Adobe Systems 1 Vývoj a přístupy BSS BSSb1101 Úvod do Bezpečnostních a strategických studií, 1. 11. 2023 Lucie Konečná Adobe Systems 2 BSS – obecné informace ̶Podobor mezinárodních vztahů ̶Negativní vymezení bezpečnosti ̶Rozšiřování agendy BSS ̶Bezpečnost jako multidisciplinární pojem ̶Konceptualizační otázky bezpečnosti: ̶1.otázka: „Čí bezpečnost?“ se zaměřuje na objekty bezpečnosti. ̶2. otázka: „Bezpečnost jakých hodnot?“ slouží k definování souboru ohrozitelných hodnot, jejichž bezpečnost má být zajišťována. ̶3. otázka: „Bezpečnost před čím?“ se zaměřuje na zdroje hrozeb. ̶4. otázka: „Kolik bezpečnosti?“ vychází z teze, že referenční objekt může být chráněn jen do určité míry, nikdy ne absolutně. Adobe Systems 3 Adobe Systems 4 Pozice bezpečnostních a strategických studií Adobe Systems 5 Bezpečnostní a strategická studia ve spektru vybraných věd Adobe Systems 6 Vývoj BSS ̶Existují různá pojetí vazeb mezi bezpečnostními a strategickými studiemi, případně dalšími obory (někdy je odlišení závislé na geograficko-kulturním kontextu, jindy na přístupu k výzkumu bezpečnosti a strategie). Zřejmě nejčastější je v současnosti pojetí, které strategická studia chápe jako specifický sub-obor, zabývající se dominantně „tradiční“, resp. vojenskou bezpečností. ̶Sedm základních období: ̶Meziválečné období ̶Padesátá léta ̶Období 1955-1965 ̶Období 1965-1980 ̶Období 1980-1989/1990 ̶Období po skončení bipolární konfrontace ̶Období po 11. září ̶ ̶ ̶ Adobe Systems 7 Mezinárodní „bezpečnostní“ pracoviště 1.ISSA - International Strategic Studies Association (http://www.strategicstudies.org/) 2.SIPRI – Stockholm International Peace Research Institute (https://www.sipri.org/) 3.PRIO - The Peace Research Institute Oslo (https://www.prio.org/) 4.UCDP – Uppsala Conflict Data Program (https://ucdp.uu.se/) 5.FFP – Fund for Peace (https://fragilestatesindex.org/) 6.GTD – Global Terrorism Databases (https://www.start.umd.edu/gtd/) 7. Adobe Systems 8 Rozšiřování konceptu bezpečnosti ̶ Vertikální vs. Horizontální osa bezpečnosti Adobe Systems 9 Teoretické přístupy BSS ̶ Kritická bezpečnostní studia ̶Torontská škola ̶Kodaňská škola ̶Velšská škola ̶Pařížská škola ̶ Adobe Systems 10 Kritická bezpečnostní studia ̶ Směr, který se konstruoval v průběhu 90. let ̶Podle Waisové existují dvě hlavní charakteristiky: a)Zkoumání rozdílů mezi euro-atlantickým přístupem a přístupem autorů Třetího světa b)Pojetí individua jako samostatného referenčního objektu ̶Mohammed Ayoob - teorie subalterního realismu: ̶Kritika zaměření na vnější hrozby ̶Rozdílné postavení států na periférii a států v euro-atlantickém prostoru ̶Vyloučení států Třetího světa ze světové bezpečnosti Adobe Systems 11 Torontská škola ̶1994 konference v Torontu York University (Strategies in Conflict: Critical Approaches to Security Studies) ̶Keith Krause a Michael C. Williams - Critical Security Studies: Concepts and Cases ̶Tři hlavní body: a)Otázky ohledně referenčního objektu bezpečnosti b)Bezpečnost něco více než pouze vojenská bezpečnost c)Změna způsobů studia bezpečnosti - zaměření na hodnoty, myšlenky a normy lidské bezpečnosti ̶ ̶ Adobe Systems 12 Kodaňská škola ̶Počátek 90. let - Barry Buzan, Ole Weaver and Jaap de Wilde - Security: A New Framework for Analysis ̶ Staré vs. nové pojetí bezpečnosti ̶Pět druhů analytických rovin ̶Sektorový přístup – rozlišení podle toho, jakou oblastí bezpečnosti se zabývá (vojenská, politická, ekonomická, společenská, environmentální bezpečnost) ̶Teorie regionálních bezpečnostních komplexů ̶Sekuritizace ̶ Adobe Systems 13 Kodaňská škola - Sekuritizace ̶Sekuritizace = intersubjektivní proces (sociálně konstruovaný proces - bezpečnost je nutné chápat v interakci mezi aktéry) ̶Referenční objekty, aktéři sekuritizace a funkcionální aktéři ̶Sekuritizační aktér je subjekt, který prostřednictvím řečového aktu prezentuje určitý problém jako bezpečnostní hrozbu – 2 fáze: a)Zobrazení určitého problému jako existenční hrozby b)Přijetí jevu jako hrozby a následné přijetí vhodných opatření ̶Tři aspekty ovlivňující úspěšnost sekuritizace: ̶Povaha hrozby ̶Vnější kontext ̶Jazyková a gramatická kritéria řečového aktu a) ̶ ̶ Adobe Systems 14 Kodaňská škola - Sekuritizace ̶typy jednotek: o referenční objekty – ty jednotky, které cítí existenční ohrožení a mohou si legitimně nárokovat právo na přežití o aktéři sekuritizace – hybatelé sekuritizace, prohlašují ref. objekty za existenčně ohrožené o funkcionální aktéři – ti, kteří ovlivňují bezpečnostní politiku, ale nepatří mezi aktéry sekuritizace ̶Př. znečištění řeky Bečvy 2020 Adobe Systems 15 Kodaňská škola – Teorie regionálních bezpečnostních komplexů ̶Klasická globální rovina z dob studené války je pryč, největší relevanci mají regiony ̶Definice BK= „skupina států, jejichž hlavní bezpečnostní náhledy a starosti jsou natolik provázané, že problémy národní bezpečnosti každého z nich nelze přiměřeně analyzovat či řešit odděleně“ ̶BK lze zachytit na škále: negativní – vzniklé na základě konfliktu; neutrální – bezpečnostní režimy, kde se státy sice vnímají jako hrozby, nicméně v zájmu omezení bezp. dilemat uzavřely dohodu na určitou dobu; pozitivní – pluralistické bezp. společenství, kde se nechystají státy použít sílu ani to od druhých nečekají; Adobe Systems 16 Kodaňská škola – Teorie regionálních bezpečnostních komplexů ̶Čtyři základní vlastnosti všech RBK: ̶Složený minimálně ze dvou států ̶Geograficky koherentní uskupení ̶Vzájemná bezpečnostní závislost ̶Bezpečnostní závislost hluboce ukotvená nikoliv permanentní Adobe Systems 17 Bezpečnostní architektura a vztahy mezi státy ̶Aliance= Institucionální systém uspořádání vztahů mezi státy zaručující jejich bezpečnost. Vychází z předpokladu, že otázky a problémy související s bezpečností států nelze řešit individuálně. ̶Kooperativní bezpečnost – trvalé úsilí o snížení rizika války, která není zaměřena na konkrétní stát nebo koalici států. ̶Kolektivní bezpečnost - státy se vyhýbají použití síly ve vzájemných vztazích (dvě zásady - povinnost řešit všechny spory mírovou cestou, zákaz použití síly ve vzájemných vztazích). ̶Kolektivní obrana - systém společné obrany proti vnějším hrozbám, tedy proti útokům států, které nejsou členy organizace. Adobe Systems 18 Kodaňská škola – Vojenský a politický sektor ̶Vojenský sektor – tradiční bezpečnostní studia ̶Vojenský sektor – referenční objekt nejčastěji stát, sekuritizační aktér – vládnoucí pol. elita, největší hrozba – válka a konflikty ̶Politický sektor - referenční objekt - stabilita a suverenita státu, sekuritizační aktér – političtí vůdci, hrozby - všechny nevojenské hrozby vůči st. suverenitě a legitimitě (př. separatistické tendence, regionální integrace, puče, protivládní protesty aj.) ̶ Adobe Systems 19 Kodaňská škola – Ekonomický a environmentální sektor ̶Ekonomický sektor - referenčním objektem mohou být jednotlivci, někdy státy (ekonomická stabilita a prosperita) a někdy celá mezinárodní ekonomika, sekuritizační aktér – státní orgány, mezivládní organizace a někdy i společnosti/firmy, hrozby – ekonomické ztráty, kolaps celé ekonomiky aj. ̶Environmentální sektor - referenční objekt je životní prostředí nebo některé jeho strategické složky či zachování současné úrovně civilizace, aktéři sekuritizace – vlády, vládní agentury a mezivládní organizace (vlády stanovují pravidla pro aktéry, vynucují jejich dodržování), hrozby – narušení ekosystémů, potravinové problémy, energetické problémy aj. Adobe Systems 20 Environmentální sektor Témata environmentální agendy: 1.Narušení ekosystémů (změna klimatu, úbytek biodiverzity, desertifikace) 2.Energetické problémy (vyčerpání přír. zdrojů, nejrůznější formy znečištění) 3.Populační problémy (nárůst obyvatelstva a spotřeba přesahující únosnou kapacitu Země) 4.Potravinové problémy (chudoba, hladomor) 5.Ekonomické problémy (ochrana dlouhodobě neudržitelných způsobu výroby) 6.Občanské spory (poškození ŽP v důsledku konfliktů + násilné konflikty vyplývající z degradace ŽP) Adobe Systems 21 Kodaňská škola – Společenský sektor ̶Společenská bezpečnost = identitární bezpečnost ̶Referenční objekt – národní bezpečnost, společenství/komunita ̶Aktér sekuritizace – vůdci (političtí, duchovní, kmenoví atd.) ̶Ohrožení identity: a) Migrace b) Horizontální konkurence c) Vertikální konkurence d) Masivní úbytek populace ̶Důležitý je způsob, jakým je identita konstruována, př.: Separace, Numerická převaha, Jazyk, Kulturní zvyky, Melting pot, Integrace skupin s vlastní historií atd. ̶ Adobe Systems 22 Kodaňská škola – sektorová analýza ČR podle studentů Sektor Referenční objekt/cíle Hrozby Vojenský sektor Mír, stabilita ČR a euroatlantického prostoru Politický sektor Stabilita a suverenita ČR Ekonomický sektor Ekonomická stabilita ČR Společenský sektor Národní a evropská identita Environmentální sektor Životní prostředí a civilizační úroveň ČR Adobe Systems 23 Kodaňská škola – sektorová analýza Adobe Systems 24 Velšská a Pařížská škola ̶Velšská škola – rozšíření na nevojenské hrozby, referenční objekty – individuální lidské bytosti – koncept emancipace ̶Koncept emancipace – lidská nezávislost (vzdělání, ekonomický růst, zdravé životní prostředí aj.) ̶Velšská škola - Steve Smith (Critical Security Studies and World Politics), Ken Booth (Theory of World Security) ̶Pařížská škola – sociologický pohled – význam slova a jeho vliv na realitu, bezpečnost je formována bezpečnostními profesionály - nadnárodní sítě bezpečnostních profesionálů - (in)securitization process - (ne)sekuritizační proces ̶Pařížská škola – Didier Bigo a Pierre Bourdieu, časopis Cultures et Conflicts ̶ ̶ ̶ Adobe Systems 25 Děkuji za pozornost ̶