Týden 4
Specifika
psaní odborného textu (4. 10. 2021)
Vyučuje: Kateřina Kirkosová
Hlavní témata:
Doporučená literatura:
Berger, A. A. (2008). The academic writer's toolkit. Walnut
Creek: Left Coast Press, pp. 23–72. (přístupné jako e-kniha v
Murray, N., & Hughes, G. (2008). Writing up your University Assignments and
Research Projects. New York: Open University Press, pp. 85–116. (přístupné jako e-kniha v
Kdyby Vás zajímaly méně ortodoxní způsoby psaní odborného textu, zkuste třeba:
Kotišová, J. (2019). Creative Nonfiction in Social Science: Towards More Engaging and Engaged Research. Teorie vědy, 41(2): 283-305. https://teorievedy.flu.cas.cz/index.php/tv/article/view/487/488
Gibson, W. (2020). Aesthetics, verisimilitude and user engagement: reporting findings through fictional accounts in qualitative inquiry. Qualitative Inquiry. https://doi.org/10.1177/1468794120925769
Lazarus, S. (2021). Demonstrating the Therapeutic Values of Poetry in Doctoral Research: Autoethnographic Steps from the Enchanted Forest to a PhD by Publication Path. Methodological Innovations. https://doi.org/10.1177/20597991211022014
Úkol: kontextualizace
Napište kontextualizaci, která bude
mít souvislou textovou podobu a bude vycházet ze sekundární literatury (která se týká týchž textů, s kterými jste pracovali v předchozím úkolu),
v níž budete hledat informace, které usnadňují čtení a pochopení textu,
protože jej zasadí do patřičného kontextu. Používejte knihovnické katalogy i fakultní či univerzitní
elektronické databáze.
Zaměřte se na klíčová slova a hlavní koncepty, které jsou
autory používány ve Vámi zvolených textech, a zkuste vyhledat, v jakých
kontextech se v odborném diskurzu objevují.
Zvažte, jestli jsou definice hlavních pojmů, které autor Vámi
vybraného textu používá, napříč studiemi významově koherentní a ustálené, nebo
se v něčem odlišují. Obojí v textu reflektujte.
Prozkoumejte dostupné informace o odborném působení autorů
Vámi vybraných článků (jakým tématům se věnují, co přednášejí, jakých
výzkumných projektů se účastní…). Pokud autoři Vámi vybraných textů odkazují
opakovaně na jiné vědce nebo je odkaz na ně stěžejní pro argumentaci, udělejte
totéž i pro tyto. Tedy zjistěte, jakým tématům se tito vědci věnují, co přednášejí…
Vše v textu reflektujte.
V závěru uveďte všechny relevantní zdroje, z nichž jste
vycházeli.
Rozsah cca 2 normostrany.
Poznámky RP ke kontextualizaci z loňska
Co vylepšit:
- Pište kontextualizaci jako souvislý na sebe navazující text, nikoliv jako výpisky či hesla.
- Pište ji jako text, pomocí nějž si nejen systematizujete to, co nevíte, ale také to, co bezprostředně souvisí s tématem, záměrem výchozího textu, s konkrétní vědeckou oblastí.
- Např. kdo je daná autorka/autor jako vědec; jakými tématy se zabývá; co klíčového přinesl/a v daném textu, na koho tím navazoval/a, navazuje někdo na na ni/něj, reaguje někdo na její/jeho text/y…
- Co je v daném textu klíčové, čí koncepty se v něm rozvíjejí, jde o pouhé převzetí, nebo o tvůrčí rozvíjení? Jak tyto koncepty/myšlenky vypadají v pojetí toho, na koho např. autor/ka navazuje? Jak vypadají v pojetí toho, kdo je dále rozvíjí? Která místa, které koncepty či myšlenky hrají hlavní roli v argumentaci daného textu – slouží závěrům?
- Rozlišovat, co jsou klíčové informace, co méně podstatné.
Konkrétně na příkladu Angové a Dallasu
- O čem je text Angové? Co je hlavní téma, jaké si klade otázky? K čemu text dospívá?
- Klíčové pojmy/koncepty: tragicky strukturovaný životní pocit, emocionální realismus, požitek, autenticita, realistická iluze, užitná hodnota…
- Na koho navazuje: R. Williams (structure of feeling), P. Bourdieu (smyslová emocionální odezva), Adorno, Hall, Piemme atd.
- Kdo navazuje na Angovou – současné texty
- Kde hledat: především studie (odborné časopisy), monografie, slovníky (oborové)
- Využití databází (e-zdrojů): https://knihovna.fss.muni.cz/
ezdroje.php
Úkol prosím odevzdejte elektronicky
(textové formáty, ne pdf)
do příslušné Odevzdávárny v IS do 14. 10. 2021 (čtvrtek).