1 22.11.2022 KMVES Mezinárodní právo a mezinárodní soudy Ochrana životního prostředí v MP Jan Lhotský Osnova ̶ Univerzální úroveň ̶ Východiska ̶ Lidskoprávní instrumenty ̶ Další zdroje ̶ OSN ̶ Regionální úroveň ̶ Evropa ̶ Amerika a Afrika ̶ Česká republika ̶ Příklady z praxe ̶ Univerzální úroveň ̶ Vnitrostátní rozsudky ̶ ČR ̶ Evropský soud pro lidská práva Univerzální úroveň: východiska ̶ Soft law ̶ Stockholmská deklarace (1972) : 26 zásad ̶ Deklarace z Ria (1992): 27 zásad ̶ Principy ̶ Princip prevence (předcházení závažným škodám na ŽP) ̶ Posouzení vlivů na ŽP ̶ Princip předběžné opatrnosti ̶ Princip „znečišťovatel platí“ Univerzální úroveň: lidskoprávní instrumenty ̶ Globální LP-úmluvy OSN ̶ Upravují některé aspekty související s ŽP • Mezinárodní pakt o občanských a politických právech • Mezinárodní pakt o hospodářských, sociálních a kulturních právech • Úmluva o právech dítěte ̶ Římský statut Mezinárodního trestního soudu ̶ Válečný zločin (čl. 8/2/b/iv) „úmyslné zahájení útoku s vědomím, že v souvislosti s takovým útokem dojde […] k rozsáhlým a závažným škodám na přírodním prostředí, které budou zjevně nadměrné v poměru k očekávané konkrétní a přímé vojenské výhodě“ ̶ Diskuze týkající se tzv. ekocidy (více zde, s. 17) Univerzální úroveň: další zdroje ̶ Řada mezinárodních smluv týkajících se ŽP ̶ Vídeňská úmluva o ochraně ozonové vrstvy (1985) + Montrealský protokol (1987) ̶ Aarhuská úmluva (1998) ̶ Rámcová úmluva o změně klimatu (1992) + Kjótský protokol (1997) + Pařížská dohoda (2016) • Role IPCC • Nyní COP27 Univerzální úroveň: OSN ̶ Mezinárodní soudní dvůr ̶ Poradní posudek ve věci Legalita hrozby nebo použití jaderných zbraní (1996) „…životní prostředí není abstraktním pojmem, nýbrž představuje životní prostor, kvalitu života a zdraví člověka, počítaje v to budoucí generace.“ ̶ Rozsudek ve věci Gabčíkovo-Nagymaros (1997) „Soudní dvůr připomíná […] velký význam, který přikládá úctě k životnímu prostředí, a to nejen pro státy, ale i pro celé lidstvo.“ Univerzální úroveň: OSN ̶ Rada pro lidská práva ̶ Zvláštní procedury (LP experti, zde) 1995: zvláštní zpravodaj pro toxické látky a lidská práva 2012: zvláštní zpravodaj pro lidská práva a ŽP 2021: zvláštní zpravodaj pro změnu klimatu ̶ Právo na zdravé životní prostředí 2021: právo na zdravé ŽP prohlášeno za lidské právo (zde) ̶ Valné shromáždění ̶ 2022 rovněž prohlásilo právo na zdravé ŽP lidským právem (zde) Regionální úroveň: Evropa ̶ Evropská úmluva o lidských právech ̶ Žádná zmínka o právu na zdravé ŽP ̶ Diskuze o případném protokolu ̶ ŽP však souvisí s jinými právy Právo na život Právo na spravedlivý proces Právo na respektování soukromého a rodinného života atd. ̶ Zdroje informací Factsheet on environment Guide on environment Online vzdělávací kurz o ŽP a lidských právech ̶ Listina základních práv EU ̶ Čl. 37: Vysoká úroveň ochrany životního prostředí a zvyšování jeho kvality musí být začleněny do politik Unie a zajištěny v souladu se zásadou udržitelného rozvoje. Regionální úroveň: Amerika a Afrika ̶ Americká úmluva o lidských právech (1969) ̶ Čl. 26 zavazuje smluvní státy přijmout opatření k postupnému rozvoji v oblasti hospodářských, sociálních a kulturních práv ̶ Právo na zdravé ŽP obsaženo až v pozdějším Protokolu ze San Salvadoru, toto právo však nemůže být předmětem individuální stížnosti a používáno tak Meziamerickým soudem pro lidská práva ̶ V roce 2018 však soud interpretačně rozšířil rozsah čl. 26 i na právo na zdravé ŽP ̶ Africká charta práv člověka a národů (1981) ̶ Čl. 24: Všechny národy mají právo na všeobecně uspokojivé prostředí příznivé pro jejich rozvoj. Česká republika ̶ Ústava ̶ Preambule: …odhodláni společně střežit a rozvíjet zděděné přírodní a kulturní, hmotné a duchovní bohatství… ̶ Čl. 7: Stát dbá o šetrné využívání přírodních zdrojů a ochranu přírodního bohatství ̶ Listina základních práv a svobod ̶ Článek 11 (3) Vlastnictví zavazuje. Nesmí být zneužito na újmu práv druhých anebo v rozporu se zákonem chráněnými obecnými zájmy. Jeho výkon nesmí poškozovat lidské zdraví, přírodu a životní prostředí nad míru stanovenou zákonem. ̶ Článek 31 Každý má právo na ochranu zdraví. Občané mají na základě veřejného pojištění právo na bezplatnou zdravotní péči a na zdravotní pomůcky za podmínek, které stanoví zákon. ̶ Článek 35 (1) Každý má právo na příznivé životní prostředí. (2) Každý má právo na včasné a úplné informace o stavu životního prostředí a přírodních zdrojů. (3) Při výkonu svých práv nikdo nesmí ohrožovat ani poškozovat životní prostředí, přírodní zdroje, druhové bohatství přírody a kulturní památky nad míru stanovenou zákonem. Klimatické žaloby Příklady z praxe: univerzální úroveň ̶ Teitiota v. New Zealand (2020) ̶ Výbor pro lidská práva ̶ Otázka klimatických uprchlíků ̶ Nebylo shledáno porušení, Výbor však vysvětlil, že v budoucnu může být ̶ Sacchi and others v. Argentina, Brazil, France, Germany and Turkey (2021) ̶ Výbor pro práva dítěte ̶ Otázka odpovědnosti států za produkci emisí ̶ Odmítnuto, nebyly vyčerpány opravné prostředky, avšak Výbor uznal extrateritoriální odpovědnost států za škodlivé následky emisí skleníkových plynů ̶ Daniel Billy and others v. Australia (2022) ̶ Výbor pro lidská práva ̶ Otázka porušení práv domorodého obyvatelstva na nízko položeném souostroví v Torresově průlivu ̶ Výbor neuznal porušení práva na život (čl. 6), konstatoval však porušení práva na soukromý a rodinný život (čl. 17) a kulturních práv menšin (čl. 27) Příklady z praxe: vnitrostátní rozsudky ̶ Urgenda Foundation v. Netherlands (2019) ̶ Považován za první úspěšný soudní případ týkající se klimatické spravedlnosti ̶ Soud nařídil vládě rychlejší snižování emisí (25% redukce oproti roku 1990) ̶ Argumentace pozitivními závazky státu ve vztahu k právu na život (čl. 2) a právu na soukromý a rodinný život (čl. 8) ̶ Neubauer and others v. Germany (2021) ̶ Spolkový ústavní soud rozhodl, že Německo musí zpřísnit redukční cíle stanovené do roku 2030 ̶ Argument mezigenerační spravedlnosti: za účelem dosažení uhlíkové neutrality v roce 2050 nelze snižovat do roku 2030 pomalu, přičemž poté by bylo nutné rychleji ̶ Na základě rozhodnutí zvýšila vláda cíl pro rok 2030 z 55 % na 65 % ̶ A další… Příklady z praxe: ČR ̶ Klimatická žaloba ̶ Městský soud v Praze (6/2022) rozhodl, že nestanovení konkrétních opatření vedoucích ke snížení emisí skleníkových plynů o 55 % do roku 2030 ve srovnání s úrovní roku 1990 je nezákonné a žalovaná ministerstva musí tuto nečinnost odstranit (rozsudek zde) ̶ Podána kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu Klimatická žaloba ČR ̶ Argumentace soudu ̶ Pařížská dohoda je součástí tuzemského právního řádu podle čl. 10 Ústavy ̶ Inspirace z rozhodnutí Urgenda, odkazy na zprávy IPCC ̶ Pařížská dohoda zakládá státům povinnost implementovat národně stanovené příspěvky k naplnění cílů dohody (čl. 4 odst. 2 věta druhá) ̶ Členské státy EU mají jednotný cíl snížení emisí o 55 % do roku 2030 ̶ Ministerstva ČR dosud nepřipravila konkrétní plán opatření, proto jsou nečinná Příklady z praxe: co lze namítat? ̶ Dopady změn klimatu ̶ vlny veder ̶ lesní požáry ̶ znečištění ovzduší ̶ zvyšování hladiny moří, extrémní srážky a záplavy ̶ dopady na duševní zdraví ̶ Dopady na zranitelné skupiny ̶ děti ̶ starší osoby Příklady z praxe: Evropský soud pro lidská práva ̶ Duarte Agostinho and Others v. Portugal and 32 Other States ̶ Verein KlimaSeniorinnen Schweiz and Others v. Switzerland ̶ Carême v. France ̶ Greenpeace Nordic and Others v. Norway ̶ Namítaná porušení práv ̶ Právo na život (čl. 2), soukromý a rodinný život (čl. 8), zákaz diskriminace (čl. 14) ̶ Příp. spravedlivý proces (čl. 6), účinné opravné prostředky (čl. 13) Souhrn ̶ Právní normy k ochraně ŽP lze nalézt v univerzálních, regionálních i vnitrostátních instrumentech ̶ Poškozování ŽP a klimatické změny mohou mít nepříznivý vliv na lidská práva ̶ Možnost využití mezinárodních lidskoprávních instrumentů ̶ Důležitost Pařížské dohody (právně závazná) ̶ Řada vnitrostátních rozhodnutí ̶ Např. Urgenda, klimatická žaloba ČR ̶ ESLP: o klimatických žalobách bude rozhodovat Velký senát 19 Děkuji za pozornost! Jan Lhotský