Vědecká propedeutika, etika v práci psychologa a kritické myšlení

Týden 2


Diskurzy: vědecký, popularizační, pop-psychologický. Žánry ve vědeckém diskurzu.

Popularizace psychologických poznatků na příkladu knih S. Lilienfelda et al.; E. Aronsona a C. Tavrisové; P. Zimbarda a několika dalších.

Pop-psychologie 1: „psychobabble“ (zmiňuji ho již podruhé) a hranice popularizace: ukázky a příklady. Diskurz o odezírání neverbálních signálů z tváře (teorie P. Ekmana). Víme, kde se v mozku nachází „big love“?

Popularizační text.

Jak může vypadat dobrý popularizační článek? Příklad ke kritické diskusi: Třešňák, P. (2013). Pravda o ženském mozku. Respekt 34, s. 42 – 48.

Jak byste charakterizovali dobrou popularizační knihu (o psychologických fenoménech / konceptech)? Příklady ke kritické diskusi: Carol Tavrisová, Elliot Aronson: Chyby se staly (ale ne mou vinou), v orig. Mistakes were made (but not by me). Praha: Dokořán, 2012. Dále: Fine, Cordelia (2010). Delusions of Gender. Norton; electronic edition 2012.

Resumé prvních dvou týdnů: Co všechno patří do propedeutiky vědeckého myšlení a vztahování se ke světu? Předpojatosti jako ohrožení vědeckého myšlení. Zásady vědeckého myšlení. Téma dichotomizace (či polarizace) a (přehnaného) zjednodušování. Třídící myšlenkové modely v psychologii. Dogmata v psychologii. Čím se řídíme jako psychologové? Odborné (etické) vystupování na veřejnosti.