Týden 9 a 10 - Diagnostika osobnosti
5.
Diagnostika osobnosti - P 11.11., S 18.11.
Dotazníky a posuzovací škály. Principy konstrukce, oblasti použití,
způsoby interpretace. Výkonové testy osobnosti - Stroop, zrcadlové kreslení.
Velké dotazníkové metody – MMPI, NEO, Mikšíkovy dotazníky, ICL, FIRO-B,
Eysenckovy dotazníky, 16PF, MCMI a IPDE, PSSI, BIP, LMI, MBTI a GPOP.
Sebeposuzovací stupnice jako SCL-90, BDI a speciální škály jako CTI, DŽS, KSAT,
SVF-78, DDF, DVP(SDS), B-I-T.
Náplň semináře: PSSI - interpretace vícedimenzionálního osobnostního inventáře založeného na vyhraněné teorii
Literatura: Hogan kap 12 (s. 439 – 472), 13 (s. 479
– 500) a 15 (s. 539 – 570); Svoboda
s. 307 – 437; Manuál PSSI
Rozšiřující: GM 7 – 9.
Komentáře ke čtení
Svoboda: Kapitolu 16.2 stačí prolétnout, má spíše historický účel - důležitý je princip usuzování z výkonu na osobnost. V sekci 16.3 se podívejte, jaké nástroje se nabízí tuzemským psychologům. Nenechte se zahltit množstvím prezentovaných testů - když je budete potřebovat, seznámíte se s nimi podrobněji. Jde jen o to vědět, na co vše máme testy. Všímejte si u toho informací o tom, zda k testu existují tuzemské normy, a u těch starších, jestli náhodou nejsou jen ve slovenštině. Těm, co jsou uvedeny výše z popisu tohoto okruhu, je dobré znát princip fungování, co zjišťují a účel.
Hogan: V kap. 12 je dobré se zamyslet nad použitími osobnostních škál. Prezentovaná kategorizace testů je užitečná včetně charakteristik sdílených testy v jedné kategorii. U self-reportů je zásadní otázka o zkreslení v odpovědích - vězte, jaká jsou možná zkreslení a co se s tím dá dělat. O osobnostních testů není vždy na první pohled zřejmé, jak byly zkonstruovány a jaký je jejich vztah k teorii. Proto je nutné tento aspekt testů aktivně reflektovat. Následné popisy jednotlivých testů čtete podobně jako Svobodu - vyjmenované podrobně, ostatní beletristicky. V kap. 13 jsou důležité opět jen vyjmenované. Posuzovací škály lze přeskočit. I v kapitole 15 se zaměřte na vyjmenované testy, které sdílíme se zahraničím.