Předmluva Za svůj zájem o vzdělávací systémy vděčím Everettu Reimerovi. Před tím, než jsme se v roce 1958 poprvé setkali na Portoriku, jsem nikdy nezpochybňoval hodnotu rozšíření povinné školní docházky na celou populaci. Teprve společně jsme si uvědomili, že povinnost navštěvovat školu ve skutečnosti u většiny lidí omezuje právo učit se. Texty shrnuté v této knize vznikly v Inter-kulturním dokumentačním centru (C1D0C) v mexické Cuernavace a vycházejí z úvah, které jsem předložil Reimerovi a které jsme probírali v průběhu roku 1972, již třináctém roce naší diskuse. Předposlední kapitola pak shrnuje myšlenky, které se mi honily hlavou po rozhovoru s Erichem Frommem o Bacho-fenově díle Das Mutterrecbt. Od roku 1968 jsme se s Reimerem v CIDOCu pravidelně setkávali. Našich rozhovorů se účastnila i ředitelka centra Valentine Borremansová, která mě neustále nabádala, abych naše úvahy prověřil na realitě Latinské Ameriky a Afriky. Tato kniha je odrazem jejího přesvědčení, že „odškolnit" je třeba nejen instituce společnosti, ale celý její étos. Školní výukou nelze dosáhnout všeobecného vzdělání. To by bylo možné teprve tehdy, kdyby jí konkurovala alternativní zařízení založená na stylu současných škol. Ke všeobecnému vzdělání nevede ani změna přístupu učitelů k žákům, ani více učebních pomůcek nebo učiva (ať už ve škole či doma), ani pokusy rozšířit odpovědnost pedagoga tak, aby zahrnovala celý život jeho žáků. Dnešní hledání nových trychtýřů, jimiž se vzdělání lije do hlav žáků, je třeba převrátit v hledání jejich institucionálního opaku, totiž pletiva, sítí vzdělání, díky nimž člověk získá více možností, jak proměnit každý okamžik svého života v okamžik učení a vzájemnosti. Doufáme, že naši koncepci budou moci využít ti, kdo provádějí obdobný komplexní výzkum vzdělávacích systémů, - stejně jako ti, kdo hledají alternativy k jiným etablovaným službám. Na jaře a v létě 1970 jsem každé středeční dopoledne předkládal různé části této knihy účastníkům programů našeho centra. Řada z nich přišla s vlastními návrhy nebo kritickými připomínkami. Mnozí z nich zde proto najdou své myšlenky, zejména Paulo Freire, Peter Berger a José Maria Bulnes, ale také Joseph Fitzpatrick, John Holt, Angel Quintero, Layman Allen, Fred Goodman, Gerhard Ladner, Didier Piveteau, Joel Spring, Augusto Salazar Bondy a Dennis Sullivan. Z kritiků mě nejradikálněji nutil korigovat mé závěry Paul Goodman. Robert Silver mi poskytl vynikající redakční pomoc u kapitol L, III. a VI., které vyšly v Tí;e New York Review of Books. S Reimerem jsme se dohodli, že každý z nás zveřejní svůj názor na společné výzkumy. Reimer pracuje na komplexním empiricky podloženém výkladu, který bude ještě čtyři měsíce kriticky posuzován a koncem roku 1971 má vyjít u nakladatelství Doubleday&Co. Dennis Sullivan, který hrál při našich schůzkách s Reimerem roli sekretáře, chce na jaře 1972 vydat knihu, jež popisuje můj názor v rámci současné debaty o státním školství ve Spojených státech. A já tento sborník statí předkládám v naději, že vyprovokuje další kri- 9 tlcké príspevky k icmlnářl nazvanému .Alternativy vzdelávaní který sc ma v CIDOCu konal v letech 1972 .1 197 i. ......lem |c probral několik znepokojujících otázek, |ei vyvstanou, lakmi Ic přijmeme hypotézu, že společnost může býl odškolnéna Dále chci hledat kritéria, podle nichž můžeme vybrat ta zařízení, která si zaslouží naši podporu, protože provozují učení v odškolněné atmosféře. A konečné bych chtél ob-|asnlt, které osobní cíle by byly příznivé tomu, aby na místo ekonomiky ovládané službami nastoupil neuspěchaný věk scboíé. Ivan III ich ťlIHH', Cucrnavaca, listopad 1970 1 1 I 1 1 I ľiodmluva ke iílvi lemu vydání h i' n.1 poď/.im téhož roku, ve kterém na )ařc vyšla tato kniha, |scm jako au tor utrpěl zásadní porážku. I>yl jsem v Paříži. V UNESCO jsem mel schůzku s jedním africkým úředníkem /iič/ii. Poukazuji v min na nebe/ pCČÍ, ŽC delegil imizaee povinné školy niíi/e přlspČI k premene spoll 1 IlOSl 1 v |i den velký výchovne v/děl.ívari \y\leui, lo |csl ŽC po /.mil u lltUľfjlC •.<• |)l'OHA 12 ZUlC |l 11 iZŠii i iv.nic iliii|in,i n In záludněji .1 důkladněji /c se Lilu Lil.ilní ,l to Liliím pcdogoglzacc veškerých životních poměrů" štolo vc Spolkové republice v osmdesál y< l> lctc< h realitou, popsal ve své knize Přelud vzoiláni (1994) pře-ivčdčlvi lan Bcck, Pokud čtenář sáhne po knize mého přítele lano, pak je pro mne inin noví'' vydání Oáškofnéníspolečnosti obzvlášť krásným dárkem. Má kniha byla v roce 1972 na objednávku Frcimuta Dnveho přeložena do němčiny, jakou jsem již neovládal. Nyní přepracovala Claudia Sandkúhlerová tento nčmecký text pro nakladatelství Bcck Verlag tak, že v něm znovunachá-/iin mnohem mladšího autora. Ivan Illich Cucrnavaca, 1995 I. Proč musíme zrušit monopol školy Mnoho žáků, zejména chudých, intuitivné ví, co s nimi školy dčlaji, U< i |c /,n mčňovat průběh a podstatu, lakmile se tento rozdíl selíc, začíná platil nova loijika: cíni více peče, tím lepší výsledky, neboli eskalacc vede k úspěchu. Mu dentům je systematicky vštěpováno, aby se spokojili s vyučováním namísto učení se, postupem na vyšší stupeň školy namísto vzdělání, s vysvedčením ČI diplomem namísto znalosti věci a sc sebevědomým projevem namísto schop nosti říci něco nového. Škola je směruje k tomu, aby akceptovali služby na místo hodnot. .lékařská péče se mylně považuje za péči o zdraví, sociální piá ce za zkvalitnění života společenství, policejní ochrana za bezpečí, vojenská rovnováha za národní bezpečnost, honba za kariérou za smysluplnou práci. Zdraví, učení, důstojnost, nezávislost a tvůrčí úsilí se chápou v první y^\f |.i ko výsledky práce institucí, jež těmto účelům údajně slouží a jejichž zdokona lení je závislé na tom, zda se vedením nemocnic, škol a jiných obdobných za řízení dá k dispozici více prostředků. V následujících statích se pokusím ukázat, že institucionalizace hodnot vide nevyhnutelně k fyzickému znečištění, sociální polarizaci a psychické impo tenči, tedy třem dimenzím procesu globální degradace a modernizace chůdo by. Pokusím se rovněž objasnit, jak se tento proces úpadku urychluje, zaměni li se nehmotné potřeby za poptávku po zboží, chápe-li se zdraví, vzdělání, in dividuální mobilita, blahobyt nebo duševní zdraví jako výsledek působeni slil žeb či „péče". Domnívám se totiž, že velká část dnešního výzkumu zabývají čího se budoucností má tendenci zastávat se další institucionalizace hodnot, zatímco ve skutečnosti je třeba definovat, za jakých podmínek by byl možný pravý opak. Potřebujeme výzkumy o tom, zda je možné využít technologie k vytvoření institucí, jež by napomáhaly osobní, tvůrčí a autonomní inlci akci a vzniku hodnot, které nemohou být zásadně ovládnuty technokraty Po třebujeme zkrátka výzkum, který kriticky přezkoumá a doplní dnešní futuro logii. Rád bych také nastolil obecnou otázku vzájemného vztahu povahy člověka a povahy moderních institucí, neboť tento vztah určuje naši představu o svě tě i jazyk, který užíváme k jejímu vyjadřování. Tato souvislost se paradigma ticky projevuje v případě školy, kterou jsem proto zvolil za střed svého zkou máni. Dalším byrokratickým strukturám státu - rodině spotřebitelů, stranám, armádě, církvi a médiím - se proto věnuji jen nepřímo. Má analýza skrytého učebního plánu školy by měla objasnit, že veřejné vzdělávání by z odškolnění společnosti - podobně jako rodina, politika, bezpečnost, víra či komunikace z odpovídajících procesů - jasně profitovalo. V tomto prvním článku začínám svůj výzkum pokusem popsat, co by mohlo odškolnění společnosti znamenat. Poté by mělo hýl sná/e pochopitelné, proč jsem vybral pět specifických relevantních aspektů odškolnění, o nichž pojed návají další kapitoly. /c-.k<>111(• 11 ý jc nejen vzdělávací systém, ale veškerá ipolcčeniká realita, Sko hi chudé i bohaté v téže závislosti si ojí přibližné stejné Roční náklady na žá ka v dvacítce amerických vclkomésl jsou ve slumech I bohatých předměstích řádové stejné Ve Spojených státech mohou dnes černoši I lidé bez přístřeší počítal n hi koVOU institucionální podporou, |,ik,i hyl.i |cště pred dvenii ClcnCľdCCml Mi myslitelná a jaká připadá většině fřetího světa groteskní, chudí v USA se..... lion napr. spolehnout, že pracovník péče 0 mladistvé přivede /patky do školy jejich děti, které chodí za školu, nebo že je lékař umísí i na nemocnu ni lůžko které stojí denně 60 dolarů, což odpovídá trojnásobku měsíčního příjmu vôl siny lidí na světě. Tím se ovšem stávají jen ještě závislejšími na instltltclonál ní péči a stále méně schopnými zařizoval si život podle vlastních zkušenosti a možností. Chudí ve Spojených státech poznali lépe než kdo jiný nebezpečí, které ohm žuje všechny chudé ve světě, jenž se upsal pokračující modernizaci. Den co den zažívají, že ani vysoké sumy dolarů nemohou zastavit inherentní dcstruktlv nost institucí sociálního systému, jestliže profesní hierarchie těchto Instituci dokázaly společnost přesvědčit o tom, že jejich péče je mravné nevyhnutelná, Chudí v amerických velkoměstech odhalují svou vlastní zkušeností ono sofls ma, na kterém je založeno sociální zákonodárství v „zeškolněné" společnosti, William 0. Douglas, soudce amerického Nejvyššího soudu, prohlásil, že „je diný způsob, jak etablovat nějakou instituci, je ji financovat". Douglas mluví jako Američan, pro kterého je pojem estublishment zakotven v Prvním dodal ku k americké ústavě. „Tbere sbalí bc no estabíisbmcnl oj religion" znamená, že daňové prostředky nesmějí být použity pro církve. V tomto smyslu navi huji postavit školy naroveň církvím a hovořím o .disestablisfímctitu", tedy vlastně odluce školy od státu a zrušení jejího monopolu ve státě, Pouze ode bereme-li peníze institucím, které dnes provádějí vzdělávání, zdravotní a SO ciální péči, můžeme zastavit další chudnutí plynoucí ze škodlivých vedlep.n h vlivů institucionální péče. To je třeba mít na paměti při posuzování podpůrných vládních programů Na americké školy byly například v letech 1965-1968 vydány více než tři ml liardy dolarů, čímž se mělo vyrovnat znevýhodnění asi šesti milionů děti, Pro gram se jmenoval „První nárok" (Title One). Jednalo se o nejnákladnějšl kom penzační program, jaký byl kdy ve školství realizován, a přesto nelze vysledo vat žádné podstatné zlepšení učebních výsledků těchto „znevýhodněných" dě tí. Ve srovnání se spolužáky ze středostavovských rodin dokonce dále zaostá valy. Experti navíc v průběhu realizace programu objevili dalších desel milio nů dětí, které zažívají ekonomický a vzdelanostní handicap. Nový důvod, proč vyžadovat další státní dotace, byl na světě. Pro naprosté selhání snah o zkvalitnění vzdělávání chudých navzdory na kladnější péči lze najít tři různá vysvětlení: 1. Tři miliardy dolarů nestačí k tomu, aby se výrazněji /lepšily výsledky šesti milionů dětí, 2. peníze byly vynaloženy nerozumně: milné jsou dilercnCOVané OSIIOVV, lepší organizace, větší koncentrace prostředků na Hnulé děli a další vy/fiimy, jen ty povedou k cíli, 5. znevýhodnění při vzdělání nelze napravit, spoléháme h se na vzděláváni ve škole. 1/ První důvod je Jisti pravdivý, pokud se prostředky vynakládají přes rozpo čel na skul1.lvi. Peníze se sice dostaly do škol, kam patri vitálna těchto ditl, přesto ucliyly vydány Jen na ni samotné, Ditl, pro klen'' hýly peníze určeny, tvořily jen polovinu žáků škol, jejichž rozpočet mil k dispozici státní dotace, Proto byly tyto prostředky použity nejen pro účely vzděláni, ale I na dozor, indoktrinaci a určování .společenských rolí. Všechny lylo lunkcc jsou navzá jem neoddilitelni spojeny v budovách, osnovách, učitelích, vedení v.il.i Wľ.m.i zemi Latinské Ameriky |iž nastou pila cestu hospodářského rozvoje a kompctltivnlho konzumerlsmu a tlm i modernizované chudoby: jejich občané SC ii.niúli bohaté myslel ,i chudé Žil Zákony tam předepisují sesli až desetiletou povinnou školní docházku, Nejen v Argentině, ale i Mexiku a Brazílii posuzuje průměrný občan dostatcčnosl vzdělání americkými měřítky, ačkoli ve skutečnosti je šance získal lak dlouhé školní vzdělání omezena pouze na mizivou menšinu. V těchto zemích je již vel šina lidí zajatci školy, to jest, je školena v podřízenosti vůči lépe vzdělaným. Tento „proškolní" fanatismus umožňuje jejich dvojí vykořisťování: na vzdělání menšiny se může vynakládat stále více veřejných prostředků, zatímco většina se stále snáze smiřuje s tím, že je podrobena společenské kontrole. Na víře v bezpodmínečnou nutnost všeobecného školního vzdělání Irvaji paradoxně nejvíce v těch zemích, kde školu doposud zažilo - a zatím bude za žívat - nejméně lidí. Přitom by se většina rodičů a dětí v Latinské Americe ješ tě pořád mohla dát zcela jinou cestou ke vzdělání. Tyto země mohou na ško ly a učitele vydat větší část svého bohatství než státy bohaté, a přesto lylo investice zdaleka nepostačí k tomu, aby umožnily většině třeba jen čtyřletou školní docházku. Fidel Castro mluví, jako by se chtěl vydat cestou odškolnění: slibuje, že Kuba bude kolem roku 1980 moci zrušit svou univerzitu, protože tehdy už bude pedagogickým zážitkem veškerý život na Kubě. Přitom na úrov ni středních škol si Kuba - jako každá jiná latinskoamerická země - počin,i, jako by všichni lidé sdíleli jeden nepochybný cíl, totiž projít časovým úsekem označovaným jako „školní léta", jehož splnění se opožďuje jen kvůli dočasné mu nedostatku prostředků. Falešné ideály stále rozsáhlejšího školního vzdělání tak, jak jsou ve Spoje ných státech realizovány a v Latinské Americe jen slibovány, jsou ve skul ď nosti komplementární. Na Severu jsou chudí mrzačení právě onou dvanáctile tou péčí, jejíž nedostatek poznamenává chudé na Jihu coby beznadějně zaosta lé. Ani v Severní ani v Jižní Americe nedosahují chudí povinnou školní docház kou rovnosti. Všude jsou zato již pouhou existencí škol připravováni o inicia tivu a ochotu vzít učení do vlastních rukou. Po celém světě má škola na spo lečnost vyloženě „antivzdělávací" vliv, ovšem je uznávána jako instituce, která se na vzdělání specializuje. Nezdary školy považuje většina lidí za důkaz toho, že vzdělání je velmi nákladný, velmi složitý tajemný a často málem neřešil cl ný úkol. Škola si přisvojuje peníze, lidi a ochotu, jež jsou pro vzdělání k dispozici, ;a zároveň brání dalším institucím převzít pedagogické úkoly. Školní vzděláni je považováno za nezbytný předpoklad pro život a vědění, ,1 proto práce, vol ný čas, politika, život ve městě a dokonce i rodinný život závisí na školách, místo aby se staly prostředky vzdělání a výchovy. Současné s lim se ovšem školy, stejně jako instituce na nich závislé, stávají nedostupnými Ve Spojených státech rostly náklady na školní v/dělání přepočtené na oby vatele téměř stejně rychle jako náklady na zdravotnictví. Prostředky vyňalo žene na lékařskou péči o lidi starší 45 lei se v průběhu člyí desetiletí nikoli i5 král zdvojnásobily, výsledkem čehož |c nárůst střední délky života o tři pro centa. Výdaje na školství přinesly dokonce |eští skromnější výsledky, |lnak l>y snad prezident Klxon na jaře 1970 nesliboval že brzy získá knždé dítě před ukončením školní docházky .právo číst". Dosaženi toho, co pedagogové nazývají rovným středoškolským vzdelaním pro všechny, by v USA stálo (SO miliard dolarů ročně. To je více než dvojnáso bek 56 miliard vynakládaných v současnosti. Nezávisle odhady nákladů naznačují, že odpovídající čísla pro rok 1974 vystoupí na 107 miliard oproti v současnosti plánovaným 45 miliardám. Přitom tato čísla zcela pomíjejí enormní náklady na takzvané vyšší vzdělávání, po kterém poptávka roste ještě rychleji. Spojené státy, jejichž výdaje na „obranu" byly v roce 1969 (včetně angažmá ve Vietnamu) téměř 80 miliard dolarů, jsou evidentně příliš chudé na to, aby mohly poskytnout stejné školní vzdělání všem. Prezidentský výbor pro zkoumání financování školství by se neměl ptát, jak může tyto rostoucí náklady pokrýt či omezit, nýbrž jak jim zcela zamezit. Je třeba uznat, že stejné školní vzdělání pro všechny je přinejmenším ekonomicky nedosažitelné. V Latinské Americe se na každého absolventa univerzity vynaloží 350krát až ISOOkrát více veřejných prostředků než na průměrného občana (to znamená takového, který stojí někde uprostřed mezi nejchudšími a nejbohatšími). Ve Spojených státech je tento nepoměr menší, diskriminace však větší. Nejbohatší rodiče, tedy asi desetina, si mohou dovolit poskytnout svým dětem soukromé vzdělání a navíc jim dopomoci k nadačnímu stipendiu. Kromě toho však dostávají ještě desetkrát více veřejných prostředků než děti deseti procent nejchudších rodičů. Tato diskrepance vzniká především proto, že bohaté děti zůstávají na škole déle, že rok na univerzitě stojí nepoměrně více než rok na řadové střední škole a že téměř všechny soukromé univerzity jsou - alespoň částečně - závislé na penězích daňových poplatníků. Povinné školní vzdělání společnost nutně polarizuje; kromě toho slouží jako kritérium zařazení celého národa v rámci mezinárodního kastovního systému. Země jsou přidělovány ke kastám, v nichž se rozsah vzdělání měří podle toho, kolik let jejich občané průměrně stráví ve škole. Tato klasifikace úzce souvisí s úrovní hrubého domácího produktu na obyvatele, ve svém diskriminujícím účinku je ovšem mnohem bolestivější. Vnitřní rozporuplnost školského systému je evidentní: rostoucí výdaje posilují destruktivní vliv škol doma i v zahraničí. Tento paradox se musí stát předmětem veřejné diskuse. Nikdo dnes nepochybuje o tom, že nestanovíme-li meze rozvoji výroby zboží a od základu nezměníme výrobní principy, bude přirozené prostředí brzy zničeno biochemickým znečištěním. Stejně tak bychom měli připustit že život společnosti a jedince je podobným způsobem ohrožován škodlivými látkami řízeného školního vzdělání, které jsou nevyhnutelným odpadním produktem povinné a kompetitivní spotřeby sociální péče. Eskalace škol je stejně destruktivní jako eskalace zbrojení, jen způsobené škody jsou méně zřejmé. Všude ve světě rostou náklady na školy rychleji než počty žáků i než hrubý dom,ni |.....lni i presto zůstávají výdaje no školství daleko za očekáváním rodičů, učitelů a iáků Všude tento stav ničí moll vaří, lak možnosti rozsáhlejšího mimoškolního učení. Spojem'' \l.ily u ČI SVět, ŽC Žádná země není dosl boh.il.i 11,1 lo, aby \i mohla dovolil Školský Systém který by dostál požadavkům, jež tento systém vyvol.iv.i pouhou SVOU CXlstcil eí. Úspěšný školský systém totiž vede rodiče a žáky k lomu, aby viděli lnul notu zase jen v rozsáhlejším systému škol, přestože náklady porostou liopo měrně rychleji než poptávka po vyšších stupních školního vzděláni Neměli bychom tedy označovat rovné školní vzdělání pro všechny za pro/a tím nedosažitelné, nýbrž připustit, že je ekonomicky naprosto absurdní a /e pouhý pokus o jeho uskutečnění vede k intelektuálnímu vyčerpání, spoleiYn ské polarizaci a podkopání důvěryhodnosti politického systému, jenž jej propa goval./Ideologie povinné školní docházky neuznává žádné logické meze, Dobry příklad nedávno poskytl Bílý dům: dr. Hutschnecker, .psychiatr", kléry ošetřo val Richarda Nixona ještě před jeho prezidentskou kandidaturou, prezidentovi doporučil, aby všechny děti ve věku od šesti do osmi let byly odborné vyšel i c: ny; měly se tak odhalit děti s destruktivními sklony, ly se měly povinné pod robit léčbě, a pokud to bude nutné, měly být vychovávány ve zvláštních Ústa vech. Prezident tento návrh svého lékaře předložil k posouzení Ministerstvu zdravotnictví, školství a sociálních věcí. Preventivní koncentrační Libory pro potenciální zločince by byly jistě logickým vylepšením systému školství. Rovnost vzdělávacích příležitostí je ve skutečnosti cílem žádoucím I dosaži telným, ovšem ten, kdo ji zaměňuje s povinnou školní docházkou, plete sl Spa sení s církví. Škola se stala světovým náboženstvím modernizovaného prolétá riátu a chudým technologického věku dává prázdné sliby spásy. Národní Stál si toto náboženství osvojil a nyní podřizuje své občany učebnímu planu, kle rý v jednotlivých stupních vede k získání příslušných diplomů, ne nepodob ných iniciačním rituálům dřívějších dob. Moderní stát se ujal úkolu prosa/oval mínění svých pedagogů ve formě dobře míněné péče o absentéry a koni roly dosaženého vzdělání zaměstnavateli, podobně jako kdysi španělští králové pro sazovali názor svých teologů prostřednictvím conquistadorň a inkvizice. (Před dvěma sty lety stály Spojené státy v čele celosvětového hnulí, které mělo odstranit monopol jediné církve. Nyní potřebujeme zrušil: monopol Ško ly ve státě a tím i systém, jenž legálně spojuje předsudek s diskriminací.)Prv ní článek pomyslné listiny práv moderní, humánní společnosti by měl odpo vídat prvnímu dodatku k americké ústavě: „Stát nesmí vydal zákon /a úěelem etablování instituce vzdělávání."'Žádný rituál nesmí hýl povinný pro všechny Abychom monopol školy zrušili účinně, potřebujeme zákon, jen/ by zakazo val diskriminaci spočívající v tom, že hlasování ěi přijímáni na pracovní místo nebo do učebního zařízení závisí na lom, zda uchazeč absolvoval určitý nížil stupeň školy. "laková norma by nebránila provádění /kousek způsobilosti pro určitý úřad či úkol. Odstranil.i by ale dosavadní absurdní zvýhodněni toho I do se určité dovednost i naučil s vynaložením maxima veřejných prostředků llíbo což je stejně pravděpodobné kdo dosáhl diplomu, jenž nemá s požodovnnou dovedností nebo éinnoslí nu společného. Ilsl.ivni ZľUŠCnl monopolu sluly si A může stál psychologicky účinným teprve tehdy, až bude sál.......břniin chránil před tím, aby byl diskvalifikován na základe jakéhosi rodokmenu vzděláni o ^'Školní výuk.i nepodporuje y«li chtěl vyhradit pojem lihnul cthicution: jde v něm o nápadité uplatňováni zll kaných dovedností, současně hledající noví'' poznatky, klére není ani SpoJdlK) s žádným účelem, ani není směrováno na předem slanovcnc vyslcdly huvo clem |c především Fakt, že návšteva školy |c povinná a 2c ic v nl provádí vy uka pro výuku: vynuceny pobyl VC společnosti UČItclŮ SC Stává pochybným privilegiem, n