Adobe Systems 1 Jak na závěrečný úkol? Lucie Čejková, luc.cejkova@mail.muni.cz ZURn4108 Deskriptivní analýza kvantitativních dat​ Adobe Systems 2 Krátce k průběžným úkolům ̶dobrá práce! ̶procvičení různých procedur ̶ ̶velmi odlišné od závěrečného úkolu ̶praktické postupy obdobné ̶výstup jiný Good job! - Meme by uMaddieBro :) Memedroid Adobe Systems 3 Co máte k dispozici? ̶datový soubor ve formátu .xlsx ̶data v excelu, import dat z excelu do SPSS ̶ ̶dotazník ̶jaké můžeme čekat hodnoty? Jak si je označit pomocí Value Labels v SPSS? ̶ ̶zadání závěrečného úkolu Adobe Systems 4 Co odevzdáváte? ̶datová matice z SPSS ̶ ̶zpráva → dokument se souvislým textem a tabulkami (doc, docx) ̶deadline 20. 12. 2021 ̶hodnocení: splněno/nesplněno ̶možnost jedné opravy Adobe Systems 5 Obecné pokyny ̶forma krátké zprávy → souvislý text psaný odborným stylem ̶nerozdělujte text podle jednotlivých úkonů ̶ ̶odůvodnění postupu (ne klikání, ale volba dané procedury) ̶„Četnosti používání online sociální sítě Twitter podle věku a pohlaví zobrazuje kontingenční tabulka s tříděním třetího stupně.“ ̶ ̶odůvodnění volby ̶„Výzkum Pew Research Center (2021) ukazuje, že lidé do 50 let používají pro příjem zpravodajství nejvíce chytré telefony, zatímco lidé nad 50 let častěji využívají televizi. Budu proto zkoumat proměnnou, která zachycuje, jaké zařízení lidé preferují pro recepci zpravodajství (proměnná XY_1), a do své analýzy navíc zařadím i rozdíly podle pohlaví.“ Adobe Systems 6 Obecné pokyny ̶tabulky ̶lepší přes excel ̶každá tabulka má číslo a název („Tabulka č. 1: Rozdělení četnosti recepce zpravodajství podle pohlaví“) ̶ ̶zpráva začíná názvem, autorstvím, zdrojem Adobe Systems 7 Úvodní část zprávy ̶charakteristika výzkumu ̶téma ̶respondenti (počet) ̶proměnné ̶zaměření proměnných ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ zdroj: CVVM, Stravovací kultura Čechů a objednávání jídla přes rozvozové aplikace – Potraviny 2021 Adobe Systems 8 Úkon 1 Ze studijních materiálů, ze složky “Závěrečný praktický úkol” si stáhněte soubor ZURn4108_datovy_soubor.xlsx. Importuje jeho obsah do programu SPSS Statistics a vytvořte matici i s plným popisem položek (včetně definování chybějících hodnot). Jako pomůcku použijte dotazníkový soubor ZURn4108_dotaznik.docx. Adobe Systems 9 Úkon 1 ̶import z excelu do SPSS ̶kompletní popis položek (Labels, Value Labels, chybějící hodnoty, typ proměnné…) ̶nápověda: dotazník pomůže ̶ ̶do zprávy: stručný popis přípravy datasetu k analýze ̶jedna, dvě věty → zkontrolovali jste data? Bylo nutné je vyčistit? Adobe Systems 10 Úkon 2 Proveďte deskriptivní bivariační analýzu proměnné R2 a proměnné, kterou vytvoříte z proměnné R1. Nově vytvořená proměnná by měla rozdělovat respondenty do věkových kategorií (intervaly vytvořte podle uvážení – argumentujte, proč jste zvolili konkrétní intervaly). Výsledky analýzy prezentujte formou tabulky a slovního komentáře. Adobe Systems 11 Úkon 2 ̶stručný popis, podle čeho a proč právě tak jste vytvořili novou proměnnou ̶ ̶tabulka s výsledky bivariační analýzy proměnných ̶ ̶slovní komentář ̶jaká skupina má největší zastoupení, které pohlaví převažuje apod. Adobe Systems 12 Úkon 3 Vyberte si alespoň 3 proměnné, jejichž vzájemné vztahy Vás zajímají. Nebojte se volbu proměnných argumentovat pomoci odborné literatury. Zobrazte vztahy mezi zvolenými proměnnými pomoci kontingenční tabulky. Konkrétní způsob provedení zaleží na Vašem analytickém záměru. Výsledky interpretujte. Adobe Systems 13 Úkon 3 ̶výběr proměnných vč. argumentace, proč právě tento výběr ̶ideálně s využitím odborné literatury a stručným shrnutím, jak by to podle ní mělo být ̶„Výzkum Pew Research Center (2021) ukazuje, že lidé do 50 let používají pro příjem zpravodajství nejvíce chytré telefony, zatímco lidé nad 50 let častěji využívají televizi.“ ̶minimálně alespoň vaše vlastní úvaha, proč volíte daný výběr ̶ ̶kontingenční tabulka ̶ ̶interpretace výsledků ̶popis, co je z tabulky patrné – kde je nejvíce, kde je nejméně, kde jsou velké rozdíly atd. ̶ideálně doplnit o srovnání s očekáváním na základě literatury – jak to vyšlo jinde a jak vám Adobe Systems 14 Závěrečná část zprávy ̶stručné shrnutí ̶ ̶vysvětlit, co jste zjistili a co to znamená Adobe Systems 15 Závěrečná část zprávy „Česká média si u svých diváků, čtenářů a posluchačů vůbec nevedou špatně. Explicitní nedůvěra převládá jen u menšiny doptávaných médií. U většiny naopak převládá neutrální postoj, u části pak neznalost toho kterého média. Nejlépe – a zároveň velmi dobře – si vedou média veřejné služby, tedy Česká televize a Český rozhlas. Což je podtrhuje jejich (nejen) aktuální důležitost a spolu s tím i zodpovědnost, kterou mají. Tradičně nejhůře jsou hodnocena média bulvární. Což jen podtrhuje klasický (a jen zdánlivý) paradox: to, že je máme za nedůvěryhodná, ještě neznamená, že je nekonzumujeme.“ zdroj: https://medzur.fss.muni.cz/aktualni-informace/duvera-v-ceska-media-v-prosinci-2019-az-unoru-2020 Adobe Systems 16 Dotazy?