Vývoj povolování dálnice D8 v Českém středohoří a význam angažované veřejnosti Miroslav Patrik předseda Dětí Země, dz.brno@ecn.cz, http://www.detizeme.cz Brno (FSS), 26. října 2022 Vrchy Lhota (vlevo, 571 m) a Ostrý (vpravo, 553 m) v CHKO České středohoří (2007) MÚK Bílinka na dálnici D8-0805 Lovosice – Řehlovice (14. 5. 2012) Účel účasti spolků ve správních řízeních 1) efektivně podávat připomínky (návrhy, oponentní či kritická stanoviska) 2) hájit veřejný zájem na ochranu ŽP 3) tento veřejný zájem v konkurenci s jinými veřejnými a soukromými zdůrazňovat Není blokování přípravy a realizace stavby! (z rozsudku NSS ze dne 4. 5. 2011, spis. zn. 7 As 2/2011) Průběh povolování staveb v ČR  územní plánování: PÚR, ZÚR, ÚP obcí (stavební zákon č. 183/2006 Sb.)  hodnocení vlivů na životní prostředí: procesy SEA a EIA (zákon č. 100/2001 Sb.)  řízení o výjimkách ze zákona o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. (+ správní řád č. 500/2004 Sb.)  územní řízení  stavební řízení  zkušební provoz + kolaudační souhlas  zákon o informace = č. 106/1999 Sb. a č. 123/1998 Sb. Návrh dálniční sítě ČSSR z roku 1963 Návrh dálniční sítě ČR z roku 1993 Zdroj: Alternativní návrh koncepce rozvoje dopravních sítí ČR do roku 2010 (Český a Slovenský dopravní klub, červen 1998) Dálnice D8 Praha – Lovosice – st. hranice + A17 Drážďany Česká krajina: Milešovka (vlevo, 837 m) a Kletečná (vpravo, 706 m) v CHKO České středohoří (2014) Koridory: R7 Praha – Louny + R28 Louny – Most – st. hranice (I/1998) Varianty: D805 Lovosice – Řehlovice = tunel Kubačka (12/2000, 3/2005) Hlavní parametry dvou variant dálnice D0805 podle Dětí Země (březen 2005) Parametr Trasa ŘSD dle EIA (1995) Trasa ŘSD dle DÚR (2000) Trasa Dětí Země: tunel Kubačka (2005) Celková délka trasy 16,25 km 16,41 km 15,86 km Termín dostavby 12/2002 12/2008 (DZ = 12/2013) 06/2012 (ŘSD = 12/2014) Odhad investičních nákladů Relativní srovnání 3,1 mld. Kč 38 % 7,4 mld. Kč 100 % 9,5 mld. Kč (ŘSD ČR = 11,3 mld. Kč) 128 % Investiční náklady 2007 (termín) Investiční náklady 2014 (termín) 10 mld. Kč (2010) 15 mld. Kč (2016) Hlavní veřejné osvětové a mediální aktivity 1994 = podpora RO-LA (2006): Ekologické dny Lovosice Foto: Archív Dětí Země 1994-1996 = „Alternativa k dálnici do Drážďan existuje“ Foto: Archív Dětí Země 2004-2005 = petice „ANO výstavbě tunelu Kubačka na dálnici D8 v Českém středohoří“ (http://tunelkubacka.ecn.cz) Hlavní výhody tunelu Kubačka délky 3,35 km: 1) jízda bude o 640 metrů kratší 2) obyvatelé obcí Prackovic a Litochovic nad Labem budou ušetřeni od hluku a emisí 3) turisté se budou moci po krajině volně a v klidu pohybovat 4) nevzniknou nebezpečné střety aut se zvěří a ptáky 5) ochrání se hodnotná část krajiny 6) dálnice se vyhne rozsáhlé sesuvné oblasti, jejíž pohyby nelze předvídat - petici do 8. 3. 2005 podpořilo 6.053 osob ČR - zastupitelé kraje 9. 3. 2005 tunel Kubačka neschválili Tiskové zprávy Dětí Země: 218 ks = 29 let (7,5 ročně) 1994 = 6 2004 = 15 2014 = 7 1995 = 7 2005 = 17 2015 = 1 1996 = 11 2006 = 3 2016 = 5 1997 = 4 2007 = 2 2017 = 4 1998 = 7 2008 = 9 2018 = 3 1999 = 12 2009 = 13 2019 = 4 2000 = 15 2010 = 10 2020 = 1 2001 = 4 2011 = 5 2021 = 6 2002 = 14 2012 = 6 2022 = 1 2003 = 17 2013 = 9 Účast v cca 90 správních řízeních (1996-2012) 20.04.1995 = MŽP vydává stanovisko SEA s koridorem „C“ dálnice D8 (krátký tunel) ke studii (TAJNÁ) 10.10.1996 = náměstek ministra ŽP zamítá stížnost Dětí Země z 9. 9. 1996 proti procesu EIA 15.11.1996 = MŽP vydává stanovisko EIA s variantou „C2“ dálnice D8 (krátký tunel) k dokumentaci EIA leden 1998 = studie Dětí Země o silnici R28 Louny – Most – st. hranice místo výstavby D805+D807 24.06.1999 = MŽP vydává stanovisko SEA k dopravním sítím s dlouhým tunelem na D8 a se silnicí R28 XII/2000 = MŽP získává studii o tunelu Kubačka (3,4 km) 14.02.2001 = ministr ŽP Miloš Kužvart potvrzuje výjimku pro průchod D8 přes CHKO České středohoří (V/1995) 26.03.2002 = MěÚ v Lovosicích vydává územní rozhodnutí 17.01.2003 = Litoměřická výzva 60 občanských sdružení politikům a ŘSD ČR pro dlouhý tunel na D8 05.06.2003 = KÚ v Ústí nad Labem územní rozhodnutí pro celou D8 potvrzuje (XII/1998) – zrušeno 2010 31.07.2003 = stanovisko veřejného ochránce práv Otakara Motejla potvrzuje nezákonnosti na D8 „... jak shora popsáno v rámci projektové EIA byly posuzovány pouze dvě varianty dálnice v koridoru C s převážně povrchovým vedením trasy, nikoliv tedy plnohodnotné varianty včetně tunelových, což již samo o sobě projektovou EIA devalvuje...“ 16.12.2004 = Česká geologická služba doporučuje prověřit detaily výstavby tunelu Kubačka (3,4 km) „Svahové deformace („sesuvy“) jsou v zájmovém území vyvinuty v široké škále forem a žádnou z nich nelze označit za stabilizovanou... Lehká pata svahu nutně nemůže udržet stabilitu svahu a dochází ke vzniku sesuvu... K jejich aktivaci většinou dochází po delším období srážkové činnosti...“ Sesuvné území délky 3 km nad obcí Prackovice n. Labem Zdroj: Česká geologická služba (veřejný registr) 2003 – 2012 = vydávání asi 30 stavebních povolení 04.03.2005 = Factum Invenio: poměr názorů pro dálnici D8 s tunelem a bez něj na Ústecku 1:1 a v ČR 3:1 09.03.2005 = 47 zastupitelů Ústeckého kraje zamítlo variantu D8 s tunelem Kubačka (4 se zdrželi) 20.12.2006 = zprovoznění D807 a německé A17 (bez D805) 06.11.2007 = zahájení stavby – konec v XII/2010, 12, 14, 16 14.05.2012 = zprovoznění 3,7 km od MÚK Lovosice 07.06.2013 = sesuv 500 tisíc m3 zeminy šířky 200 metrů 17.12.2016 = zprovoznění 16,4 km celé dálnice D8-0805 Foto: Ludvík Hradílek (19. 6. 2013) Foto: Ludvík Hradílek (19. 6. 2013) Účast spolků ve 30 soudních řízeních (2003-2021) x MŽP, MD, KÚ Ústí n/Labem a MěÚ Lovosice = 16 výher NGOs - zrušení 6 rozhodnutí OOP (2005, 2006, 2009,2010, 2013,2013) - zrušení 4 územních rozhodnutí (2010, 2012, 2012, 2012) - zrušení 3 stavebních povolení (2012, 2012, 2013) - zrušení 1 rozhodnutí proti neobnovení stavebního řízení (2018) - zrušení 2 rozhodnutí o vyloučení ze stavebního řízení (2021, 2021) - potvrzení 1 nečinnosti krajského úřadu (2021) 17 výher NGOs = nejčastěji do 3 let (1x odkladný účinek) - 3x = 3 měsíce (zákon č. 416/2009 Sb.) - 1x = 7 let (územní řízení) Mýtus: Žádná žaloba přípravu a výstavbu dálnice D8 významně nezablokovala! Dálnice D8 a sesuv v km 56,3-56,5 ze dne 7. 6. 2013 RNDr. Vladimír Cajz (oblastní geolog Českého geologického ústavu) – 28. 3. 1995: „Stavba charakteru dálničního tahu natolik zatěžuje podklad, že jev aktivizace staršího sesuvu, či objevení se sesuvu nového v náchylném území jsou dosti pravděpodobné... Toto území je velmi náchylné k tvorbě sesuvů.“ prof. Ing. Jaroslav Pašek, DrSc.: Závěry expertního posouzení svahových deformací v úseku dálnice D8 – stavba 0805 (širší oblast Prackovice) – VII/1996: „Variantu doporučuji nadále sledovat jako geotechnicky nejvhodnější i v další etapě průzkumu a projekční přípravy.“ prof. Ing. Jaroslav Pašek, DrSc.: Geotechnické posouzení, dálnice D-8 stavba 805, varianty „tunel Kubačka“: Srovnávací posouzení geotechnických podmínek výstavby – autorizovaný odborný posudek – pro ŘSD ČR (17. 12. 2004): „Řada indicií svědčí o dlouhodobé stabilitě území... Trasa je projektovaná tak, že se výstavbou dálnice stabilita svahu neporuší... dálnice je důsledně vedena tak, aby stabilitu nejen neporušila, ale naopak zajistila.“ Fotografie sesuvů na dálnici D8-0805 v km 56,5 (2010 až 2012) Fotografie sesuvů na dálnici D8-0805 v km 56,5 (2010 až 2012) Fotografie sesuvů na dálnici D8-0805 v km 56,5 (2010 až 2012) Fotografie sesuvu v km 56,3-56,5 (6. 7. 2013) Fotografie sesuvu v km 56,3-56,5 (6. 7. 2013) Fotografie sesuvu v km 56,3-56,5 (6. 7. 2013) Fotografie sesuvu v km 56,3-56,5 (6. 7. 2013) Zprovoznění dálnice D8 Lovosice – Řehlovice 17. 12. 2016 Estakáda Prackovice – 3 km s rychlostí 60 km/h Estakáda Prackovice s uzavřeným 1 směrem délky 3 km, rychlost vozidel 60 km/h – 17. 12. 2016 až 20. 9. 2017 (3. 5. 2017) D8 přes CHKO CS ve zkušebním provozu (2016-22) 1. Řízení o obnově stavebního řízení pro 4,7 km trasy (9,5 let) - 4/2013 = žádost Dětí Země - 9/2013 = KÚ v Ústí nad L. žádost poprvé zamítá - 3/2014 = MMR první rozhodnutí KÚ potvrzuje - 2/2018 = NSS ruší rozhodnutí MMR a KÚ - 5/2021 = krajský soud potvrzuje nečinnost KÚ - 6/2021 = KÚ v Ústí nad L. žádost podruhé zamítá - 10/2021 = ombudsman kritizuje postup KÚ a MMR - 10/2021 = MMR druhé rozhodnutí KÚ ruší - 4/2022 = KÚ v Ústí nad L. žádost potřetí zamítá - 9/2022 = MMR třetí rozhodnutí KÚ potvrzuje - 11/2022 = žaloba č. 2 Dětí Země 2. Dodatečné vydání stavebního povolení pro 3 objekty (9 let)  5/2013-11/2017 = Děti Země z řízení vyloučeny  6/2021 = krajský soud potvrzuje účast Dětí Země z řízení  7/2022 = řízení o dodatečné stavební povolení pro 3 SO pokračuje 3. Dodatečné vydání stavebního povolení pro 6 objektů (4 roky)  11/2018-3/2019 = Děti Země z řízení vyloučeny  11/2021 = krajský soud potvrzuje účast Dětí Země z řízení  12/2021 = krajský úřad v Ústí nad Labem posílá kasační stížnost (od 6/2022 spor o obnovení řízení) Otevření dálnice D8 dne 17. 12. 2016 (od 13:47 minuty) http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10498629597-zpravy-v-10/216411010001217 Prezident ČR Miloš Zeman: „Ve vašem kraji řádili a dosud řádí tak zvaní zelení aktivisté, to jsou lidé, kteří podávali jednu žalobu za druhou, když to prohráli, tak se odvolávali, a díky těmto soudním komplikacím tito bojovníci za čistotu ovzduší strpěli, že kamiony na serpentinách přes středohoří čoudí desetkrát víc, než by čoudily na dálnici.“ Zeman: Neziskovky? Janda ať se vrátí k profesi pornoherce a Děti Země škodí republice, 25. 9. 2018 (+ video) https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zeman-neziskovky-janda-at-se-vrati-k-profesi- pornoherce-a-deti-zeme-skodi-republice-56589?dop-ab-variant=3&seq-no=1&source=hp Prezident ČR Miloš Zeman: „... jsou to organizace, které ve své podstatě škodí. Podle Dětí Země a pana Patrika, který je vede, i když pan Patrik pokud vím, není pornoherec, abych mu neškodil, tak jsou to i některé organizace další, téhož typu.“ Prezident Zeman spustil kanonádu: (...) Zločinecká neziskovka Děti Země..., 24. 9. 2018 https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Prezident-Zeman-spustil-kanonadu-Romove-za-komunismu-museli- pracovat-jinak-sli-do-vezeni-Zlocinecka-neziskovka-Deti-Zeme-A-tento-bonmot-o-Sojdrove-radeji-nedokoncim-552781 Prezident ČR Miloš Zeman: „... modernizaci (D1) podle prezidenta brzdí nezisková organizace Děti Země. "Je to nezisková organizace, kterou bych si dovolil označit za zločineckou.“...“ Týden s prezidentem, 4. 10. 2018 (47:46-49:07 minuta) https://www.barrandov.tv/video/136995-tyden-s-prezidentem-4-10-2018 Prezident ČR Miloš Zeman: „... věřím, že já zaklepám na náhrobní kámen organizace, která se jmenuje Děti Země.“ Čau, lidi: Česko je mezi dvaceti nejšťastnějšími ze 149 zemí, 11. 7.2021 https://www.parlamentnilisty.cz/profily/Andrej-Babis-12367/clanek/Cesko-je-mezi-dvaceti-nejstastnejsimi-ze-149-zemi- 114579 Andrej Babiš, předseda české vlády a hnutí ANO: „A samozřejmě bychom mohli více investovat do obchvatů, kdybychom tady neměli ekologické teroristické organizace typu Děti Země.“ Zátiší s betonem – dálnice D8 v Českém středohoří: estakáda Prackovice (9. 10. 2017) Zátiší s betonem – dálnice D8 v Českém středohoří: Milešovka a Kletečná (9. 10. 2017) Odkazy na vybrané mediální výstupy (reportáže, články) Kampaň Dětí Země: Tunel pro České středohoří (dálnice D8) http://detizeme.cz/kampand.shtml?als[KID]=8501fb992f7fd88440828367b046eeb9 Petiční výzva „ANO výstavbě tunelu Kubačka na dálnici D8 v Českém středohoří“ (2005) http://tunelkubacka.ecn.cz Dálnice D8 přes CHKO České středohoří (ČT, 12.09.2000) https://www.youtube.com/watch?v=UuWAZcF6Z8U&t=18s Troublemaker: Zasypaná dálnice D8 (27. 2. 2014, 3:42 minut) https://www.stream.cz/troublemaker/10001428-zasypana-dalnice-d8 Dálnice v háji (ČT, 13.04.2014) https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/213562248420020-dalnice-v-haji/ Ivo Bystřičan: Dál nic (2014, 75 minut): 73 % https://www.csfd.cz/film/310284-dal-nic/prehled Zátiší s betonem – dálnice D8 v Českém středohoří: estakáda Prackovice (9. 10. 2017) Závěr Spolky použily všechny demokratické nástroje podle načasování, typu a intenzity: politické, odborné, osvětové, mediální, účast v rozhodovacích a soudních řízeních. LEGÁLNÍ PROSTŘEDKY x STÁT NELEGÁLNÍ! Výsledky u dálnice D8-0805:  zájmy lidí + řidičů + CHKO CS ignorovány  náklady vyšší o 5 mld. Kč, výstavba delší o 6 let  stát porušuje zákony: 17 výher spolků (57 % sporů)  délka řízení = úřady 50 %, žadatel 40 %, spolky 10 %  hlavní viníci = ŘSD ČR+MD+MŽP+KÚ (selhání státu) Oni mají dálnici, my máme pravdu! :-) Děkuji za pozornost. Miroslav Patrik předseda Dětí Země, dz.brno@ecn.cz, http://www.detizeme.cz Trasa dálnice D8 mezi tunelem Radejčín (vlevo) a tunelem Prackovice (vpravo) v Českém středohoří (9. 10. 2017) Miroslav Patrik (12.05.2012): Oni mají dálnici, my zase pravdu https://denikreferendum.cz/clanek/13158-oni-maji-dalnici-my-zase- pravdu Miroslav Patrik (27.07.2012): Dálnice D8 je potřetí bez územního rozhodnutí. Co z toho plyne? https://denikreferendum.cz/clanek/13645-dalnice-d8-je-potreti-bez- uzemniho-rozhodnuti-co-z-toho-plyne Miroslav Patrik (22.12.2012): Dálnice D8 se stává symbolem obrany práv občanů https://denikreferendum.cz/clanek/14611-dalnice-d8-se-stava- symbolem-obrany-prav-obcanu Slavnostní zprovoznění části dálnice D8 v Českém středohoří délky 3,7 km: MÚK Lovosice – MÚK Bílinka (14. 5. 2012) Účast Dětí Země a délka doby povolování dálnic D0805 Lovosice – Řehlovice (90 řízení = 11 let) D1106 Hradec Králové – Smiřice (1 řízení = 22 let) D1107 Smiřice – Jaroměř (0 řízení = 15 let) Dálnice D0805 (16,4 km) D1106 (15,5 km) D1107 (7,4 km) stanovisko EIA 11/1996 10/1996 10/2003 územní rozhodnutí 06/2003 (za 7 let) 09/2002 (za 6 let) 12/2005 (za 2 roky) zahájení výstavby 11/2007 (za 11 let) 10/2018 (za 22 let) 05/2018 (za 15 let) dokončeno 12/2016 (za 20 let) 12/2022 (za 26 let) 05/2022 (za 19 let) počet řízení s Dětmi Země cca 90 (1998-2016) 1 (2017-8) 0