Garant a vyučující předmětu: Mgr. Ladislav Otava, Ph.D. Typ předmětu: B (volitelný) Forma předmětu: semináře, samostudium Prerekvizity předmětu: min. 20 ECTS, souhlas vyučujícího na základě rozhovoru o motivaci vstoupit do sebezkušenostní skupiny a kapacity Zápis do předmětu: o zápis studující žádají přes žádost o výjimku via IS MUNI Zakončení předmětu: zápočet Počet kreditů a hodinová dotace předmětu: 10 ECTS ≡ 250 H Počet kreditů a zátěž v předmětu Činnost Počet hodin Počet kreditů přímá výuka 25 1 četba CZ textu 25 (300 str.) 1 četba EN textu 30 (300 str.) 2 seminární práce 85 (12 hodin čistě psaní) 3 závěrečná esej 85 (8 hodin čistě psaní) 3 celkem 250 10 Cílem předmětu je sebepoznání, osobní růst a rozvoj, práce v interakcích a s interakcemi. Prohloubení porozumění sobě i druhým, vlastním osobnostním předpokladům pro výkon profese, významu studiem získávaných znalostí a dovedností. Dotčenými kompetencemi jsou zvýšení schopnosti aplikovat teorie oboru při výkonu profese; posílení pevnosti vlastní subjektivity, opravdovosti, empatie; posílení vnímání hranic profesního a osobního života, silných a slabých stránek; rozvoj uvědomění si významu vlastních názorů, postojů, hodnot klíčových pro výkon profese. Předmět je zahajován tak, že studenti po zaregistrování předmětu podají prostřednictvím IS MUNI žádost o souhlas se zápisem, tím se současně zapisují k osobnímu individuálnímu rozhovoru (cca 0,5 hodiny) o motivaci absolvovat předmět. Studenti k pohovoru přinesou text (300 ±30 slov) s odpovědí na otázku „Proč chci absolvovat sebezkušenostní skupinu?“. Vybraným studentům bude udělen souhlas se zápisem. Studenti se zápisem do předmětu zavazují dodržovat pravidla obvyklá v profesionálním prostředí pomáhajících profesí, zejména mlčenlivost. Předmět probíhá v blocích 1x za 2 týdny o 2 + 2 výukových hodinách, výuková hodina má 50 minut. Náplní předmětu jsou skupinová setkání během semestru s diskusí nad účastníky otevíranými tématy, která se týkající různých aspektů studijního, pracovního a osobního života frekventantů. Vedoucími skupiny jsou tato témata směřována do kontextu zejména vzdělávacího a pracovního procesu frekventantů. Během skupinové práce jde o posílení osobní a profesní identity prostřednictvím přímého náhledu na sebe sama, náhledu ostatních a na ostatní, získání a/nebo prohloubení orientace v interakcích. Využívané techniky – volné asociace, diskuse, zpětná vazba, reflexe, interpretace, korektivní zkušenost. Studenti se z nepřítomnosti na výuce omlouvají předem, e-mailem vyučujícímu. Předmět je úspěšně ukončen po absolvování minimálně 20 z 24 výukových hodin a 2 + 2 hodiny zápočtové (povinné). Dále po vypracování deníku (seminární práce) po každém bloku výukových hodin jako volného textu o rozsahu min. 300 ±30 slov s myšlenkami, pocity, dojmy, postřehy apod. a uložení do 7 dnů do IS MUNI. Deník studenti píšou i při absenci. Dále po vypracování závěrečné eseje na základě zkušenosti s děním ve skupině, deníků a také odborné literatury, a její prezentaci na zápočtovém setkání. Termín odevzdání eseje je pondělí, které předchází zápočtovému bloku. Požadovaný rozsah závěrečné práce je 3000 ±300 slov. Struktura závěrečné práce je vyvěšena v IS MU. Harmonogram předmětu Týden Datum Činnost 01. 16. 09. výuka neprobíhá 02. 23. 09. vstupní individuální setkání (0,5 hodiny) + text o motivaci k absolvování předmětu (1,5 hodiny), bude zaslán rozpis setkání 25. 09. konec změn v zápise předmětů 03. 30. 09. 2 + 2 výukohodiny + 2 deníkohodiny 04. 07. 10. 2 + 2 výukohodiny + 2 deníkohodiny 05. 14. 10. výuka neprobíhá 06. 21. 10. 2 + 2 výukohodiny + 2 deníkohodiny 07. 28. 10. výuka neprobíhá 08. 04. 11. 2 + 2 výukohodiny + 2 deníkohodiny 09. 11. 11. výuka neprobíhá 10. 18. 11. 2 + 2 výukohodiny + 2 deníkohodiny 11. 25. 11. výuka neprobíhá 12. 02. 12. 2 + 2 výukohodiny + 2 deníkohodiny + 8 esejohodin 13. 09. 12. výuka neprobíhá, popř. náhrada zkouškové dle domluvy 2 + 2 zápočtohodiny Doporučená literatura: ASVSP (2022): Sociální práce | Sociálna práca – Supervize, 22(5), v tisku. ARMSTRONG, M. (2002): Řízení lidských zdrojů. Grada, Praha. ARND-CADDIGAN, M., POZZUTO, R. (2008): Use of Self in Clinical Social Work. Clinical Social Work Journal, 36(3), 235–243. BĚLOHLÁVEK, S. (2012): 20 typů lidí. Jak s nimi jednat, jak je vést a motivovat. Grada, Praha. GLUMBÍKOVÁ, K. (2020): The self of social workers in practice of field social work with families in the Czech Republic. Journal of Social Work Practice, 34(2), 139–150. HRONÍK, F. (2006): Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Grada, Praha. KNOBLOCH, F., KNOBLOCHOVÁ, J. (1999): Integrovaná psychoterapie v akci. Grada, Praha. NAKONEČNÝ, M. (2000): Sociální psychologie. Academia, Praha. OTAVA, L. (2016): Institucionalizace sociální práce a sebezkušenost sociálních pracovnic. Sociální práce | Sociálna práca, 16(3), 105–116. NEČASOVÁ, M. (2018): Teaching Social Work Supervision to Part-time Students of Distance Studies: Challenges and Opportunities. Social Work Education, 37(6), 731-745. + další literatura dle potřeby závěrečné eseje například z databáze https://discovery.muni.cz