Sociální gerontologie: koncepty a kontroverze PS2022

Přehled seminárních úkolů


Přehled seminárních úkolů:

1. Seminární úkol: 1- 3 NS (1800 znaků = 1 NS):

Přečtěte si jednu kapitolu z díla Boženy Němcové "Babička", v jednom odstavci shrňte její obsah a dále argumentujte jaká sociologická témata, jaké sociologické teorie a teorie stárnutí bychom mohli v kapitole najít.
Příklad:
Kapitola 1. Originální text:  "Nežila osamotnělá ve své chaloupce; všickni obyvatelé vesničtí byli bratřími jí a sestrami, on jim byla matkou, rádkyní, bez ní se neskončil ani křest, ani svatba ani pohřeb." (str. 15). Úkol: Kapitola pojednává o životních podmínkách Babičky. Koncepty: mezigenerační a sousedské vztahy, rurální stárnutí, osamělost ve stáří; otázky životní dráhy .... Argumentace (příklad). Otázky soužití v rurálních oblastech jako příklad kvalitních mezilidských vztahů, silných sociálních sítí, viz. např. Tönnies,...

Termín odevzdání: 25.9., do 12h do ISu (označení souboru "1_Seminární úkol " - jméno přidává IS automaticky)

2. Seminární úkol: 1- 3 NS (1800 znaků = 1 NS):
Na Internetu najděte „důchodovou kalkulačku“ pro 1) výpočet důchodového věku a 2) výpočet vašeho budoucího důchodu. Použijte obě kalkulačky pro A) pro sebe, a pro B) ženu narozenou v roce 1964, která měla 3 děti a v současné době pracuje jako prodavačka v obchodním řetězci.

Zadání: Zhodnoťte vlastními slovy rozdíly mezi případy 1A (váš odchod do důchodu), 2A (odchod do důchodu prodavačky), 1B (váš (hypotetický a/nebo při současném příjmu/úsporách) důchod v budoucnosti), 2B (prodavačka). 

Stručně popište a ohodnoťte samotný proces vyhledávání informací, jejich dostupnost, přehlednost, věrohodnost…

Cílem úkolu je pohrát si s myšlenkou vlastního důchodu a (ne)nutnosti přípravy na něj.

Termín odevzdání: 9.10., do 12h do ISu (označení souboru "2_Seminární úkol " - jméno přidává IS automaticky)


3. Seminární úkol:1- 3 NS (1800 znaků = 1 NS):

Shlédněte jeden z nabízeních krátkých dokumentů a reflektujte generačně společné (touha po přátelství, patnerství, cestování, zábavě) a naopak rozdílné (být nad věcí, sledovat už jen to dobré...) zkušenosti seniorů, příp. dalších aktérů. Jako podklad pro reflexi využijte některý z konceptů obsažených v doporučené literatuře dle vlastní volby.

https://www.ceskatelevize.cz/porady/10285395182-seniori-na-cestach/ (25 min)

https://www.ceskatelevize.cz/porady/10696092101-nabruceni/213562260600001/ (26min)

Termín odevzdání:  16.10., do 12h do ISu (označení souboru "3_Seminární úkol " - jméno přidává IS automaticky)


4. Seminární úkol:
Natočte krátké video/ audio se seniorem/seniorkou na téma "Přísloví o věku".  Video/audio nahrajte do ISu.
Termín odevzdání: 30.10., do 12h do ISu (označení souboru "4_Seminární úkol" )
(opraveno 28.10. - smazáno zadání 1-3 NS stran)

5. Seminární úkol "Age-friendly city": 2 - 3 NS (1800 znaků = 1 NS), 4 fotografie či jiná vizuální forma záznamu z terénu.

Seminární úkol předpokládá 2 fáze, je nutné pracovat s předstihem:
1) pozorování vybraného místa/prostoru se zaměřením na jeho věku ne/přátelské charakteristiky
2) interpretaci tohoto pozorování na základě kritické četby odborných textů k tématům prostorového ageismu, age-friendly city/design atp.

Varianta úkolu 

A) go-along etnografie - spoluprocházení prostoru s rozhovorem

B) mentální mapa s rozhovorem

C) vlastní pozorování konkrétního místa - "shared space" křižovatky ulic Česká a Joštova

Věnujte prosím alespoň 1 hodinu pozorování v terénu a procházení zvolené trasy (neměla by být delší než cca 1 km, spíše kratší; může jít například o náměstí a přilehlé ulice). Věnujte pozornost nejmenším detailům, interakcím mezi lidmi navzájem a lidmi a prostředím i tomu, jak na vás prostor působí a pokuste se zhodnotit, které aspekty sledovaného místa jsou "přátelské vyššímu věku" a které naopak pohyb a pobyt lidem vyššího věku mohou znepříjemňovat, komplikovat nebo mu v některých případech i zabraňovat.

Zpracujte své terénní poznámky a další formy záznamu (fotografie, kresba, nahrávka) podle vlastního uvážení a využijte je v textu (jako podporu argumentů, jako ilustraci). Shrňte své odpovědi na otázku do podoby souvislého textu a interpretujte je s pomocí textů z povinné a dalších alespoň 2 odborných textů, které k tématu dle vlastního uvážení dohledáte (můžete použít klíčových slov jako např. age-friendly design, age-friendly city, urban ageing atp., inspiraci najdete i v doporučené četbě, alespoň jeden text však musí být "nový"). Můžete pracovat i ve dvojicích, pak bude délka výsledného textu minimálně 4 normostrany.  Pro plnění seminárního úkolu se pokuste zvýšení svoji vnímavost vůči specifickým nárokům prostředí, předpokládá se vedle návaznosti na četbu také váš vlastní imaginativní vklad.

Termín odevzdání: 27.11., do 12h do ISu (označení souboru "5_Seminární úkol " - jméno přidává IS automaticky)



Co se týče technických náležitostí, doporučujeme i seminární úkoly v hlavičce
označovat jménem a UČO, struktura textu je důležitá i pro logický sled
argumentu, který chcete představit. Všechny použité koncepty by měly být
podloženy literaturou, a ta v celosti citována