BRITSKÁ PARLAMENTNÍ DEBATA POLB1143 ZÁKLADY ARGUMENTACE CÍL •Cvičení pro rozvoj argumentačních a prezentačních schopností •Simulace politického jednání (vláda x opozice) •Rozšíření rozhledu –Obhajoba tezí, s nimiž nemusíte nutně souhlasit • •Přesvědčit rozhodčího o (ne)platnosti stanovené teze STRUKTURA •4 týmy –2 argumentují pro tezi; 2 proti tezi –Vládní a opoziční tým se střídají ALE argumentační témata by měla zůstat reflektována •Každý řečník má k dispozici 5 minut –Rozhodčí dává signál o blížícím se konci 1 minutu a 30 vteřin před koncem řeči –Reaktivní a aktivní část řeči •Možnost faktických poznámek (POI) –Krátké dotazy (max. 15 sekund) dotazy z soupeřících týmů řečníkovi –Cca 1 – 3 za jednu řeč –Možné jenom v 2-4. minutě ÚKOLY ŘEČNÍKŮ •I. Řečník (Vláda 1.1.) –Definice teze – vysvětlení toho, o čem se bude debatovat •TV hodlá zavést trest smrti = TV hodlá zavést trest smrti za zločiny, které záměrně způsobí smrt jiného člověka •NE příliš úzká definice (trest smrti pouze pro vrahy malých dětí); NE neférová definice (trest smrti během válečného stavu) –Přinesení argumentů pro tezi (tvrzení – mechanismus – důkaz) •Proč je potřeba zavést trest smrti a k čemu to bude dobré? –Shrnutí vlastního postoje (definice klíčových hodnot) •Platí pro každého řečníka ÚKOLY ŘEČNÍKŮ •II. Řečník (Opozice I.1.) –Reakce na argumentaci vlády – proč tvrzení vlády o přínosnosti/morálnosti trestu smrti neplatí? •Kritika by měla ukázat, proč mechanismus neplatí (trest smrti nepovede k odstrašení od páchání těžkých zločinů, protože jsou často páchány v afektu nebo dobře promyšlené) –Představení argumentů proti tezi –Možnost rozporovat definici •III. Řečník (Vláda I.II.) –Reakce na kritiku opozice –Posílení vlastní argumentační linie (znovu vysvětlit mechanismus, přidat nové příklady ALE ne nové argumenty) • – • ÚKOLY ŘEČNÍKŮ •IV. Řečník (Opozice I.II.) –Reakce na argumentaci II. řečníka vlády –Posílení vlastní argumentační linie •V. Řečník (Vláda II.I.) –Reakce na argumetnaci II. řečníka opozice –Rozšíření debaty – přinesení nových argumentů •Trest smrti nejen odradí lidi od páchání těžkých trestních činů, jak dokázala I. vláda, ale také sníží náklady na vězeňský systém ÚKOLY ŘEČNÍKŮ •VI. Řečník (Opozice II.I.) –Reakce na argumentaci řečníka II. Vlády –Rozšíření debaty – přinesení vlastních protiargumentů •VII. Řečník (Vláda II.II.) –Reakce na řečníka II. Opozice –Shrnutí celé debaty – vysvětlit rozhodčímu, o čem se debatovalo a proč zvítězila vláda •VIII. Řečníka (Opozice II. II.) –Reakce na řečníka II. Vlády –Shrnutí celé debaty JAK SE HODNOTÍ ? •Rozhodčí jako nezaujatý a neinformovaný pozorovatel –Nutné vše podrobně vysvětlovat a dokládat na příkladech •Kritéria hodnocení: –Splnění úlohy týmu –Argumentace – Byla dobře vysvětlená? Byla jasně strukturovaná? Byla srozumitelná? –Reakce na protiargumenty/představení vlastních protiargumentů –Faktické připomínky –Týmová práce JAK SI ZAZNAMENÁVAT DEBATU •Nutné si psát poznámky •Udržovat si přehled o celé debatě • • ROZDĚLENÍ TÝMŮ Vládní tým Vládní tým 1 1) Vít Polák 2)Martin Mikloš Vládní tým 2 1) Pavla Heyduková 2) Mariana Janečková Opoziční tým Opoziční tým 1 1) Klára Erdingerová 2) Alžběta Běhávková Opoziční tým 2 1) Richard Šafárik 2) Vojtěch Hermann Téma na debatu: Umělé přerušení těhotenství by mělo být zakázáno