kurz: Islám a antropologie, Attila Kovács - PS 2022 Šícitský islám a rituál Rituály v šícitském islámu "globální" rituály spojeni s kultem samotných imámů (neomylných náb.-pol. vůdců komunity) v určité svátky všeobecně platné pro celý šícitský islám: 1.) rituály spojeni s hroby imámů (náb.-pol. vůdcové šícitské komunity) a významných emámzáde ("synové/dcery imámů), zejména poutě (zijára nebo safar) především do Nadžafu a Karbalá, ale i jinam např.: Samarrá, Qom, Mašhad a pod. 2.) rituály během měsíce muharram „lokální“ rituály: hrobky místních „světců“ a emámzáde, lokální svátky, apod. osobní rituály Šícité = šícat cAlí (strana cAlího), zastáncové dynastického principu Prorokové rodiny („lidé domu“ ahl al-bajt) cAlí ibn Abí Tálib – Muhammadův synovec a manžel jeho dcery Fátimy a první šícitský imám Muhammad podle šícitů vybral cAlího za svého dědice a odevzdal mu esoterické poznání Dnes šícité tvoří cca. 10% muslimů a dělí se na několika skupin a směrů Šícitský islám 12 imámů, současné iránské zobrazení cAlí asad Alláh (Lev boží), figurativní kaligrafie Husajn ibn cAlí Povstání šícitů v Kúfě (Irák), Husajn vyráží ze svými druhy aby se postavil do čela Karbalá’ - 10. muharram 61 H. / 10. října 680 n.l. zavraždění Husajna Husajnova mučednická smrt ("pán mučedníků") je klíčovou událostí pro vytváření šícitského étosu cášúrá (10. muharram) tacazíja (dramatické hry) „Globální" rituály Husajnova hrobka – Karbalá’(Irák), exteriér Husajnova hrobka – Karbalá’(Irák), interiér Místo hlavy imáma Husajna, Umájjovská mešita, Damašek Vizuální reprezentace Husajna Abú al-Fadhl al-cAbbás b. cAlí, Husajnův bratr a hrdina bitvy u Karbalá’, jeho ruka (s kterým se snažil přinést vodu svým bližním) se stává symbolem šícitského islámu „já Abá ‘l-Fadhl“ – Ó otče Fadhlův (al-cAbbás), rituální ochranný nápis na kamionech v Iránu a jeho ruka jako symbol šícitského islámu na minaretu Veliké mešity v Isfahánu Hrdinové šícitů imámové Husajn a cAlí a Abú al-Fadhl al-cAbbás pardeh – tradiční narativní malba („komiks“), vizuální reprezentace šícitských dějin a komunitního étosu pardeh-dári – vyprávěč při své práci Muharramské vlajky a výzdoba Muharramské „vybavení“ a výzdoba, Teherán Husajníja (speciální budova pro muharramské rituály) hadždží Júsufa, Jazd Příprava a rozdávání jídla je součástí muharramu, Jazd (Irán) Výzdoba husajníje, Jazd „Kopie““ (sahn) část výzdoby husajníje, Jazd Večerní posezení a rituály v husejníji, Jazd Muharramské pochody: nachl vyzdoben na smutečním pochodu a odložený bez výzdoby, Jazd Pochod s nachlem, Jazd Večerní muharramský pochod, Jazd Muharramský pochod, Madínat as-Sadr, Bagdad Hrobka emámzáde sejjeda Rokn ad-Dína, 14. stol., Jazd „Lokální" rituály Fasáda hrobky s íwánom Hrobka sajjidy Ruqajja b. al-Husajna, dcera imáma Husajna, Damašek Aktivisté libanonského hnutí Amal u hrobky a logo Brigád sajjidy Ruqajja, šícitské militantní skupiny Hrobka „u cesty“ místního anonymního emámzáde, Gílán (Irán) Literatura AGHAIE, Kamran Scot (ed.), The Women of Karbala: Ritual Performance and Symbolic Discourses in Modern Shici Islam, Austin, University of Texas Press, 2005. CHELKOWSKI, Peter J. (ed.), Eternal Performance: Taziyeh and Other Shiite Rituals, New York, Seagull Books, 2010. ČECH, Libor, Muharramské rituální performance a koncept mučednictví v Íránu, Pardubice, Univerzita Pardubice , 2010. ČECH, Libor, Írán a kultura mučednictví: od zbožnosti k protestu, Praha, Academia, 2016. MALEKPOUR, Jamshid, The Islamic Drama: Ta’ziyah, London, Frank Cass, 2004. THURFJELL, David, Living Shicism: Instances of Ritualisation among Islamist Men in Contemporary Iran, Leiden – Boston, Brill, 2006. Dokumentární film Tamrín-e áchhar / Dress Rehearsal: The Brave Hurr's Ta'zieh (49 min., 2005) Náser Taghvání