Přehled seminárních úkolů
Přehled seminárních úkolů:
1. Seminární úkol: 1- 3 NS (1800 znaků = 1 NS):
Přečtěte si jednu kapitolu z díla Boženy Němcové "Babička", v
jednom odstavci shrňte její obsah a dále argumentujte jaká sociologická
témata, jaké sociologické teorie a teorie stárnutí bychom mohli v kapitole
najít.
Příklad:
Kapitola 1. Originální text: "Nežila osamotnělá ve své chaloupce;
všickni obyvatelé vesničtí byli bratřími jí a sestrami, on jim byla matkou,
rádkyní, bez ní se neskončil ani křest, ani svatba ani pohřeb." (str. 15).
Úkol: Kapitola pojednává o životních podmínkách Babičky. Koncepty:
mezigenerační a sousedské vztahy, rurální stárnutí, osamělost ve stáří;
otázky životní dráhy .... Argumentace (příklad). Otázky soužití v
rurálních oblastech jako příklad kvalitních mezilidských vztahů, silných
sociálních sítí, viz. např. Tönnies,...
Termín odevzdání: 25.9., do 12h do ISu (označení souboru
"1_Seminární úkol " - jméno přidává IS automaticky)
2. Seminární úkol: 1- 3 NS (1800 znaků = 1 NS):
Na Internetu najděte „důchodovou kalkulačku“ pro 1) výpočet důchodového
věku a 2) výpočet vašeho budoucího důchodu. Použijte obě kalkulačky pro A) pro
sebe, a pro B) ženu narozenou v roce 1964, která měla 3 děti a
v současné době pracuje jako prodavačka v obchodním řetězci.
Zadání: Zhodnoťte vlastními slovy rozdíly mezi případy 1A (váš odchod
do důchodu), 2A (odchod do důchodu prodavačky), 1B (váš (hypotetický a/nebo při
současném příjmu/úsporách) důchod v budoucnosti), 2B (prodavačka).
Stručně popište a ohodnoťte samotný proces vyhledávání informací,
jejich dostupnost, přehlednost, věrohodnost…
Cílem úkolu je pohrát si s myšlenkou vlastního důchodu a
(ne)nutnosti přípravy na něj.
Termín odevzdání: 9.10., do 12h do ISu (označení souboru "2_Seminární úkol " - jméno přidává IS automaticky)
3. Seminární úkol:1- 3 NS (1800
znaků = 1 NS):
Shlédněte
jeden z nabízeních krátkých dokumentů a reflektujte generačně společné (touha
po přátelství, patnerství, cestování, zábavě) a naopak rozdílné (být nad věcí,
sledovat už jen to dobré...) zkušenosti seniorů, příp. dalších aktérů. Jako
podklad pro reflexi využijte některý z konceptů obsažených v doporučené
literatuře dle vlastní volby.
https://www.ceskatelevize.cz/porady/10285395182-seniori-na-cestach/
(25 min)
https://www.ceskatelevize.cz/porady/10696092101-nabruceni/213562260600001/
(26min)
Termín
odevzdání: 16.10., do 12h do ISu (označení souboru
"3_Seminární úkol " - jméno přidává IS automaticky)
4. Seminární úkol:
Natočte krátké video/ audio se seniorem/seniorkou na téma
"Přísloví o věku". Video/audio nahrajte do ISu.
Termín odevzdání: 30.10., do 12h do ISu (označení souboru "4_Seminární
úkol" )
(opraveno 28.10. - smazáno zadání 1-3 NS stran)
5. Seminární úkol "Age-friendly city": 2 - 3 NS (1800 znaků = 1
NS), 4 fotografie či jiná vizuální forma záznamu z terénu.
Seminární úkol předpokládá 2 fáze, je nutné pracovat s předstihem:
1) pozorování vybraného místa/prostoru se zaměřením na jeho věku ne/přátelské
charakteristiky
2) interpretaci tohoto pozorování na základě kritické četby odborných textů k
tématům prostorového ageismu, age-friendly city/design atp.
Varianta úkolu
A) go-along etnografie - spoluprocházení prostoru s rozhovorem
B) mentální mapa s rozhovorem
C) vlastní pozorování konkrétního místa - "shared space"
křižovatky ulic Česká a Joštova
Věnujte prosím alespoň 1 hodinu pozorování v terénu a procházení zvolené
trasy (neměla by být delší než cca 1 km, spíše kratší; může jít například o
náměstí a přilehlé ulice). Věnujte pozornost nejmenším detailům, interakcím
mezi lidmi navzájem a lidmi a prostředím i tomu, jak na vás prostor působí a
pokuste se zhodnotit, které aspekty sledovaného místa jsou "přátelské
vyššímu věku" a které naopak pohyb a pobyt lidem vyššího věku mohou
znepříjemňovat, komplikovat nebo mu v některých případech i zabraňovat.
Zpracujte své terénní poznámky a další formy záznamu (fotografie, kresba,
nahrávka) podle vlastního uvážení a využijte je v textu (jako podporu
argumentů, jako ilustraci). Shrňte své odpovědi na otázku do podoby souvislého
textu a interpretujte je s pomocí textů z povinné a dalších alespoň 2 odborných
textů, které k tématu dle vlastního uvážení dohledáte (můžete použít klíčových
slov jako např. age-friendly design, age-friendly city, urban ageing atp.,
inspiraci najdete i v doporučené četbě, alespoň jeden text však musí být
"nový"). Můžete pracovat i ve dvojicích, pak bude délka výsledného
textu minimálně 4 normostrany.
Pro
plnění seminárního úkolu se pokuste zvýšení svoji vnímavost vůči specifickým
nárokům prostředí, předpokládá se vedle návaznosti na četbu také váš vlastní
imaginativní vklad.
Termín odevzdání: 27.11., do 12h do ISu (označení souboru
"5_Seminární úkol " - jméno přidává IS automaticky)
Co se týče technických náležitostí, doporučujeme i seminární úkoly v hlavičce
označovat jménem a UČO, struktura textu je důležitá i pro logický sled
argumentu, který chcete představit. Všechny použité koncepty by měly být
podloženy literaturou, a ta v celosti citována