SAÚDSKÁ ARÁBIE stručný vývoj Marek Čejka Kmenová mapa Arábie Osmanská Mekka První Saúdský stát (1744–1818) SALAFISMUS (SALAFÍJA)  Široký myšlenkový proud v rámci sunnitského islámu, který odkazuje na „odkaz předků prvních generací islámu“  Různé verze salafismu se odlišují v rámci muslimského světa:  Většina salafistů nemá zájem o politiku (kvietismus). Muhammad Al-Albání (1914–1999), Abd al-Azíz ibn Baz (1910–1999) Muhammad ibn al-Utajmín (1925–2001).  Menší část se politicky angažuje (Egypt). Safar al-Hawálí (1950), Salman al-Auda (1956)  Malá část „salafističtí džihádisté“. Usáma bin Ládin (1957-2011).  Salafismus často nepřesně interpretován jako synonymum wahhábismu. K většímu propojení s wahhábismem došlo až mnohem později při emigraci egyptských salafistů do Saúdské Arábie za Násira (60. léta XX. stol.)  Egyptská modernistická salafíja: Zrodila se hlavně v 19. stol. a snaží se upozornit na „úpadkové - neislámské“ tendence v rámci islámu a návrat k islámským kořenům.  Významní myslitelé: Muhammad Abdu (1849–1905) Rašíd Ridá (1865–1935) Al-Afghání (1838–1897) Salafisté Lokální kořeny salafismu WAHHÁBISMUS WAHHÁBISMUS následuje učení Muhammada Ibn Abd Al-Wahhába (1703–1792), který žil na území dnešní Saúdské Arábie.  REFORMISTICKÉ ISLÁMSKÉ HNUTÍ usilující o obrodu islámu v Arábii s cílem navrátit islám k jeho zdrojům tj., k víře a praxi rané islámské obce. Klade důraz na ryzí monoteismus (jeho stoupenci si sami říkali muwahhidún – „unitáři“), na Boží transcendenci a na puritánskou přísnost.  rigorózní až doslovný výklad Koránu a očištění islámu od cizích vlivů a modernizačních snah – vliv učení Ibn Tajjmíji (1263–1328), hanbalovská právní škola  expanzivnost, černobílé vidění světa (Svět islámu vs. Svět války) netolerance, džihád meče  1744–1818 první Saúdský stát V r. 1744 uzavřel Al-Wahháb spojenectví s emírem Muhammadem Ibn Saúdem (zemřel 1765), který se pak postavil do čela wahhábistického hnutí. Časté konflikty s okolím.  V ší´itském islámu, súfismu, jakýmkoliv (i domnělým) odchylkám od monoteismu vidí herezi, stejně jako odsuzuje jakékoliv uctívání hrobů imámů a proroků islámu (devastace Mohamedova hrobu, 1802 vypleněna Karbalá).  1818 Wahhábisté poraženi osmanským sultánem, na počátku 20. století však (s podporou Britů) znovu ovládnou Arabský poloostrov  V pozdější Saúdské Arábii (která vznikla 1932) se wahhábismus stal státním náboženstvím. Arabský poloostrov 1905-1923 Saúdové vs. Hášimovci (1924-25) Britové a Saúdové ICHWÁN („Bratrstvo“)  Puritánské wahhábistické hnutí odmítající náboženské reformy, sekularizaci státu a zavádění technického pokroku. Šlo o nejradikálnější odnož wahhábovské reformace, která byla činná v Arábii především počátkem 20. století.  Významnými vůdci hnutí byli Ibn Humajd, AdDawiš a Ibn Hithlajn. Jejich stoupenci bojovali od r.1924 proti vládě Ibn Saúda (pozdějšího saúdského krále), neboť podle ichwánu islám uznává pouze volené vůdce a nikoli dynastie. V letech 1929-30 bylo hnutí potlačeno.  V 70.letech došlo v Saudské Arábii ke krátkodobé obnově tohoto hnutí, jehož stoupenci (mnohdy potomci vůdců hnutí původního) obsadili 20.listopadu 1979 Velkou mešitu v Mekce při krvavém pokusu o svržení monarchie. Nezaměňovat s Ichwán al-muslimín (Muslimské bratrstvo v Egyptě). ICHWÁN Ibn Hithlajn (uprostřed beze zbraně) a Sultán bin Bajad Al-Utajbí Abd al-Azíz Ibn Saúd (1875-1953) vláda: 1932-1953 Saúdská ropa ARAMCO (od 1933) Saúd bin Abd al-Azíz (1902-1969) vláda: 1953-1964 Fajsal bin Abd al-Azíz (1906-1975) vláda: 1962-1975 Chálid bin Abd al-Azíz (1913-1982) vláda: 1975-1982 Obsazení mešity v Mekce prosinec 1979 Džuhajman al-Utajbí (1936-79) Počátky saúdského exportu radikalismu: Abdulláh AZZÁM (1941–1989) teolog – obhajoval pomoc Afgháncům v boji proti SSSR jako obranný džihád 1979 – vydal fatwu „Obrana muslimské půdy – nejdůležitější povinnost hned po víře“ duchovní učitel Usámy Bin Ládina Mladý Usáma bin Ládin Mudžáhídové proti sovětské okupaci v Afghánistánu Salafistický džihádismus  S pojmem přišel Gilles Kepel  Relativně nový trend Zdroj: Rand Fahd bin Abd al-Azíz (1921-2005) vláda: 1982-2005 (de facto jen do 1996) Abdulláh bin Abd al-Azíz (1925-2015) vláda: 2005-2015, regent: 1996-2005 Salmán bin Abd al-Azíz (1935) vláda: od 2015 Muhammad bin Salmán (1985) korunní princ, alias: MBS Některé další státy Arabského poloostrova  Státy jako SAE, Kuvajt, Katar atd. byly většinou spojeny s historickou vládou určitého klanu nad konkrétním územím  V oblasti SAE byly tradičně nejvlivnější rodiny Al-Nahján (emirát Abú Zabí) a Al-Maktúm (emirát Dubaj)  V Kataru rodina Al-Sání  V Kuvajtu rodina Al-Sabah  V polovině 19. století se tyto území obvykle stávají britskými protektoráty, takzvaně „smluvními státy“ (angl. trucial states) (Britové většinou nesou odpovědnost za zahraniční politiku – emiráty jsou obvykle důležitými strategickými body pro britské zájmy)  Význam stoupá s objevením ropy (což je ale až většinou v druhé polovině 20. století) – stoupá zájem USA o oblast (základny) Arabský poloostrov a britské zájmy 1905-1923 Nezávislost zemí Zálivu  Spojené arabské emiráty – vytvoření společné federace 1971 (sedmi emirátů - Abú Zabí, Adžmán, Dubaj, Fudžajra, Rás alChajma, Umm al-Kuvajn a Šardžá)  Katar (nezávislost 1971)  Království Bahrajn (nezávislost 1971)  Kuvajt (nezávislost 1961)  Omán (nezávislost 1964) Děkuji za pozornost! Pro další informace sledujte: http://blizky-vychod.blogspot.com Publikace:  Izrael a Palestina (2022)  Korán, meč a volební urna (2020)  Judaismus a politika v Izraeli (2002, 2009)  Encyklopedie blízkovýchodního terorismu (2007)  Rabíni naší doby (2010, spoluaut.)  Rabbis of our Time (2015, Routledge)  Dějiny moderního Izraele (2011)  Lidé svatých zemí (2012)