Týden 5
Vývoj komunikace
Revoluce v dopravě a přenosu informací;
telegraf; telefon. Zpravodajské agentury (Reuters, Havas, WTB, AP). Změna v chápání
času a prostoru.
Studijní literatura:
Ø Večeřa,
Pavel: Úvod do dějin tištěných médií.
Grada Publishing, Praha 2015, s. 86-97
Ø Prokop,
Dieter: Boj o média. Dějiny nového kritického myšlení o médiích. Karolinum,
Praha 2005, s. 163-164, 220-221, 191-192
Ø Briggs, Asa – Burke, Peter: A Social
History of the Media. From Gutenberg to the Internet. Polity Press,
Cambridge – Malden 2010, s. 91-98, 116-156
Ø Thompson, John B.: Média a modernita.
Sociální teorie médií. Karolinum, Praha 2004, s. 31-35, 68-69, 125-130
Ø Giddens,
Anthony: Důsledky modernity. SLON,
Praha 1998, s. 23-26
Ø Brečka, Samuel a kol.: Od tamtamov po
internet. Prehľad dejín mediálnej komunikácie. Bratislavská vysoká škola
práva, Bratislava 2009, s. 132-148, 153-164
Ø Kovarik, Bill: Revolutions in
Communication. Media History from Gutenberg to the Digital Age. Bloomsbury,
New York – Londýn – Dillí – Sydney 2013, s. 195-209
Ø Chapman, Jane: Comparative Media History.
An Introduction: 1789 to the Present. Polity Press, Cambridge – Malden
2012, s. 30-32, 58-67
Ø Faulstich, Werner: Mediengeschichte von
1700 bis ins 3. Jahrtausend. Vandenhoeck&Ruprecht, Göttingen 2006, s.
61-64, 70-72,
Ø Bösch, Frank: Mediengeschichte. Vom
asiatischen Buchdruck zum Fernsehen. Campus Verlag, Frankfurt n. Mohanem –
New York 2011, s. 128-135.
Doporučená literatura:
Ø Balbi, Gabriele: Telecommunications. In:
Simonsen, Peter – Peck, Janice – Craig, Robert T. – Jackson Jr., John P.
(eds.): The Handbook of Communication History. Routledge, New York a
Londýn 2013, s. 209-215
Ø Stöber,
Rudolf: Mediengeschichte. Die Evolution „neuer“ Medien von Gutenberg bis
Gates. Eine Enführung. Band 1: Presse-Telekommunikation. Westedeutscher
Verlag, Wiesbaden 2003, s. 156-174
Ø Šefčák,
Luboš – Vojtek, Juraj: Dejiny svetového novinárstva III. Dejiny
amerického novinárstva. Univerzita Komenského,
Bratislava 1997, s. 51-54
Ø Šefčák,
Luboš – Vojtek, Juraj: Dejiny svetového novinárstva I. Dejiny
anglického novinárstva. FF Univerzity Komenského, Bratislava 1992, s. 43-45
Ø Lubrano, Annteresa: The Telegraph. How
Technology Innovation Caused Social Change. Routledge, New York – Londýn
1997
Ø Pohl, Hans (Hrsg.): Die Bedeutung der
Kommunikation für Wirtschaft und Gesellschaft. (Virteljahrschrift für
Wirtschaft- und Sozialgeschichte, Bauheft 87). Stuttgart 1988
Ø Trunečková, Ludmila: Tiskové agentury. Karolinum, Praha 1997