1. Úvodní hodina
ZURb1406 Specializovaná žurnalistika: Herní žurnalistika
Fakulta sociálních studií
podzim 2021
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jan Miškov
Rozvrh
Výuka probíhá každou lichou středu 16:00–19:40 Střižna 531
Cíle předmětu
Herní žurnalistika ve formě tištěných
magazínů a internetových stránek je trvalou součástí progresivně rostoucího kulturního
průmyslu digitálních her, který s tradičními médii soupeří o pozornost
publika od 80. let minulého století. Frekventanti semináře v rámci redakce během semestru spolupracují
na produkci příspěvků. Studenti se v praxi učí vyhledávat
a ověřovat informace ke zprávám a tematickým článkům, pořizovat rozhovory,
psát, analyzovat, komentovat a editovat vlastní texty,
přičemž téma příspěvku a žánr si mohou zvolit sami. Vedle toho se
zdokonalí při práci se záznamovou technikou (s diktafony, kamerami a
fotoaparáty) a v pořizování ilustračních záběrů (tj. obrazová příloha, snímání,
střih a postprodukce videa). Podílejí se na projektech spojených se specifickými žánry herní žurnalistiky (např. recenze,
interview a reportáže). Nabývají nejen schopnost tvořit nové obsahy určené k publikaci,
ale získají také zpětnou vazbu kolegů a zkušenosti z týmové spolupráce.
Osnova
Seminář sestává z tematických okruhů, jež na herní žurnalistiku pohlíží z různých perspektiv, např. historické, regionální, socio-kulturní či etické hledisko, a rovněž se zaměřuje na jednotlivé žánry herní žurnalistiky, s nimiž se aspirující herní novináři setkají v praxi (viz Interaktivní osnova kurzu).
Výukové metody
Teoretický výklad na seminářích
doplňují příklady a průběžné úkoly vztažené k jednotlivým žánrům či
útvarům praktické herní žurnalistiky; editace a publikování článků v redakčním
systému; zpětná vazba formou redakčních porad a diskuzí. Výuka simuluje reálné
redakční prostředí, přičemž aktivní zapojení studentů je cílem efektivní
simulace. Simulace a rolové hry po studentech vyžadují, aby svět viděli z nové
perspektivy, a to v úlohách, které v rámci pracovního týmu zastávají. Výukové
simulace vytváří příležitosti k vybudování značné synergie mezi učením se
myslet v relevantních teoretických rámcích a učením se, jak se vypořádat s
komplexitou skutečných situací v praxi.
Výstupy z učení
Studenti jsou po absolvování předmětu způsobilí k ovládání grafických, postprodukčních a editačních aplikací. Dále budou umět navrhnout, připravit a realizovat vlastní projekty i produkty v rámci specifických žánrů praktické herní žurnalistiky, které budou schopni publikovat. Kromě toho si osvojí dovednost zorganizovat a řídit práci týmu nebo zastávat dílčí úlohu v redakci.
Metody hodnocení
Předpokladem k udělení zápočtu je
aktivní přístup a vypracování min. dvou průběžných úkolů, pravidelná účast na
seminářích a spolupráce v redakci.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně. Střídání teoreticky a prakticky zaměřených seminářů (práce ve skupině po dvou vyučovacích hodinách). Semináře na sebe navazují díky proměnlivé dynamice rolí v redakci.