Jan Miškov / def@mail.muni.cz1 Styly a žánry herní žurnalistiky prezentace kurzu ZURb1406 2 Tradiční žurnalistika ̶ prvky tradiční žurnalistiky ̶ analýza zpráv s minimální osobní interpretací ̶ autoři rané éry byli studovaní novináři ̶ profesionální pokrytí událostí, snaží se být více reportážní ̶ v tom, co tehdy psali o hrách, se objevuje klasičtější styl reportování ̶ zdrženlivější a méně hyperbolický styl, který se objevil později ̶ liší se od nestranného zpravodajství či investigativní formy žurnalistiky 3 Nadšený tisk ̶ legitimní, akceptovaná forma psaní ̶ časopisy jedinou možností, jak získat informace o videohrách ̶ styl podávání zpráv patrný v oblastech zájmu spotřebitelů o zábavu ̶ stránky a publikace zaměřené na spotřebitele zápal a nadšení pro věc sdílí se svým publikem, autoři jsou horliví zastánci her ̶ obhájci úzce specializovaného tematického zaměření ̶ weby svým tónem a stylem akcentují zábavu 4 Vývoj stylu herních žurnalistů ̶ publikum od průmyslové revoluce pohlcené vzrušující dobou ̶ nedostatek vnitřního zapálení pro věc ve stávajících časopisech považován za příležitost ̶ přichází nová vlna publikací, která byla vydávána v polovině 80. let ̶ časopisy vytvářené novináři přeorientovanými na hráče začaly působit poněkud ustáleně a nezajímavě ̶ neměly důkladný vhled a expertní znalosti jako jejich čtenáři 5 Nová vlna časopisů od hráčů pro hráče ̶ aby se tato mezera zaplnila, začaly magazíny najímat hráče, kteří se stali novináři, začínající autoři s hlubokými herními znalostmi promlouvali ke čtenářům stejnými termíny a slangovými výrazy ̶ britský časopis Personal Computer Games byl první ̶ následoval CRASH věnovaný mikroprocesoru ZX Spectrum ̶ magazín věnovaný Commodore s názvem ZZAP! 64 zaměstnával tým, který byl složen výhradně z hráčů 6 7 Pozitivní reakce publika ̶ zástupci tradičního průmyslu viděli tento druh psaní jako „amatérský“ ̶ čtenáři reagovali velmi pozitivně ̶ časopisy hovořily jejich jazykem a odrážely jejich nadšení ̶ recenzenti byli „skutečnými“ pařany, kteří se v těchto věcech opravdu vyznali a nadšeně o nich psali ̶ čtenáři poměrně mladí, jejich průměrný věk v 80. letech byl 16 let ̶ vnímali barvitější výrazy a humor za pozitivní a psali „svým“ autorům 8 Jak psát recenze? ̶ recenze je kritický rozbor uměleckého či odborného díla, který obsahuje jeho odůvodněné hodnocení ̶ patří k publicistickým žánrům 1. rozbor 2. kritičnost 3. odůvodněné hodnocení 9 Konzackův rámec pro analýzu her ̶ autor navrhuje sedm analytických vrstev pro rozbor her: 1. hardware 2. programový kód 3. funkcionalita 4. hratelnost 5. význam (smysl) 6. referenční vrstva 7. socio-kulturní vrstva 10 POUŽITÉ ZDROJE ̶ FERKO, Miloš (2009). „Ako písať recenzie.“ Fandom.sk. ̶ KONZACK, Lars (2002). „Computer Game Criticism: A Method for Computer Game Analysis.“ DIGRA. ̶ ZAGAL, José P. (2012). „Characterizing and Understanding Game Reviews.“ Academia.edu. ̶ THOMAS, David - Orland, Kyle - Steinberg, Scott (2007). The videogame style guide and reference manual. Coldstream: Powerplay Publishing. 11 DISKUSE Jan Miškov / def@mail.muni.cz12 Děkuji za pozornost