Sociální gerontologie: koncepty a kontroverze

Týden 12 a 13 Prezentace studujících


Body za tuto část výstupů se skládají za: 
- jasné a úzké vymezení tématu /výzkumné otázky - prezentaci zjištění, výsledků (nikoliv témat, kterým jsem se věnoval/a) - prezentaci zjištění, výsledků, nikoliv dojmů a „obecných pravd“ - uvedení datových zdrojů (četl/a jsem jeden článek není datový zdroj, třeba jasně deklarovat, zda jde o přehledovou studii, sekundární analýzu dat … a také geografický kontext) - rozvržení času a dodržení časového limitu - přehlednost prezentace a její logickou strukturu - aktivní roli recenzenta a diskutanta



Hotový text Vaší studie, prosím, odevzdejte do Poskytovny a do Odevzdávárny (tj.
2x) nejpozději 25.11. do 12h. V Poskytovně si jej budou moci prohlédnout Vaši
spolustudující, kteří si budou moci připravit otázky do diskuse na konferenci
(týmy pro hodnocení budou určeny předem, zde v Interaktivní osnově, předpokládá
se ovšem i obecná diskuse).
Své práce budete prezentovat na konferenci 30.11. nebo 7.12. Budete-li mít zájem upravit
svoji studii podle zpětné vazby z konference, máte tuto možnost po konzultaci s
vedoucí do 16.12.(23:50h). V případě nedostatečného hodnocení pro absolvování
kurzu (nebo hodnocení nižšího než preferovaného) si můžete požádat o opravný
termín v rámci zkouškového období (tj. od 3.1.-13.2.2022).

Tipy a triky pro práci na seminárních úkolech / esejích z minulých ročníků kurzu:
- v několika textech se objevuje, že se jedná o výzkum, spíše ale prezentujete přehledovou studii nebo case studies či vhled do problému, ve většině draftů nejsou žádná data prezentována (světlé výjimky naznačují sekundární analýzu, tedy zpracování starých dat za novým účelem) - pokud něco srovnáváme, může být účelné pro srovnání využít tabulky (např. i textové), ale ty nejsou nutné „za každou cenu“ - volte obezřetně; v ideálním stavu by prezentované grafy a tabulky měly být s českými popisky, sice chápu, že za daných časových podmínek volíte časově úspornější varianty, ale není to pravá cesta (v odůvodněných a výjimečných případech ale budeme mhouřit oči) - pozor na správnou formu odkazování a formát seznamu použití literatury, věnovali jsme se tomu v první hodině, potřebné návody najdete i na stránkách Sociologického časopisu, v záložce „pro autory“ - formátování seznamu literatury je velmi časově náročné, doporučujeme využívat některý z automatických nástrojů, např. Zotero (a v něm formát APA, verze 6); ať už zvolíte jakýkoliv formát citací, musí být jednotný a všechny zdroje musí být uvedeny v dohledatelné formě; je také přehlednější oddělíte-li v seznamu akademickou literaturu od informačních portálů apod. - pozitivně hodnotím práce, kde je autor/ke šla za pouhý deklarativní výčet toho, jak se nějaká organizace „sebe-prezentuje“, srovnání s některými externími daty (vzpomeňte na přednášky a různé formy mezinárodního srovnávání) a/ nebo mediálními ohlasy, může pomoci přidat další výkladové rámce - také těmito aspekty se celé cvičení překládá do „sociologičtiny“; zapátrejte v přednáškách a nastudovaných textech také po vhodném sociologickém/sociogerontologický úvodu (a dejte jej míto vět typu: „píšu vám to tady, protože to je úkol“;) - v neposlední řadě se také kromě strohého popisu ne/existence veřejné a politické reprezentace seniorů můžete stručně věnovat i kontextům gerontologickým - jaká témata/ obrazy „stáří“ veřejné a politické reprezentace nabízejí, jaká jsou opomenuta? - jaké specifika nacházíte na sub-nacionálních úrovních? - nezapomeňte, prosím, své studie také označit jménem a UČO, aby byly identifikovatelné i mimo prostředí ISu.

Inspirace - Témata k rozpracování:

Aktualizace Regionálního Active Ageing Index (sek. analýza dat SHARE v regionálním pohledu)

Sekundární analýza stereotypů o stáří (Ageismus 2007) a „reality check“

Age-friendlines jako koncept pro studium exkluze a prostředí

Sociologické a gerontologické čtení Babičky od Boženy Němcové

Postoje vysokoškolských studentů ke stáří a jejich proměna intervencí

Adaptace na technologie ve vyšším věku

Co mohou přinést co-housingové způsoby bydlení seniorům a městům 
Kritické zhodnocení projektů typu "Adoptuj si babičku" a "Projekt přátelských návštěv pro osamělé seniory" z hlediska sociální gerontologie
LGBT senioři a seniorky

Spiritualita a vyšší věk

Demografické a sociálněpolitické okolnosti ovlivňující realizaci rodinné politiky na lokální úrovni

Gerontologická gramotnost: koncepty, dimenze, zjišťování, měření

Koncept věku a mezigeneračních vztahů v České/EU legislativě

Rozvod a nová partnerství ve vyšším věku

Typologie Prarodičovství (taxnomonie typů)

Vztah indexu aktivního stárnutí a míry subjektivních indikátorů kvality života
Přínosy a rizika služeb kombinující mateřská centra a centra pro seniory
Co víme o hluchotě a vyšším věku? 

Vnímání času z pohledu životní dráhy
Arteterapeutické přístupy pro seniory 
Význam domova ve vyšším věku - inspirace sociologií přináležení.
Městský rytmus jako disciplinace stárnoucího těla?
Stěhování ve vyšším věku - příležitost nebo hrozba pro well-being?
Sdílené bydlení pro seniory - úskalí a přínosy
Bezdomovectví ve vyšším věku - příčiny a řešení
Stárnutí a chůze v městské prostoru - prožívání a význam

Mezigenerační válka: (indikátory) měření výskytu/absence sociálního fenoménu

Sexualita a intimita; Partnerské vztahy; Sociální sítě

Stravování v Domovech pro seniory jako způsob disciplinace - analýza webových stránek DpS

Závislosti ve stáří (alkohol, tabák, léky, zakázané substance…)

Časopisy pro seniory - obsahová analýza

Stáří v pohledu disability studies

Stárnutí v marginalizovaných skupinách (etnika, migranti, specifické kontexty (vězení)…)

Význam domova ve vyšším věku - inspirace sociologií přináležení.
Městský rytmus jako disciplinace stárnoucího těla?
Stěhování ve vyšším věku - příležitost nebo hrozba pro well-being?
Sdílené bydlení pro seniory - úskalí a přínosy.
Bezdomovectví ve vyšším věku - příčiny a řešení.
Stárnutí a chůze v městské prostoru - prožívání a význam.

Následující