Právě skutečnost, že moderní vědy od okamžiku, kdy se etablovaly, bezvadně fungovaly v nejrůznějších společenských podmínkách - v liberální Americe stejně dobře jako v nacistickém Německu, stalinském Sovětském svazu i v autoritativní Číně - , míuví proti tezi, že právě produkce, rozdělování a zhodnocovánívědění je faktorem, který by mohl mít moc a sílu formovat společnost. Jistě existují podmínky, kteréjsou pro vědeckou ctižádosta procesyteoretické zvídavosti pí'Íznívější nežjíné, ale takřkaníc nemluví pro to, aby se epocha índustrializace vědění označovala jako společnost vědění. Je spíše na místě mluvít o době, vníž se s konečnou platností završuje podřízenostvědění parametrům kapitalistické ekonomíky, kterájevědění přátelsky nakloněnájen tehdy,je-li možnévědění bezprostředně zhodnotit nebo když alespoň nezvyšuje náklady. Za těchto podmínekjevěděníjako takové zbavené svéprávnosti. Se statkem, jemuž se v jiné době říkalo "vzdělání", má navzdory veškerému zapřísahání se pojmem vzdělání, vědění ve společnosti věděníjenmálo společného, ne-liníc. TEORIE NEvzohANOSTI 36 3 VZDĚLANOST, POLOVZDĚLANOST, NEVZDĚLANOST Viíděníje moc. Touto větou Francise Bacona začíná projektmoderny. Vědeckévědění a s ním spojené technologie od té dobynahrazují navšech úrovních tradiční ínstance výkladu a zmocňování se světa - náboženství, kulty, mystéria, mýty,magie aideologie. Do žádné oblasti života se od počátku rozvoje moderní společnosti nevkládalytakovénaděje jako dovzdělání. Vzdělání bylautopie maloměšťanstva, žemezinámezdnou prací a kapitálem může existovatještě třetíforma existence,vzděláníbylo nadějí dělnické třídy, kteráchtělavěděním dosálmoutmocí, jižjínedalynezdařené nebonekonané revoluce, vzdělání bylo ajeprostředkem, jehož pomocí se mělyemancipovata íntegrovat spodnívrstvy, ženy, mígranti, lidé z okraje společnosti a utlačované menšíny, vzdělání se vnímájakovytouženýzdroj v boji ostanovíště informační společnosti, vzděláníje prostředkem, kterýbránípředsudkům, diskriminaci, nezaměstnanosti, hladu,AIDS, nehumánnosti agenocidě, vzdělání řešívýzvybudoucnostia taky mábýtštěstim pro děti a dospělým zajistitpráci. Právě proto, žetohlevšechno nejde, sejenv málokteré oblasti tolik lže jako vevzdělávací politice.' Vzdělání se stalo ideologií sekulárních společností, které se nemohou opřít ani onáboženskou transcedenci, aní o revoluční imanenci. Vzdělání takbylo od počátku motoremprudkýchmodernizačních změn, zároveň však také falešnou útěchou pro ty, co modernizací tratili, jak se nestydatě říká těm, kteří neměli vzdělání a za svůj osud si tak mohli sami. Vzdělání funguje jako povzbuzující a uklidňující prostředek současně, mobilizuje lidi a zároveňje neustálými slibylepších časů odvrací od toho, aby se mobilizovali. Vzdělání se vůbec nesmí zdařit, protože potom by bylo zřejmé,jakje omezené. Vzdělání není vhodnou kompenzací ztracených utopií a už vůbec ne garantem bezproblémového fungování ekonomiky orientované navýkon. Proto jsou také vzdělávací zařízení v permanentní krizi, vpravidelnýchintervalech se musí vyhlašovat, že hrozívzdělávací katastrofa, a kvůli permanentní reformě sílí reformní tlak navzdělávací systémy. KAPITOLA 3. VZOhANOST, POLOVZD~LANOST. NEVZD~LANOST 37 Slyšíme, že staré pojetí vzdělání a vzdělávací instituce se musí nahradit novými. Úkoly škol a univerzit se prý změnily. Vypadá to, jako by se napočátku 2l. století muselo bojovat se zastaralými ideály vzdělanosti 19. století. Všichni uníverzitní reformáto"i blizcí hospodářské sféře jdou po krku Humboldtovi, ch těli by ze škol vymýtit faktografické věděn í a místo vzdělanostní zátěže vyžadují přib li že ní praxi a flexibilitu. Ke kritice se rádi přidávají také poslední romantičtí reformní pedagogové, přestože neoliberální diskurs odmítají, jejich krédem je integrace, emocionalita a zr'ušenÍ známkování ve školách, které mají nahradit výkonnost a konkurenceschopnost. Pozvolna se šíří názor, že za současné slabinyvzdělávacíbo systému nemůžou llUmboldtovské ídeályvzdělanosti, ale reformyškolstvi iniciovanévrychlém sledu od šedesátých let. Situaceje rozporuplná. Zatímco najedné straně se reformní pedagogové, kteří už vyšli z módy, snaží zachránit ze "století dítěte", co se dá, moderní reformátoh vzdělání pod heslem "blíže k praxi" horlivě prosazují opětovné začlenění mladistvých do pracovního procesu. Najedné straně se ještě diskutuje o sociálním učení, motivaci, cílené koedukaci a oddělení dívek a chlapců u specifických předmětů s cílem dívky pOdpořit, ovšem v druhém táboře se propagují plošné, genderově neutrální a tvrdé znalostní testy, aby se zjistíIa otázka stavu vzdělání v jednotlivých regionech. Jední sní o škole jako idyle solidárního společenstvi a nekonllíktníintegrace, zatímco druzí nemají níkdy dost soutěže, konkurence, testů, mezinárodních rankingů, evaluací, opatře'ú k zaj ištění kvality a kurzů orientovaných navýkonnost. Jednidosud hovoří o podpoře žáků, zatímco druzí už dávno zase o požadavcích. Je naprosto zřejmé, že tohle všechno nelze realizovat. Pro současné debaty o vzdělání jsou charakteristické široce založené manévry sebeklamu. Reformátory vzděl ání všeho druhu pojí jediné, a to nenávist k tradičnímu pojetí vzdělanosti. Je jim očividně trnem v oku, že by lidé mohli získat vzdělání neúčelové, souvislé, obsahově ukotvené v tradicích velkých kultur, které by je nejen formovalo, ale také by jim umožnilo nezávislost na diktátu doby a módních vlnách. Vzdělaní lidé by totiž byli všechno jiné než bezproblémově fungující, flexibilní, mobilní a týmově svázané klony, jaké by mnozí rádi viděli jako výsledné produktyvzdělávacího procesu. TEORIE N EVZDĚLANOSTI 38 Ti, kteří se domnívají být navýši doby, už dnes proto nemluví o vzdělání, jež se vždy vztahuje kjedinci arozvojijeho schopností, nýbrž o "managementu vědění". Nejde o vzdělání, nýbrž o takové vědění, které lze jako surovinu produkovat, obchodovat, kupovat, říd it a vyhazovat, jde totiž - odhlédneme-Ii od speciálních programů pronové vědecké elity- o povrchní slátaninuvědění, kterápostačí právě tak k tomu, abybyli lidé flexibilní pm pracovní proces a disponibilní pm zábavní průmysl. Nepoměl' mezipokročilými formallÚ vědeckého poznání a všeobecným stavem vzdělanosti se proto také nesmí s'úžovat, nýbrž spíše zvyšovat. Pravidelně vyhlašovanému katastrofickému stavu vzdělání se tak čelí velkými lžemi. Velkými slovy se lže o skutečných možnostech a smyslu vzdělání. Souběžně s tím, jaksevědění označuje zaprudce rostoucí zdroj budoucnosti, Očemž svědčí hloupá metafora exploze vědění, všeobecného vědění závratným tempem ubývá. Mezeryvevzdělání takzvaných politických elít, jež se projevují v nejjednodušších historických a kulturně historických otázkách, jsou nepřehlédnutelné, atriumfžurnalistiky veřej ného mínění je rubemtoho, že už nikdo níc neví. Vírav ukládaní dat na počítačové disky nahrazuje myšlení, všudypřítomnost informačních databází sugeruje demokratizacivědění, ačkolívje to faktickyjen velkoplošná nivelizace vědění. Nietzsche napsal, "co každývi, všichní zapomenou". Aktomu dodává:,,[...] kdybyneexistovala noc, kdo byještě věděl, coje světlo! '" Pi'edstavuje-Ii vědění moc, nelze ho nalézt tam, kde jsou všichni. A paklíže ano, nemůže být mocí. ,;Vzdělání" samo se stalo v takzvané informační společnosti vědění difúzním pojmem, jenž může znamenat jak získávání a zprostředkování různých znalostí a kvalifikací, tak s tím související instituce a procesy. S původním významovým polem "vzdělání" májen málo společného. Není to náhoda. Ve skutečno sti se v oblasti vzdělání v posledních letech rýsuje významná změ­ naparadigmatu. Vzdělánívycházející z antického ideálu a humanistického pojetí bylov první řadě myšlené jako program sebevzdělávání člověka, formování a rozvíjení těla, ducha a duše, talentů a nadání, které mělo jednotlivce vést k rozvoji individuality a sebevědomé účasti na životě obce ajejí kultury. Zároveň se vzdělání pokládalo za jedinou možnost, která může člověka přivést z barbarstvi KAPITO LA 3. VZOhANO ST, pOlovzohANOST. NEvzohANOST 39 .. do civilizace, z nesvéprávnosti k autonomii. Měřítkem a výrazem vzdělám bylaanalýzaparadigmatických obsahů nepodléhajících aruprincipu náhody, ani aktnáhú upotřebitelnosti. Význam klasických jazyků , literárlliho kánonu, poznánífilozofických,estetických, kulturních a náboženských tradicbyl součásti konceptu "ducha", jak ho exemplárně definoval Wilhelm Friedrich Hegelve své filozofii. Umění, náboženství a věda se u něj jeví jako zhmotnění ducha, jímž se artikuluje to, co přesahuje náhodné a subjektivní ajako závaznápravda má stěžejmnústo v každém vzdělávacím procesu.Vzdělám je tedy vždy zprostředkující prací mezi individuálmmi možnostmi rozvoje a požadavkyvšeobecnosti a závaznosti objektivního ducha. Pro Wilhelmavon Humboldta, kterýje prototypem nepřítele všech reformátoru vzdělám, bylo vzdělám prostě "nejvyššlm úkolem našeho bytí". Definovalje ve své 'lemii vzdělání člověka památnou větou: "Dát pojmu lidství v nás, ať už včase našeho života, nebo za jeho horizontem, stopaITŮ živoucího půso~ bení, jež po sobě zanecháváme, co největší možný obsah." Tato myšlenka neznamená lúcjinéhonež "propojenínašehojá se světem co nejobecnějším, nejživějšim a nejsvobodnějším vzájemným ovlivňovánim". Tento koncept cbtěl učinit náphú vzdělání to, čím se podle Humboldta vyznačuje veškeré úsilí člověka. "Z hlediska konečného úmyslu"je poznávající myšlelú člověka vždyjen "pokusem jeho ducha porozumět sám sobě", jeho jednání je projevem vůle, "být vnitřně svobodný a nezávislý" a jeho "činnost" se projevuje snahou nespočinout pohodlně sámv sobě. Člověk je aktivní bytost, a protoževeškeréjednánl a myšlemmusí nút předmět, snaží se člověk "obsáhnout ze světa co nejvíc a propojit se sebou tak těsně, jakjen lze".' Je důležité připomenout tyto Humboldtovyvěty, protože dokumentují, že odvrácení od světa nem zrovnajádrem Humboldtovy idey vzdělám, ba právě naopak. Poznávat svět, přisvojovat si svět, disponovatpřírodou - itento program moderního vědeckého poznání světa a ovládnutí přírody má v Humboldtově koncepci své místo. Stejně jakoji má činorodost - nikolivvšakjako nejzazší cíl, nýbrž jako prostředek k dosažení konečného záměru, jemuž vzdělám slouží - sebepoznání a svobody.Veškeré vědění získává smysl tlmto určením. Duch člověka si cbce lépe porozumět a veškerá věda a technika mají člověka vjebojednání osvobozovat. TEORIE NEVZO~lANO STI 40 Je nesporné, že ive společnosti věděmjsou patrné pozůstatky tohoto konceptu. Rozruch kolem výsledků výzkumu mozku odpovídáprogramu sebepoznání, žádná technickáinovace se neobejde alespoň bez ideologického poukazu na to, že touto novinkou se lidem otevírají nové možnosti volby a jednání. Námitkanú, kterévznesl GuntherAndersvejménu svobodya sebeurčem proti moderní technice, protože její pokročilé užívání a aplikace obracejí její původmintencevpravýopak, a zmédia, zprostředku se stávávšeovládající cíl, se marně snažil ochránit ideu vzdělanosti před těnú instancemi, které jive jménu svobodya ve jménu poznání cynicky likvidují.' Humboldt ve svých úvahách, které vznikly kolem roku 1793, vnlmá vzdělá,ú jako propojení obecného a zvláštního, indivíduality a společnosti, utváření a rozvíjení subjektu povšech stránkách osvojováníma podporovánímvšeho, co se v 18. století emfaticky nazývalo lidství. V důsledku této ideje vzdělání vzniklo humanistické gymnázium a Humboldtova univerzita. Obě instituce byly v nemilosti téměř od svého vzniku. Humanistické vzdělání - ajiné neexistuje - neznamenalo ovšem všeobecné nebo nezávazné zaměi-ení na myšlenky humamty, lidství nebo lidské důstojnosti. Pojetí neohumanistů je úzce vázané na studium klasických jazyků , zvláště starořečtiny, a antic- kékultury. Přinejmenším u Humboldta, který se jako teoretik vzdělání ajeho reformátor nejvíce identifikoval s tímto programem, to nevyvěrá z nekritického idealistického uctívání antiky,nýbrž z dobrého důvodu. Vevýznanmé stati Ostudiu starověku, zvláštěpak Řecka z roku 1793 k tomu kromě jiného říká: "Jedmm zvynikajících rysů řecké povabyje [...Jneobvykle vysoký stupeň vypěstovaného citu a fantazie už ve velmi raném stadiu kultury a věrné uchová,ú dětské jednoduchosti a naivíty ve stadiu poměrně pozdnlm. V řecké povaze se takpovětšinou odrážípůvodní povaha lidstva celého,vyznačující se ovšem tak vysokým stupněm zjenmělosti, že vyššího už snad nelzedosáhnout. [...JStudium takové povahymusív každé situaci av každé epoše celkově prospěšně ovlivnit lidskévzdělání, neboť tato povahaje základem lidské povahyobecně. Prospěšné je však především v epoše, kdy se spojemm nesčetných okolností pozornost upíná k věcem nústo k lidem, a více k masám lidí, než k indivídualitě, více kvnější hodnotě a užitku než k vnitřnl kráse a požitku, a tam, kde KAPITOLA 3. VZDĚLANOST, POLovzohANOST. NEVZD ĚLANOST 41 .. sevysokáa rozličná kulturavelmivzdálilaod prvotnijednoduchosti,je dobré pohlédnout do minulosti na národy, u nichž bylo toto vše témě!' naopak.", Myšlenku, oniž Humboldtovi šlo,jasně zdůraznil. Řecká kultura má z hlediska teorie vzdělání tu přednost, žejejíkulturu lze chápatjako paradigmatickou propovabu lidstvaobecně a protože svým soustředěním navnitřní krásu aes· tetický požitek nastavuje instrumentálnímu myšlení moderní doby kritické zrcadlo. Ozi'ejmujese tÚD dvojívýznam humanismu.Humanistickévzdělání klade dóraz na znalostkomplexních forem a postav,v níchž se lidstvo může realizovat, ale protože je nemožné tuto různorodost komplexně empiricky ahistorickybyťjen zpolovinynastudovat, navrhuje Humboldtmetodu, kte· rásejevi naprosto modern ě - učení příkladem. Učit se na příkladech lze všakjen za pi'edpokladu, že existuje skutečně něco mo· delového a v obzvláštní míře typicky utvářeného. Základní teze neohuma· nismu zni, že význam lidstva spočívá vjeho různorodosti a možnosti studovatji na příkladu této kultury, kterápoprvé učinila člověkajako individuální bytost středobodem estetického, politického amorálního usilování. Antické Řecko považoval Humboldt za společnost, kde se zájem upinák člověku jako takovému, cožvjiných kulturách, kdeje člověk podřízený jiným silám, tedy určován něčím jinýmmimo sebe - náboženstvim, politickým diktátem nebo vmoderní době ekonomikou - už to vtakové míře není. Opovaze člověka,jeho možnostech a hranicích a pi'edevším ojeho individualitě ajedinečnosti lze tedy podle Humboldta získat na příkladech řecké kultury rozhodující vědo· mosti, protože v řecké kultuře je člověk sám sobě účelem, objevuje se jako autonomní subjekt na horízontu kulturního a duchovního zkoumání. Z tohoto pohledu je vzdělání programem k utváření člověka duchovni prací na sobě a ve světě, To ovšem znamená také paradigma osvojit si vědění o sobě ao světě a smysluplně s tímtověděnÚD zacházet, Ideavědyjako duchovního pronikání světa pro poznání nelze od emfatické idejevzdělání oddělit, UHe· gelataké pojmyvzdělání, I'eflexe, vědecké vědění a poznání dávají smyslteprve ve vzájemném vztahu. Fenomenologii ducha lze číst jako proces vzdělání, který kopíruje a reflektuje nejen vývoj individuálního vědomí, ale také celého druhu vjeho historickém vývoji, čimž se stávávlastním vzdělávacÚD procesem. Vzdělání není pro duchanicvnějšího,j e to prostředek, v němž se TEORIE NEVZDĚLANOSTI 42 duch může teprve reálizovat, Duchje to, co se utváří, ajen to, co se utváří, můžeme nazývat duchem.Skutečnost, že pojem duchabyl z moderních věd a kulturních konceptů sjednoznačně triumfálním gestemvyloučen, lze v této perspektivě vnímat jako prohlášení rezignace navzdělánL Proti humanistickékoncepci vzdělání neobstojí námitka, že organizačněje možné ji uskutečnit jen zčásti a jako ideál je prostě nedosažitelná. S Hegelem k tomu lze vždy říci: Tún hMe pro skutečnost. Ztroskotání humanistických požadavků na vzdělání už ovšem konstatoval mladý Friedrich Nietzscbe, tehdy profesor klasických jazyků právě povolaný na univerzitu v Basileji, ve veřejných přednáškách v roce 1872 Obudoucnosti našich vzdělávacích zařízení. Nietzsche konstatoval nekonečný rozdíl mezi troufalostí,jíž si humanistická školavíce či méně dobrovolně vytkla, a realitou, jež je v poměru k ní ubohá. Podle svých nároků chce vyšší škola zprostředkovat "vzdělání", dokonce "klasickévzdělání", ovšem reálně vidí celou věc mladý filozofjinak: "Gymnázium [vychovává] podle původního konceptu nejen kevzděláoí, ale i k učenosti, a v nejnovější době [nastává] změna, jakO by nechtělo vycbovávat k učenosti , nýbrž spíše k žurnalismu."6 To, čeho se Nietzsche obával, už samozřejmě dávno nastalo. Dnešní gymnázium nejenže vychovává k žurnalistice, ale také pomocí žurnalistiky, Mediálnívýchova se tomu řiká. Nietzscheho dikce však nebyla obžalobou, nýbrž konstatováním. Humboldtov· ské gymnázium míjelo cíl prostě proto, že se zdál nedosažitelný. "Skutečně ,klasickévzdělání'je něco takneslýchaně těžkého avzácného avyžaduje tak mnohostranné nadání, že slibovat toto jako dosažitelný cíl gymnázií lze jen s velkou dávkou naivitynebo nestydatosti! Ovšeobecném vzdělání, vzdělání vůbec lze dnes říci něco podobného. A směsicí naivity a nestydatosti se dnes stejně jako dřív vyznačuje každý požadavek všeobecného vzdělání. UNietzschehobylo aje zarážející jen prosté konstatování, ževzděláníjevázané na individualitu a není schopné zevšeobecnění. Pokusyotakové zevšeobecnění vedou podle Nietzschehok nevyhnutelným konsekvencÚD: "Nejvšeobecnější vzdělání je prostě barbarstvi.". Nietzsche jako málokdo jiný vložil ruku pNmo do rány idey všeobecného vzdělání. Pokud jde o všeobecné vzdělání individua ajeho rozvoj, nelze ho zevšeobecnít.Jakmile se skutečně stane všeKAPITOLA 3. VZO~lANOST, POlovzotlANOST, NEvzohANOST 43 obecným, nutnějejeho vztah kjednotlivci ajeho možnostem hrubý. Žádné vyšší vzdělávací zai'ízení se tomuto rozporu nevyhne. To všechno neznamená, že nemohou, nemusí existovat vzdělávací zařízení, v nichž se lidé připravují na povolání více či mén ě stereotypní činností a pracovnímiprocesy a vzdělávají sev sociálních a komuníkačních dovednostech. Tověděl už Nietzsche: "Já známjenjedinýskutečný protiklad, vzdélávacizařfzení azařfzeníživotní nutnosti. Kdruhému druhu patří všechna existující, ale já mluvím o prvním druhu."g Zafizeními životní nutnosti jsou naše školy ve smyslu daleko přesahujícím Nietzscheho kritiku. Životní nutnost nutí tato vzdělávaci zařízení k tomu, aby se zhostilavšech úkolů, které se na ně delegují. Školy se stávají náhradou za rozpadající se rodinu, posledním nús· tem emocionální komunikace, preventivní institucí v oblasti drog a AIDS, prvotním nústemterapie, poskytovatelemsexuálníajiné osvěty, zařízenínú nařešení problémů světa dospělých v otázkách znečištěného životního prostředí, válek, integrace migrantů, boje kultur, bídy třetího světa, ideologie evropskékonkurenceschopnosti, prudkého rozvoje ekonomikyorientované na neustálý růst a technologie,jsou neustále přetěžované novými výdobytky techniky aneustále zaními pokulhávají,musí zprostředkovat kognitivní vědění všem, a přitom bez selektivního nátlaku rozdělovat a doslova roztrhávat. Avšak, a tady je třeba brát Nietzscheho slova velmi vážně: Ne všechno je proto ctností, žeje to nutné. Vzdělávací zařízení byla pro Nietzscheho "protikladem" kinstitucím životní nutnosti. Taková mistanecharakterizuje nouze a životnípotřebnost, ajsou tedy nústy svobody, protože ti, kteři je spoluvytvářejí jako žáci a učitel é, nejsou vystavení tlaku u ž itečnosti, relevanci praxe, blízkosti životní reality a aktuálnosti,jínÝlní slovy: Byla to nústa pohody.Tím Nietzsche vrátil škole jen původní význam toho slova. Škola se vztahuje k latinskému schola a k řeckému scholé a původně znamenala "přerušení práce". Moudrost jazykaje mnohdy větší, než si naše kultura, která jazyky zapomněla, vůbec dokáže představít. Škola, která přestala být místem pohody, soustředění, kontemplace, přestalabýt školou. Stalasejen místem životní nutnosti. A v ní potom dominují projekty a praktika, zkušenosti a kontaktní sítě, exkurze a výlety. Času k přemýšlení se nedostává. TEORIE NEVZD~lANOSTI 44 V centru pozornosti kontemplativního vzdělávacího zařízení však pro Nietzscheho není obsahovánáplň , nýbrž - avtomjevelice moderní - dvě "schop· nosti", dnes nazývané kompetence: mluva a myšlení. A zde také vídi deficity takzvaných vzdělávacích zařízení své doby: "Celkově tedy gymnázium zanedbává to, co bylo dosud nejdůležitějším a nejbližším předmětem, jímž skutečné vzdělání začíná - rodný jazyk. Tak chybí živná půda pro všechny dalšívzdělávací snahy."" Jazykovákompetencenemáu Nietzscheho nícspolečného stím, žejuveniJní subjekt smi restringentnímkódem artikulovat své bezprostřední potřeby, nýbrž souvisise stylem, rétorikou,básnictvím, klasickou literaturou a podřizením se mu, a to vše s vědomím, že vjazyku a prostředníctvím jazyka se jedinec spojuje se společenstvím a také s dějinami, předmětným světem i svým nitrem, a tam, kdejazykpustne, chi'adnou i tyto vztahy. Proto mohl Nietzsche, atím anticipoval KarlaKrause, adresovatgymnáziím své doby výtku: "Berte jazyk vážně! ... V něm se projevuje, jak vysoko či nízko si ceníte umění ajak dalecejste spjati s uměním, právě vtom,jak zacházíte s rodnýmjazykem.Nevyžadujete-Ii od sebe, aby ve vás určitá slova a obraty žurnalistických zvyklostí vzbudila fyzický OdPOl; vzdejte se snahy o vzdělání..."n Fyzický odpor zjazyka žurnalistů. Kterýpedagogby se odvážil tohle postulovat jako prvnívzdělávací cílvýukyněmčiny, dokoncejako hlavní cílvyššího vzdělání? Není tím myšlenajen nevolnost, která se člověka zmocnípři pohledu na luxusníčasopisyna křídě, nýbrž i to, že byse takovýpocit měl občas dostavít ipři četbě takzvanýchseriózních novín. BrátjazykvNietzschově smysluvážně, znamená rovněž ovládatjej vceléjeho syntaktické různorodosti asémantické šíři a také respektovatjeho historii, mit úctu ke stávající struktuře jazyka, kterýjevěrným obrazem rozvoje kultury a uchovávájakjejí vrcholy, tak propady. To samozřejmě neznamenalo aneznamená, žesejazykvurčitém stadiu vývoje musí znn'azit. Nietzschemu, kterýbylvynikajícíjazykovědec, byněco takového ani nepřišlo na mysl. Neznamená to ovšem ani obětovat výrazové a rozlišovací možnostijazykave pl'ospěchlibovolné modernizace a reforem poplatných době, ať se tváříjakkolivpokrokově agloba\izovaně. Amyšlení? Nitezsche mohl ve studii Lidské, ažpříliš lidskéještě prostě a provokativně napsat:"Škola nemá jinou důležitější úlohu, než učitjasnému myšleni, KAPITOLA 3. VZOhANOST, POLovzoh ANOST, NEvzotLANOST 45 opatrnému úsudku, konsekventním závěrům; proto musí odhlédnout od všeho, co není pro tyto operace vhodné, například od náboženství. Může počítat s tím, že lidská nejasnost, zvyk a potřeba později zase obloukpříliš napjatého myšlení uvolní."" Odhlédneme-li od invektivy proti náboženství, kteráje přirozeně pravdivá - náboženstvíjakovíranení záležitostimyšlení, a proto může v opravdovémvzdělávacím zařizení existovatjen religionístickápropedeutika, úvod do všechvclkých náboženských systémů, nevšak konfesijně vázanávýuka náboženství - , projevuje se v Nietzscheho úvahách i znalost lidské povahy, již dnes mnozíúdajní přátelé lidí často bolestně postrádají. Právě proto, že každodenrú životdokáže obrousitpi."snostmyšlení,jemuž se daříjenv pohodě, vrelativně bezstarostné hl.", lze pi."snosts dobrým svědomím ve škole cvičit. Dnes se z tohoto poznatku vyvozuje protikladný závěr: Vše, co nějak nesouvisí s praxí a nenljí obroušené, se vůbec nemusí učit. Proto taková nenávist k obol"ům, v nichž lze poznat a procvičit formy myšlení, oborům, které nemají žádný bezprostřední vztah k praxi, tedy klasická filologie, filozofie, matematika, klasická literatura, umění a budba. Veškeré pokusy zacbovat těmto oborilm legitimitu tím, že se poukazuje najejich užitečnost pro vysilující životve společnosti zaměřené na konkurenci, se připouštějí, jsou však nakonecjen trapné. Nietzscheho kritika vzděl ávacích zařízení měla ovšem i politickou komponentu. Dotýkala se sociálniho nositele těchto školských zařízení, vzdělaného měšťanstva. Skutečně to bylo měšťanstvo, které se přinejmenším teoreticky opíralo o filozofii a pedagogiku německého idealismu, a tak své nedostatečné ekonomické vlastnictví a marginální politickou moc kompenzovalo vlastnictvím a užíváním vzdělanostních statků, byla to tato sociální vrstva, kteráideu klasického vzdělání, aťjakkoliv nedostatečně, alespoň dočasně realizovala. Díkyvelkému významu ,jaký získala státní byrokracie především v německých zemích a v habsburské monarchii v 19. století, vznikl h.lavně mezi vyššími ministerskými úředníky jeden prototyp příslušníka vzdělaného měšťanstva, při vitězném pochodu moderních věd s univerzitními profesoryjako zaměstnanci státu vznikl další. Pro vzdělané měšťanstvo nebylo vzdělání v první řadě předpokladem ekonomického úspěchu, ale spíše hodnotou jako takovou, ajeho získání mělo být TEORIE NEVZO~LANOSTI 46 odměněné odpovídajícím sociálním a pekuniárním uznáním. Jádrem měšťansko-humani stického pojmu vzdělání byl kánon exemplárních dělliterárních, výtvarných, hudeb!Úch a filozofických, s výrazným zaměřením na stylotvorná dílaklasického období antiky." Takové pojetí umění se projevilo i v konstrukci národních literatur, v měšťanských uměleckých sbírkách, ve zřizování národních divadel, v pi·estavbách a novostavbách operních a koncertních sálil, tedyv celkovém vytváření chrámů múz, které se stávaly architektonickými a společenskými centry vznešeného měšťanského životního stylu a významným identifikačním znakem. Vzdělané měšťanstvo usilovalo o to, aby se tato kultura na jedné straně omezovala na exkluzivuí vrstvu, na druhé s traně se však měla stát normou a měřítkem kultury v celé zemi. Z toho se vyvinulo takové pojetí vzdělání, jemuž vděčíme za tradování antických uměleckých děl, bez nějž by se nikdynemohlarozvinout estetická moderna. Vedlo tovšak ik Nietzschem vysmívané karikatuře vzdělaného měšťana, který se cítí být nadřazen zbytku světa, protože klasiky chápe jak citační poklad a k jeho exploataci bez jakéhokoliv smyslu si nenechá ujít žádnou příležitost. Ekonomicky silná buržoazie a mnozí zástupci obchodnického stavu tyto ideály ovšem nikdy nepřijali a své děti posílali raději na obchodní nebo technické školy, takže se vzdělané měšťanstvo muselo konstituovatjako svébytnávrstva, jež ekonomickou slabostyyrovnávala někdy nanejvýš bizarními konstrukcemi duchovního elitního vzdělání. Vzdělané měšťanstvo, které se na nějakou dobu etablovalo nejen jako stav, ale také udávalo celé měšťanské společnosti vice či méně závaznýtónvkultuře, který se stal měřítkemvzdělá!Újako takového, už vymizelo. Likvidace humanistických gymnázií a univerzitvHumboldtově duchu, demontáž úřednického stavu v souvislosti se zeštíhlovánún státu a pozvolné změny v učitelském stavu ukazují názorně politicko-vzdělávací a Občanskoprávní stránku tohoto procesu. Ztráta vlivu měšťanské kultury jako vzoru a měřítka všech kultUl'níchaktivit indikuje esteticko-normativní dimenzi ztráty významu. S vymizellÚn m ěšťanského kánonu ajeho nahrazením souběžně platnou existencí všech estetických názoril a s transformací kultury v životní styl se někdejšívůdčí měšťanská kulturaproměníla v úzkýsegmentglobální zážitkové KAPITO LA 3. VZOhANOSl, POLovZOtLANOST, NEVZDĚLANOST 47 .. kultury, která už není schopná dát zbytkům měšťanských životnich hodnot tvar a obsah. Na místo ministerského rady se smyslem pro umění, který s avantgardistyžádajícími subvence znaleckyprobírá Heimitavon Doderera nebo Franze Kafku, nastoupilmanažer zábavy, kterýtato jménazkoumájen z hlediska užítečnosti pro reklamni strategii. A když premiérové publikum na Salcburském festivalu reaguje naárii Violetty z prvního jednání Verdiho La 1'raviaty mohutným potleskem, protože už operu prostě nezná a nemá smyslpro hudební cézury, musíbýt posledním adeptům měšťanské kultury zřejmé, že tato forma ducha zestárla a poklesla na úroveň chuťovky pro medíálně saturovanou společnost. Nicméně z kolize moderní mediální společnosti s ideály a normamivzdělaného měšťanstva vzešel termín "polovzdělanost" ,jímž Theodor W. Adorno analyzovalneutěšené poměry voblastivzdělání, v nichž se ocitla poválečná společnost. V podmínkách kulturního průmyslu se podleAdorna stávávzdělanost polovzdělaností jako všudypřítomná forma "odcizeného ducha"." Na staré ideály humanistického vzdělání se může ještě v tomto stadiu rétoricky přísahat, ve skutečnosti jsou reálně mařeny zpi'edmětněnim vzdělání. Vzdělání, přinejmenším teoreticky chápané jako živé vypořádávání se ducha se sebou samým a se světem, se proměňuje ve směsku kulturních statků, které lze jístě získat a konzumovat, ale nelze si je už osvojit. ;Yklimatu polovzdělanosti pi'etrvávají věcné obsahy materializované na zboží na úkor vnítřní pravdivosti a živého vztahu k živým subjektům."" Takovou materializaci viděl Adornov těch gymnáziích, kde se vzdělanostní kánon učí tvrdošijně nazpaměť, nicméněještě sevyučuje. Redukce kánonu na několik hesel, které lze didakticky zpracovat, rychle si zapamatovat, aniž by člověk vnímal nějaké souvislosti, znamenala pro Adorna tuto stránku polovzdělanosti. "Zpolapochopenáa zpola zažitálátkanení předstupněm vzdělanosti, nýbržjejím smrtelnýmnepřítelem.".. Polovzdělanost zůstává nepochopením, protože se držitradičnichkategoriívzdělání, chce suverénně ovládat něco, CO nemůže pochopit. Prvkyvzdělanostijsouještě přítomné, alejejich vědomí se zcela zvnějšnilo. Pokud někdo něčemu nerozumí, tím tvrdošijněji musí tvrdit opak. "Protoje polovzdělanost podrážděná a zlá; přesvědčení, že všechno VÚll, sevždypojí s tím, že vímvšechno nejlíp."17 TEORIE NEvzohANOSTI 48 Je nesporné, že stopy polovzdělanosti, jakje diagnostikoval Adomo, jsou všudeještě patrné. Ten, kdo dospíval v dobách školských reforem, které začaly v šedesátých letech, vyrůstal v tomto konceptu a neměl šanci mu uniknout. Protože politikavzdělání těchto let, bez ohledu na to,která politická strana je prosazovala, se soustředila na myšlenku polovzdělanosti , i když ji takto málokdynazývala. Je to zřejmé z toho, že vzdělání seještě chápalo jako normativní - jako tomu bylo u gymnázia -, ale obsah samotný pozvolna mizel ze zřetele . To, co se propagovalo jako nutný demokratizační posun ajako otevření systému vzdělání všem, něco stálo, a tou cenou byla institucionalizace polovzdělanosti. Mnohé ztoho, co spadalo pod pojem didaktika, se iidilojednoduchým principem: Zředit a snižit náplň klasického vzděláJú přistí-iženou podle předpokládané potřebymladýchjako aspoň trochu atraktiVlú směsici podnětů, přístupů, i.mpulsů anámětů. Začalotovokamžiku, kdy se místo Goethova UtrpenímladéIw Werthera četl ve školách román UlrichaPlenzdorfaNováutrpenímln.délw W, dnes už zapomenutý, a končilo nahrazenim výuky dějepisu zhlédnutím filmu Schindlernv seznam Stevena Spielberga. Všechny tyto strategie byly ještě motivované snahou aspoň něco zevzděláni zachránit, ikdyž to nakonec vyústilo ve zkorumpovanost vzdělání aktualizací a medializací. "Nevzdělanosti" naprotitomu chápeme to, že ideavzdělanosti přestalav každém ohledu plnít normativni nebo regulační funkci. Jednoduše zmizela. Odcizený duch, který u Adornaještě fungoval s dekoracemi vzdělanosti, v něž se proměnilyněkdejší požadavky navzdělání, jevproklamované bezduchosti poražen. Vyháněni ducha z humanitních věd, propagované vosmdesátýchletech s velkýmvtipem a úsilim, a přejmenování a transformace těchto věd na kulturologická studia podléhalojenmódě, už vůbec ne polu'Oku poznání. Tím se manifestoval program, který nechtěl mít s oním duchem, který fungoval od Humboldta a Hegelajako subjekt a objektvzděláJú, užvůbec nic společného. Bez ducha,tedybez pokusu proniknouttvrdou skořápkou empirie a pojmenovatji na základě reflexe a sebereflexe, tedy bez toho, čemuAdorno říkal obsah pravdyjako poslední reference vzdělání, už ovzdělanosti nelze mluvit. Nevzdělanost v našem pojetí tedy neznamenájen absencivědění nebo dokonce hloupost. Doby, kdy se tyto fenomény daly nejen diagnostikovat, nýbrž i 10KAPITOLA 3. VZOhANOST. POLovzo hANOST, NEVzohANOST 49 kalizovat, a rozdíl mezivzdělaností a nevědomostí byli rozdílem mezi městskými centry avíce či mén ě jednolitýmvenkovem, jsou nenávratně pryč. Tam, kde seještě dnesvedejako vhistorick-ých dobách osvícenství heroický zápas proti hlouposti lidí, k teří vědí pořád ještě málo, jsou neosvícem, nedokážou dobře argumentovat, jsou ovládaní předsudky, podléhají stereotypům a nechtějí se vzdát ideologických pout, okultismu, náboženského fundamentalismu, mysticismu a iracionalismu, pů so bí tyto lidově pedagogické pokusy svým způsobem dojemně." A to ne proto, že už není třeba šířit osvětu, nýbrž proto, že program osvícenství už nemá žádný právní základ. Každáidea svéprávnosti, k níž je třeba dospět z nesvéprávného postavení, ať už jejakkoliv zaviněné, předpokládá právě takový koncept vzdělám , který už dnes ztratil důvěru. Odklonodmyšlenkyvzdělání se ukazuje nejzřetelněji tam, kde to možná nejméně předpokládáme -v centrechvzdělání samotných. Pregnantmm indikátorem tohoje odjisté doby realizovanýpřesun takzvaných cílů vzdělám na schopnosti a kompetence (skiUs). Ti, co vyhlašují schopnost týmové práce, flexibilitu a ochotu komunikovat zacílevzděláni , vědí , o čem mluví - mluví Osuspendováni jakékoliv indivíduality,jež byla kdysiadresátem i aktérem vzděláni. Bez ohledu napikantni předpoklad, že kompetenci, jakoujetýmová schopnost, lze získat jako vlastnost bez kontextu, vyškolit se vní a praktikovat ji - člověk očividně může být "týmově schopný" jak pří absenci týmu, tak v každémtýmu - ,je nápadné, že dnes převažující metaforyvzdělano stní politiky demonstrativně zpochybňují právě ty cíle, které kdysi motivovaly klasický diskurs ovzdělání - autonomii subjektu, suverenitu individua, svéprávnost jednotlivce. Hlavně nemyslet vlastru hlavou - jako by tohlebyltl\jnýprogram dnešníhovzdělávání. Kdo neni ochoten jednat týmově a v sítích a flexibilně se přizpůsobit všemu, co se vyžaduje - mimochodem lidé nic nevyžadují, vždycky je to jen trh, globalizace nebo rovnou budoucnost -, už nemá šanci dostát nárokům společnosti vědění. Ne rl'tzné vlastnosti nebo schopnosti samyo sobě, ale distance od ducha dokumentuje jejich nevzdělanost. Káže-Ii někdo neustále o propojení do sítí, aniž by ho napadlo, že tak vyvfjí velký tlak na konformitu, poslouchá zřejmě diktát doby, ne však al espoň zpola suverénní rozum. TEORIE NEVZD~LANOSTl 50 l Nevzdělanost dnes proto není intelektuálním deficitem, nedostatečnou informovaností, defektem kognitiVJú kompetence - i když ito bude nadále existovat -, nýbrž je to rezignace na snahu vůbec něco chápat. Vždy, když se dnes mluví o vědění, jde vždy o něco jiného než o pochopení. Idea pochopení, n ěkdejší základ veškeré práce humanitních věd, přez imuj e v nejlepším případě v politicky korektní frázi o pochopení druhých jako projevu vyžadované tolerance. Jinakjde buďo rozvoj technologií, které usnadňuj í ovládnutílidí a přírody, nebo o produkci ukazatelů , které mají s věcí, o niž údajně jde, stále méně spol ečného. To, co se pořád ještě tvrdošíjně nazývá vzdělání, se v so učasnosti nehdí možnostmi a hranicemi individua, ani n eproměnnými zdroji určité kulturní tradice, a už vůbec ne modelem antiky. Externífaktory - trh, zaměstnatelnost (employability), kvalita lokality a technologický rozvoj - jsou nyní ty standardy, kterým má "vzdělanec" dostát. Z tohoto hlediska se jeví "všeobecné vzdělání" stejně postradatelné jako "rozvoj osobnosti". V rychle se proměňujícím světě, vněmž se kvalifikace, kompetence a ObSallY vědění údajně stále mění, se "nevzdělanost", tedy rezignace na závazné duchoVlÚ tradice a klasické vzdělání, stala ctností, kterájednotlivci umOŽ ňuje rychle, flexibilně a bez zatížení "vzdělanostním balastem" reagovat na neustále se měníCÍ požadavkytrhu. Ve společnosti vědění, jakneustále slyŠíme,jei věděni v neustálém pOhybu a vyžaduje zcela jiné strategie produkce a osvojování než onen svéráz 19. století, jemuž se říkalo vzdělanost. Vědění společnosti vědění se definuje především distancí od tradi ční sféry vzdělanosti. Neí1dí se už ovšem ani postojem polovzdělanosti. To, co se realizuje ve vědění společnosti vědění , je sebevědomá nevz dělanost. KAPITOLA 3. VZOhANOST. POLQvzOhANOST, NEVZD~LAN05T 51