Adobe Systems SOCn5020 Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum Hrozba inflace vzdělání Tomáš Doseděl Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 2 Ekonomické zákony ̶Cena zboží závisí na poměru mezi nabídkou a poptávkou ̶Převis nabídky (zboží je hodně): cena klesá ̶Převis poptávky (zboží je nedostatek): cena roste ̶ ̶Podle předpokladů totéž platí pro vzdělání ̶Moc lidí s VŠ vzděláním – dojde k inflaci jejich diplomů ̶ ̶Strana poptávky: trh práce se strukturálně proměňuje ̶Strana nabídky: vysoké školy produkují diplomy (credentials) Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 3 Historický vývoj Středověk ̶Univerzity certifikují teology, právníky a lékaře ̶4 fakulty: svobodná umění, teologie, práva, medicína ̶ Humboldtovská univerzita ̶1810 v Berlíně (Wilhelm von Humboldt) ̶Jednota výzkumu a výuky ̶(vyučující předává studujícím to, čím se sám výzkumně zabývá) Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 4 Historický vývoj Humboldtovská univerzita ̶Postupná diferenciace a specializace (mj. založení sociologie Durkheimem) ̶Dochází k organickému růstu univerzit (nová katedra sociologie potřebuje svoje vyučující a studující) ̶To má ale svoje meze ̶ 1970s: ̶Silné ročníky baby boomers ̶ 2000s: ̶Boloňská deklarace Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 5 Historický vývoj Humboldtovská univerzita ̶Postupná diferenciace a specializace (mj. založení sociologie Durkheimem) ̶Dochází k organickému růstu univerzit (nová katedra sociologie potřebuje svoje vyučující a studující) ̶To má ale svoje meze ̶ 1970s: ̶Silné ročníky baby boomers ̶ 2000s: ̶Boloňská deklarace Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 6 Legitimizace expanze ̶Rovnost příležitostí, právo na vzdělání ̶Později: vzdělávání pro technologickou změnu ̶ ̶Trh práce se mění, obsah pracovních pozic vyžaduje vyšší vzdělání ̶(opravář automobilů už potřebuje programování) ̶Takhle můžeme jít dál, dokud i na uklízečku nebude vyžadování Ph.D. Proti: ̶akreditační úřad hlídá kvalitu ̶Vzdělání není zadarmo ani pro stát, ani pro studující Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 7 Dopady expanze na univerzity ̶Více studujících znamená více peněz ̶(ať už od státu nebo ze školného) ̶ ̶Je úplně jedno, jestli studenty přiláká intelektuální zájem, prestiž oboru, praktická uplatnitelnost nebo akademické celebrity ̶ ̶Je potřeba zajistit jejich výuku, což je málokdy rozděleno spravedlivě mezi všechny členy učitelského sboru ̶Obvykle je břímě výuky přeneseno na níže postavené akademiky / akademičky Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 8 Dopady expanze na univerzity ̶Prestiž univerzity závisí na akademických celebritách ̶S těmi se ale studenti setkávají jen minimálně ̶ ̶Řadoví vyučující se chtějí také stát celebritami ̶(získat vyšší plat, smlouvu na dobu neurčitou atd.) ̶Proto kromě výuky usilovně bádají a publikují Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 9 Signalizace ̶Zájmem zaměstnavatele je přijmout na volné místo toho nejlepšího uchazeče ̶Na uchazečích se ale nepozná, kdo z nich je nejlepší ̶ ̶Můžeme připravit náročné přijímací řízení (náklady) ̶Řada věcí se ale ukáže až v praxi ̶Praxe s sebou nese další náklady (plat, vybavení, školení) ̶ ̶Přijímání nových zaměstnanců je tak něco jako loterie ̶Loterie může být „cinknutá“ ̶ Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 10 Signalizace ̶Indicie: nelze je vlastní vůlí změnit (pohlaví, věk, etnicita) ̶Signály: lze je měnit, ale za cenu nějakých nákladů (vzdělání) ̶ ̶Na základě indicií a signálů a předchozích zkušeností s podobnými zaměstnanci pak zaměstnavatel odhaduje, jak bude daný zaměstnanec pracovat Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 11 Signalizace a expanze ̶Co indikuje věk, gender, etnicita? ̶Co signalizuje vysokoškolský diplom? ̶Existuje nějaká souvislost mezi signalizací a expanzí? ̶