Týden 5
Zápas o fundamentální články a
deprese 70. let
Rakousko-uherský dualismus. Česká reakce na dualismus a pokusy uspokojit české požadavky vrcholící ve zmarněném
kompromisu v podobě tzv. fundamentálních článků z r. 1871. 70. léta –
vláda německých liberálů, rozkol v českých řadách spojený
s organizačním osamostatněním mladočechů a cesta k vládě tzv.
železného kruhu pravice.
Studijní povinná literatura:
Ø Veber, Václav – Hlavačka, Milan – Vorel,
Petr – Polívka, Miloslav – Wihoda, Martin – Měřínský, Zdeněk: Dějiny
Rakouska. NLN, Praha 2002, s. 423-425
Ø Efmertová,
Marcela C.: České země v letech 1848-1918. Libri, Praha 1998, s. 74-85
Ø Šolle,
Zdeněk: Století české politiky. Mladá fronta, Praha 1998, s. 56-71
Ø Malíř,
Jiří: Národní strana svobodomyslná v Čechách a Lidová strana (pokroková)
na Moravě. In: Malíř, Jiří – Marek, Pavel a kol.: Politické strany. Vývoj
politických stran a hnutí v českých zemích a Československu 1861-2004. I.
díl: období 1861-1938. Doplněk, Brno 2005, s. 139-141
Válka s Pruskem
Rakousko-uherské vyrovnání
Jazyky Rakouska-Uherska |
||
Němčina |
|
24 % |
Rakousko (Předlitavsko) (oficiálně: Království a země v říšské radě zastoupené)
Teritoriální členění státu (údaje z r. 1910)
Země Hlavní město Rozloha Počet
(s počtem obyvatel) (v km²) obyvatel
Království české (Čechy) |
Praha (224 000) |
51 948 |
6 769 000 |
Království dalmatské (Dalmácie) |
Zadar (14 000) |
12 833 |
646 000 |
Království haličsko-vladiměřské (Halič) |
Lvov (206 000) |
78 493 |
8 025 000 |
Arcivévodství Rakousy pod Enží (Dolní Rakousy) |
Vídeň (2 031 000) |
19 822 |
3 532 000 |
Arcivévodství Rakousy nad Enží (Horní Rakousy) |
Linec (71 000) |
11 981 |
853 000 |
Vévodství bukovinské (Bukovina) |
Černovice (87 000) |
10 442 |
800 000 |
Vévodství korutanské (Korutany) |
Celovec (29 000) |
10 327 |
396 000 |
Vévodství kraňské (Kraňsko) |
Lublaň (47 000) |
9 955 |
526 000 |
Vévodství solnohradské (Solnohradsko) |
Salcburk (36 000) |
7 153 |
215 000 |
Vévodství slezské (Slezsko) |
Opava (31 000) |
5 147 |
757 000 |
Vévodství štýrské (Štýrsko) |
Štýrský Hradec (152 000) |
22 426 |
1 444 000 |
Markrabství moravské (Morava) |
Brno (126 000) |
22 222 |
2 622 000 |
Okněžněné hrabství tyrolské (Tyrolsko) |
Innsbruck (53 000) |
26 683 |
946 000 |
Rakouské přímoří (Město a území Terst, Okněžněné hrabství Gorice a Gradiška, Markrabství Istrie) |
Terst (161 000) |
7 969 |
895 000 |
Země vorarlberská (Vorarlbersko) |
Bregenz (9 000) |
2 601 |
145 000 |
Ministerští předsedové Rakouska (Předlitavska)
1867 – 1868 Karl kníže Auersperg
1868 – 1870 Eduard hrabě Taaffe
1870 – Ignaz šlechtic Plener
1870 – Leopold rytíř Hasner
von Artha
1870 – 1871 Alfred hrabě Potocki
1871 – Karl hrabě Hohenwart
1871 – Ludwig baron Holzgethan
1871 – 1879 Adolf kníže Auersperg
1879 – Karl Stremayr
1879 – 1893 Eduard hrabě Taaffe
1893 – 1895 Alfred kníže Windischgrätz
1895 – Erich hrabě Kielmansegg
1895 – 1897 Kazimierz hrabě Badeni
1897 – 1898 Paul baron Gautsch
1898 – 1899 Franz hrabě Thun-Hohenstein
1899 – Manfred hrabě
Clary-Aldringen
1899 – 1900 Heinrich rytíř Wittek
1900 – 1904 Ernst Koerber
1905 – 1906 Paul baron Gautsch
1906 – Konrad princ
Hohenlohe-Waldenburg
1906 – 1908 Max Wladimir baron Beck
1908 – 1911 Richard baron Bienerth
1911 – Paul baron Gautsch
1911 – 1916 Karl říšský hrabě Stürgkh
1916 – Ernst Koerber
1916 – 1917 Jindřich hrabě Clam-Martinic
1917 – 1918 Ernst rytíř Seidler von Feuchtenegg
1918 – Max baron Hussarek
1918 – Heinrich Lammasch
Uhersko (Zalitavsko)
Teritoriální členění státu (údaje z r. 1910)
Země Hlavní město Rozloha Počet
(s počtem obyvatel) (v km²) obyvatel
Království uherské (Uhry) |
Budapešť (882 000) |
282 297 |
18 265 000 |
Království chorvatsko-slavonské | Záhřeb (80 000) | 42 534 |
2 622 000 |
Rijeka (39 000) |
21 |
48 800 |
Ministerští předsedové Uherska (Zalitavska)
1867 –
1871 Gyula hrabě
Andrássy de Csíkszentkirály et Krasznahorka DP
1871 – 1872 Menyhért hrabě Lónyay de Nagylónya
et Vásárosnamény DP
1872 –
1874 József Szlávy de
Érkenéz et Okány DP
1874 –
1875 István hrabě Bittó de
Sárosfa et Nádasd DP
1875 – Béla baron Wenckheim L
1875 –
1890 Kálmán hrabě Tisza de
Borosjenő L
1890 –
1892 Gyula hrabě Szapáry
de Szapár, Muraszombat et Széchy-Sziget
L
1892 –
1895 Sándor Wekerle L
1895 –
1899 Dezső baron Bánffy de Losonc L
1899 –
1903 Kálmán Széll de
Duka et Szentgyörgyvölgy L
1903 – Károly hrabě
Khuen-Héderváry de Hédervár L
1903 –
1905 István hrabě Tisza de
Borosjenő et Szeged L
1905 –
1906 Géza baron
Fejérváry de Komlóskeresztes
1906 –
1910 Sándor Wekerle OAP
1910 –
1912 Károly hrabě
Khuen-Héderváry de Hédervár NMP
1912 – 1913 László Lukács de Erzsébetváros NMP
1913 – 1917 István hrabě Tisza de Borosjenő et Szeged NMP
1917 – Móric hrabě Esterházy de Galántha et Fraknó
1917 –
1918 Sándor Wekerle OAP
1918 – János hrabě Hadik de Futak OAP
1918 – Mihály hrabě Károlyi de Nagykároly F48P
Politické strany:
DP: Deákova strana
L: Liberální strana
OAP: Národní konstituční strana
NMP: Národní strana práce
F48P: Strana nezávislosti a osmačtyřicátníci
Prosincová ústava (21. prosinec 1867)
Základní zákon o občanských právech obsahoval 20 článků a zaručoval:
· rovnost občanů před zákonem
· rovnost přístupu k veřejným úřadům
·
volnost pohybu osob a jejich majetku po celém
území státu
·
nedotknutelnost vlastnictví
·
nedotknutelnost osoby, jejího domova a
listovního tajemství
·
právo občana podávat dle zákonných ustanovení
petice
·
právo spolčovací a shromažďovací
·
odstranění cenzury tiskovin
·
právo svobodného mínění
·
svobodu víry a svědomí
·
právo státem uznaných církví na veřejnou
bohoslužbu
·
právo v soukromí tolerovat i státem
neuznaná náboženská společenství
·
svobodu bádání a vyučování
· rovnoprávnost všech národů (nedotknutelné právo na pěstění a ochranu jazyka a rovnost obvyklých jazyků ve školách,
úřadech i
veřejném životě)
Souběžně zde zůstala řada
pozůstatků feudalismu:
- ustanovení o císaři: osoba panovníka je posvátná a
nedotknutelná, beztrestná; za své jednání nebyl císař nikomu odpovědný
- císař prostřednictvím ministerstva zahraničních
věcí a císařského a královského domu řídil zahraniční politiku, uzavíral
státní smlouvy a ratifikoval je
- panovník měl právo vyhlašovat válku a uzavírat mír,
patřilo mu nejvyšší velení a řízení branné moci; armáda byla prakticky
v rukou císaře
Sporný byl i § 14, podle
něhož mohl císař nadále vydávat nařízení s prozatímní zákonnou platností,
podepsané všemi ministry a vyhlášené v říšském zákoníku mělo pak stejnou
platnost jako každý jiný zákon. Teoreticky byla jejich platnost prozatímní,
v praxi jich však mnoho nebylo nikdy předloženo ke schválení.
Říšská rada
V Panské sněmovně
seděli všichni zletilí princové císařského rodu, hlavy významných šlechtických
rodů, katoličtí arcibiskupové a biskupové-knížata, představitelé armády, vysoké
byrokracie, velkostatkářů a velkoburžoazie, též příslušníci kulturního a
vědeckého života.
Poslanecká sněmovna měla
203 poslanců, po volební reformě z roku 1873, kdy byl zavedena přímá volba
353 poslanců, z toho 85 velkostatkářů, 116 poslanců v městské kurii,
31 v obchodní a živnostenské kurii, 132 zástupců venkovských obcí.
V Poslanecké sněmovně byly kurie čtyři, navíc o kurii obchodních a
živnostenských komor.
Volební systém do říšské rady v českých zemích
V Čechách se volilo 92
poslanců, na Moravě 36, ve Slezsku 10; za Čechy za velkostatkářskou kurii 23
poslanců, za města 32, za obchodní a živnostenské komory 7, za venkovské obce
30 poslanců; na Moravě za velkostatkáře 9, za města 13, za obchodní a
živnostenské komory 32, za venkovské obce 11 poslanců; ve Slezsku za
velkostatkáře 3, za města a obchodní a živnostenskou komoru v Opavě 4 a za
venkovské obce 3 poslanci.
Volilo se na základě
většinového zastoupení a daňového censu; v Čechách připadalo ve
velkostatkářské kurii na 1 křeslo 19 volitelů, v kurii měst byl 1 poslanec
na 34 014 voličů, v kurii venkovských obcí pak připadal jeden poslanec na
133 900 osob, které mohly volit.
Období let 1867-1871 a fundamentální články
Období 1869-1869
Státoprávní deklarace z 22. srpna 1868
Ve druhé části deklarace byla v deseti bodech shrnuta pozice české politické reprezentace:
- mezi panovníkem a českým národem je oboustranně závazný vztah, který ani jedna ze stran nemůže jednostranně měnit;
- Rakousko nebylo až do roku 1848 jednotným státem a spojení české koruny s Rakouskem je jen dynastického charakteru;
- žádná změna státoprávního uspořádání nemůže být přijata jinak, než politickou dohodou mezi českým králem a českým politickým národem;
- žádný mimočeský zákonodárný orgán nemá právo zavazovat České království, ukládat mu daně a převádět na ně část státního dluhu;
- poté, co sám panovník rakousko-uherským vyrovnáním opustil myšlenku jednotného rakouského státu, není idea centralizovaného státu nijak závazná pro kohokoliv jiného;
- Uhersko má právo si s panovníkem sjednat nové státoprávní uspořádání, ale nemůže tím být nijak ovlivňováno státoprávní postavení českých zemí;
- omezování zemské autonomie je oktrojem, který nemůže být platný bez řádného svolení oprávněného a spravedlivého zastoupení tohoto království;
- vše, co bylo a bude rozhodnuto na Říšské radě, je jen faktem, ovšem bez právní závaznosti pro Čechy;
- veškeré tyto ústavní problémy se dají urovnat jen dohodou mezi králem a politicko-historickým národem českým zastoupeným na základě správném a spravedlivém;
- spravedlivým zastoupením je míněn takový volební řád, který nezkracuje práva obou zemských národností.
Vedle pasivní rezistence
reagovala politika, žurnalistika i veřejnost rozličnými formami odporu vůči
dualismu:
- tzv. pouť na Rus (doba byla ve znamení silného
rusofilství (učilo se ruštině, azbuce, dávala se ruská jména, přestupovalo
se na pravoslaví); egoistický, třebaže zcela logický postup Poláků vůči
Vídni vyvolal určité rozčarování ze sympatií k tomuto národu
z roku 1866
- cesta do Francie
- pouť do Kostnice
- tábory lidu (např. 10. května 1868 na Řípu, na němž
se manifestanti usnesli na požadavcích státoprávních, ale i politických,
jako bylo všeobecné hlasovací právo)
- výlety na památná místa
- z Vídně do Prahy převezeny korunovační klenoty
- slavnostní položení základního kamene Národního
divadla
- sedmdesátiny F. Palackého
- veřejný bojkot císařovy návštěvy v Praze 21. června 1868 (vyzýval k němu otevřeně tisk)
Česko-německý konflikt v českých zemích
„Záležitost česká jest otázkou moci mezi dvěma
národy. Nelze ji rozřešiti jinak než násilím. (…) Spojení zemí koruny České jest
pro zájmy české nevyhnutelné, pro Němce však nemožné a proto musí se proti němu
bojovati až na smrt. Neboť koruna Česká spojuje roztroušené části českého
národa v jediný celek a zjednává jim většinu na utlačení Němců. Němci
nemohou nikdy dopustiti, aby se poměr takový uskutečnil, nechť se již stane
cokoliv.“ (Neue Freie Presse)
Prusko-francouzská válka
Vojáček bez čapky a s nachýlenou šíjí,
spí s ústy dokořán v modravé řeřiše,
pod mráčkem, z kterého se proudy světla lijí
až na zem do trávy, kde leží na břiše.
Má nohy v kosatcích, spí, usmívá se sladce,
jak děcko v nemoci, když přitulí se k matce.
Přírodo, zahřej ho, je velmi chladný rok!
S nehybným chřípím spí za rosy, která studí,
spí s rukou složenou na svojí klidné hrudi
a dvěma ranami má prostřelený bok.
Arthur Rimbaud: Le Dormeur du val (říjen 1870) (překlad V. Nezval)
Fundamentální články
Fundamentální články měly 18
bodů, které vymezovaly státoprávní postavení Čech v rámci monarchie.
V čl. 1 byly uznány společné zahraniční záležitosti, vojenství a finanční
otázky společného zájmu, v čl. 9 bylo řečeno, že všechny ostatní
záležitosti náležejí do kompetence českého zemského sněmu a české zemské vlády,
v čl. 10 bylo však také konstatováno, že řada věcí vyžaduje, aby byly
společné v rámci Rakouska, ale jen podle stejných zásad příležitostně
dojednaných, v čl. 11 byly tyto záležitosti taxativně vymezeny (obchodní,
finanční, daňové, komunikační), v čl. 12 bylo konstatováno, že České
království vyslovuje ochotu vyjednávat o záležitostech společného zájmu na „sjezdech
delegátů, které by volili sněmové“, v čl. 17 souhlasí Království české, že
bude na jednotlivých sněmech vytvořen nezávislý společný legislativní orgán –
senát, který bude projednávat otázky, o nichž by nebylo možné jednat na každém
sněmu odděleně (Senát by v podstatě převzal funkci Panské sněmovny,
zatímco Poslanecká sněmovna by jako
taková přestala existovat).
Osnova volebního zákona pro
český zemský sněm počítala se zachováním kuriálního systému, nicméně mělo
dojít k rozšíření počtu poslanců a měly být zavedeny přímé volby ve
venkovských obcích.
Návrh zákona o ochraně
národnosti stanovil podmínky, za jakých má v tom či onom okrese
existovat dvoujazyčnost, němčina i čeština by se staly úředními jazyky
císařských a královských úřadů v Čechách, úředníci měli být znalí slovem i
písmem obou jazyků; český zemský sněm měl být rozdělen na národní kurie.