ZURb1104 Teorie masové komunikace Sylabus (podzim 2021) Ukončení: zkouška Počet kreditů: 5 Místo a čas výuky: P51, středa 12:00–13:40 Vyučující:, Mgr. et Mgr. Marína Urbániková, Ph.D. (urbaniko@fss.muni.cz), prof. PhDr. David Šmahel, Ph.D. (smahel@fss.muni.cz), Mgr. Michaela Lebedíková (m.lebedikova@mail.muni.cz), Mgr. et Mgr. Michal Tkaczyk, Ph.D. (tkaczyk@fss.muni.cz) Kontaktní osoba: Michal Tkaczyk Dotazy a interakce: osobně před/po přednášce; e-mailem jednotlivým vyučujícím Anotace Kurz uvádí do problematiky výzkumu účinků masových médií, a to především z pohledu mediologického, sociálně psychologického a sociologického. Je rozdělen do tří tematických okruhů. První, úvodní, představuje účinky médií jako specifický obor s vlastní terminologií, metodologií a historickým vývojem. Druhý, teoretický, představuje klíčové teorie, které mohou vysvětlovat proč, kdy a jaké účinky vlivem médií mohou nastat. Třetí okruh, aplikační, pak aplikuje tyto teorie na tradiční témata tohoto oboru – například vliv násilí v médiích, vytváření a šíření stereotypů či přesvědčování u reklamy, kampaní a politické komunikace. Kurz věnuje také pozornost základním metodologickým přístupům využívaným při výzkumu působení masových médií. Cíle předmětu Hlavním cílem předmětu je seznámit studující se základními koncepty, modely a teoriemi, které umožňují porozumění vlivu médií a jejich účinků na jedince a společnost. Výstupy z učení Po úspěšném absolvování kurzu bude studující: · znát teorie mediálních účinků, včetně jejich historického vývoje · rozumět metodologickým postupům, prostřednictvím kterých lze zkoumat mediální účinky, včetně jejich limitů · mít kritický aparát k chápání nejrůznějších témat, které souvisí s vlivem médií · schopen/a aplikovat tyto teorie na nejrůznější vlivy a účinky médií · schopen/a zaujmout kritický postoj vůči nejrůznějším mediálním a morálním panikám, které se kolem vlivu médií často vytvářejí Podmínky absolvování 1) Písemná zkouška (kombinace testových a otevřených otázek; max. 40 bodů) 2) Písemný průběžný test (max. 20 bodů) v polovině semestru, ve středu 3. listopadu – test je povinný, jeho výsledek se započítává do konečné známky (minimální hranice po absolvování není stanovena). Bude vám sloužit jako indikátor, zda a jak jste pochopili dosavadní látku. Hodnocení zkoušky: A: 100-92 % B: 91-84 % C: 83-76 % D: 75-68 % E: 67-60 % F: 59 % a méně A. ÚVOD 1. (15.9.) Úvod do kurzu. Podmínky absolvování. 2. (22.9.) Teorie mediálních účinků: co, proč a jak? Terminologie (Marína Urbániková) Klíčová slova: média, účinky, působení, mikro/makro úroveň účinků, fyziologické/kognitivní/postojové/afektivní/behaviorální účinky, záměrné/nezáměrné účinky, účinky ne/závislé na obsahu, krátkodobé/dlouhodobé účinky, pozitivní/negativní účinky, přímé/nepřímé účinky Povinná literatura: * POTTER, W. James, 2012. Chapter 3: What Is a Media Effect? Chapter 4: Media Influence. Pp. 33-63 in Media Effects. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications. ISBN 978-1412964692. Doporučená literatura: · BRYANT, Jennings, Susan THOMPSON a Bruce W. FINKLEA, 2012. Chapter 1: Understanding Media Effects. Pp. 3-20 in Fundamentals of media effects. Second edition. Long Grove, Illinois: Waveland Press. ISBN 978-1577667858. · PERSE, Elizabeth M., 2001. Introduction: Do Media Have Effects? Pp. 1-22 in Media effects and society. Mahwah, NJ: L. Erlbaum Associates. ISBN 978-0805825053. · POTTER, W. James, 2011. Conceptualizing Mass Media Effect. Journal of Communication. 61(5), 896-915. · VALKENBURG, Patti M. a Jochen PETER, 2013. Five Challenges for the Future of Media-Effects Research. International Journal of Communication. 7, 197–215. 3. (29.9.) Vědecké zkoumání mediálních účinků. Metodologická průprava: jak zkoumat účinky? Historické perspektivy výzkumu mediálních účinků: od silných k omezeným a diferencovaným účinkům? (Marína Urbániková) Klíčová slova: vědecký přístup ke zkoumání mediálních účinků, korelace a kauzalita, závislé/nezávislé/intervenující proměnné, obsahová analýza, výběrové šetření, experiment, tři etapy výzkumu mediálních účinků: silné účinky (např. teorie injekční stříkačky/zázračné strely), omezené účinky (např. teorie dvojstupňové komunikace), zpět k teorii silných účinků (např. teorie nastolování agendy, kultivační teorie); zpochybnění tří etap a alternativní model vývoje zkoumání mediálních účinků Povinná literatura: * SPARKS, Glenn Grayson, 2015. Chapter 2: Scientific Methods in Media Effects Research. Pp. 25-53 in Media effects research: A basic overview. Fifth edition. Australia: Wadsworth. ISBN 978-1305077478. Doporučená literatura: · BRYANT, Jennings, Susan THOMPSON a Bruce W. FINKLEA, 2012. Chapter 2: Media Effects: Historical Overview. Chapter 3: History of the Scientific Study of Media Effects. Pp. 21-54 in Fundamentals of media effects. Second edition. Long Grove, Illinois: Waveland Press. ISBN 978-1577667858. · NEUMAN, W. Russell a Lauren GUGGENHEIM, 2011. The Evolution of Media Effects Theory: A Six-Stage Model of Cumulative Research. Communication Theory. 21(2), 169-196. · PERSE, Elizabeth M., 2001. Chapter 2: Models of media effects. Pp. 23-52 in Media effects and society. Mahwah, NJ: L. Erlbaum Associates. ISBN 978-0805825053. · SPARKS, Glenn Grayson, 2015. Chapter 3: A Brief History of Media Effects Research. Pp. 54-75 in Media effects research: A basic overview. Fifth edition. Australia: Wadsworth. ISBN 978-1305077478. B. TEORIE 4. (6.10.) Proč a k čemu používáme média? (Michal Tkaczyk) Klíčová slova: funkcionalistické pojetí médií; teorie užití a uspokojení, motivace pro užívání médií, typologie užívání médií; teorie selektivní expozice, selektivní percepce a retence; posílení postojů, teorie řízení nálady Povinná literatura: * SPARKS, G. G. (2015). Time Spent with Mass Media: Reasons and Consequences. In Media effects research: A basic overview (pp. 76-99). Australia: Wadsworth. . Doporučená literatura: · D’ALESIO, D. & ALLEN, M. (2007). The selectivity exposure hypothesis and media choise processes. In Preiss, R. W., Gayle, B. M., Burrell, N., & Allen, M., Bryant J. (Eds.), Mass media effects research: Advances through meta-analysis (pp. 103-118). Routledge. · REINECKE, L. (2016). Mood Management Theory. In P. RÖSSLER, C.A. HOFFNER, & L. ZOONEN (Eds.), The International Encyclopedia of Media Effects. John Wiley & Sons. https://doi.org/10.1002/9781118783764.wbieme0085 · RUBIN, A.M. (2009). Uses-and-Gratification perspective on Media Effects. In BRYANT, J. & OLIVER, M. B. (Eds.), Media Effects: Advances in Theory and Research (pp.165-184). Routledge. 5. (13.10.) Média, utváření, posílení a změna postojů (Michal Tkaczyk) Klíčová slova: postoje, postojová změna, přesvědčování, Elaboration likelihood model (model pravděpodobnosti zpracování), faktory ovlivňující proces přesvědčování, teorie kognitivní disonance, podprahová sdělení, teorie kultivace, mainstreaming, rezonance, sociální učení a mediální modely chování, efekt třetí osoby Povinná literatura: * SPARKS, G. G. (2015). Persuasive Effects of the Media. In Media effects research: A basic overview (pp. 189-224). Australia: Wadsworth. * GILES, D. (2012). Přesvědčování a reklama. In Psychologie médií (pp. 53-68). Grada. Doporučená literatura: · PETTY, R. E., BRINOL, P., PRIESTER, J. R. (2009). Mass media attitude change: implications of the elaboration likelihood model of persuasion. In BRYANT, J. & OLIVER, M. B. (Eds.), Media Effects: Advances in Theory and Research (pp.125-164). Routledge. · PERLOFF, R. M. (2009). Mass media, social perception, and the third-person effect. In Bryant, J. & Oliver, M. B. (Eds) Media Effects: Advances in Theory and Research. Routledge, s. 252-268. · MORGAN, M., SHANAHAN, J., SIGNORELLI, N. (2009). Growing up with television: Cultivation processes. In BRYANT, J. & OLIVER, M. B. (Eds.), Media Effects: Advances in Theory and Research (pp. 34-49). Routledge. · NABI, R. L. & MOYER-GUSÉ, E. (2014). The psychology underlying media-based persuasion. In DILL, K. E. (Eds.), The Oxford handbook of media psychology (pp. 258-304). Oxford University Press. 6. (20.10.) Média a nastolování agendy (Marína Urbániková) Klíčová slova: nastolování agendy, mediální/veřejná/politická agenda, priming, framing, morální panika, spirála mlčení, band wagon effect Povinná literatura: * SPARKS, Glenn Grayson, 2015. Chapter 9: The Effects of News and Political Content. Pp. 225-252 in Media effects research: A basic overview. Fifth edition. Australia: Wadsworth. ISBN 978-1305077478. Doporučená literatura: · BRYANT, Jennings, Susan THOMPSON a Bruce W. FINKLEA, 2012. Chapter 5: Priming. Chapter 6: Agenda Setting. Chapter 7: Framing. Pp. 74-107 in Fundamentals of media effects. Second edition. Long Grove, Illinois: Waveland Press. ISBN 978-1577667858. · DILLMAN CARPENTIER, Francesca, 2009. Media priming: An updated synthesis. BRYANT, Jennings a Mary-Beth OLIVER. Media Effects: Advances in theory and research. 3rd ed. New York: Routledge, s. 74-93. Communication series. ISBN 978-0805864502. · DJERF-PIERRE, Monika a Adam SHEHATA, 2017. Still an Agenda Setter: Traditional News Media and Public Opinion During the Transition From Low to High Choice Media Environments. Journal of Communication. 67(5), 733-757. DOI: 10.1111/jcom.12327. ISSN 00219916. Dostupné také z: https://academic.oup.com/joc/article/67/5/733-757/4642137 · MCCOMBS, Maxwell, 2005. A Look at Agenda-Setting: Past, Present and Future. Journalism Studies. 6(4), 543-557. · MCCOMBS, Maxwell a Amy REYNOLDS, 2009. How the News Shapes Our Civic Agenda. BRYANT, Jennings a Mary-Beth OLIVER, ed. Media effects: Advances in theory and research. 3rd ed. New York: Routledge, s. 1-16. Communication series. ISBN 978-0805864502. · TEWKSBURY, David a Dietram A. SCHEUFELE, 2009. News framing theory and research. BRYANT, Jennings a Mary-Beth OLIVER, ed. Media Effects: Advances in theory and research. 3rd ed. New York: Routledge, s. 17-33. Communication series. ISBN 978-0805864502. 7. (27.10.) Nové teorie mediálních účinků (Michaela Lebedíková) Klíčová slova: DSMM, reinforcing spirals, rozdílná náchylnost k účinkům médií, selektivita výběru médií Povinná literatura: * VALKENBURG, P. M., & PETER, J. (2017). Differential Susceptibility to Media Effects Model. In P. RÖSSLER, C.A. HOFFNER, & L. ZOONEN (Eds.), The International Encyclopedia of Media Effects. John Wiley & Sons. https://doi.org/10.1002/9781118783764.wbieme0119 * SLATER, M. D. (2017). Reinforcing Spirals Model. In P. RÖSSLER, C.A. HOFFNER, & L. ZOONEN (Eds.), The International Encyclopedia of Media Effects. John Wiley & Sons. https://doi.org/10.1002/9781118783764.wbieme0118 Doporučená literatura: · SCHERER, H. (2017). Connecting Media Use to Media Effects. In P. RÖSSLER, C.A. HOFFNER, & L. ZOONEN (Eds.), The International Encyclopedia of Media Effects. John Wiley & Sons. https://doi.org/10.1002/9781118783764.wbieme0016 · SLATER, M. D. (2007). Reinforcing spirals: The mutual influence of media selectivity and media effects and their impact on individual behavior and social identity. Communication theory, 17(3), 281-303. · VALKENBURG, P. M., & PETER, J. (2013). The differential susceptibility to media effects model. Journal of Communication, 63(2), 221-243. 8. (3.11.) Nadměrné používání médií (David Šmahel) – V TENTO DEN PROBĚHNE PRŮBĚŽNÝ TEST Klíčová slova: závislost na internetu, nadměrné používání internetu, patologické online hraní Povinná literatura: * PAULUS, F. W., OHMANN, S., VON GONTARD, A., & POPOW, C. (2018). Internet gaming disorder in children and adolescents: a systematic review. Developmental medicine and child neurology, 60(7), 645–659. * GENTILE, D. A., COYNE, S. M., & BRICOLLO, F. (2014). Pathological technology addiction: what is scientifically known and what remains to be learned. In DILL, K. E. (Eds.), The Oxford handbook of media psychology (pp. 382-402). Oxford University Press. Doporučená literatura: · WEINSTEIN, A., & LEJOYEUX, M. (2010). Internet addiction or excessive internet use. The American journal of drug and alcohol abuse, 36(5), 277-283. · J KUSS, D., D GRIFFITHS, M., KARILA, L., & BILLIEUX, J. (2014). Internet addiction: A systematic review of epidemiological research for the last decade. Current pharmaceutical design, 20(25), 4026-4052. · KUSS, D. J., & GRIFFITHS, M. D. (2012). Internet gaming addiction: A systematic review of empirical research. International Journal of Mental Health and Addiction, 10(2), 278-296. C. APLIKACE 9. (10.11.) Sex a média (Michaela Lebedíková) Klíčová slova sexuálně explicitní obsahy; záměrná a nezáměrná expozice; sexting; vliv pornografie: sexuální chování, postoje, násilí na ženách; sexuální scénáře; teorie 3AM; limity současného výzkumu sex. obsahů Povinná literatura: * ORTIZ, R. R., & THOMPSON, B. (2017). Content Effects: Pornography and Sexually Explicit Content. In P. RÖSSLER, C.A. HOFFNER, & L. ZOONEN (Eds.), The International Encyclopedia of Media Effects. John Wiley & Sons. https://doi.org/10.1002/9781118783764.wbieme0122 * WARD, L. M., ERICKSON, S. E., LIPPMAN, J. R., & GIACCARDI, S. (2016). Sexual Media Content and Effects. In P. RÖSSLER, C.A. HOFFNER, & L. ZOONEN (Eds.), The International Encyclopedia of Media Effects. John Wiley & Sons. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190228613.013.2 Doporučená literatura: · WRIGHT, P. J. (2011). Mass Media Effects on Youth Sexual Behavior Assessing the Claim for Causality. Communication Yearbook, 35(1), 343–385. https://doi.org/10.1080/23808985.2011.1167912 10. (17.11.) Státní svátek 11. (24.11) Stereotypy a stereotypizace v médiích (Marína Urbániková) Klíčová slova: typ, archetyp, stereotyp, stigma a stigmatizace, mediální reprezentace menšin v českých médiích (etnické menšiny a cizinci, ženy, senioři, lidé s postižením, LGBT+), negativní/pozitivní/kontra-stereotypy, krátkodobé a dlouhodobé účinky, účinky na majoritu a na stereotypizovanou skupinu, účinky na postoje a přesvědčení/vnímaní dané skupiny/chování, teorie: priming, framing, kultivace, sociálně kognitivní teorie Povinná literatura: * SPARKS, Glenn Grayson, 2015. Chapter 10: The Effects of Media Stereotypes. Pp. 253-278 in Media effects research: A basic overview. Fifth edition. Australia: Wadsworth. ISBN 978-1305077478. Doporučená literatura: · ARENDT, Florian a Temple NORTHUP, 2015. Effects of Long-Term Exposure to News Stereotypes on Implicit and Explicit Attitudes. International Journal of Communication. 9, 2370-2390. · BEHM-MORAWITZ, Elizabeth a Michelle ORTIZ, 2012. Race, Ethnicity, and the Media. DILL, Karen E., ed. The Oxford Handbook of Media Psychology. New York: Oxford University Press, s. 252-266. · BRYANT, Jennings, Susan THOMPSON a Bruce W. FINKLEA, 2012. Chapter 16: The Effects of Stereotyping. Pp. 242-265 in Fundamentals of media effects. Second edition. Long Grove, Illinois: Waveland Press. ISBN 978-1577667858. · MASTRO, Dana, 2009. Effects of racial and ethnic stereotyping. BRYANT, Jennings a Mary-Beth OLIVER, ed. Media effects: Advances in theory and research. 3rd ed. New York: Routledge, s. 325-341. Communication series. ISBN 978-0805864502. · PICKERING, Michael, 2001. Stereotyping: The politics of representation. New York: Palgrave. ISBN 978-0333772102. · RAMASUBRAMANIAN, Srividya a Chantrey J. MURPHY, 2014. Experimental Studies of Media Stereotyping Effects. WEBSTER, Murray a Jane SELL, ed. Laboratory experiments in the social sciences. Second edition. London, UK: Elsevier/Academic Press, s. 385-402. ISBN 978-0-12-404681-8. · SCHARRER, Erica L., 2012. Representations of Gender in the Media. DILL, Karen E., ed. The Oxford Handbook of Media Psychology. New York: Oxford University Press, s. 267-284. · SMITH, Stacy L. a Amy D. GRANADOS, 2009. Content Patterns and Effects Surrounding Sex-Role Stereotyping on Television and Film. BRYANT, Jennings a Mary-Beth OLIVER, ed. Media effects: Advances in theory and research. 3rd ed. New York: Routledge, s. 342-361. Communication series. ISBN 978-0805864502. 12. (1.12.) Účinky politické komunikace (Michal Tkaczyk) Klíčová slova: vliv médií na a) politickou informovanost a mobilizaci občanů, b) důvěru v instituce; tematické a epizodické zarámování zpráv, strategický mediální rámec, rámec volebních dostihů (horserace frame), spirála cynismu (spiral of cynicism), posilující smyčka (virtuous circle), mediální malátnost (media malaise); mediatizace politiky; vliv a účinky nových médií v oblasti politiky Povinná literatura: * MCLEOD, D. M., KOSICKI, G. M., & MCLEOD, J. M. (2008). Political Communication Effects. In BRYANT, J. & OLIVER, M. B. (Eds.), Media Effects: Advances in Theory and Research (pp. 228-252). Routledge. Doporučená literatura: · CHAFFEE, S. H., & KANIHAN, S. F. (1997) Learning about Politics from the Mass Media. Political Communication, 14(4), 421-430. · BOULIANNE, S. H. (2009). Does Internet Use Affect Engagement? A Meta-Analysis of Research. Political Communication, 26(2), 193-211. · BOULIANNE, S.H. (2015). Social media use and participation: a meta-analysis of current research. Information, Communication & Society, 18(5), 524-538. · ESSER F., & MATTHES J. (2013). Mediatization Effects on Political News, Political Actors, Political Decisions, and Political Audiences. In Democracy in the Age of Globalization and Mediatization. Challenges to Democracy in the 21st Century series. Palgrave Macmillan: London. https://doi.org/10.1057/9781137299871_8 · MAZZOLENI, G. (2008). Mediatization of Politics. In W. DONSBACH (Ed.), The International Encyclopedia of Communication. https://doi.org/10.1002/9781405186407.wbiecm062 · NORRIS, P., & CURTICE, J. (2004). E-politics? The impact of the Internet on political trust and participation. In British Social Attitudes, The 21st Report (pp. 99-115). London: Sage. http://www.tinyurl.com/y36w2ny6 · MCLEOD, D., & DETENBER, B. (1999). Framing effects of television news coverage of social protest. Journal of Communication, 49, 3-23. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1999.tb02802.x · DE VREESE CH., & ELENBAAS M. (2008). Media in the Game of Politics: Effects of Strategic Metacoverage on Political Cynicism. The International Journal of Press/Politics, 13(3): 285-309. 13. (8.12.) Agrese, násilí a antisociální chování v médiích a kvůli médiím (Michal Tkaczyk) Klíčová slova: agrese a násilí, mediální násilí a jeho měření, teoretické výklady mechanismů vlivu mediálního násilí na násilné jednání: sociální učení, priming, nabuzení, desenzitizace, neuropsychologická aktivace, katarzní teorie, násilí a počítačové hry, účinky online agrese Povinná literatura: * SPARKS, G. G. (2015). Effects of Media Violence. In Media effects research: A basic overview (pp. 100-133). Australia: Wadsworth. * GILES, D. (2012). Vlivy médií na prosociální a antisociální chování. In Psychologie médií (pp. 35-52). Grada. Doporučená literatura: · ANDERSON, C. A., BERKOWITZ, L., DONNERSTEIN, E., HUESMANN, L. R., JOHNSON, J. D., LINZ, D., MALAMUTH, N. M., & WARTELLA, E. (2003). The Influence of Media Violence on Youth. Psychological Science in the Public Interest, 4(3), 81–110. · ANDERSON, C. A., SHIBUYA, A., IHORI, N., SWING, E. L., BUSHMAN, B. J, & SALEEM, M. (2010). Violent video game effects on aggression, empathy, and prosocial behavior in Eastern and Western countries: A meta-analytic review. Psychological bulletin, 136(2), 151. · FERGUSON, C. J., & KILBURN, J. (2009). The public health risks of media violence: A meta-analytic review. The Journal of pediatrics, 154(5), 759-763. · HAMM, M.P., NEWTON, A.S., & CHISHOLM, A. (2015). Prevalence and Effect of Cyberbullying on Children and Young People: A Scoping Review of Social Media Studies. JAMA Pediatr. 169(8):770–777. · SPARKS, G.G., SPARKS, C.W., SPARKS, E.A. (2009). Media Violence. In BRYANT, J. & OLIVER, M. B. (Eds.), Media Effects: Advances in Theory and Research (pp. 269-286). Routledge. · SPARKS, G. G. (2015). Media That Stir Emotions. Empathy: I feel what you feel. In Media effects research: A basic overview (pp. 180-182). Australia: Wadsworth. ZÁKLADNÍ LITERATURA KE KURZU · Bryant, J. a Oliver M.B. (2009). Media effects: advances in theory and research. 3rd ed. New York: Routledge. ISBN 978-0-8058-6449-6. · Dill, K.E. (2014) The Oxford handbook of media psychology, Oxford University Press · Giles, David. 2012. Psychologie médií. Praha: Grada · Perse, E. M. a Lambe J.L. (2017) Media effects and society. Second edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group. ISBN 978-0-415-88591-1. · Sparks, G.G. (2016). Media effects research: a basic overview. Fifth edition. Boston: Cengage Learning. ISBN 978-1-305-07747-8.