Dějiny médií v éře modernity

Týden 5


Vývoj komunikace

Revoluce v dopravě a přenosu informací; telegraf; telefon. Zpravodajské agentury (Reuters, Havas, WTB, AP). Změna v chápání času a prostoru.

 

Studijní literatura:

Ø Večeřa, Pavel: Úvod do dějin tištěných médií. Grada Publishing, Praha 2015, s. 86-97

Ø Prokop, Dieter: Boj o média. Dějiny nového kritického myšlení o médiích. Karolinum, Praha 2005, s. 163-164, 220-221, 191-192

Ø Briggs, Asa – Burke, Peter: A Social History of the Media. From Gutenberg to the Internet. Polity Press, Cambridge – Malden 2010, s. 91-98, 116-156

Ø Thompson, John B.: Média a modernita. Sociální teorie médií. Karolinum, Praha 2004, s. 31-35, 68-69, 125-130

Ø Giddens, Anthony: Důsledky modernity. SLON, Praha 1998, s. 23-26

Ø Brečka, Samuel a kol.: Od tamtamov po internet. Prehľad dejín mediálnej komunikácie. Bratislavská vysoká škola práva, Bratislava 2009, s. 132-148, 153-164

Ø Kovarik, Bill: Revolutions in Communication. Media History from Gutenberg to the Digital Age. Bloomsbury, New York – Londýn – Dillí – Sydney 2013, s. 195-209 

Ø Chapman, Jane: Comparative Media History. An Introduction: 1789 to the Present. Polity Press, Cambridge – Malden 2012, s. 30-32, 58-67

Ø Faulstich, Werner: Mediengeschichte von 1700 bis ins 3. Jahrtausend. Vandenhoeck&Ruprecht, Göttingen 2006, s. 61-64, 70-72,

Ø Bösch, Frank: Mediengeschichte. Vom asiatischen Buchdruck zum Fernsehen. Campus Verlag, Frankfurt n. Mohanem – New York 2011, s. 128-135.

 

Doporučená literatura:

Ø Balbi, Gabriele: Telecommunications. In: Simonsen, Peter – Peck, Janice – Craig, Robert T. – Jackson Jr., John P. (eds.): The Handbook of Communication History. Routledge, New York a Londýn 2013, s. 209-215

Ø Stöber, Rudolf: Mediengeschichte. Die Evolution „neuer“ Medien von Gutenberg bis Gates. Eine Enführung. Band 1: Presse-Telekommunikation. Westedeutscher Verlag, Wiesbaden 2003, s. 156-174

Ø Šefčák, Luboš – Vojtek, Juraj: Dejiny svetového novinárstva III. Dejiny amerického novinárstva. Univerzita Komenského, Bratislava 1997, s. 51-54

Ø Šefčák, Luboš – Vojtek, Juraj: Dejiny svetového novinárstva I. Dejiny anglického novinárstva. FF Univerzity Komenského, Bratislava 1992, s. 43-45

 

Ø Lubrano, Annteresa: The Telegraph. How Technology Innovation Caused Social Change. Routledge, New York – Londýn 1997

Ø Pohl, Hans (Hrsg.): Die Bedeutung der Kommunikation für Wirtschaft und Gesellschaft. (Virteljahrschrift für Wirtschaft- und Sozialgeschichte, Bauheft 87). Stuttgart 1988 

Ø Trunečková, Ludmila: Tiskové agentury. Karolinum, Praha 1997