Týden 3
Historické metody a analýzy II
Biografická metoda. Geografická
metoda. Historická demografie. Filologická metoda. Mikrohistorická analýza.
Metoda orální historie. Uměleckohistorická analýza. Metoda právní ikonografie.
Genderová analýza. Diskursivní analýza.
Studijní literatura:
Ø Úvod do studia dějepisu. 1. díl.
Masarykova univerzita, Brno 2014, s. 71-91
Ø Vaculík,
Jaroslav – Čapka, František: Úvod do
studia dějepisu a historický protoseminář. Pedagogická fakulta – Masarykova
univerzita, Brno 2011, s. 80-84
Historické metody
Biografická metoda
Pro studium určitých
vybraných úseků dějin, např. institucí, politických stran, spolků, kulturních,
náboženských, hospodářských a sociálních hnutí a struktur, může být využita metoda, která pracuje s biografickými údaji jednotlivců spjatých svou činností
s výše jmenovanými subjekty. Cílem je shromáždit údaje různého charakteru,
např. o původu, majetkových poměrech, postojích, názorech, ale i osobních
zkušenostech, takových jedinců s představou, že tyto údaje pomohou
k objasnění činnosti, vztahů i politiky zkoumaných struktur.
Metoda v sobě
skrývá dvě koncepce, někdy se dokonce mluví o dvou nezávislých metodách.
Individuální biografie zkoumá život
jedince v jeho všestranných souvislostech – lze ji proto chápat rovněž
jako určitou formu sondy, s jejíž pomocí se snažíme poznat a pochopit
hlubší společenské vztahy či rozpory (život a názory osobností). Takovému
výzkumu lze podrobit v podstatě jen významné osobnosti ve svých sférách
činnosti, o nichž se dochoval dostatek pramenného materiálu. Jde o časově
náročný výzkum spočívající v obšírném poznání všech dostupných pramenů o
zkoumané osobě, korespondence, memoárů, pramenů úřední povahy, literárních a vědeckých
děl, žurnalistických příspěvků atd., vedle toho je pochopitelně třeba také
poznat prameny kontextualizující činnost zkoumané osoby s cílem
komplexního zachycení dobového kontextu.
Kolektivní (skupinová) biografie – v tomto
případě spočívá biografická metoda v tom, že určitá akce, událost, postoj
byly dílem více či méně uvědomělé činnosti (snahy, aktivity) konkrétních lidí. Používá
se i při výzkumu méně významných jedinců, často i takových, jejichž pramenná
stopa je sotva znatelná, včetně tzv. obyčejných lidí. Zatímco metoda
individuální biografie staví do centra pozornosti jednotlivce v dějinách,
metoda kolektivní biografie postupuje opačně, když staví do centra pozornosti
historické sociální struktury – role jednotlivce sice není zcela opomenuta, ale
je tematizována až jako druhořadá skutečnost. Metoda doznala velkého rozmachu
od okamžiku, kdy je možné používat soudobou výpočetní techniku
s vytvářením matric obsahujících velké množství údajů různého charakteru,
dnes už je poněkud za zenitem pro svoji nízkou citlivost vůči roli jedince
v dějinách.
Geografická metoda
Metoda vychází z představy, že každý
historický proces se vyvíjel a vyvíjí v určitém geografickém prostředí, které
se mění. Podstata metody spočívá ve zjišťování faktů – a vzájemných vztahů
mezi fakty – a jejich rozmístěním a srovnáním na mapě (např. při
studiu formování továrního dělnictva během industrializace ve vztahu ke
geografickým podmínkám, vývoji populace, hustotě osídlení apod.).
Historická demografie
Jejím úkolem je studium historického vývoje počtu, skladby,
rozmístění a pohybu obyvatelstva od nejstarších dob až do současnosti.
Historická demografie je součástí jak historie, tak také demografie.
Významnou složku
představuje demografická statistika,
která se zabývá:
a)
stavem
obyvatelstva:
sleduje počet, hustotu, složení obyvatelstva z hlediska pohlaví a věku,
rodinného stavu, národní příslušnosti, složení rodiny a domácnosti apod.;
věnuje se rovněž sociální struktuře, ekonomickým aktivitám obyvatelstva, jeho
koncentraci, složení z hlediska zaměstnání, vzdělání apod.;
b)
pohybem obyvatelstva: zabývá se jak
přirozeným pohybem obyvatelstva, tedy sňatky, natalitou, mortalitou, přirozeným
přírůstkem, tak geografickým pohybem, tedy migrací či sociální mobilitou.
Filologická metoda
Historickým pramenem tu může být:
a)
analýza slovní
zásoby:
viz např. přejímání slovanských slov tvořící se středověkou maďarštinou;
b)
analýza vlastních
jmen (onomastika):
z názvu lze vyčíst způsob založení, osídlení, hospodářskou činnost apod. Má
dvě hlavní složky, antroponomastiku, která se zabývá osobními jmény a slouží tak
např. v době středověké kolonizace k výzkumu národnostního složení
obyvatelstva, a toponomastiku, jež studuje zeměpisná jména včetně těch místních
– ta se dále dělí na jména zemí, regionů a správních jednotek (choronymy), na
jména místní (toponymy) a jména pomístní, a to buď vod (hydronymy), terénních
útvarů (oronymy), jména traťová (pozemky) a drobných přírodních útvarů.
Mikrohistorická analýza
Předmětem zájmu této
analýzy je hustá síť sociálních, ekonomických a kulturních struktur na malém
prostoru – obce, dnes ale i na menším prostoru, než je obec, např.
domácnost, rodina, kruh přátel apod. Cílem je zachytit, jakým způsobem člověk v komunikaci a interpretaci přikládá
význam a smysl dění kolem sebe, zkrátka, jak rozumí světu. Metoda směřuje k ověřování toho, jak je objektivní
realita převedena do subjektivní interpretace.
Metoda orální historie
Uměleckohistorická analýza
a)
popis a
„rozpoznání“ díla:
převod uměleckého díla nediskursivní povahy do vědeckého diskursu, tedy popisu
vědeckým jazykem;
b)
heuristika (analýza
pramenů a literatury): ohledání materiálu, rozměrů, stavu zachování, míry
originality díla;
c)
analýza díla a
komparace:
rozčlenění díla do jednotlivých částí a hlubší vhled do použitých materiálů,
technik a tvarů, poté následuje srovnání s dalšími uměleckými díly z hlediska
času, místa, autora atd.;
d)
rekonstrukce
kontextu:
dochází k rekonstrukci původního stavu díla, následně se hledají
související faktory vzniku díla po lince materiál – autor – objednavatel –
funkce;
e)
konstrukce významu: jde o zařazení
díla v rámci stylu, dešifrování poselství, které dílo obsahuje, úvaha nad
možnostmi jeho psychologického či politického využití atd.
Je třeba
rozlišovat mezi ikonografií, tedy
„obrazopisem“, naukou o námětech
výtvarného umění, a ikonologií, naukou o výkladu výtvarných děl. Ikonologický přístup může být pro část
historiků inspirativní pro schopnost rozkrýt skrytý symbolismus uměleckého
díla, jiní badatelé ovšem podobný postup považují za příliš spekulativní.
Předním reprezentantem ikonologického přístupu byl historik umění Erwin
Panofsky (viz Portrét manželů Arnolfiniových). Největšího rozvoje dosahovala metoda
uměleckohistorické analýzy v 50. letech a při aplikaci na renesanční umění.
Metoda právní ikonografie
Jde o teprve nedávno
zavedenou a jenom zřídka užívanou metodu, která v sobě spojuje právní
symboliku, historii a pomocné vědy historické a rovněž právní etnologii. Cílem
je analyzovat možnosti znázorňování osob, reálií, textů a jejich funkcí. Metoda je omezena na analýzu obrazových
pramenů s právní tematikou, což bylo typické pro středověk a raný
novověk.
S příchodem modernity
obrazů s právněikonografickou tematikou ubývá, což souvisí mj.
s ústupem negramotnosti i snahou moderního státu zpřístupnit gramotné
populaci dokumenty právního charakteru. Na druhé straně se začínají objevovat
obrazy s právněikonografickou tematikou, jejichž cílem už není
zprostředkovat informace, ale zaujmout kritické nebo i satirické stanovisko ke
znázorňovanému problému, tedy i v humoristických a satirických časopisech.
Genderová analýza
Genderová analýza se koncentruje na čtyři hlavní
sféry:
a)
kulturní
ideologii:
genderová analýza zkoumá, jakou podobu mají dobové normotvorné ideologie, jak
jsou dobové obrazy maskulinity a feminity reprodukovány a které společnosti
nejvíce zasahují;
b)
symbolické znaky: genderová analýza
se zaměřuje na kulturní symbolické vzorce spojené s maskulinitou a feminitou,
konkrétně třeba, jak jsou gendery obsaženy při oslavách svátků, jak je motiv
adorace či poskvrnění spojován s maskulinitou a feminitou apod.;
c)
sociokulturní
uspořádání:
genderová analýza zkoumá na základě, jakých obrazů maskulinity a feminity jsou
jedinci z určitých sfér společnosti vylučováni či s nimi naopak primárně
spojováni (vztah feminity a politiky, vztah maskulinity a rodičovství apod.);
d)
genderová
identita:
genderová analýza se zaměřuje na vlastní sebereflexi určitého jedince ve společnosti
(obvykle významnou osobnost), přičemž sleduje, jakým způsobem vnímá člověk sám
sebe jako muže či ženu, zda se dobovému pojetí vymyká anebo je naopak naplňuje.
Diskursivní analýza
Úvod do studia dějepisu 1, s. 71-91
Úvod do studia dějepisu a historický protoseminář, s. 80-84