ZURb1116 Technologické kompetence novináře

Příslušenství fotoaparátu

Blesky


  • zabudovaný blesk natropí víc škody než užitku - nedosvítí daleko, vytváří přepaly, ostré stíny, není vhodný

  • externí blesky umožňují odrážet a rozptýlit světlo a dosáhnout tak lichotivějšího osvícení scény a portrétovaných

  • nemáte-li blesk a fotíte v nedostatečném osvětlení, improvizujte, vymyslete záběr tak, abyste jej nepotřebovali


Objektivy

  • mezi fotografy nazývané "skla" 
  • jsou to soustavy čoček 
  • každý objektiv má svou ohniskovou vzdálenost, která určuje zorný úhel záběru


Ohnisková vzdálenost 

- je to vzdálenost mezi středem čočky a rovinou, na kterou jsou zaostřeny objektivem soustředěné paprsky (kde se protínají všechny přímky, které projdou čočkou).

  • pevné objektivy mají pevnou ohniskovou vzdálenost (24 mm, 50 mm, 85 mm) 

  • zoom objektivy mají proměnlivou ohniskovou vzdálenost o určitém rozpětí ( 24-50 mm, 50-200 mm, 70-300 mm)

  • 50 mm je ohnisková vzdálenost, která zhruba odpovídá pohledu lidského oka

  • širokoúhlé objektivy:

    • menší než 50 mm

    • zabírají širší úhel

    • v krajích často zkreslují obraz (extrém je tzv. rybí oko s typickým kruhovým zakřivením)

  • teleobjektivy:

    • vyšší než 50 mm

    • zabírají užší úhel

    • ohniska okolo 85 mm se často využívají pro portréty

    • čím delší ohnisko, tím více hrozí rozmazání obrazu vlivem třesoucích se rukou (tady pomáhá stativ)


                                                                                                                                                                zdroj: https://moje.tajemno.net/ 



Zoom a ohnisko objektivu

• Perspektiva je optický jev, jenž způsobuje to, že se vzdálené objekty jeví zdánlivě menší, než objekty blízké.
• Způsobuje také to, že u stejných objektů postavených za sebou do jedné řady se objekty vzdálenější od pozorovatele jeví
  blíže u sebe (perspektiva tedy způsobuje optické zkracování linií).
• Perspektiva také způsobuje, že dvě či více rovnoběžných linií (např. koleje) se směrem k horizontu opticky zužují.
• Použijeme-li objektiv základní (50mm) perspetiva na snímku bude stejná jak jí vidíme okem.
• U teleobjektivu (70 mm a víc) se perspektiva zplošťuje – předměty se nám zdají být „stejně“ velké
• U širokoúhlých (35 mm a míň) objektivů se naopak perspektiva zvětšuje – vzdálenější věci se zají být ještě menší než jak je vidíme.

               








Ohnisková vzdálenost 16mm                           Ohnisková vzdálenost 135mm


Rozdíl v perspektivě při použití širokoúhlého objektivu a teleobjektivu 
- při použití teleobjektivu si jakoby "přitáhneme" pozadí,
 zplošťujeme perspektivu - zdánlivě se snižují vzdálenosti mezi
  jednotlivými prvky v obraze směrem od divák = TELEOBJEKTIVY PERSPKTIVU POTLAČUJÍ.
- čím kratší ohnisko (širokoúhlý objektiv), tím blíže musíme k jít k fotografovanému objektu, aby hrál v obraze dominantní
  roli (a tím umenšit pozadí), perspektivu tak spíše zdůrazňujeme - kratší ohniska více vtahují diváka do děje = ŠIROKOÚHLÉ OBJEKTIVY PERSPEKTIVU ZDŮRAZŇUJÍ.
- na změnu perspektivy dávejte pozor u zoomování - někdy je vhodnější udělat pár kroků, než použít zoom
- za reportážní ohnisko je obecně považováno 35 mm - poskytuje dostatek prostoru pro zachycení kontextu děje
- u portrétů volíme spíše delší ohniska, okolo 85 mm - široká ohniska nehezky deformují tvář, pokud je pro nás ale důležité i
   prostředí portrétovaného, můžeme zvolit ohnisko kratší (např. fotíme umělce v jeho ateliéru)




                                                                                                                                                                          zdroj: www.foto-manie.cz 




Stativ


  • Stativ (angl. tripod = trojnožka) má tři teleskopické nohy, jejichž výšku si nastavíme podle potřeby. Taky uprostřed vysouvací a naprosto nestabilní tyč.

  • Nemusíme vždy mít foťák ve výšce našich očí. Fotograf je gymnasta, někdy pro dobrý záběr leží na zemi, jindy trénuje dřepy, jindy leze na štafle. Úhel, pod kterým fotku vyfotíte, nese význam – myslete na to. Obecně nechcete lidem zabírat dvojité brady, pohledy do nosních dírek a lesknoucí se brýle.

  • Na stativu je vodováha. Zkontrolujte si, že je bublinka pěkně uprostřed a stativ tedy stojí rovně. Což bohužel ještě neznamená, že bude rovně i vaše fotka.

  • Když fotíte, ujistěte se, že dveře v pozadí záběru nepadají na stranu, stromy nerostou jedním směrem a věž kostela nepřipomíná šikmou věž v Pise.

  • Fotoaparát se na stativ upevňuje pomocí destičky, kterou přišroubujete naspod fotoaparátu.