Aktuálně (9.11.) Nová publikace pro zájemce "Greer, S. et al. 2021. Ageing and Health: The Politics of Better Policies" (Anotace: Must ageing populations create conflict between generations and crisis for health systems? Our answer is no. The problem is not so much demographic change as the political and policy challenge of creating fair, sustainable and effective policies for people of all ages. This book, based on a large European Observatory study, uses new evidence to challenge some of the myths surrounding ageing and its effects on economies and health systems. Divisive and alarmist views of population ageing are often based on stereotypes and anecdotes unsupported by evidence. How we address ageing societies is a choice. Societies can choose policies that benefit people of all ages, promoting equity both within and between generations, and political coalitions can be built to support such policies.)
Aktuálně (21.10.): V návaznosti na sem.úkol 1. pro zájemce nabízíme k přečtení kapitolu "I am not that type of the grandmother" (Galčanová, Vidovićová), tematizující jak se kulturně sociální ikona Babičky propisuje do žitého příběhu současných prarodičů.
Přehled seminárních úkolů:
1. Seminární úkol: 1- 3 NS (1800 znaků = 1 NS):
Přečtěte si jednu kapitolu z díla Boženy Němcové "Babička", v
jednom odstavci shrňte její obsah a dále argumentujte jaká sociologická
témata, jaké sociologické teorie a teorie stárnutí bychom mohli v kapitole
najít.
Příklad:
Kapitola 1. Originální text: "Nežila osamotnělá ve své chaloupce;
všickni obyvatelé vesničtí byli bratřími jí a sestrami, on jim byla matkou,
rádkyní, bez ní se neskončil ani křest, ani svatba ani pohřeb." (str. 15).
Úkol: Kapitola pojednává o životních podmínkách Babičky. Koncepty:
mezigenerační a sousedské vztahy, rurální stárnutí, osamělost ve stáří;
otázky životní dráhy .... Argumentace (příklad). Otázky soužití v
rurálních oblastech jako příklad kvalitních mezilidských vztahů, silných
sociálních sítí, viz. např. Tönnies,...
Termín odevzdání: 11.10., do 12h do ISu (označení souboru
"2_Seminární úkol " - jméno přidává IS automaticky)
2. Seminární úkol: 1- 3 NS (1800 znaků = 1 NS):
Na Internetu najděte „důchodovou kalkulačku“ pro 1) výpočet důchodového
věku a 2) výpočet vašeho budoucího důchodu. Použijte obě kalkulačky pro A) pro
sebe, a pro B) ženu narozenou v roce 1964, která měla 3 děti a
v současné době pracuje jako prodavačka v obchodním řetězci.
Zadání: Zhodnoťte vlastními slovy rozdíly mezi případy 1A (váš odchod
do důchodu), 2A (odchod do důchodu prodavačky), 1B (váš (hypotetický a/nebo při
současném příjmu/úsporách) důchod v budoucnosti), 2B (prodavačka).
Stručně popište a ohodnoťte samotný proces vyhledávání informací,
jejich dostupnost, přehlednost, věrohodnost…
Cílem úkolu je pohrát si s myšlenkou vlastního důchodu a
(ne)nutnosti přípravy na něj.
Termín odevzdání: 25.10., do 12h do ISu (označení souboru
"3_Seminární úkol " - jméno přidává IS automaticky)
3. Seminární úkol "Age-friendly city": 2 - 3 NS (1800 znaků = 1
NS), 4 fotografie či jiná vizuální forma záznamu z terénu.
Seminární úkol předpokládá 2 fáze, je nutné pracovat s předstihem:
1) pozorování vybraného místa/prostoru se zaměřením na jeho věku ne/přátelské
charakteristiky
2) interpretaci tohoto pozorování na základě kritické četby odborných textů k
tématům prostorového ageismu, age-friendly city/design atp.
Varianta úkolu
A) go-along etnografie - spoluprocházení prostoru s rozhovorem
B) mentální mapa s rozhovorem
C) vlastní pozorování konkrétního místa - "shared space"
křižovatky ulic Česká a Joštova
Věnujte prosím alespoň 1 hodinu pozorování v terénu a procházení zvolené
trasy (neměla by být delší než cca 1 km, spíše kratší; může jít například o
náměstí a přilehlé ulice). Věnujte pozornost nejmenším detailům, interakcím
mezi lidmi navzájem a lidmi a prostředím i tomu, jak na vás prostor působí a
pokuste se zhodnotit, které aspekty sledovaného místa jsou "přátelské
vyššímu věku" a které naopak pohyb a pobyt lidem vyššího věku mohou
znepříjemňovat, komplikovat nebo mu v některých případech i zabraňovat.
Zpracujte své terénní poznámky a další formy záznamu (fotografie, kresba,
nahrávka) podle vlastního uvážení a využijte je v textu (jako podporu
argumentů, jako ilustraci). Shrňte své odpovědi na otázku do podoby souvislého
textu a interpretujte je s pomocí textů z povinné a dalších alespoň 2 odborných
textů, které k tématu dle vlastního uvážení dohledáte (můžete použít klíčových
slov jako např. age-friendly design, age-friendly city, urban ageing atp.,
inspiraci najdete i v doporučené četbě, alespoň jeden text však musí být
"nový"). Můžete pracovat i ve dvojicích, pak bude délka výsledného
textu minimálně 4 normostrany. Pro plnění seminárního úkolu můžete využít
své zkušenosti s "gerontooblekem" pro zvýšení své vnímavosti vůči
specifickým nárokům prostředí, předpokládá se vedle návaznosti na četbu také
váš vlastní imaginativní vklad.
Termín odevzdání: 8.11., do 12h do ISu (označení souboru
"4_Seminární úkol " - jméno přidává IS automaticky)
4. Seminární úkol: 1- 3 NS (1800 znaků = 1 NS):
Natočte krátké video/ audio se seniorem na téma
"Přísloví o věku". Písemně odevzdejte krátkou informacemi o videu/
rozhovoru (anonymizovanou). Video/audio nahrajte do ISu.
Termín odevzdání: 15.11., do 12h do ISu (označení souboru "5_Seminární
úkol_video/audio" & "5_Seminární úkol_informace" -
jméno přidává IS automaticky)
Co se týče technických náležitostí, doporučuji i seminární úkoly v hlavičce
označovat jménem a UČO, struktura textu je důležitá i pro logický sled
argumentu, který chcete představit. Všechny použité koncepty by měly být
podloženy literaturou, a ta v celosti citována.