Zaměstnanecké vztahy v nových členských zemích EU Josef Horňáček LME/CME model (makroteorie) •Varianty kapitalismu (VoC). Hall, P.; Soskice, D. eds. (2001). •LME/CME modely: Liberální tržní ekonomika a Koordinovaná tržní ekonomika jako společenské systémy produkce. Základní modely kordinace a fungování na národní úrovni. Zaměření na strategické integrace. Institucionálně ekonomický přístup. •LME/CME modely: empirická prokazatelnost (US/D). •Témata LME/CME modelu: Zaměstnanecké vztahy, vzdělání a výcvik, řízení firemních procesů, mezipodnikové vztahy s ostatními firmami, vnitropodnikové vztahy. •Související jevy (proměnné): platy a bonusy, age wage profil (seniorita), regionální mzdové podmínky, flexikurita. • Insider/outsider (mikroteorie) •The insider-outsider theory: a survey. Lindbeck, A., Snower, D. J. (2002). •Teorie efektivních mezd (klasická ekonomická teorie): •- Problém: Někteří pracovníci jsou placeni nad tržní úrovní mezd -Vysvětlení: přínosy jednotlivých pracovníků nejsou individuálně přesně měřitelné, je nutné minimalizovat fluktuaci (protože ta vyvolává dodatečné náklady), atraktivita pro zaměstnance s vyšším potenciálem. •Insider/Outsider (vyjednávání jako zdroj moci insiderů). -Problém: Někteří pracovníci (typicky insideři) jsou placeni nad tržní úrovní mezd -Vysvětlení: Předpokládá se, že různé typy nákladů spojené s obratem pracovní síly (fluktuací) dávají insiderům sílu, kterou využívají k dosažení výhod v procesu vyjednávání. -Základní otázky: Jaké jsou příčiny nezaměstnanosti? Proč je trh práce segmentovaný na „good jobs“ a „bad jobs“? Co dává odborům jejich (vyjednávací) sílu. Proč jsou mzdy rozdílné pro různá zaměstnání, vzdělanostní a seniorní skupiny napříč firmami a sektory? • Tři typy režimů zaměstnaneckých vztahů v CEE •Workfare (pracovní incentivy a negativní motivace). •Česká republika, Polsko, Maďarsko, Slovensko • •Stabilizované neoliberální státy (úloha monetárních institucí). •Litva, Lotyšsko, Estonsko • •Neokorporativistický (role tradičních institucí a vyšších úrovní kolektivního vyjednávání). •Slovinsko • •O ČR více na: The rise of the dual labour market: fighting precarious employment in the new member states through industrial relations (PRECARIR) Country report: Czechia (repec.org) Česká republika -Ústřední role Zákoníku práce: vznik a zánik pracovního poměru, flexibilizace pracovních úvazků, odchodné, zaměstnávání znevýhodněných skupin. -Zákon o kolektivním vyjednávání -Odborová organizovanost přibližně 17% -Vysoká centralizovanost odborů (CMKOS) -Ochrana odborových funkcionářů před propuštěním (v menší míře i členů) -U velkých organizací častá účast odborů v dozorčích radách -Tripartitní vyjednávání v pravidelných intervalech Slovensko -Zákoník práce: vznik a zánik pracovního poměru, pracovní poměry na dobu určitou -Kolektivním vyjednávání ze strany zaměstnavatelů dobrovolné -Zákon o minimální mzdě, Zákon o tripartitě -Kolektivní smlouvy vyššího stupně zaměřené především na výši mezd -Odborová organizovanost přibližně 17% -Odbory mohou být založeny při 30% organizovanosti na pracovištích. -Účast zaměstnanců v dozorčích radách v podnicích nad 50 zaměstnanců Polsko -Zákoníku práce se vztahuje jen na zaměstnance s písemnou pracovní smlouvou -Možnost výkonu práce podle občanského zákoníku -Pokrytí kolektivními smlouvami: 5% KSVS, 20% podniková úroveň -Odborová organizovanost přibližně 15% -Odbory je možné založit při účasti 10 členů -Bez ohledu na odbory existence zaměstnaneckých rad -Vyšší rozsah stávek -Zkrácené úvazky 27% a vyšší sebezaměstnávání 22% Nejvýznamnější opatření APZ na trhu práce v ČR Názory pracovníků ÚP - tvorba míst pro praxi absolventů škol (průměr 2,15), když v okresech s nejvyšší mírou nezaměstnanosti bylo toto opatření akcentováno velice výrazně (průměr 1,79), - rekvalifikace a pracovní příprava (průměr 2,35), - tvorba míst v soukromém sektoru (průměr 2,40), důraz vyšší výrazně v okresech s vysokou mírou nezaměstnanosti (průměr 1,92), -tvorba míst pro zdravotně handicapované (průměr 2,49). Zdroj Sirovátka, Šimíková (2013). - Řešení problémů na trhu práce v ČR 2009 - 2012 - Zvýšení kontrol práce na černo; zrušení nekolidujícího zaměstnání, které je v mnoha případech zneužíváno (vede ke švarcsystému a nezájmu být vyřazen z evidence nezaměstnaných); - na zvýšení zaměstnatelnosti uchazečů by mělo podstatný vliv zvýšení počtu poradců pro zprostředkování a speciálních poradců; nedostatečné personální obsazení zásadním způsobem ovlivňuje možnost poradenství a individuální práce s klienty; - posílit systém národního vzdělávání, včetně celoživotního (v praxi to znamená mj. nepodporovat takové obory, jejichž absolventi tvoří dlouhé fronty na ÚP); -zainteresovat na bázi zákonného ustanovení samosprávu na řešení nezaměstnanosti v regionech. Sirovátka, Šimíková (2013) Náměty, otázky, připomínky… Děkuji za pozornost