Úvod (základní informace)
Vyučující
Mgr. Radovan Plášek
Místo a čas konání předmětu
každé úterý ve studiu 527
Cíle předmětu
Předmět poskytuje základní seznámení s tím, jak o příbězích přemýšlet a jak je využívat v žurnalistickém psaní.
Výstupy z učení
Absolventi získají základní přehled o tom, na jakých principech je založeno příběhové psaní, a některé z těchto principů si vyzkoušejí. Zdokonalí se v tom, jak o příbězích přemýšlet, i v tom, jak prakticky využívat některé principy či postupy při vlastním psaní – například jakou roli hraje kompozice, vypravěčská pozice, jak psát dynamicky, jak využívat popis, jakou roli hraje imerzivita a tělesnost.
Výukové metody
- výklad (v míře typické pro seminář)
- diskusní (důležitá součást) a kooperativní
- analýza textů (důležitá součást)
- cvičné psaní (důležitá součást)
Podmínky absolvování předmětu
a) úkoly zpracovávané v hodinách (psaní cvičných textů)
b) úkoly zpracovávané doma (psaní celistvějších cvičných textů)
- text zaměřený na místo/prostředí a příběh s ním spjatý
- text zaměřený na člověka a téma s ním spojené
- text zaměřený na událost a téma s ní spojené
c) aktivní účast – zapojování se do diskusí a úkolů v hodině, čtení zadaných textů, zpětná vazba k textům kolegů a kolegyň
d) maximálně dvě neomluvené absence
e) odevzdání zadaných úkolů v termínu a odpovídající kvalitě
Odevzdávané úkoly: z níže uvedených tří druhů textů si vyberte dva texty, které budou bližší vašemu novinářskému (tematickému) založení. Tyto dva úkoly odevzdáte do odevzdáváren označených Příběhový text A a Příběhový text B. Pokud jeden z vámi vybraných textů bude zaměřený na událost, odevzdávejte jej jako druhý v pořadí, tedy jako Příběhový text B.
Termín odevzdání úkolu A: 13. 11. 2022
Termín odevzdání úkolu B: 27. 11. 2022
Příběhový text zaměřený na místo
Zadání:
Napište text o rozsahu cca 4 000 až 8 000 znaků včetně mezer, v němž bude využit příběh či příběhy místa, které je něčím zajímavé (má genius loci) nebo má jiný příběhový potenciál. Přemýšlejte, jestli takové místo dokážete najít tam, kde bydlíte (obec, město, region...), anebo jestli je pro vás výhodnější zvolit Brno a jeho okolí (případně jiné místo, s nímž dokážete být v kontaktu). Je potřeba, aby se v textu potkaly nejen události tohoto místa, ale také spolupůsobící lidský faktor, určitý kontext, nějaký transformační moment apod. Podstatnou roli v příběhu by měl hrát také popis a charakteristika místa (reportážní prvky). Při přípravě přemýšlejte, co je hlavním tématem (viz diskuse o textech analyzovaných v semináři a znalosti vycházející z teorie). Typově může jít třeba o a) příběh domu a rodiny, která v něm žila, b) příběh čtvrti, obce či města, které se proměnily nebo v sobě nesou jinak zajímavé příběhy, c) příběh přírodní lokality, památky nebo krajiny... Podstatné je, abyste při přípravě a psaní využili novinářských dovedností a metod (rešerše, rešeršní rozhovory s vhodnými lidmi, pozorování a přítomnost v "terénu"), abyste s místem měli vlastní zkušenost.
Příběhový text zaměřený na postavu
Zadání:
Napište text o rozsahu cca 4 000 až 8 000 znaků včetně mezer, v němž bude využit příběh protagonisty/ky, jehož/jejíž život je něčím zajímavý, má příběhový potenciál – volba člověka, tématu a příběhu bude obdobná jako u story, ale může jít o text s více vrstvami nebo pokrývající delší časový úsek (viz texty analyzované a diskutované na semináři). Je vhodné, aby text zachytil protagonistu/ku v kontextu nezbytném pro pochopení příběhu, aby z textu bylo patrné, že protagonista/ka je osobností spojenou s určitou sítí vztahů a zájmů (není jednorozměrný/á), aby se v textu objevily kompozičně vhodně podané transformační momenty apod. Podstatnou roli v příběhu by měl hrát také vhodně kompozičně začleněný popis a charakteristika protagonisty/ky, a jde-li to, i popis či charakteristika prostředí, s nímž je jeho/její příběh spjatý. Při přípravě přemýšlejte, co je hlavním tématem (viz diskuse o textech analyzovaných v semináři a znalosti vycházející z teorie). Podstatné je, abyste při přípravě a psaní využili novinářských dovedností a metod (rešerše, rešeršní rozhovory s vhodnými lidmi, přítomnost v "terénu"), aby se do něj promítla vlastní zkušenost s protagonistou/kou – v případě, že byste zvolili protagonistu/ku, který/která už nežije, bylo by potřeba volit někoho, o kom existují dokumenty, které vypovídají o jeho náhledu na svět, například deníky, rozhovory nebo vzpomínky blízkých.
Příběhový text zaměřený na událost
Zadání:
Napište text o rozsahu cca 4 000 až 8 000 znaků včetně mezer, jeho základ bude tvořit časově ohraničená událost, na které budete přítomni a která má příběhový potenciál – tedy je u ní pravděpodobné, že se při jejím zpracování bude dát v nějaké podobě využít určitý narativní oblouk, že bude obsahovat nějaké transformační momenty, že bude mít nějaký časový vývoj. Velmi dobře přemýšlejte, která událost by mohla být vhodná. Výhodou může být taková, u níž předem znáte určitý program, u nějž se dá předpokládat výše uvedené (transformační momenty, časový vývoj, představitelný narativní oblouk). Je potřeba, aby tato událost byla spojena s protagonisty/kami (je pravděpodobné, že jedním/jednou z nich budete i vy), s jejich popisem a charakteristikou (vás bude charakterizovat případné jednání, ne že byste měli sami sebe popisovat), s jejich promluvami, s určitým kontextem. Podstatnou roli při uvažování o příběhu a jeho psaní bude hrát jeho struktura, jeho kompozice, dynamické psaní apod. Při přípravě přemýšlejte, co je hlavním tématem (viz diskuse o textech analyzovaných v semináři a znalosti vycházející z teorie), jak nejlépe text rozfázovat (volba scén). Podstatné je, abyste při přípravě a psaní využili novinářských dovedností a metod (rešerše, pozorování, rešeršní rozhovory s vhodnými lidmi, přítomnost v "terénu"), abyste událost byli schopni jak „zažít“, tak i zpracovat.
Tematické okruhy
1. Seznámení s předmětem (obsah, podmínky) + čím se liší fikční příběhy od nefikčních
2. Příběh a jeho složky + základní žurnalistické žánry využívající příběhu
3. Z čeho se skládá příběh (událost, postava, prostor)
4. Co tvoří vyprávění/diskurs: čas, kauzalita, vypravěč (narativ, deskriptiv, explikativ, argumentativ), promluvy, úhel pohledu, atmosféra
5. Zanoření se do příběhu pomocí tělesnosti, prostoru, času a emocí
6. Psaní: autorský hlas/styl, rytmus, rejstřík, žánrové vzorce, kulturní encyklopedie
7. Popis a charakteristika jako součást příběhu zaměřeného na místo
8. Popis a charakteristika jako součást příběhu zaměřeného na postavu
9. Vyprávění jako součást příběhu zaměřeného na událost
10. Diskuse o příbězích zaměřených na místo
11. Diskuse o příbězích zaměřených na postavu
12. Diskuse o příbězích zaměřených na událost
13. Zpětná vazba k předmětu