Rozhovor a pozorování v psychologii
Mgr. Martina Klocková, Ph.D.
Rozhovor a pozorování v psychologii

Cíle předmětu:

Kurz směřuje k získání praktické dovednosti vedení rozhovoru a pozorování jako nástrojů získávání psychologických poznatků. V průběhu celého semestru probíhají praktické nácviky rozhovoru s důrazem na základní techniky vedení hovoru, stejně tak i nácvik rozhovorů v různých psychologických kontextech; trénink pozorování, sumarizace a popis výsledků pozorování.

 

Výstupy z učení:

Student bude po úspěšném absolvování kurzu schopen: (i) naplánovat rámec exploračního rozhovoru a realizovat jej, (ii) vhodně aplikovat facilitační techniky vedení rozhovoru, (iii) vypořádat se s etickými výzvami exploračních rozhovorů, (iv) zaznamenávat data získaná rozhovorem a analyzovat je, (v) poskytnout kultivovanou zpětnou vazbu k užití metod vedení rozhovoru, (vi) naplánovat pozorovací schéma a užít jej pro zaznamenání vybraného jevu, (vii) analyzovat takto získaná data a interpretovat zjištění.


Osnova:

Datum

Témata

Úkoly & deadline

16.9.
  • vymezení předmětu
  • etické aspekty rozhovoru a pozorování
  • základní techniky vedení rozhovoru (aktivní naslouchání, reflexe)
  • jak na záznamy z rozhovoru

 

23.9.
30.9.
  • teorie pozorování
  • pozorovací schéma - čeho si všímat a proč
  • sociální percepce a její zkreslení
  • sebereflektivní techniky
7.10.
14.10.
  • zpětná vazba - jak na ni 
  • kontext I - Specifika rozhovoru v kontextu pracovní psychologie (př. nácvik pracovního pohovoru)

21.10.
11.11.
  • kontext II - Vedení rozhovoru v rámci krizové intervence a praktické klinické psychologie (seminář proběhne formou nácvik rozhovoru s pacientem po sdělení závažné dg.)

18.11.

4.11. 

  • kontext III - Specifika rozhovoru s dětmi a dospívajícími

odevzdání úkolu č.2 – nahrávka rozhovoru s cizím člověkem

25.11.

2.12. 

  • prezentace úkolu č. 3

odevzdání úkolu č.3 - zpětná vazba spolužáka 

9.12.

Pozn.: Všechny semináře proběhnou dle rozvrhu. Seminář 4.11. proběhne beze změny, zde je pouze upozornění na jinou posloupnost probíraných témat. Seminární skupiny 01 a 02 absolvují 4.11. semináře se zaměřením na rozhovor s dětmi a dospívajícími a 18.11. pak semináře zaměřené na rozhovor v kontextu klinické psychologie. Seminární skupina 03 pak 11.11. seminář zaměřený na klinickou psychologii a 25.11. seminář zaměřený na práci s dětmi a dospívajícími.


Požadavky na ukončení předmětu

Ukončení předmětu je formou kolokvia. Pro připuštění ke kolokviu je třeba odevzdat následující úkoly, které budou hodnoceny formou přijaté/nepřijaté; 

Absence

Povolená absence je 3h = 1 seminář. 

V případě vyšší absence je možné si po předchozí domluvě semináře nahradit v termínu jiné skupiny. Absence není možná na závěrečném semináři, kde budou prezentovány zpětné vazby na rozhovory.



  1. Zápis z pozorování 

Cílem daného úkolu je vyhotovit zápis (poznámky) z pozorování komunikace herců z libovolného filmu (vhodný může být žánr komunikační drama; např.: Naprostí cizinci, Místo splněných přání, Po masakru, 8 hrozných, Tajemství štěstí). V zápisu z pozorování je vhodné zaměřovat se na neverbální komunikaci postav (mimika, gesta), jak na sebe nonverbálně navazují, komunikují. Smyslem tohoto úkolu je uvědomění si, na jaké prvky neverbální komunikace se zaměřuji, čemu dávám význam, “co nevidím”, ale také reflexe neverbální komunikace jiných lidí (jak se chovají v rozhovoru), aneb “jak to vypadá, když se lidé spolu baví”. Soupis je třeba vyhotovit před třetím seminářem, na kterém s ním bude dále pracovat. Dokument je třeba odevzdat do příslušné odevzdávárny v ISu před začátkem druhého semináře.



2.               Natočený rozhovor s cizím člověkem

Každý student pořídí videonahrávku, na které povede explorační rozhovor (téma je volitelné, je výhodné jej přizpůsobit zájmům či směřování daného člověka) s pro studenta cizím člověkem. Nahrávku odevzdá do Poskytovny před začátkem pátého semináře.



3.               Zpětná vazba

Každý student vyhotoví podrobnou zpětnou vazbu na rozhovor svého spolužáka, kterou představí na posledním semináři. V rámci zpětné vazby je dobré se zaměřit na náměty a připomínky k rozhovoru spolužáka. Je vhodné zdůraznit silné stránky rozhovoru, toho, co se v průběhu rozhovoru dařilo z aplikovaných technik vedení rozhovoru; dále pak náměty k dalšímu seberozvoji spolužáka (co by se dalo udělat jinak a proč).



4.               Sebereflexe komunikačních dovedností (přesah do každodenního života, nejen v rámci předmětu)

Student vyhotoví sebereflexi, v rámci které zhodnotí své aktuální komunikační dovednosti s ohledem na jejich rozvoj v průběhu kurzu. Lze se zaměřit na další seberozvojové oblasti (oblasti, ve kterých by se student chtěl rozvíjet i po ukončení kurzu), dále pak své silné stránky, při vedení rozhovoru, případně zhodnocení kontextu rozhovoru, ve kterém se student cítí “jako doma”. 

Termín pro odevzdání sebereflexe je datum konání kolokvia (bude upřesněno).


Seminární práce jsou hodnoceny jako splněné nebo nesplněné. Práce, které nebudou naplňovat formální a obsahové požadavky, budou vráceny k přepracování.

 

Kolokvium

Na závěrečném kolokviu proběhne ukončení předmětu formou diskuze a reflexe nabytých dovedností a zkušeností v rámci vedení rozhovoru a pozorování. Setkání bude v menších skupinkách studentů.

Předchozí
Následující