NÁBOŽENSTVÍ a POLITIKA Marek Čejka Omezování moci církve a antiklerikalismus v době osvícenství ▪ Snaha o odstranění vlivu náboženství z veřejného života – termín antiklerikalismus používán hlavně v kontextu omezení moci katolické církve ▪ Vychází buď z pozic radikálního sekularismu (snaha o obecné oslabení moci náboženství a církve – hlavně katolické, přeneseně i jiných) respektive z pozic nekatolických církví (specifická snaha např. amerických a severoirských protestantů o oslabení katolicismu) ▪ rakouské Josefínské reformy (osvícenský absolutismus 1765–1790), antiklerikalismus „shora“ ▪ hlavní vlna přichází během Francouzské revoluce „zdola“ ▪ Perzekuce duchovenstva ▪ Vytvořen nový kalendář i nový deistický kult Nejvyšší bytosti a ateistický kult Rozumu (zakázán zanedlouho Napoleonem), nicméně silný sekularismus velmi ovlivnil moderní fr. politiku ▪ německý Kulturkampf – Bismarckovy politiky omezující moc katolické církve (1871-87), rakouské „Los von Rom/Pryč od Říma“) I. Náboženství a politika v demokraciích Odlišná pojetí vztahu náboženství a státu v demokraciích o Občanské náboženství (např. USA, Izrael) o Státní sekularismus (např. Francie, Mexiko, Belgie, kanadská provincie Québec, oficiálně oficiálně stále Turecko) oKombinace obou pojetí – většina zbylých západních zemí (včetně ČR) „Občanské náboženství“ (Civic religion) • Popsal sociolog Robert Bellah (blízko k němu má pojem „politické náboženství“ E. Voegelina) • Text Občanské náboženství v Americe (1967) • Primárně nenáboženské veřejné rituály, symboly, státní svátky atd. získávají náboženský charakter • V konfesijně neutrálních USA tak vzniká pocit jisté politicko-náboženské výjimečnosti (kořeny v kalvinistické predestinaci a pocitu specifického dějinného poslání USA – smlouva s Bohem) • Hodnoty společnosti se stávají posvátnými • Využívání biblické (hlavně křesťanské) rétoriky v politických projevech - mění se (prezidenti gratulují veřejně židům, muslimům atd. k jejich svátkům) Státní sekularismus (Francie) https://www.youtube.com/watch?v=tUK57t8hEXI ▪ Základy dnešního institucionálního fr. sekularismu položeny za 3. republiky (1870-1940) Náboženství v České republice Podíl věřících Problémy ve vztahu náboženství a politiky v demokraciích • Otázka potratů, antikoncepce, kreacionismus atd. se stává politickým tématem v některých zemích ◦ Např. v Irsku není do roku 1997 možný rozvod • USA – narůstající vliv fundamentalistických evangelikálních proudů křesťanství • Náboženský revival a politizace náboženství od 70.-80. let 20. století • Dobře popisuje kniha „Boží pomsta“ Spojitosti mezi různými náboženskými fundamentalismy • V poslední čtvrtině 20. století vzestup náboženského fundamentalismu ve všech velkých náboženstvích. • Tuto tendenci popsal přehledně fr. orientalista Gilles Kepel v knize „Boží pomsta“ (1991) • Řada citlivých témat, která se fundamentalisté snaží inkorporovat do politické debaty – např. omezení práv na potrat, práv homosexuálů, rodinné hodnoty atd. strana 10 Popularita nových náboženských směrů a sekt na Západě Kult osobnosti politiků – religiózní aspekt? Substituce za náboženství? Současný babylon náboženských pojmů posiluje nepochopení vztahu náboženství a politiky • okrajové skupiny, fundamentalisté, radikálové, extremisté, sekty atd. většinou představují výraznou menšinu v rámci náboženství – podíl radikálů se však může lišit v různých státech a regionech • pojmy nejsou používány jednoznačně (žurnalistika), mohou, ale nemusejí být synonyma • fundamentalismus – další častý pojem ◦ Ne každý náboženský fundamentalista musí být zároveň náboženský či politický extrémista „Fundamentalismus“ - původně termín spojený s protestantismem V USA vyšla v letech 1909–1915 série dvanácti svazků nazvaná The Fundamentals, která obsahovala stati napsané různými protestantskými teology stavějícím se proti jakémukoliv kompromisu s moderním životním stylem • Mediální zájem o radikály, fundamentalisty, teroristy (nejčastěji islamistické) o skandály církví (nejčastěji katolické) – nikoliv zájem o náboženský mainstream a každodenní praxi náboženství – důsledkem je často zkreslená představa o dnešních náboženstvích • To ale nemusí znamenat, že by současná velká náboženství neprožívala různé krize • Náboženská globalizace, avšak i zpovrchňování náboženských vědomostí věřících (internet) Negativní mediální obraz náboženství Náboženství a konfliktní linie ve společnosti V tradičnějších společnostech konfliktní linie Náboženství versus sekularismus Příklady konfliktních linií uvnitř náboženství: ◦ Judaismus ◦ sionismus vs. antisionismus, ◦ ortodoxní judaismus vs. liberální judaismus ◦ Křesťanství ◦ katolíci vs. protestanté ◦ Islám ◦ sunnité vs. šíité ◦ salafisté vs. islamisté II. Náboženství a politika v nedemokratických systémech Nedemokratické režimy proti-náboženské a ateistické Státní ateismus v praxi Albánie za Envera Hodži (1967-1991) Kambodža za vlády Rudých Khmérů (1975-79) Sovětský svaz – de facto 1918–1940 Čína – de facto během Kulturní revoluce (1966-76) Severní Korea – de facto od roku 1948 Sovětský ateismus a propaganda Příběh chrámu Krista Spasitele v Moskvě ve 20. a 21. století https://www.y outube.com/ watch?v=uwr GFmgH8iw Nedemokratické a hybridní systémy s náboženskými až teokratickými prvky Křesťané jako oběti nacismu Např. brutální perzekuce polských katolíků během války, církevní hodnostáři, kteří pomáhali židům, spojeneckým vojákům, … Církevní hodnostáři a pomoc nacistům po 2. svět. válce Druhý vatikánský koncil (1962–1965) Významná liturgická reforma katolické církve, která reagovala na potřeby moderní doby Zaštiťují papež Jan XXIII. (zemřel během koncilu) a Pavel VI. Důležité reformy: ◦ (znovu)zavedení používání národních jazyků v liturgii, ◦ zvýšení míry účasti laiků při liturgii, ◦ úprava liturgického prostoru (obrácení oltáře směrem k lidu) ◦ Vně- i vnitro-křesťanský ekumenismus, změny pohledu na židy a muslimy ◦ Část biskupů reformy odmítá a je později exkomunikována – tzv. lefebvristé (nazvaní podle kardinála Marcela Lefebvra) Papež František o křesťanském násilí „Z historického pohledu je nutné říci, že my, křesťané, jsme se občas dopustili násilí v Božím jménu. Třeba třicetiletá válka byla násilí ve jménu Boha. Dnes je to nepředstavitelné, že? Často se prostřednictvím náboženství dostáváme k velice vážným a těžkým rozporům. Kupříkladu fundamentalismu. Ve třech náboženstvích máme každý své fundamentalistické skupiny, ačkoliv jsou vzhledem k celku malé.“ Papež František, 2014 Konflikty s prvky křesťanského radikalismu po 2. sv. válce Konflikt v severním Irsku „The Troubles“ (1968–1998) Role náboženství v „The Troubles“ Vztah tradičně katolických Irů a anglických a skotských protestantů se formoval už protestantů formovaný už od středověku a získal politickou rovinu v podobě sporu irských republikánů (nacionalistů) a ulsterských loajalistů (unionistů) Osadnictví anglo-skotských presbyteriánů v Ulsteru od roku 1606 („Plantation of Ulster“) 1690 - porážka stoupence katolického krále Jakuba protestantským králem Vilémem Oranžským v bitvě na řece Boyně Nejedná se tedy primárně o náboženský konflikt; spíš je to problém etnoteritoriální a náboženství slouží především jako identita Sunday bloody sunday… 13. 1. 1972 („Masakr v Bogside“) U2: And the battle's just begun There's many lost, but tell me who has won? The trenches dug within our hearts And mothers, children, brothers, sisters Torn apart! Sunday, bloody Sunday. Sunday, bloody Sunday. Konflikt v Jugoslávii (1991–1995) Islám a politika • Oblíbená rovnice mezi pojmy „muslimský“ a „arabský“ – ve skutečnosti velmi nepřesná, pouze každý 8. muslim je Arab – a mezi Araby je řada dalších náboženství (hodně křesťanství), nejlidnatější muslimskou zemí je Indonésie. • Islám je nejrychleji rostoucím náboženstvím na světě - odhaduje se na 1,7 miliardy muslimů po celém světě (přibližně 23% světové populace) • Pro spojení mezi islámem a politikou se používá pojem islamismus, zároveň jde o velmi nejednotně interpretovaný termín, muslim ≠ islamista, velká většina muslimů nejsou islamisté •Islámská koncepce státu: má respektovat boží (Alláhovy) zákony – Korán a právo šaría. Z toho důvodu pro většinu muslimských náboženských autorit nepřijatelná odluka církve od státu – politika a náboženství pro ně představují dvě naprosto neoddělitelné záležitosti. • Ve 20. století po skončení koloniálního období a zisku nezávislosti, spory mezi muslimy o tom, jak má vypadat ideální muslimský stát. strana 37 Co je to islamismus? • nadužívaný, velmi široký, nejasný a různě interpretovatelný termín • oblíbený v žurnalistice, včetně seriózních médií, novináři však pojem nezkoumají a nevysvětlují jeho obsah • v obecném povědomí (i žurnalistice) většinou používán jako synonymum spíš negativního „pronikání islámu do politiky“ nebo přímo „islámského extremismu/terorismu“ • ve skutečnosti jde o pojem daleko komplexnější a jeho definic existuje celá řada. • zahrnuje velmi široké spektrum od politických operujících s islámem podobně jako křesťanské demokracie, přes radikální hnutí odporu (Hamás, Hizballáh) až po čistě teroristické entity (Al-Káida, ISIS) VZESTUP RADIKÁLNĚ ISLAMISTICKÝCH HNUTÍ Islámská revoluce v Íránu (1979) Islámský džihád (Egypt) – konec 70. let Hizballáh – 1985 Hamás – 1987 Tálibán – 1994 Al-Káida – 1998 (resp. konec 80. let) ISIS – 2006 Sunnité a ší´ité Omán (modrá) – ibádíja (cháridža) Ší´ité Ši´íté za legitimní vůdce islámské obce považují jen potomky Muhammadovy rodiny v linii počínající jeho bratrancem a zetěm Alím ibn Abú Tálibem. Ší'ité po Muhammadově smrti 632 neuznali za právoplatného chalífu Abú Bakra ani jeho následníky Umara a Uthmána. Teprve Alí, který se stal čtvrtým voleným chalífou, je podle ší'itů pravý vůdce muslimů, imám, a po něm další z jeho rodu. Doktrína imámíje - věří, že A'immá („Imámové“) jsou praví chalífové a praví nástupci Mohammeda Isná ašaríja („Dvanáctníci“) je nejpočetnější skupinou v rámci ší'itského islámu (80 % všech ší'itů) uznávající dvanáct imámů. Chomejního projekt islámského státu Ší´itské i sunnitské koncepce jsou značně podobné (Maudúdí, Chomejní) Moc duchovenstva (Veláját e-Faqíh) – šáhovská monarchie je nepřijatelná „Islámský stát není despotický, ani absolutistický. Je konstituční. Samozřejmě nikoliv v západním smyslu. Je konstituční v tom smyslu, že vládci jsou ve své moci a správě vázáni řadou podmínek určených Koránem a sunnou…Islámská vláda je vládou Božího zákona.“ Chomejní (Hókumat e-Islámí) Íránský politický systém Problémy ve vztahu náboženství a politiky v Izraeli Násilí, teror a další velká náboženství (hinduismus, buddhismus, sikhismus…) Hinduismus, politika a radikalismus ▪Indie Hinduismus a politika • Řada různorodých směrů – nejedná se o náboženství v pravém slova smyslu, ale spíše o filozofický směr. • V současnosti cca. 1 miliarda věřících, převážně v Indii – kastovní společenský systém. • Princip znovuzrození (převtělování) – dlouhodobý proces, většina věřících není schopná dosáhnout spasení během svého prvního života. •V podstatě jedinou použitelnou případovou studií Indie, kde žije většina hinduistů. Kromě hinduismu v Indii i celá řada dalších náboženství. • Výraznou roli v indickém nacionalistickém hnutí sehrál Mahátma Gándhí – snaha propojit hinduismus a nacionalismus narážela na řadu problémů, sám Gándhí nakonec zavražděn náboženským extrémistou. strana 47 Buddhimus, politika a radikalimus Myanmar/Barma, Šrí Lanka, Indie, Japonsko Sikhismus, politika a radikalismus Indie – stát Paňdžáb https://www.youtube.com/watch?v=EOzGEV9cSFw Doporučená literatura: Barša, P.: Západ a islamismus – střet civilizací, nebo dialog kultur?, CDK, Brno 2001 Beránek, O.; Ostřanský, B. (ed.): Islámský stát, Academia, Praha 2016 Čejka, M: Judaismus a politika v Izraeli, Barrister & Principal, Brno 2009 Fiala, P.; Hanuš. J.; Vybíral. J. (eds.): Autorita v abrahamských náboženstvích – náboženské a politické aspekty autority v judaismu, křesťanství a islámu, CDK, Brno 2005 Juergensmeyer, M.: Teror v mysli Boží – globální vzestup náboženského násilí, CDK, Brno 2007 Kepel, G.: Válka v srdci islámu, Karolinum, Praha 2006 Kepel, G.: Boží pomsta – křesťané, židé a muslimové znovu dobývají svět, Atlantis, Brno 1996 Mendel, M.: S puškou a Koránem – Pojmy a argumenty soudobého islámského fundamentalismu, Orientální ústav AV ČR, Praha 2008 Pavlincová, H.; Horyna, B. (eds.): Slovník judaismus, křesťanství, islám, nakl. Olomouc, Olomouc 2003 Děkuji za pozornost! Pro další informace sledujte: http://blizky-vychod.blogspot.com Publikace: Judaismus a politika v Izraeli (2002, 2009) Izrael a Palestina (2005) Encyklopedie blízkovýchodního terorismu (2007) Rabíni naší doby (2010, spoluaut.) Dějiny moderního Izraele (2011) Lidé svatých zemí (2012) Rabbis of our Time (2015, Routledge) Korán, meč a volební urna (2020)