Týden 2
Historické metody a analýzy I
Přímá a nepřímá metoda.
Induktivní a deduktivní metoda. Diachronní a synchronní přístup. Progresivní a
retrospektivní metoda. Metoda sondy. Kvantitativní (statistická) metoda. Komparativní
(historicko-srovnávací) metoda. Typologická metoda.
Studijní literatura:
Ø Úvod do studia dějepisu. 1. díl.
Masarykova univerzita, Brno 2014, s. 64-71
Ø Vaculík,
Jaroslav – Čapka, František: Úvod do
studia dějepisu a historický protoseminář. Pedagogická fakulta – Masarykova
univerzita, Brno 2011, s. 72-80
Historické metody
Metodu lze obecně charakterizovat jako plánovitý, systematický postup směřující
k nalezení či objevení nových vědeckých poznatků.
Metodu historického výzkumu pak lze definovat
jako souhrn prostředků a pracovních
postupů používaných k získání poznatků o minulosti. Jde o jakýsi
návod, jak zjistit z pramenů historická fakta, přičemž volba vhodné metody
je velice důležitá, závisí totiž na povaze zkoumaného problému či
problémů. Je třeba si uvědomit, že neexistuje jeden obecně aplikovatelný postup
použitelný ve všech případech.
Existuje celá řada metod, mezi nimiž
některé představují důležité nástroje poznání.
Přímá a nepřímá metoda
Obě metody jsou
velmi jednoduchými metodami, avšak jejich nesprávná aplikace může vést
k teoretickým i metodologickým omylům. Obě tyto metody stojí na prahu
téměř každého historického poznání.
Metoda přímá spočívá v získávání historických
faktů bezprostředním zkoumáním (studiem) pramene, v němž jsou tyto
informace přímo obsaženy. Předpokládá se, že badatel je schopen očistit a
vyhodnotit pramen tak, aby se stal totožným s historickou skutečností;
podmínkou je, že takový pramen lze považovat za naprosto spolehlivý. Je pravděpodobně
nejčastější metodou používanou v historických výzkumech. Umožnuje prostý
popis historické skutečnosti, odpovídá na otázky typu „kdo to byl“, „co to bylo“,
„kdy to bylo“, „jak se to stalo“ apod.
Metoda nepřímá se využívá v případech, kdy se
k určitému jevu v minulosti nezachovalo dostatečné množství pramenů anebo tehdy,
je-li třeba odpovědět na otázku, „proč se to stalo“, která má již složitější
charakter. K jejímu zodpovězení nestačí pouhý pramen, ale je třeba využívat
i jiných pramenů nebo znalostí obecnějšího charakteru vztahujících se
k předmětu bádání. Tato metoda je tedy spjata jak s pramenným, tak i
mimopramenným poznáním, s využitím již známých poznatků historické vědy. Prameny
nám mohou podat jisté svědectví o zkoumaném jevu na základě
analogických vztahů, mimopramenné poznání se opírá o starší dílčí poznatky
historické vědy, ale i obecnější znalosti či souvislosti.
Induktivní a deduktivní metoda
Diachronní a synchronní přístup
Progresivní a retrospektivní metoda
Metoda sondy
Tato metoda se uplatňuje tehdy, když je třeba
zpracovat značné množství údajů, což je obtížné, ne-li nemožné jak
z objektivních, tak subjektivních důvodů. Tehdy se přistoupí k vytvoření jakéhosi vybraného vzorku, který by ovšem byl natolik reprezentativní, aby umožnil
zevšeobecnění zjištěných závěrů. Postupovat lze
dvojím způsobem:
Stanovení reprezentativního
vzorku:
postupuje se tak, že se hledá volba kritéria výběru a pak se zpracovává a
vyhodnocuje daný soubor. Používá se přitom běžných statistických technik, aby
bylo možné zjištěné závěry v určité míře zobecnit. Ke statistickým technikám výběru patří výběr náhodný (např. losování), výběr systematický (každý n-tý údaj), výběr dle nezávislého znaku – všechny lze využít tam, kde jsou
k dispozici dosud neutříděné poznatky a badatelská práce má průkopnický
charakter – dále systém kvótního výběru
(percentuální zastoupení), kdy jde o vytvoření malé a snadno zmapovatelné
skupiny zastupující všechny vrstvy populace (často se využívá při sledování
veřejného mínění nebo sledovanosti médií) a konečně osobní výběr postavený na zvážení známých historických jevů a
souvislostí.
Kvantitativní (statistická) metoda
·
výsledky
statistických šetření;
·
soubory
stejnorodých pramenných údajů (seznamy žáků, matriky aj.)
Komparativní (historicko-srovnávací) metoda
Jde o systematický postup, při němž se zjišťují
chybějící historické poznatky pomocí analogie (např. tehdy, když se
nedochovala část pramenů, existuje objektivní nedostatek zpráv o určitém
problému apod.). Metodu lze využít nejen v heuristické fázi práce, ale i
při kritice a interpretaci pramenů.
Při její aplikaci
je nezbytně nutné ujasnit si či vyřešit několik okruhů problémů. Je nutné definovat si přesně objekty komparace,
přičemž je třeba si uvědomit, že lze srovnávat pouze srovnatelné kategorie,
jevy; komparovat lze např. s ohledem na to, zda chce badatel sledovat
spíše jevy stabilního charakteru nebo ho naopak zajímá dynamický prvek proměny.
Je dále třeba určit si cíle, tedy co
je možné komparací sledovat (určení shod a rozdílů; rozbor shod
a rozdílů; následné rozdělení do skupin – typů apod.). Rovněž je
nezbytně nutné stanovit si kritéria,
podle nichž budou objekty komparace analyzovány a též si vyjasnit vztah komparace k časové ose.
Typologická metoda
a)
jasné definování
předmětu typologie,
tedy jevů, které jsou předmětem analýzy, i
kritérií, podle nichž bude zkoumaný soubor tříděn, respektive budou
určovány vztahy mezi jeho součástmi;
b)
shromáždění
charakteristiky
jednotlivých jevů s ohledem na shody, podobnosti a odlišnosti;
c)
shody a rozdíly je
třeba sdružit do obecnějších kategorií;
d)
některou z těchto kategorií, případně některé z nich, je
třeba zvolit za kritérium, podle něhož budou prvky náležející do zvoleného
souboru tříděny do jednotlivých typů.
Úvod do studia dějepisu 1, s. 64-71
Úvod do studia dějepisu a historický protoseminář, s. 72-80
ÚKOLY
5. Porovnejte
skupinu vybraných osobností působících v Lidových novinách ve 30. letech I.
republiky (Václav Černý, Jiří Hejda, Emanuel Moravec, Ferdinand Peroutka, Karel
Poláček, Hubert Ripka, Karel Poláček) z hlediska jejich sociálního původu,
vzdělání i cesty, která je dovedla do redakce Lidových novin, a prezentujte shody
a rozdíly, které se vám podařilo zjistit; využijte přitom otevřené zdroje
(např. wikipedie), odborné literatury i pramenů v podobě memoárů.