Adobe Systems SOCn5020 Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum Technologický obrat a role univerzit Tomáš Doseděl Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 2 Historický vývoj ̶1950s: poválečný rozvoj průmyslu, bohatnutí společnosti ̶1960s: Blau Duncanův model, human capital theory ̶1970s: inflace diplomů Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 3 Expanze VŠ v 70. letech 20. století ̶Baby boomers, kulturní revoluce, hippies, Vietnam ̶Otevření vysokých škol silným ročníkům ̶Strach z inflace diplomů (ekonomické zákony) ̶Signalizační teorie ̶ ̶V 80. letech ale s překvapením zjistili, že k žádné inflaci nedošlo, i když vysokoškoláků je na trhu práce výrazně více než dříve ̶Jak to vysvětlit? Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 4 Technologická změna trhu práce Nástup moderních technologií (počítače) ̶Které umí obsluhovat jen kvalifikovaní zaměstnanec (VŠ) ̶Vzdělání je na trhu práce vysoce oceněno ̶ vs. Vznik globálního trhu práce ̶Manuální práce nahrazena stroji (traktory, výrobní linky) ̶Jednoduchá výroba outsourcována do jiných zemí (Asie) ̶Rozvoj (levné) mezinárodní dopravy, globálního kapitalismu ̶Lidé s nízkým vzděláním jsou z trhu práce vytlačování Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 5 Technologická změna trhu práce ̶Trh práce se deformuje (bias) ̶Vlivem technologické změny (technological change) ̶Směrem k lidem s vyššími dovednostmi (skill) ̶ ̶Skill biased technological change (SBTC) ̶Technologická změna založená na dovednostech ̶ ̶Lidé s vyšší kvalifikací nepřicházejí o zaměstnání a jsou dobře placeni ̶Lidé s nižší kvalifikací jsou z trhu práce vytlačováni Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 6 Historický vývoj ̶1950s: poválečný rozvoj průmyslu, bohatnutí společnosti ̶1960s: Blau Duncanův model, human capital theory ̶1970s: inflace diplomů ̶1980s: nástup technologií Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 7 Další nesrovnalost ̶V 90. letech stále platí, že vysokoškoláci jsou za své dovednosti (skills) oceňováni ̶Přitom ale s počítačem už umí každé dítě na základní škole ̶Jak to zdůvodnit? ̶ ̶Lidé s nízkou kvalifikací z trhu práce nezmizeli ̶Naopak jejich plat roste ̶Jak to zdůvodnit? Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 8 Polarizační hypotéza ̶Pokračuje nástup počítačů, se kterými stále neumí široké masy zaměstnanců pracovat ̶Zavádí se další technologie, mezinárodní obchod ̶Vysoká kvalifikace je tak stále oceňována ̶ ̶S bohatnutím vzdělané vrstvy zaměstnanců ale přichází větší poptávka po sektoru služeb ̶Řidiči, zahradníci, pečovatelky, kosmetičky, … ̶Řadu těchto činnosti nelze nikam outsourcovat ̶Lidí s nízkou kvalifikací si udrží svá místa i příjmy Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 9 Historický vývoj ̶1950s: poválečný rozvoj průmyslu, bohatnutí společnosti ̶1960s: Blau Duncanův model, human capital theory ̶1970s: inflace diplomů ̶1980s: nástup technologií ̶1990s: polarizační hypotéza Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 10 Rutinizační hypotéza ̶Koncem 90. let ale začínají masivně mizet místa, která vyžadují relativně vysokou kvalifikaci ̶Sekretářky, bankovní úředníci ̶Jejich práce byla nahrazena stroji (Word, Internet banking, e-shopy) ̶Technologická změna tak vytlačuje z trhu práce nejen nekvalifikované (SBTC) ̶Ale i ty, jejichž práce je dostatečně rutinní, aby ji mohl převzít stroj ̶ ̶Routine biased technological change / Task biased technological change Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 11 Historický vývoj ̶1950s: poválečný rozvoj průmyslu, bohatnutí společnosti ̶1960s: Blau Duncanův model, human capital theory ̶1970s: inflace diplomů ̶1980s: nástup technologií ̶1990s: polarizační hypotéza ̶2000s: změna založená na rutině Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 12 Technologický obrat ̶4. průmyslová revoluce (Industry 4.0) ̶Nasazení umělé inteligence, robotizace ̶ ̶Technologie poprvé v historii bere práci všem vzdělanostním vrstvám – úředníci, umělci, lékaři, právníci, novináři… ̶ ̶Pojem technologická změna přestává dostačovat -> Technologický obrat Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 13 Historický vývoj ̶1950s: poválečný rozvoj průmyslu, bohatnutí společnosti ̶1960s: Blau Duncanův model, human capital theory ̶1970s: inflace diplomů ̶1980s: nástup technologií ̶1990s: polarizační hypotéza ̶2000s: změna založená na rutině ̶2010s: technologický obrat Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 14