Cvičení týkající se vztahu obrazu a slova (textu).
První cvičení
Prohlédnětě si všechny čtyři scény v jednotlivých panelech (pdf Komiks a jeho možnosti),
přemýšlejte, jak a čím na vás působí, vezměte v potaz příběhovou stránku
čtyř panelů a jejich návaznost, k prvnímu a druhému panelu doplňte vnitřní
monolog, ke třetímu a čtvrtému (kde je naznačena řeč) doplňte dialogy či
monology, k některým nebo ke všem panelům můžete využít i „vypravěčský
hlas“ (viz role vypravěče a vizuální inscenace).
(Obrázky z komiksu Thomase Otta, převzato z knihy V panelech a
bublinách od Pavla Kořínka, Martina Foreta, Michala Jareše, s. 128).
Druhé cvičení
Protože se do „rámu“ vejde jen určitý počet prvků (které
v psaném textu můžete rozvíjet), zkuste na základě výtvarně velmi
schematické a neobratné scény napsat trojí zachycení této scény. Viz pdf Scéna: obrázek ke cvičení.
a) Popište scénu ve třech čtyřech větách (obecně).
b) Popište scénu smyslově (využívejte všechny smysly) – co není přímo
zřejmé z obrázku (barevné, čichové, hmatové a další vjemy), rozviňte, aby
to dávalo ve vztahu k zachycenému prostředí smysl. Řiďte se pravidlem:
„neříkej, ale ukazuj“.
c) Popište scénu z pohledu postavy sklánějící se k neupřesněnému
objektu. Domýšlejte to, co ze schematického obrázku nejde vyčíst. Nebo scénu
popište z pohledu člověka, kterému patří ruka, která je obrázku
v pravém dolním rohu.
Třetí cvičení
Představte si, že si píšete deník a chcete si zapsat to, co důležitého, zajímavého, zaznamenáníhodného vás potkalo v minulých dvou, třech, čtyřech... dnech. Místo toho, abyste si to zaznamenali "verbálně", zkuste si tyto záznamy připravit "komiksově", jako jednotlivé scény, výjevy. Můžete si je načrtnout jako spojení obrazu a slova, nebo jenom slovně – jako popis toho, co by bylo v pomyslném storyboardu. Inspirujte se komiksovým deníkem Každý den je nový od Lucie Lomové.
Čtvrté cvičení
Procvičte si "filmový" pohled. Vytvořte posloupnost scén (výjevů) s lidskou postavou či postavami, ve kterém půjdete od velkého celku (lidské tělo je nerozeznatelné či malé) přes celek (postavy mají větší prostor, ale dominantní je pozadí), polocelek (lidské tělo od pasu nahoru), polodetail (tělo od hrudi nahoru) až k detailu (hlava, ruce, nohy, malý předmět) a k velkému detailu (část obličeje nebo předmětu). Pokuste se text napsat tak, abyste v každém (další) scéně měli něco nového, něco navíc.
Páté cvičení
Cílem tohoto cvičení bude vybrat z daného textu místa (materiál), který by šel zachytit komiksovou cestou (tedy v podobě panelů a bublin). Přečtěte si ukázku z románu japonské autorky Mieko Kawakami Nebe a při čtení přemýšlejte, jak to, co se v textu píše, převést do podoby obrazu a textu, kolik byste využili panelů, co by v těch panelech bylo, jestli byste využili nějaké bubliny (a co by v nich bylo), jestli byste využili i nějaký vypravěčský hlas nebo vnitřní hlas postavy... Pokud je to pro vás přirozené, zkuste tyto panely se vším všudy schematicky nakreslit (bez výtvarných kudrlinek, jen v náčrtu). Pokud se na to necítíte, zkuste to napsat (popsat), jak by tytop panely vypadaly.
Výchozí text je výše jako pdf soubor s názvem Mieko Kawakami Nebe.