Obrázek Plánování advokačních kampaní Milan Štefanec, 14. října 2022 • Co je to advokační práce / advocacy Advokační činností se rozumí organizovaná snaha změnit -veřejnou politiku/praxi -postoje veřejnosti -legislativu a normy - Předkládáním argumentů, příkladů či důkazů, jak a proč se má změna stát. Advocacy je veřejné prosazování myšlenek, doporučení, artikulace zájmů. — Příklady — Když se řekne watchdog Činnost nestátního jedince nebo organizace jejimž cílem je: -dohlížet na fungováním politických činitelů, úřadů, státních organizací či firem -monitorovat dodržovíní zákonů a předpisů ze strany sledovaných institucí -Hlídat dodržování demokratických postupů a principů - Příklady Co je to advokační práce / advocacy Výhody vedení advokačních kampaní •efektivní a prověřený způsob jak dosáhnout systémových změn •do tématu umí vtáhnout vybranou části veřejnosti •možnost získání pozornosti médií •vybudování si pozice respektovaného partnera pro ty, kteří rozhodují (politiky, úředníky), získání nových spojenců atd. Nevýhody vedení advokačních kampaní •hrozí vytvoření konfliktu •dojde k aktivizaci vašich protivníků •„získáte“ zodpovědnost za téma •hrozí hromadění témat, které „musíte“ začít řešit Výběr tématu • Nemůžete vyhrát všechno najednou • Je nutné hledat aktuální prioritu a pečlivě ji volit • Kritéria: např. ekologický význam, šance uspět (prosaditelnost, příležitost), šance na systémovou změnu, znalost prosaditelného řešení, přínos pro organizaci apod. • Další témata nechme na příští kampaň Na začátku si odpovězte několik otázek: •V čem spočívá problém, který chcete řešit? • Jaké jsou příčiny problému a jeho důsledky? • Jaké existují možnosti řešení? • Proč se to ještě nestalo (bariéry)? • Kdo je (nejlépe) schopen věcmi pohnout? • Kdo jsou klíčoví hráči v tématu (spojenci i protivníci) Strom problému Strom problému — Pozitivním přeformulováním problému získáme základ pro cíl projektu / kampaně. — —Pozitivním přeformulováním příčin získáme možné způsoby řešení problému / základní strategie. — —Pozitivním přeformulováním důsledků získáme: — Øindikátory úspěchu Økomunikační argumenty pro změnu / vyřešení problému Cíle — Hlavní cíl / cílový stav —+ indikátory systémové změny / vyřešení nebo umenšení definovaného problému — —Podpůrné cíle (vedoucí k dosažení hlavního cíle) —+ indikátory Milníky — Zásadní okamžiky, které ovlivňují dosažení cílů. — —Pokud lze, odhadněte termíny dosažení. SMART kritéria —Specifický —Měřitelný —Ambiciózní Akceptovaný —Realistický —Termínovaný Mapa klíčových hráčů Cílové skupiny Z mapy klíčových hráčů vyberte všechny, které chcete oslovit a po kterých „něco chcete“. Vždy určete: -Kdo to je -Co má udělat? Má zaujmout nějaký postoj? -Jak ho můžeme oslovit / jak ho přimět, aby udělal co chceme / zaujmul žádaný postoj Terč Terčem je zpravidla konkrétní osoba, schopná (např. z pozice své funkce) klíčově ovlivnit splnění cílů kampaně. Je to někdo, na koho bude vytvořen největší „tlak“ od nás, cílových skupin nebo veřejnosti. Aktivity —U každé aktivity je třeba stanovit výstup: — —K čemu aktivita vede? —Na jakou cílovou skupinu je zaměřena? —Jaký má aktivita plánovaný efekt? —Jaký má aktivita požadovaný výstup/výsledek + indikátory Komunikační strategie (komunikační kuchařka) • Cíle, představující odstavec • Tón, argumenty, údaje/fakta • Cílové skupiny • Komunikujete linky kampaně (a nic jiného) • Cílem je motivace, ne vzdělávání • Začněte tam, kde jsou vaši posluchači • Základní plán Potřeby —Finance —Know-how —Data —Lidská kapacita —Apod. Advokační strategie – základní struktura Hlavní cíl Podpůrné cíle Aktéři / Cílové skupiny Požadavky na aktéry (co mají udělat) Co uděláme my (..aby aktéři splnili požadavky) Rozpočet na vzdělávání v ČR odpovídá průměru výdajů na vzdělávání v zemích OECD pro rok 2021 Vláda navrhne rozpočet premiér premiér veřejně podpoří požadavek spustíme petici sejdeme se s premiérem ministr školství ministr školství navrhne navýšení kapitoly školství sejdeme se s ministrem Poslanecká sněmovna schválí rozpočet školský výbor podpořit návrh při hlasování ve výboru seminář ve Sněmovně po záštitou školského výboru schůzky s členy, členkami předseda nejsilnějšího poslaneckého klubu podpoří požadavek schůzka s předsedou dopisy vašich podporovatelů •Zadání domácí práce •Vypracování analýzy (dle představené metodiky, 2-3 normostrany) vybrané veřejné kampaně české, zahraniční či mezinárodní nevládní organizace či hnutí s identifikací cíle a cílových skupin, terče, komunikační strategie a klíčových hráčů. Děkuji za pozornost