Týden 1
Úvodní lekce. Historie a vědecká historická práce, bibliografie a literatura, prameny
Seznámení s problematikou;
vymezení tematiky a struktury kursu.
Historie jako věda, její poslání.
Etapy vědecké historické práce. Bibliografie a studium literatury. Prameny,
jejich definice a jejich třídění.
Studijní literatura:
Ø Úvod do studia dějepisu. 1. díl.
Masarykova univerzita, Brno 2014, s. 7-10, 18-44
Ø Úvod do studia dějepisu. 2. díl.
Masarykova univerzita, Brno 2014, s. 51-73
Ø Vaculík,
Jaroslav – Čapka, František: Úvod do
studia dějepisu a historický protoseminář. Pedagogická fakulta – Masarykova
univerzita, Brno 2011, s. 5-18, 51-71
Klasifikace historických pramenů
Historik je na
rozdíl od jiných vědců, zejména přírodovědců a techniků, v pozici, kdy je
od popisovaných a zkoumaných událostí a procesů vzdálen časově i prostorově a
pochopitelně rovněž nemůže zkoumaný jev zopakovat anebo bezprostředně pozorovat.
Historikovo poznání lze proto
označit jako zprostředkované,
přičemž zprostředkující úlohu mají prameny.
Při klasifikaci pramenů
se často vychází z funkčnosti historikovy praxe. Množství historických pramenů
je natolik složité a různorodé, že jednoznačné zařazení pramene do určité
kategorie není možné.
Prameny lze třídit podle druhů na základě formálních znaků,
podle původu, obsahu, informační struktury a podle typů.
Třídění na základě formálních znaků, tj. dle toho,
v jaké formě se zachovaly, má kořeny již v 17. století (Jean Bolland,
Daniel Paperbroch, Jean Mabillon). Prameny se dělí na:
a)
tradované ústně: pro hodnocení a
využití těchto pramenů je klíčové znát dobu jejich vzniku a co se v nich
průběhu času měnilo; k ústním pramenům patří např. zvěst, pověst,
historická píseň, přísloví, pořekadla, pranostiky, anekdoty, pro historika
moderní a soudobé éry jsou však ústním pramenem i vyprávění pamětníků, jež jsou
ovšem silně poznamenány subjektivismem vyprávějícího jedince;
b)
nepsané, které se dále
dělí na hmotné (každý předmět materiální kultury, využívají je zejména
archeologové, jsou členěny na přímé – kosterní pozůstatky člověka – a nepřímé –
všechny hmotné produkty lidské činnosti jako sídliště, výrobní nástroje,
stroje, předměty denní spotřeby, ozdobné předměty) a obrazové (člení se do
dvou skupin, na symbolické – mapy, plány, technické výkresy, schémata, obrazové
reklamy ad. – a vlastní obrazové prameny – dobové obrazy, kresby, grafiky,
karikatury, plastiky, fotografie, filmy, videozáznamy, ale také historické
obrazy a umělecké filmy, jež vznikly s časovým odstupem a mohou sloužit
jako prameny k představám o zobrazovaném období v době vzniku díla, a
proto je k nim třeba přistupovat obzvláště kriticky a opatrně a uvědomit
si přitom funkci, kterou měly);
c)
písemné.
Podle původu pramene, tedy s ohledem na vědomé či
nevědomé vytváření pramene, jeho rozdílnou poznávací hodnotu i na okolnosti
související s jeho zařazením do některé z oblastí lidské činnosti.
V tomto kontextu lze historické prameny rozdělit na pozůstatky a tradice.
Třídění podle obsahu pramenů představuje
náročnou klasifikaci, jež předpokládá analytický rozbor každého existujícího
historického objektu. Vycházeje z klasifikace,
jejímž autorem je polský historik Gerard Labuda, je možné prameny dělit na:
a)
prameny
ergotechnické:
odrážejí bezprostředně existenci a hospodářskou činnost člověka – památky
hmotné kultury, prameny k demografickému vývoji, kosterní pozůstatky člověka,
oděv, obydlí ad.
b)
prameny
sociotechnické:
vznikly v důsledky společenského působení člověka na člověka a jsou
schopny je bezprostředně odrážet – např. sídliště, rodinné kroniky, paměti,
noviny ad.
c)
prameny psychotechnické: jsou to veškeré
pozůstatky vzniklé na základě materializovaného vědomí za účelem registrace nebo
předávání myšlenek, jež odrážejí objektivní rozpory v přírodě, ve společenském
prostředí nebo ve vlastním myšlení – programy politických stran, publicistika,
výtvarné umění ad.
Podle informační struktury lze prameny dělit
buď na bezprostřední a zprostředkované, ale i na psané a nepsané. Postup
historikovy práce při vytváření informační struktury je následující: zjistí,
zda pramen vznikl s cílem sdělit někomu něco (dopis, zpráva) nebo byl
výsledkem lidské činnosti, aniž měl cokoliv sdělovat (např. pracovní nástroj). Při
historické interpretaci je důležité vědět, zda pramen měl na někoho působit –
historický pramen proto může být buď neadresný nebo adresný – pokud je adresný,
lze jej dále členit na důvěrný a veřejný; z hlediska určení pak na takový
pramen, který je určen autorovým vrstevníkům (listy, dopisy), budoucím pokolením
(památníky, nápisy) či historikům.
V praxi to však
není možné vždy jasně určit, a tudíž strukturně použít, protože lze těžko rozlišit
předpokládaný a faktický okruh čtenářů. Toto dělení bývá proto dále doplňováno
kritérium vztahu příjemce a původce pramene na prameny osobní povahy (deníky,
intimní památníky apod.) a prameny institucionální povahy (zákony, nařízení,
úřední dokumenty atd.)
Dělení pramenů podle typů navazuje
z praktických důvodů na klasifikaci dle druhů, jež dále specifikuje a rozšiřuje
o hlediska kompetence pramenů podle určitých znaků, které klasifikují jeho
použitelnost při interpretaci. Jde o elementární klasifikaci, pro níž je
klíčová funkční informační struktura pramene, dále zkoumanou a ověřovanou
v navazující fázi kritiky a interpretace. Existuje sedm základních skupin pramenů podle typů a druhů:
a)
písemné
b)
hmotné
c)
etnografické
d)
ústní
nebo folklorní
e)
lingvistické
f)
fotografické
a filmové
g)
fonografické
Úvod do studia dějepisu 1, s. 7-10, 18-44
Úvod do studia dějepisu 2, s. 51-73
Úvod do studia dějepisu a historický protoseminář, s. 5-18, 51-71
ÚKOLY
1.
Přečtěte
si jednu z těchto publikací – buď VEYNE, Paul: Jak se píšou dějiny. Pavel Mervart, Červený Kostelec 2010
Dostupné i z: http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:fd9fb330-3d18-11e6-a5c5-005056827e51
nebo CERTEAU,
Michel de: Psaní dějin. CDK, Brno
2011.
2.
Zpracujte
vlastní zvolenou problematiku v kontextu stanovení tématu: a) vyjádření
výzkumného problému, b) jeho časové a prostorové určení, c) jeho určení
z hlediska důležitosti, užitečnosti a adresnosti, d) určení zvolených
metod a postupů, e) stanovení formy výstupu, f) stanovení předběžné osnovy.
3. Vytvořte co nejúplnější seznam bibliografií věnovaných dějinám českých tištěných médií.
4. Zvolte si jakýkoliv list (noviny nebo časopis) a na základě studia pramenů uvedených v publikaci Hynka Šika Příspěvky k dějinám novinářství v českých zemích. Část 2 (Soupis knižní a článkové literatury k dějinám 1.447 novin a časopisů) stručným způsobem odpovězte na následující otázky vztažené pouze k roku, kdy byl zvolený list založen a) kdy noviny vznikly, b) kde byly noviny vydávány, c) kdo byl jejich zakladatel (osobnost, politická strana apod.); d) kdo byl vlastníkem tiskárny, v níž byly noviny tištěny, e) na jakého čtenáře byly noviny orientovány teritoriálně a etnicky, genderově, sociálně, f) na jakého čtenáře byly noviny zaměřeny z hlediska kulturního, duchovního, religiózního či jiného hlediska.
Nabídka k výběru tištěného média ke zpracování:
Boleslavan (1860-1867, Mladá Boleslav)
Budoucnost (1874-1882, Praha)
Čas (1860-1863, Praha)
Čech (1869-1937, Praha)
Česká demokracie (1917-1921, Praha)
Československá samostatnost (1924, Praha)
Český deník (1864-1912-1944, Plzeň)
Český jih (1872-1941, Tábor)
Dělnický deník (1918-1938, Ostrava)
Dělník (1867-1871, Praha)
Den (1912-1945, Brno)
28. říjen (1919-1926, Praha)
Hlas (1862-1865, Praha)
Hlas (1849-1918, Brno)
Hlasy z Hané (1882-1942, Prostějov)
Hlasy z Posázaví (1908-1933, Německý (Havlíčkův)
Brod)
Jihlavské listy (1902-1841, Jihlava)
Jihočech (1897-1941, České Budějovice)
Jihočeské listy (1895-1941, České Budějovice)
Klatovské listy (1882-1942, Klatovy)
Koruna (1868-1869, Chrudim)
Mladoboleslavské listy (1887-1943, Mladá Boleslav)
Národ (1917-1919, Praha)
Národní noviny (1924-1940, Brno, Praha)
Neodvislost (1892-1893, Praha)
Nová doba (1891-1945, Plzeň)
Noviny těšínské (1894-1919, Těšín)
Ohlas od Nežárky (Jindřichův Hradec)
Ostravský deník (1900-1941, Ostrava)
Otavan (1916-1936, Písek)
Plzeňské listy (1864-1911, Plzeň)
Plzeňské noviny (1864-1911, Plzeň)
Plzeňský kraj (1907-1942, Plzeň)
Podřipan (1870-1920, Mělník)
Pojizerské listy (1885-1948, Turnov)
Prácheňský kraj (1924-1927, Prachatice)
Republikán (1919-1938, České Budějovice)
Rodný kraj (1907-1942, Mladá Boleslav)
Selské listy (1884-1941, Olomouc)
Selské noviny (1890-1914, Tábor)
Severočeský dělník (1897-1938, Teplice)
Slovácké noviny (1884-1940, Uherské Hradiště)
Slovácko (1907-1938, Uherské Hradiště)
Východočeský obzor (1905-1938, Pardubice)
Ženské noviny (1919-1944, Praha)
Ženský list (1892-1914, Praha)
Ženský obzor (1905-1941, Praha)
Ženský svět
(1896-1930, Praha)