Adobe Systems SOCn5020 Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum Role vzdělání ve společnosti Tomáš Doseděl Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 2 Proč se vzdělanější lidé chovají jinak? ̶Nižší kriminalita ̶Vyšší politická angažovanost ̶Odlišný přístup k práci ̶Lepší spolupráce s lékaři, učiteli, úředníky ̶… Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 3 Přenos hodnot ̶Vzdělání unifikuje hodnoty ̶Symbolický kapitál, hegemonie ̶Hodnoty „vládnoucí třídy“ (v tomto případě vysoce vzdělaných učitelů) jsou podporovány a prosazovány jako ty správné ̶Reprodukce elit Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 4 Ekonomická návratnost ̶Vyšší výdělky ̶Lepší ekonomické zabezpečení ̶Některé chování „nemá cenu“ (drobné krádeže) ̶Jiné naopak smysl získává (daňová optimalizace) ̶Cena času roste (mám čas jít do vězení?) ̶Zájmem je společenská stabilita, ne revoluce Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 5 Budoucí kompenzátory ̶Schopnost uvažovat v dlouhodobém horizontu ̶Schopnost odpírat si aktuální slast v zájmu budoucích potěšení ̶(trénink prostřednictvím dlouhodobého studia) ̶Vyšší jistota, že v budoucnu potěšení skutečně přijde ̶(= vyšší ochota riskovat?) Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 6 Řešení scénářů ̶V průběhu studia jsme trénování k řešení složitých a časově rozsáhlých situací ̶Díky tomu se učíme rozplánovat činnosti, přidělit priority, počkat na odměnu ̶Uvažujeme v širších souvislostech, zvažujeme různé možnosti ̶Jsme nuceni vyjednávat, prosadit své potřeby v kolektivu