Týden 12
Téma:
"Opravdová" zpravodajská reportáž: zavést diváka někam, kam se normálně nedostane
Publicistická reportáž: specifika a odlišnosti od zpravodajství; větší prostor pro kreativitu, větší promyšlenost
Reportáž
Není reportáž jako reportáž. V televizní mluvě se reportáž říká úplně všemu, co je střižené, střídají se tam synchrony a asynchrony a doplňuje to někdy standup a gerojše. Ale opravdová reportáž je něco jiného: vede nás na místa, kam se jinak nedostaneme, a k lidem, o kterých ani nevíme, že bychom je měli znát.
Nebezpečná místa
Barbora Šámalová v Hongkongu, Události, 27. 5. 2020
https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/220411000100527/obsah/770157-protesty-v-hongkongu
Jakub Szántó, Pomoc syrským uprchlíkům, Události, 27. 1. 2013
https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/213411000100127/obsah/241682-pomoc-syrskym-uprchlikum
reportážní vstup, David Borek v Aškelonu, 11. 5. 2021, Zprávy ve 12, začíná na 8:35
https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10253066674-zpravy-ve-12/221411012000511
Nepřístupná místa
Kolektory pod Brnem, Události v regionech (Brno) 20. 2. 2013
https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10122427178-udalosti-v-regionech-brno/313281381990220-udalosti-v-regionech/obsah/245620-prohlidka-kolektoru-pod-brnem
Novináři v první linii, Newsroom ČT24, 18. 10. 2020
https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/11030967025-newsroom-ct24/220411058170033/obsah/796219-svedectvi-z-nemocnic
A další, které už jsme viděli - MoJo z Ukrajiny, JPZ z Vrbětic.
Reportáž a publicistická reportáž
V čem se to tedy liší od klasické zpravodajské reportáže? Mírou zapojení redaktora/redaktorky. Jsou na místě a ukazují to, co bychom jinak neviděli. Někam nás vedou, něco nám ukazují.
A jak se to liší od publicistiky? Tady autor/autorka nic nekomentuje, nepředstavuje žádné názory. Jen provádí situací, ukazuje. Tady odpovídáme na kdo, co, kdy, kde.
Naopak v publicistice odpovídáme na jak a proč. Představujeme názory, komentáře, zaujímáme postoje, hodnotíme.
Publicistická reportáž
Co tím myslím? Ukažme si pár příkladů publicistických reportáží, ze kterých můžete čerpat i při tvorbě závěrečné práce.
Cestování
Barbora Šámalová, Objektiv, 30. 10. 2016, Severní Korea
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1096911352-objektiv/215411030401108/video/434061
Michal Čeliš, Objektiv, 25. 10. 2015, Island
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1096911352-objektiv/214411030401026/video/359146
Aktuální publicistika
168 hodin, 19. 4. 2021 - repka na 7 minut úplně bez komentářů nebo standupu; děj posouvají dopředu archivní studia z Událostí
https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10117034229-168-hodin/221452801100418/obsah/834275-rusky-utok
Černé ovce, 13. 5. 2021, Spalování - pátrání redaktorky pomáhající obyvatelům obce, které trápí firma v sousedství
https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097429889-cerne-ovce/221452801080513/obsah/839309-spalovani
Redaktorka pátrá, dohledává všechny okolnosti, kontaktuje všechny strany, nakonec snad nastal i happyend pro obyčejné lidi.
Na tohle téma by klidně mohla vzniknout repka i ve zpravodajství, ale zdaleka by neobsáhla tolik. Ale pozor - i pro zpravodajství by tvůrci museli obejít a obvolat stejné kolečko úřadů a zúčastněných osob. Jen by to nezúročili do repky. To by byla neviditelná a dost vyčerpávající část práce.
Reportéři ČT, 29. 3. 2021, Toxická Trojice - typická investigativa
https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1142743803-reporteri-ct/221452801240011/obsah/830028-toxicka-trojice