Jordánsko NÁBOŽENSTVÍ a POLITIKA Marek Čejka Mekka za Hášimovců • Jméno klanu odvozeno od Hášima ibn abd Manafa – Mohamedova pradědy Saúdové vs. Hášimovci (1924-25) Arabský poloostrov 1905-1923 Arabští nacionalisté z rodu Hášimovců Šaríf Husajn z rodu Hášimovců (1854–1931) správce svatých míst Mekky a Medíny, 1916-1924 král Hidžázu Předpokládaný Arabský stát v na bývalém Osmanském území květen 1916 – tajná Sykes-Picotova dohoda 1920 – San Remo – vytvoření hranic moderního Blízkého východu Emír Fajsal (Husajnův syn) (1883 – 1933) 1921-33 král Iráku Emír a později král Abdulláh I. (1882-1951) Syn šarífa Husajna, 1921-51 král (Trans)Jordánska Talál 1909-1972 syn Abdulláha I., vládl 1951-52 Husajn (1935-1999) syn Talála, vládl 1952-1999 Abdulláh II. (nar. 1962) Od 1999 král Jordánska Islám v Jordánsku • 92% - 96% muslimů, zbytek křesťané • islám jako státní náboženství • král a jeho následovníci musí být muslimové • d rokem 1980 Formálně velmi důležitá role islámu ALE V PRAXI: • Stát obvykle příliš neintervenoval do náboženských záležitostí • dodržování pravidel islámu není obvykle striktní Muslimské bratrstvo • legalizováno v roce 1946 (MB totiž uznávalo legitimitu hášimovské dynastie • Vůdcem Abd al-Latíf Abú Kura • 1953 – z charitativní organizace se přeměňuje na organizovanou skupinu • 1954 – příliv řady aktivistů z Egypta • 1957-1992 – zákaz politických stran → MB však zůstává legálně činné Muslimské bratrstvo 2. • 1987 – palestinská intifáda více zaktivizuje MB • Je režimem zapojeno do demokratizačního procesu v zemi – 1989 publikován volební program hlásící se k liberalismu v ekonomické i politické sféře, vyzýval k džihádu za osvobození Palestiny • 1991 – MB v jordánské vládě • ve volbách v roce 1993 pod bázvem Islámská akční fronta s liberálnějším programem, než v roce 1989, zisk 16 křesel, v pozdějších volbách pokles • Během arabského jara konflikt s režimem a rozštěp (Iniciativa Zam-Zam) – stále ale zůstává legální Strana islamského osvobození • Radikálové, kteří usilují o vytvoření chalífátu • k dosažení svých cílů však nepoužívá radikalismus a terorismus • v 80. letech se vyhraňují proti demokratizačnému procesu krále Husajna • Tradičně nespolupracuje s MB • zakladatelem Palestinec Takidín an-Nabhání (1914-77) Jordánští salafisté • Hlavní centra města Salt, Ammán, Zarká • v Jordánsku jsou významně přítomní jak umírnění, tak i radikální salafisté • umírněný salafismus sa rozvinul s příchodem Násira al-Dín al-Albáního ze Sýrie v 80. letech • Kritika MB pro přílišnou politizaci islámu JORDÁNŠTÍ SALAFISTIČTÍ DŽIHÁDISTÉ • Často vystupují proti Jordánskému režimu i proti MB • Nemá hierarchičtější strukturu jako MB a funguje spíše ve struktuře sítí • Pokles tolerance režimu vůči salafistickým džihádistům • Po r. 2003 byla ISIL jednou z mnoha radikálních skupin – tehdy šlo stále o filiálku Al-Káidy v Iráku • Známá byla hlavně kvůli Jordánci Abú Músab Al-Zarkáwímu (1966-2006) Abdulláh Júsuf AZZÁM (1941 – 1989) Jordánec palestinského původu teolog – obhajoval pomoc Afgháncům v boji proti SSSR jako obranný džihád 1979 – vydal fatwu „Obrana muslimské půdy – nejdůležitější povinnost hned po víře“ duchovní učitel Usámy Bin Ládina Jeho heslo: „Džihád a puška: žádné vyjednávání, žádné konference, žádný dialog“. Abú Muhammad AL-MAKDÍSÍ Jordánec palestinského původu. Hlavní ideolog a teoretik tzv. salafistického džihádismu. Autor řady spisů. Mentor Zarkáwího, později ve sporu s ním ohledně zabíjení ší´itů. Abú Katada • Radikál s vazbami na Al-Káidu • Jordánec palestinského původu Pár fotopostřehů z Jordánska 2015 Děkuji za pozornost! Pro další informace sledujte: http://blizky-vychod.blogspot.com Publikace: ▪Izrael a Palestina (2022) ▪Korán, meč a volební urna (2020) ▪Judaismus a politika v Izraeli (2002, 2009) ▪Encyklopedie blízkovýchodního terorismu (2007) ▪Rabíni naší doby (2010, s R. Kořanem) ▪Rabbis of our Time (2015, Routledge) ▪Dějiny moderního Izraele (2011) ▪Lidé svatých zemí (2012)