Výtah Možnost zlepšení sociální pozice Sociální vzestup (vzestupná mobilita) ̶Pojišťovna Vzdělání ve vyšších vrstvách de facto povinnost Pojistka proti sociálnímu pádu (sestupná mobilita)