Třetí poslech a debata 2. 11. 2021
Sedm dní do pohřbu
autorka: Eva Lammelová, dramaturgie: Brit Jensen, zvuk: Tomáš Pernický
„A světla ubývá a světla ubývá a světla ubývá víc a víc… jsem jedna ze dvou, jsem jedna ze dvou, jsem jedna ze dvou polovic,“ zpívá se v autě, ve kterém mladá rodina míří do Litomyšle. „To je tak neuvěřitelný, ještě včera jsem k ní mluvila a teď už tady není.“ Sedm dní do pohřbu je dokument o týdnu, který začal smrtí (autorčiny) milované babičky a skončil pohřbem. (ČRo)
Studentský dramaturgický tým k výběru tohoto snímku:
Smrt. Téma tabuizované
ale i znovu odkrývané. Mezi životními iniciacemi má bezpochyby
zcela výjimečné místo. Tak málo o ní víme, a přesto, předtím,
než k ní každý z nás jednoho dne sám doputuje, se
s ní na životní cestě setkáme nesčetněkrát v našem
okolí. Jak v tom širokém, tak v tom nejužším. Dost
možná je to ale právě hned ten první kontakt s ní, který
rozhodne o tom, jak ji na této cestě budeme vnímat. Někdo přitom
prvotní zkušenost se smrtí, s prvním pohřbem, s prvním
truchlením nad lidskou ztrátou získá již jako dítě, někdo
během dospívání, někdo možná až v dospělosti. A někoho
může tato zkušenost zastihnout pro změnu v době, která tu
je poprvé.
Autorský dokument Evy Lammelové „Sedm dní do pohřbu“ byl natočen právě v takové době. V době pandemie. Zachycuje týden mezi smrtí milované babičky a pohřbem. Pojďme nyní spolu s autorkou prožít oněch sedm dní, kdy „všichni žijou v nedefinitivě“, sedm dní příprav na poslední rozloučení, které proběhlo v době, jež tu byla poprvé.
Eva Lammelová je
dokumentaristka, publicistka, producentka a dramaturgyně.
Vystudovala magisterský obor sociologie/andragogika na Filozofické
fakultě UP v Olomouci, kde také studovala bakalářský obor
filmová/divadelní věda. V letech 2010–2011 studovala Sociologii
a Genderová studia na Univerzitě v Utrechtu. Od roku 2015 natáčí
televizní a nezávislé dokumentární filmy (např. AsexuaLOVE,
Anomálie). Mimo jiné je i režisérkou pořadu Občanské
noviny ekologického cyklu Nedej se (ČT2). Pro Českou televizi
natáčí od roku 2016 také reportáže pro pořad Průvan (ČT
Art). Posledních pět let se věnuje rovněž rozhlasovému
dokumentu (Apokalypsa – děti nechceme, Nepanikař, aj.).