Práce s informačními zdroji nejen pro studenty ZURn4110 J Brno, 13. května 2021 Dana Mazancová Práce s EIZ I. - cíle dnešní lekce ❖Seznámit se s pokročilými vyhledávacími technikami (klíčová slova, logické operátory, informační zdroje) ❖Jak vytvořit/položit rešeršní dotaz ❖Praktické vyhledávání ve vybraných databázích ❖Praktická cvičení (pomůžou Vám při zpracování rešerše a při budoucím psaní závěrečných či jiných prací) Vyhledávání 1. Výzkumná otázka a klíčová slova 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Průzkumová strategie 5. Vyhledávací postup 6. Technika vyhledávání 7. Vlastní vyhledávací proces 8. Hodnocení vyhledaných záznamů 9. Další operace 1.Výzkumná otázka 1)Zformulujte výzkumnou otázku (téma nebo problém) ❖zjistěte si dost informací o daném tématu (e-knihy, rada kolegů atd.) žárovka.jpg Volba výzkumné otázky Příliš obecná: Jaký je vztah mezi státní regulací a energetickou účinností? Specifická: Jak program Zelená úsporám přispívá k energetické účinnosti v městě Brně? Triviální: Je Ruská federace vlivným energetickým exportérem? Netriviální: Jak Ruská federace využívá energii v zahraniční politice ve vztahu k pobaltským státům? Zdroj: https://is.muni.cz/do/fss/57816/65190270/MVEB_thesis_guidelines.pdf [cit. 05/05/2019] Volba výzkumné otázky II. Nerealizovatelná: Jaké osobní pohnutky vedly ministra Kubu k prosazování prolomení limitů pro těžbu uhlí v severních Čechách? Realizovatelná: Jaká jsou hlavní témata spojená s energetikou ve veřejném diskurzu vlády České republiky? Zdroj: https://is.muni.cz/do/fss/57816/65190270/MVEB_thesis_guidelines.pdf [cit. 05/05/2019] Klíčová slova 2) Vyjádřete výzkumnou otázku ve formě klíčových slov (hesel) ❖používejte zejména podstatná jména ❖příd. jména, zájména a slovesa pouze pokud jsou opravdu nezbytné ❖vyhýbejte se tzv. stop words (předložky, spojky, členy v cizích jazycích) př. marketingová komunikace; sociální sítě; propagace Pozn. v katalozích knihoven můžete nalézt i tzv. předmětová hesla př. novináři Česko 20.-21. století Myšlenkové mapy ❑ Při práci s tématem lze využít tzv. myšlenkových map ❖ grafické znázornění tématu ❖ aplikace - Pět nejlepších nástrojů pro tvorbu myšlenkových map žárovka.jpg mind map Zdroj: http://www.sswm.info/content/mindmapping Zdroj: http://thetravellingteachers.blogspot.cz/2014/08/newspaper-articles-some-new-and-old.html Cvičení J Zkuste si vytvořit klíčová slova v angličtině na vlastní téma nebo si zvolte téma důvěra v média. Později si toto téma zkusíte prakticky vyhledat ve vybraných databázích, takže si klíčová slova pečlivě uložte J 1. Výzkumná otázka a klíčová slova 2.Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Průzkumová strategie 5. Vyhledávací postup 6. Technika vyhledávání 7. Vlastní vyhledávací proces 8. Hodnocení vyhledaných záznamů 9. Další operace 2. Další specifikace ❑ Před začátkem vlastního procesu vyhledávání je třeba si ujasnit: ❖časové rozmezí ❖typy dokumentů (např. odb. časopisy, kapitoly z knih, příspěvky z konferencí, zpravodajství) ❖typ dat (text, audio, video) ❖jazyk dokumentů (většina světové produkce je v AJ) ❖forma (odborná x populárně naučná) 1. Výzkumná otázka a klíčová slova 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4.Průzkumová strategie 5. Vyhledávací postup 6. Technika vyhledávání 7. Vlastní vyhledávací proces 8. Hodnocení vyhledaných záznamů 9. Další operace 3. Výběr zdrojů ❑ Specializované odborné databáze ❑ Knihovní katalogy ❑ Specializované vyhledávače odb. informací ❑ Repozitáře ❑ Knihovny ❑ Další 1.Téma a klíčová slova 2.Další specifikace 3.Výběr zdrojů 4.Boolovský model 5.Technika vyhledávání 6.Vlastní vyhledávací proces 7.Hodnocení vyhledaných záznamů 8.Další operace Google (Scholar) - tipy pro vyhledávání ❑Autorský profil na GS - author: Jakub Macek ❑ ❑Vyhledávání na konkrétní stránce př. burgr site:fss.muni.cz ❑Definice př. define:cyberbullying ❑Vyhledávání stránek, které jsou podobné určité adrese URL př. related:fss.muni.cz ❑Typ dokumentu př. filetype:pdf Cvičení Google Scholar J §Zkuste si na téma, které jste použili v cvičení na klíčová slova (v angličtině J) a zkuste najít na GS odborné články. §Na pravém boku u výsledků si povšimněte, že u některých záznamů směřují odkazy do našich předplacených databází. Pokuste se přes GS prolinkovat do plného textu článku v některé naší předplacené databázi (nezapomeňte použít vzdálený přístup). [USEMAP] 1.1. Výzkumná otázka a klíčová slova 2.2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Průzkumová strategie 5. Vyhledávací postup 6. Technika vyhledávání 7. Vlastní vyhledávací proces 8. Hodnocení vyhledaných záznamů 9. Další operace 4. Průzkumová strategie q Plánování samotného procesu vyhledávání informací vvolba vyhledávacích nástrojů vvýběr možných relevantních zdrojů vformulování požadavku vvýběr pojmů vformulování vyhledávacího dotazu vhodnocení výstupů Zdroj: Steinerová Druhy průzkumových strategií Strategie Boolovského modelu ❑Logický součin, průnik - operátor AND ❑Logický součet, sjednocení - operátor OR ❑Logická negace - operátor NOT ❑Krácení termínů (truncation) ❑Vyhledávání prostřednictvím fráze Zdroj: Steinerová Strategie Boolovského modelu ❑ nejrozšířenější ❑ kombinace termínů pomocí logických operátorů AND, OR, NOT or and not Zdroj: http://spencerjardine.blogspot.cz/2012/02/boolean-search-strategies-videos.html Operátor AND ❑Logický součin, průnik vVyhledání jen těch dokumentů, ve kterých se vyskytují obě klíčová slova vVýsledek průzkumu se zužuje vMůžeme jej znázornit jako průnik množin př. reklama AND děti and reklama děti Operátor OR ❑Logický součet, sjednocení vVyhledání dokumentů, které obsahují alespoň jeden ze zadaných výrazů vVýsledek průzkumu se rozšiřuje vMůžeme jej znázornit jako sjednocení množin př. novináři OR žurnalisté or novináři žurnalisté Operátor NOT ❑Logická negace vVyloučí ty záznamy o dokumentech, které obsahují označené klíčové slovo vZáleží na pořadí klíčových slov vVýsledek průzkumu se zužuje př. reklama NOT sociální sítě not reklama sociální sítě Příklady Trump AND Clinton AND election Složitý dotaz s využitím booleovských operátorů (Trump OR Clinton) AND "us presidential election" AND campaign Proximitní operátory (operátory blízkosti) qNEAR, ADJACENT (ADJ), FOLLOWED BY vVyhledávání vzájemně blízkých, přilehlých, sousedících pojmů vVyhledají se informace a dokumenty, které obsahují za sebou následující termíny, v zadaném pořadí př. Masmédia N3 propagace Krácení termínů (truncation) ❑Hledaný termín je zkrácen na kořen slova v Systém dohledá všechny možné tvary podle tohoto kořenu v Přípony nebo koncovky jsou nahrazeny zástupným znakem v Výsledek vyhledávání se rozšiřuje v Pozn. vyhledávací nástroje mohou využívat různé symboly př. žurnalis* - vyhledá žurnalistika, žurnalista, žurnalistický atd. Zástupné znaky/maskování (wild cards) qNahrazení určité části vyhledávacícho termínu vSystém dohledá všechny možné tvary podle tohoto kořenu v Přípony nebo koncovky jsou nahrazeny zástupným znakem v Výsledek vyhledávání se rozšiřuje v Pozn. vyhledávací nástroje mohou využívat různé symboly př. col*r, colo#r (color, colour) wom?n (woman, women) ne?t (next, nest, neat) Vyhledávání prostřednictvím fráze ❑ Bližší specifikace dotazu ❖Slovní spojení ❖Všechny slova se musí vyskytovat v přesném pořadí a uvedeném tvaru ❖Nejčastěji se využívají uvozovky ❖Výsledek vyhledávání se zužuje př. "mediální komunikace" 1.1. Výzkumná otázka a klíčová slova 2.2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Průzkumová strategie 5. Vyhledávací postup 6. Technika vyhledávání 7. Vlastní vyhledávací proces 8. Hodnocení vyhledaných záznamů 9. Další operace 5. Vyhledávací postup q Stavění bloků (stavební kameny) q Postupné lámání (osekávání) q Citační řetězení (rostoucí perla) Zdroj: Steinerová q Stavění bloků (stavební kameny) vProblém rozčleněn na dílčí problémy vZ nich formulujeme více dotazů vJednotlivé výsledky pro jednotlivé bloky se nakonec spojí do konečné odpovědi pomocí operátoru AND ❖ Obr. zdroj: http://iva.k.utb.cz Př. Plagiátorství na vysokých školách Dílčí dotaz 1: (plagiátorství OR porušování autorských práv) Dílčí dotaz 2: ("vysokoškolský student" OR "posluchač VŠ" OR student) Spojení dílčích dotazů: (plagiátorství OR porušování autorských práv) AND ("vysokoškolský student" OR "posluchač VŠ" OR student) q Postupné lámání (osekávání) vZ rozsáhlého průzkumu dokumentů postupně odstraňujeme jednotlivé prvky vDotaz se zužuje vVyužívají se např. užší termíny, logický součin, negace ❖ Obr. zdroj: http://iva.k.utb.cz Př. Sociální média a jejich využití v prezidentských kampaních Po získání velkého množství výsledků se můžeme např. 1)Zaměřit pouze na nějakou zemi, např. USA 2) 2)Odstranit některé typy dokumentů, např. novinové zprávy q Citační řetězení (rostoucí perla) vPoužívá se při studiu dokumentů vNajde se jeden vysoce relevantní dokument, který obsahuje odkazy (citace) na další dokumenty vNa další vyhledávání použijeme termíny, které se vyskytují u tohoto relevantního dokumentu vProces lze několikrát opakovat Obr. zdroj: http://iva.k.utb.cz Př. Na dotaz regulace médií byl nalezen dokument: SCHWANHOLZ, Julia, Todd GRAHAM a Peter-Tobias STOLL, ed. Managing democracy in the digital age: Internet regulation, social media use, and online civic engagement. Cham: Springer, 2018. ISBN 978-3-319-61707-7. Pro další vyhledávání můžeme: 1) Sledovat odkazy z použité literatury 2) Zvolit si některého z odborníků na tuto problematiku a sledovat jeho dílo 1.1. Výzkumná otázka a klíčová slova 2.2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Průzkumová strategie 5. Vyhledávací postup 6. Technika vyhledávání 7. Vlastní vyhledávací proces 8. Hodnocení vyhledaných záznamů 9. Další operace 6. Technika vyhledávání ❑ Prohlížení (browsing) ❑ Vyhledávání (searching) ❖jednoduché ❖pokročilé 1.1. Výzkumná otázka a klíčová slova 2.2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Průzkumová strategie 5. Vyhledávací postup 6. Technika vyhledávání 7. Vlastní vyhledávací proces 8. Hodnocení vyhledaných záznamů 9. Další operace 7. Vlastní vyhledávací proces ❑ Málokdy získáte relevantní záznamy po prvním vyhledávání ❑ Vždy je třeba rešeršní dotaz ladit ❑ Každý zdroj má vlastní pravidla vyhledávání a je třeba tomu uzpůsobit vyhledávací dotaz Máte-li málo výsledků vyhledávání: ❑Rozšiřte dotaz ❖přidejte další klíčová slova ❑ Zrušte omezení ❖např. typ dokumentu, dílčí databáze, jenom slova v názvu apod. Máte-li mnoho výsledků vyhledávání: ❑Zužte dotaz ❖konkretizujte ❖lépe definujte klíčová slova ❖zaměřte se pouze na nějakou oblast apod. ❑Přidejte omezení ❖např. jenom slova v názvu, konkrétní země, typ dokumentu apod. 1.1. Výzkumná otázka a klíčová slova 2.2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Průzkumová strategie 5. Vyhledávací postup 6. Technika vyhledávání 7. Vlastní vyhledávací proces 8. Hodnocení vyhledaných záznamů 9. Další operace 8. Hodnocení vyhledaných záznamů: 1.1. Výzkumná otázka a klíčová slova 2.2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Průzkumová strategie 5. Vyhledávací postup 6. Technika vyhledávání 7. Vlastní vyhledávací proces 8. Hodnocení vyhledaných záznamů 9. Další operace 9. Další operace: ❑ tisk ❑ uložení ❑ export do citačního manageru (např. EndNote Web, Zotero, Citace.com, Mendeley) Praktické vyhledávání v databázích Mediální databáze ❑ Anopress Monitoring Online ❑ Newton Media ❑Press Reader ❑ProQuest Central ❑ČTK - databáze je dostupná pouze v rámci FSS (PC54 a knihovna) Anopress Monitoring Online qInformace z českých médií qRetrospektiva do 1996 (dle typu dokumentu) qObsahuje: vnoviny včasopisy vpřepisy rozhlasového a TV vysílání vZprávy z internetu a sociálních médií qDatabáze umožňuje: vukládání vyhl. dokumentů do schránek vexport vybraných článků z databáze, zasílání e-mailem qMěsíční limit pro MU Cvičení J qV databázi ANOPRESS si dohledejte článek s názvem Bez hmyzu bychom vymřeli (období: za poslední 4 měsíce). Zjistěte, kdy článek vyšel, v jakém zdroji, kdo je autorem, na které straně a v jaké rubrice byl otištěn. Přímo v článku zjistěte, na co lidé zkoušeli využívat čich včel a v jaké instituci působil profesor Žďárek. Newton Media qInformace ze slovenských médií qRetrospektiva do 1998 (dle typu dokumentu) qObsahuje: vnoviny včasopisy vpřepisy rozhlasového a TV vysílání vzprávy z internetových serverů qMěsíční limit pro MU Press Reader qPlné texty více než 5000 zahraničních deníků a populárně naučných časopisů v 60 jazycích ze 100 zemích světa qArchiv je u většiny titulů 3 měsíce qTituly jsou dostupné v den vydání a jsou v plném rozsahu jako tištěné verze qk dispozici i aplikace pro mobilní zařízení (chytré telefony a tablety) ProQuest qMultioborová databáze, obsahuje i široké spektrum dokumentů z oblasti společenských věd qRůzné typy dokumentů: odborné i populárně naučné časopisy a články z nich, odborné knihy a kapitoly z nich, dizeratační práce, noviny atd. Cvičení J q V databázi ProQuest si vyhledejte noviny Chicago Tribune, a napište od jakého roku do jaké roku jsou zde obsaženy plné texty. Zjistěte, jaké byly historické (dřívější) názvy těchto novin. Databáze odborné literatury ❑ Sage Journals ❑Taylor&Francis ❑Wiley Online Library Sage Journals Online qPlné texty časopisů od vydavatelství Sage Publications qDostupný i obsah v tzv. hlubokém archivu (Sage Deep Backfile Package) qPřístup u všech titulů od 1. vydaného čísla až do současnosti Cvičení J qV databázi Sage Journals si vyhledejte článek (pozor na typy dokumentů v databázi – jde o „research article“) zabývající se tématem etiky médií, aby nebyl starší než z roku 2019. Projděte si více článků a vyberte si ten, který vás podle abstraktu nejvíce zaujme. Taylor&Francis qPlné texty vydavatelství Taylor&Francis (máme dostupné zejména časopisy) qV posledních letech byl přikoupen i archiv jednotlivých titulů Wiley Online Library qMultioborová databáze, plné texty vydavatelství Wiley (máme dostupné zejména časopisy) Praktické vyhledávání v databázích qZkuste si projít doporučené databáze. Vyzkoušejte si funkce Browse (listování) v časopisech a Search basic nebo advanced (vyhledávání). q qPři zobrazení konkrétního časopisu se podívejte na informace o časopisu či jak hluboko sahá archiv časopisu (které roky jsou dostupné). q qZkuste si vytvořit svůj účet v databázi a zjistěte, jaké další možnosti nabízí (např. alerty, ukládání vyhledávání, atd.) q qZadejte si rešeršní dotaz pomocí KS a různých limiterů (čas, jazyk, obor, atd.), která jste si připravili na začátku prezentace. q qProklikejte si nalezené výsledky, zobrazte si konkrétní záznamy – informace o článku, abstrakt, klíčová slova, plný text článku. q qDalší databáze najdete i s popisy jejich obsahu najdete na https://knihovna.fss.muni.cz/ezdroje Cvičení J qNajděte ve dvou různých odborných databázích jakýkoliv časopis věnující se mediálním studiím a žurnalistice. qNajděte v databázi Taylor&Francis časopis Mass Communication and Society. Zjistěte ze kterého roku pochází jeho nejstarší číslo/ročník v databázi. q V libovolné databázi si zkuste najít články ke svému tématu nebo k tématu diplomové práce v plném textu za použití anglických J klíčových slov, logických operátorů a různých limeterů (čas, místo, obor, jazyk, vydavatel, apod). • • Literatura STEINEROVÁ, Jela; GREŠKOVÁ, Mirka; ILAVSKÁ, Jana. Informačné stratégie v elektronickom prostredí. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislavě, 2010, 190 s. ISBN 9788022328487. Děkuji Vám za pozornost Dana Mazancová mazancov@fss.muni.cz