Týden 2
Populační exploze, urbanizace, alfabetizace
Agrární revoluce a konec hladomoru, potlačení epidemií, zlepšení výživy. Populační exploze jako výsledek „srážky“ starého demografického režimu s novým. Důsledky populačního převisu – migrace do zámoří a urbanizace. Alfabetizace a její důsledky.
Studijní literatura:
Ø Bade,
Klaus J.: Evropa v pohybu. Evropská migrace dvou staletí. NLN,
Praha 2005, s. 53-77, 112-156, 240-248
Ø Bacci, Massimo Livi: Populace v evropské historii. NLN, Praha 2003, s. 154-198
Obrazové materiály:
Hrst citátů ilustrativního charakteru:
K POPULAČNÍ EXPLOZI
O posvátnosti
obilí a praktičnosti brambor
(Knut Hamsun: Matka
země. Odeon, Praha 1970)
Agrární revoluce
„V
dějinách střední Evropy 18. věk tvořil poslední ,ryze agrární´ století.
V Británii můžeme nástup průmyslové revoluce zřetelně sledovat již
v 60. letech a před koncem 18. století proniká i do západních oblastí
kontinentu, naproti tomu ve střední Evropě a tím i v habsburské
monarchii a českých zemích, se začíná výrazněji projevovat až po roce
1815.“ (str. 167) (Roman Vondra: České země v letech 1705-1792. Věk absolutismu, osvícenství, paruk a třírohých klobouků. Libri, Praha 2010)
„V roce 1852 zabezpečovalo (ve Francii) 100 zemědělských pracovníků mužského pohlaví dostatek jídla pro 459 obyvatel. O třicet let později vzrostl jejich počet na 590. Nárůst výroby potravin předčil zvyšování počtu obyvatel a byl schopen uživit velké množství lidí, kteří již v zemědělství nepracovali.“ (str. 241) (Michael Rapport: Evropa devatenáctého století. Vyšehrad, Praha 2011)
Význam populační exploze pro počátky
modernizace z pohledu arabského křesťanského historika
„Díky
karanténním opatřením už tamní města nedecimoval mor, plocha obdělávané půdy se
rozšířila a bylo zavedeno pěstování kukuřice, takže zemědělská produkce uživila
více obyvatelstva a přestaly hrozit hladomory. Zdokonalená konstrukce a lepší
navigace umožnily obchodním lodím dostat se do všech světových moří, evropské
země si na pobřeží založily obchodní stanice a kolonizovaly jejich okolí.
Obchod s nerostným bohatstvím a zemědělkou produkcí kolonií jim přinesl
kapitál, který mohly použít k výrobě většího množství zboží a jejím inovacím.
Vyšší počet obyvatelstva a růst finančních zdrojů jim dovolily vydržovat větší
pozemní armády a námořnictvo. Některé z nich, zejména Británie, Francie a
Nizozemsko, tedy začaly trvale akumulovat materiální i lidské zdroje, kdežto
v osmanské říši stejně jako v jiných částech Asie a Afriky se stále
ještě počet obyvatelstva čas od času snížil kvůli moru a hladomorům a výroba
nedokázala vytvořit kapitál, nutný pro základní změny ve výrobních postupech i
pro lepší organizaci administrativy.“
Hajnalova linie
„Demograf John
Hajnal roku 1965 poprvé definoval tzv. Hajnalovu linii Petrohrad-Terst, která
dělí Evropu na dvě části. Dospěl přitom k závěru, že obyvatelstvo českých
zemí patřilo k západo-severském typu. Etnika, která spadala do tohoto
okruhu, formovala spíše menší rodiny a navíc až tehdy, když je byla schopna
uživit. Asi 1/10 populace tohoto typu z ekonomických důvodů nezakládala
rodiny vůbec.“ (str. 302-303)
Důsledky irského
hladomoru
V r. 1821 v Irsku žilo 7,2 milionu lidí, v r. 1845 už 8,3 milionu. Během hladomoru zahynulo 800 000 až 1,5 milionu lidí. „Urychlila se již existující tendence uniknout venkovské chudobě emigrací (v letech 1815-1845 opustil zemi asi milion Irů). V důsledku úmrtí a emigrace poklesl v roce 1851 počet Irů na 6,5 milionů. Úbytek pokračoval, takže v roce 1911 bylo v Irsku tuhých necelých 4,4 milionů lidí.“ (str. 89) (Michael Rapport: Evropa devatenáctého století. Vyšehrad, Praha 2011)
K URBANIZACI
Od města v raném středověku k městu vrcholného středověku
Tehdy bylo „hlavní město království León, sídlo krále a
biskupství, jen o něco větší vesnicí bez jakékoliv řemeslné výroby, v níž
se jednou týdně na trhu vyměňovaly (bez použití peněz) zemědělské produkty za
výrobky dovezené z al-Andalusu. Tehdejší nejvýznamnější města
v západní Evropě, jako Paříž, Remeš, Arras, čítala necelých deset tisíc
obyvatel; teprve ve 13. století dosáhla největší evropská města jako Benátky a
Janov počtu převyšujícího sto tisíc obyvatel.“ (str. 153) (Hans Kaufmann: Maurové a Evropa. Cesty arabské vědy a
kultury . Panorama, Praha
1982)
Demografický růst a urbanizace
během vrcholného středověku
„Avšak nejprve se v letech 1100 až 1300, tedy
za pouhá dvě století, ztrojnásobil počet obyvatel Evropy. V bohatých a
moderních oblastech se dokonce zdesateronásobil. Města vyrůstala dotud
nepoznaným tempem, bylo jich nově založeno mnoho set. Přitom byla závislá na
dobře fungujícím zemědělství. (…). Výměna zboží překračující hranice možná
vysvětluje, proč si byla nejdůležitější evropská středověká města tolik podobná.“ (str. 67) (Karin Sagnerová: Jak je poznáme? Umění gotiky
Anglická
a francouzská města v 17. století
V polovině 17. století bylo v Evropě pět městech,
jehož obyvatelstvo převyšovalo 250 000 obyvatel, měst s více než 50 000
obyvateli bylo více než sto. Francie – Paříž měla v polovině 17. století
asi 350 000 obyvatel, další dvě největší města Rouen a Lyon měla 80 000 – 100
000 obyvatel. Anglie – Londýn měl v polovině 17. století asi 500 000
milionu obyvatel, na dalších místech byly Newcastle, Bristol a Norwich, ty ale
měly asi jen 25 000 obyvatel. (str. 267) (Kenneth O. Morgan a kol.: Dějiny Británie. NLN, Praha 1999)
Pro srovnání - počet obyvatel Isfahánu
„Ještě v posledních letech safíjovské vlády byl Isfahán kypícím
velkoměstem s 550 000 obyvatel, což z něj činilo vedle Londýna
jedno z největších měst tehdejšího světa. Po skončení obléhání v roce
1722 se vrátilo pouze 100 000 obyvatel, a i když se lidé postupně
navraceli, počet obyvatel se drasticky snížil během afghánské okupace, takže
roku 1736 žilo v Isfahánu pouze 50 000 lidí.“ (str. 128) (Michael Axworthy: Dějiny Íránu. Říše ducha - Od Zarathuštry po současnost. NLN, Praha 2009)
Pro srovnání - počet obyvatel v osmanských městech v první polovině 19. století
„V roce 1800 byla po Istanbulu (400 000 obyvatel) druhým
největším městem říše egyptská Káhira (220 000) následovaná syrským
Halabem (130 000). Smyrna měla 100 000, Damašek 90 000, Bagdád
80 000 a Mosul 55 000. Morová epidemie v důsledku znovudobytí
Iráku a nastolení přímé osmanské správy v roce 1831 snížily počet obyvatel
Bagdádu na 31 000 a Basry na pouhých 6000.“ (str. 449) (Eduard Gombár –
Lukáš Pecha: Dějiny Iráku
Urbanizace
ve Velké Británii na počátku 20. století
Od r. 1901 žila v tzv. „venkovských“ oblastech pouhá pětina
obyvatel Anglie a Walesu; 80 % obyvatel bylo urbanizováno, tedy daleko více než
v jiných evropských zemích. R. 1911 mělo 74 měst přes 50 000 obyvatel a
Londýn vzrostl z 2,3 milionu obyvatel na 4,5 milionu (s předměstími 7,3
milionu). (str. 417) (Kenneth O. Morgan a kol.: Dějiny Británie NLN, Praha 1999)
Pro srovnání - počet obyvatel v osmanských městech před I. světovou válkou
„Počet obyvatel Basry se ke konci 19.
století zvyšoval, až dosáhl úrovně 55 000. Pro srovnání v roce 1914
měl Istanbul 1 100 000, Káhira 790 000, Alexandrie 458 000,
Smyrna 300 000, Damašek 220 000, Bejrút 150 000 a Halab
120 000.“ (str. 450)
(Eduard Gombár –
Lukáš Pecha: Dějiny Iráku
Podíl
městského obyvatelstva v některých zemích Evropy ve 30. letech 20. století
V ČSR existovalo počátkem 30. let pět velkoměst,
z toho čtyři v českých zemích. Žilo v nich 10 % všeho
obyvatelstva, v českých zemích 13,4 %. Pro srovnání v Anglii to bylo
39,7 %, v Německu 30,2 %, v Nizozemsku 27,2 %, ve Francii ale jen 15,7 %. (str.
502) (Zdeněk Kárník: České země v éře První republiky
(1918-1938). Díl první. Vznik, budování a zlatá léta republiky (1918-1929). Libri,
Praha 2003)
K ALFABETIZACI
Gramotnost Sancho Panzy a jeho rodiny
„A napsal jste ten dopis vy?´ zeptala se vévodkyně. ,Ani zdání,´ odpověděl
Sancho, ,umím se pouze podepsat, psát a číst neumím.´“ (str. 533) (Miguel de Cervantes
Saavedra: Důmyslný rytíř don Quijote de
la Mancha
„Neumím sic číst ani psát, ale dám to svému
zpovědníkovi, aby mi to opakoval a připomínal, až bude potřebí.´ ,Běda mně, hříšnému,´odpověděl
don Quijote, ,jak je zlé, neumějí-li vladaři číst ani psát. Věz, Sancho, že
neumí-li člověk číst nebo je-li nešika, jedno ze dvou: buď je z rodiny
příliš nízké a sprosté, buď je sám tak nepodařený a špatný, že dobré výchovy a
vzdělání nebyl schopen. Máš to velikou vadu a přál bych si, aby ses aspoň
naučil se podepsat.´ ,Podepsat se dovedu dobře,´ odvětil Sancho, ,protože, když
jsem byl konšelem v naší vsi, naučil jsem se dělat pár písmen jako značky
na pytle, a ta písmena znamenala mé jméno. Ostatně se mohu tvářit, jako bych
měl pravici zchromlou, a mohu dávat podpisovat druhým. Neboť všemu je pomoc,
jen smrti ne, a jakmile budu mít vládu a hůl v ruce, budu dělat, co se mi
zlíbí.´“ (str. 560)
(Miguel de Cervantes
Saavedra: Důmyslný rytíř don Quijote de
la Mancha
(Sanchova žena Tereza a jeho dcera Sančička v reakci na dopis od jejich otce): „,Přečtěte mi
je, pane šlechtici,´ řekla Tereza, ,umím příst, ale číst neumím ani špetku.´ ,Já
také ne,´ připojila se Sančička, ,ale počkejte tu na mne, já zavolám někoho,
kdo to přečte, buď samotného faráře, nebo bakaláře Sansóna Carrasca, přijdou
jistě rádi, aby o pantátovi zvěděli novinky.“ (str. 598)
(Miguel de Cervantes
Saavedra: Důmyslný rytíř don Quijote de
la Mancha
Katolíci versus reformovaní
„Reformovaní katolíci si na rozdíl od reformovaných protestantů zachovali náboženství obrazu spíše než náboženství textů, ať už to byla příčina nebo důsledek skutečnosti, že katolické oblasti byly obecně méně gramotné než protestantské.“ (str. 243) (Peter Burke: Lidová kultura v raně novověké Evropě. Argo, Praha 2005)
Nárůst gramotnosti v Evropě v 18. století
„V
průběhu sta let od roku 1690 se ve Francii zvýšil podíl gramotných mužů
z 29 na 47 procent, a podíl gramotných žen vzrostl ze 14 na 27 procent.
V Německu se během 18. století podíl dospělých gramotných obyvatel zvýšil
z přibližně 10 na 25 procent.“ (str. 20) (Michael Rapport: Evropa devatenáctého století
Negramotnost
v Evropě v r. 1850
„(…): v roce 1850 bylo negramotných 95 %
obyvatel v Rusku, 75-80 % ve Španělsku a Itálii, 40-45 % v habsburské
říši a Francii, 20 % v Prusku a Skotsku a obdivuhodných 10 % ve Švédsku.“ (str. 77)
(Michael Rapport: Evropa devatenáctého století
Gramotnost v Anglii a ve Skotsku v polovině 19. století
„Skotové si až přehnaně zakládali na svém školském
systému. Byla to jediná oblast, v níž se zdála být Anglie horší. Průzkum
v roce 1855 ukázal, že ve Skotsku je větší podíl gramotných žen než
v Anglii gramotných mužů.“ (str. 184) (Jenny Wormaldová ed.: Dějiny Skotska.
Gramotnost v Srbsku a v Bosně a Hecegovině na konci 19. století
„V celém Srbsku uměla koncem 19. století číst a
psát jen necelá čtvrtina obyvatelstva.“ 85% lidí na venkově a 45% ve městě bylo
negramotných. (str. 224) (Jan Pelikán - Lubomíra
Havlíková - Tomáš Chrobák - Jan Rychlík- Miroslav Tejchman - Ondřej Vojtěchovský: Dějiny Srbska.
„Žádné hmatatelné úspěchy Rakousko-Uherska však
nebylo vidět: když se roku 1918 říše zhroutila, 88 procent obyvatelstva Bosny a
Hercegoviny bylo stále ještě negramotných.“ (str. 203) (Alan John
Percival Taylor: Poslední století
habsburské monarchie. Rakousko a Rakousko-Uhersko v letech 1809-1918
Gramotnost v Haliči (dnešní západní Ukrajina) na konci 19. století
„Přesto, že povinná školní docházka byla formálně zavedena již téměř před sto
lety a školským zákonem z roku 1869 byla v Předlitavsku rozšířena na
osm let, dosahovala negramotnost ještě v devadesátých letech 70 % a pouze
64,6 % procenta školou povinných dětí do školy skutečně chodilo.“ (str. 225) (Jan Rychlík
– Bohdan Zilynskyj – Paul Robert Magocsi: Dějiny
Ukrajiny
Gramotnost v Egyptě ve 20. století
Ještě v r. 1937 neumělo v Egyptě číst a psát
76 % mužské populace, do r. 1960 se tento podíl snížil na 56 %. U žen byla čísla
horší, v r. 1937 neumělo číst a psát 94 % ženské populace, do r. 1960 se
podíl snížil na 83 %. (str. 384)
(Albert Hourani: Dějiny arabského světa od 7. století po současnost.
Moderní
stát a gramotnost
„K vybudování silného státu musela moderní centralizovaná vláda využít veškerý
lidský potenciál, komunikovat s občany mnohem víc než dřív a navíc život
ve městech vyžadoval gramotnost a pracovní kvalifikaci.“ (str. 383) (Albert Hourani: Dějiny arabského světa od 7. století po současnost.
Tzv. druhotná negramotnost
„(…) spočívala v tom, že člověk naprosto vyčerpaný dennodenní úmornou mnohahodinovou manuální prací mohl čtení a psaní zapomenout i tehdy, pokud je předtím po léta ovládal a nečinily mu předtím vůbec žádné problémy.“ (str. 251) (Roman Vondra: České země v letech 1792-1848. Formování novodobého českého národa ve věku cylindrů, krinolín a nástupu páry. Libri, Praha 2013)