Tvůrčí psaní

Týden 7


Literatura, komiks a film

Literatura a komiks

Komiks je médiem dvojkódovým (obraz a text). U komiksu dominuje obrazová (vizuální) složka. Literatura je médiem jednokódovým – pouze textovým.

Literární příběhy mají své vypravěče. Má komiks vypravěče?  Podle knihy V panelech a bublinách – od autorů P. Kořínka, M. Foreta a M. Jareše – lze v komiksu oddělit vizuální inscenaci (organizování sekvence, práce s obrazem) a vypravěče, s nímž je spojena textová stránka. V tomto rozdělení autoři vycházejí z postřehů Martina Schüwera.


Film a komiks

Film je médium časové, dynamické, mimetické (sklon k „realističnosti“, dokáže navodit věrnou podobu vizuální i zvukové reality), je vázané na technologii, využívající obraz a zvuk.

 

Komiks je médium prostorové, statické, schematické, kombinující výtvarnou a literární složku (může být nesen jen obrazem, viz komiksy bez bublin). A především jde o médium sekvenční.


Příbuznost komiksu a filmu lze ukázat na podobnosti storyboardu (náčrt/plán scén pro filmové zpracování) a komiksových panelů.

 

Čím se může od filmu či komiksu inspirovat literatura?

Například přístupem k vytváření "scén". Scénu si můžeme připravit jako rám, který je prostorově omezen – vejde se do něj jen určitý počet prvků, tak jako se vejdou do komiksového panelu. Je možné si vyzkoušet cvičení týkající se psaní scén.  Lze si "načrtnout" (ať už výtvarně, nebo slovně) pořadí scén a prvky, které se v nich objeví.

 

 

Filmová (i komiksová) práce se scénou (podle knihy Umění filmu od D. Bordwella a K. Thompsonové, s. 252):

velký celek – lidské tělo nerozeznatelné nebo malé

celek – postavy mají významnější prostor, ale dominuje pozadí

polocelek – lidské tělo od pasu nahoru

polodetail – tělo od hrudi nahoru

detail – ukazuje hlavu, ruce, nohy nebo malý předmět

velký detail – zdůrazňuje část obličeje nebo předmět

Aktivita

Cvičení týkající se vztahu obrazu a slova (textu).


První cvičení

Prohlédnětě si všechny čtyři scény v jednotlivých panelech (pdf Komiks a jeho možnosti), přemýšlejte, jak a čím na vás působí, vezměte v potaz příběhovou stránku čtyř panelů a jejich návaznost, k prvnímu a druhému panelu doplňte vnitřní monolog, ke třetímu a čtvrtému (kde je naznačena řeč) doplňte dialogy či monology, k některým nebo ke všem panelům můžete využít i „vypravěčský hlas“ (viz role vypravěče a vizuální inscenace).

(Obrázky z komiksu Thomase Otta, převzato z knihy V panelech a bublinách od Pavla Kořínka, Martina Foreta, Michala Jareše, s. 128).



Druhé cvičení 

Protože se do „rámu“ vejde jen určitý počet prvků (které v psaném textu můžete rozvíjet), zkuste na základě výtvarně velmi schematické a neobratné scény napsat trojí zachycení této scény. Viz pdf Scéna: obrázek ke cvičení.

a) Popište scénu ve třech čtyřech větách (obecně).

 

b) Popište scénu smyslově (využívejte všechny smysly) – co není přímo zřejmé z obrázku (barevné, čichové, hmatové a další vjemy), rozviňte, aby to dávalo ve vztahu k zachycenému prostředí smysl. Řiďte se pravidlem: „neříkej, ale ukazuj“.

 

c) Popište scénu z pohledu postavy sklánějící se k neupřesněnému objektu. Domýšlejte to, co ze schematického obrázku nejde vyčíst. Nebo scénu popište z pohledu člověka, kterému patří ruka, která je obrázku v pravém dolním rohu.

 

Třetí cvičení

Představte si, že si píšete deník a chcete si zapsat to, co důležitého, zajímavého, zaznamenáníhodného vás potkalo v minulých dvou, třech, čtyřech... dnech. Místo toho, abyste si to zaznamenali "verbálně", zkuste si tyto záznamy připravit "komiksově", jako jednotlivé scény, výjevy. Můžete si je načrtnout jako spojení obrazu a slova, nebo jenom slovně – jako popis toho, co by bylo v pomyslném storyboardu. Inspirujte se komiksovým deníkem Každý den je nový od Lucie Lomové.


Čtvrté cvičení

Procvičte si "filmový" pohled. Vytvořte posloupnost scén (výjevů) s lidskou postavou či postavami, ve kterém půjdete od velkého celku (lidské tělo je nerozeznatelné či malé) přes celek (postavy mají větší prostor, ale dominantní je pozadí), polocelek (lidské tělo od pasu nahoru), polodetail (tělo od hrudi nahoru) až k detailu (hlava, ruce, nohy, malý předmět) a k velkému detailu (část obličeje nebo předmětu). Pokuste se text napsat tak, abyste v každém (další) scéně měli něco nového, něco navíc.


Páté cvičení

Cílem tohoto cvičení bude vybrat z daného textu místa (materiál), který by šel zachytit komiksovou cestou (tedy v podobě panelů a bublin). Přečtěte si ukázku z románu japonské autorky Mieko Kawakami Nebe a při čtení přemýšlejte, jak to, co se v textu píše, převést do podoby obrazu a textu, kolik byste využili panelů, co by v těch panelech bylo, jestli byste využili nějaké bubliny (a co by v nich bylo), jestli byste využili i nějaký vypravěčský hlas nebo vnitřní hlas postavy... Pokud je to pro vás přirozené, zkuste tyto panely se vším všudy schematicky nakreslit (bez výtvarných kudrlinek, jen v náčrtu). Pokud se na to necítíte, zkuste to napsat (popsat), jak by tytop panely vypadaly.


Výchozí text je výše jako pdf soubor s názvem Mieko Kawakami Nebe.