Homogamy as Social Stratification Indicator What is homogamy? What is homogamy? •Marriage pairings follow regular patterns at the aggregate societal level •Spouses tend to have similar: –family backgrounds –educational levels –the same social class –race/ethnicity –religious –age (Portia = Albie vs. Jack) (Líza = prof. Higgins vs. Fredy) •Assortative mating is not purely random process Why to study homogamy? Example of educational homogamy •Educational homogamy is the indicator of “societal openness”, more concretely it is the indicator of educational differences and their role among people (Smits, Ultee, Lammers, 1998a; 1998b) –High educational homogamy means, that people perceive educational differences as high and these differences are reflected in their marital option – in selection of husband or wife –Lower educational homogamy indicates, that in perception of people the educational differences are not significant, the educational differences among people are not reflected in marital selection •For instance Smits, Ultee a Lammers says: “(a) society in which many marriages take place between persons belonging to different social groups (…) can be considered a more open society than one in which few socially mixed marriages occur” (ASR 1998a: 265) Homogamy: basic concepts •Homogamy, hypergamy, hypogamy • •Absolute homogamy –opportunity structure –prevalence effect – •Relative homogamy – assortative mating –social distances –preference effect •Absolutní a relativní homogamie •Konceptuální řešení problému strukturní a čisté efektu jednání –V SSV konceptualizováno jako strukturní a čistá mobility •Problémem je, že v analýze sňatků je předmětem analýzy výsledek jednání •Až do poloviny 70. let minulého století se v sociálně stratifikačním výzkumu věřilo, že tento výsledek lze rozdělit na strukturální a sociální, případně intenční složku –To znamená, že jsme schopni v daných datech určit, co je efekt struktury (velikosti skupiny a počtu mužů a žen v jejím rámci) a co zbylý efekt, který je od efektu struktury očištěn •Toto rozlišení je možné pouze na teoretické, nikoliv empirické rovině. V počtu uzavřených sňatků, jsou totiž strukturální, sociální a intenční důvody snoubeny a nejsou retrospektivně odlišitelné •To, co pozorujeme, jsou uzavřené sňatky z hlediska vybraných kritérií, které ovšem nejsou složené z jedné (oddělitelné) části strukturní a druhé (oddělitelné) části intenční •Rozdíl mezi těmito částmi jsou teoreticky pochopitelné, nikoliv ovšem empiricky indikovatelné v celkovém počtu sňatků • – – • • • Absolute educational homogamy and opportunity structure A “great U-turn” hypothesis in spousal educational resemblance. The proportion of educationally homogamous marriages declined dramatically from the turn of the twentieth century until mid-century and then steadily increased thereafter. •Absolutní homogamie • •Absolutní homogamie je výsledkem struktury příležitostí i výběrového párování (partner preferences, partner propensity or assortative mating). •K těmto dvěma hlavním faktorům je velikost absolutní homogamie ovlivňována kulturními faktory, jako je tradice manželství, demografickými trendy, náboženstvím, mírou etnické segregace a podílem žen na trhu práce (Kalmijn, 1998; Smits & Park, 2009) •Absolutní homogamie je empiricky indikována procentuálními distribucemi v kontingenční tabulce. Jedná se o podíl sňatků, v nichž jsou muži a ženy ve zkoumaných charakteristikách totožní. •Problémem je, že v takto měřené absolutní homogamii nerozlišíme, jaká část z uzavřených sňatků je podmíněná strukturními okolnostmi a jaká část z nich je odrazem jejich intencí a preferencí - of assortative mating. • • – – • • • •Relativní homogamie • •Vychází z předpokladu, že sociální rozdíly mezi skupinami mužů a žen jsou na sňatkovém trhu vymezeny jejich šancemi •V kontingenčních tabulkách o uzavřených sňatcích můžeme pak tyto šance měřit. •Konceptualizují se pak jako relativní homogamie. •Relativní homogamie ukazuje šance snoubenců uzavřít homogamní sňatek, a to bez ohledu na to, jaký (nerovný) podíl mužů a žen (z hlediska kritérií vymezujících homogamii) se na sňatkovém trhu vyskytuje. •Pokud nerovní šance neexistují, relativní homogamie neexistuje − hovoříme o perfektní heterogamie. •Empirickým jazykem řečeno – v kontingenčních tabulkách o uzavřených sňatcích mužů a žen nepozorujeme mezi proměnnými souvislost. •Relativní homogamie a heterogamie je empiricky indikována by odds ratios. • – – • • • •Relativní homogamie, důvody rozdílů mezi zeměmi • •Rozdíly ve výběrovém párování podle vzdělání jsou dány několika faktory •velikost sociální a vzdělanostní reprodukce –vyšší sociální mobilita znamená nižší relativní vzdělanostní homogamii (Ultee & Luijkx, 1990; Katrňák, Fučík, & Luijkx, 2012) •míra modernizace a industrializace –vyspělé země mají nižší relativní vzdělanostní homogamii (Smits, Ultee, & Lammers, 1998, 2000). •míra politické demokracie –politicky rozvinutější země prokazují nižší relativní vzdělanostní homogamii •dominantní náboženství –Protestantské země mají nižší relativní vzdělanostní homogamii než katolicky orientované země (Smits, Ultee, & Lammers, 1998, 2000) •welfare state režim –v sociálně demokratických režimech je relativní vzdělanostní homogamie nižší, než v režimech s konzervativní sociální politikou (Domański & Przybysz, 2007). • • – – • • • •Absolutní nebo relativní homogamie? • •Otázka, zdali absolutní nebo relativní analýza je vhodnější pro indikaci homogamie, není jednoznačně zodpověditelná •Záleží vždy na zaměření výzkumu a výzkumné otázce •Absolutní homogamie je preferována v případě, že se zajímáme o počty sňatků, v nichž jsou snoubenci z hlediska sociálních charakteristik podobní (vzorec párování, jeho rozšíření v populaci, velikost sociálních skupiny konstituovaných na základě sňatků) •Relativní homogamie je naopak upřednostňována, zajímá-li nás nerovnost šancí na uzavření určitého typu sňatku. •Jelikož však absolutní homogamie v sobě zahrnuje i koncept relativní homogamie, je standardem ve výzkumu homogamie používat oba koncepty dohromady. • – – • • • Homogamy table – what can be computed? Why Who Marries Whom Matters • •Video https://www.youtube.com/watch?v=3PBe8Xmp1os • •