Tvůrčí psaní

Základní informace o předmětu

CORE064 Tvůrčí psaní


Místo

Učebna U34 (FSS, Joštova 218/10, třetí patro)

FSS (lokace)


Vyučující

Mgr. Radovan Plášek



Výstupy z učení

Absolventi získají základní přehled o některých podobách tvůrčího psaní a většinu si jich v nějaké formě vyzkoušejí. Prozkoumají, jak o vlastním psaní přemýšlet. Mohou se inspirovat některými cvičeními, postupy nebo i ukázkami uvedenými v interaktivní osnově a případně je využívat či rozvíjet při vlastním psaní.


Výukové metody

  • výklad (v míře typické pro seminář)
  • diskusní
  • práce s ukázkami
  • cvičné psaní (nejdůležitější součást)


Podmínky absolvování předmětu

  • účast je sice z hlediska formálního nepovinná, ale vzhledem k povaze předmětu důležitá 
  • první podmínkou absolvování je vytvořit si portfolio z textů, které vzniknou při jednotlivých setkáních; portfolio bude přístupné jen vyučujícímu; z každého setkání byste do tohoto portfolia měli zařadit v ideálním případě všechny své texty (aktivit/cvičení), pokud u některého textu nechcete, aby jej četl vyučující, nebo se daného setkání nebudete účastnit, odevzdejte z takového setkání aspoň tři texty (aktivity/cvičení) (doplňující informace a termín odevzdání viz níže)
  • druhou podmínkou je napsat reflexivní text týkající se toho, čemu jsme se v předmětu věnovali, a odevzdat jej ve stanoveném termínu (bližší informace a termín odevzdání viz níže)
  • třetí podmínkou je účast na kolokviu, které bude neformální rozpravou o Vaší zkušenosti s předmětem – ať už popsané v reflexivní textu, nebo vycházející z bezprostřednějších impulsů; kolokvium bude probíhat v menších skupinách podle rozpisu v ISu


Portfolio textů

Portfolio bude tvořeno souborem vašich textů, které vzniknou na jednotlivých setkáních. V ideálním případě odevzdejte všechny texty, pokud některé texty nebudete z nějakého důvodu chtít dát k nahlédnutí vyučujícímu nebo pokud se daného setkání nebudete účastnit, odevzdejte z takového setkání nejméně tři texty (aktivity/cvičení). Portfolio vložte do odevzdávárny jako wordový nebo pdf soubor. Pokud budete všechny texty (nebo většinu) psát rukou, postačí, když je nafotíte a vytvoříte z nich jeden čitelný dokument.


Termín odevzdání: 17. 12. 2023



Reflexivní text

Napište souvislý text, který bude mít rozsah nejméně 3 000 znaků včetně mezer a ve kterém se budou v nějaké podobě objevovat odpovědi na níže uvedené otázky (nemusí být nutně v tomto pořadí, ale odpovězte na všechny).


Co si z předmětu odnášíte – a nemusí to být jen z hlediska psaní?

Do jaké míry předmět naplnil vaše očekávání?

Přispěl předmět k tomu, abyste se v nějaké oblasti psaní či přemýšlení o (vlastním) psaní zlepšili, respektive nějak posunuli? Pokud ano, tak v jaké oblasti či oblastech, v rámci kterých aktivit či činností? A pokud ne, proč tomu podle vás bylo?

Dávala vám smysl tematická struktura předmětu, tedy jak tři hlavní tematické okruhy (píšící já; svět; text), tak dílčí témata a s nimi spojené aktivity? Pokud ano, tak proč a v čem. Pokud ne, tak proč a v čem.

Která témata, respektive cvičení, vám přišla z hlediska rozvíjení schopností či dovedností důležitá a proč / v čem?

Která témata, respektive cvičení, vám naopak přišla z hlediska rozvíjení schopností či dovedností méně důležitá (či nedůležitá až zbytečná) a proč / v čem?

Co vám v předmětu chybělo (témata, aktivity, formy výuky...) a proč / v čem?

Jaký byl váš vztah k interaktivní osnově: využívali jste ji i jindy než ve výuce nebo při dopisování cvičení (když jste nebyli ve výuce), četli jste si některé doplňující texty či informace...?  Zaujaly vás některé texty? Pokud ano, které to byly a čím?

Je podle (či pro) vás lepší, když se vzájemně sdílí (tedy čtou a komentují) texty na základě dobrovolnosti? Pokud ano, proč nebo v čem. Pokud ne, proč nebo v čem.

Pokud jste spíše (nebo téměř vůbec) nenavštěvovali jednotlivé seminární lekce a vypracovávali cvičení doma či jinde, napište, co vás k tomu vedlo.

Napište na závěr odstavec o zhruba deseti větách, v němž tvůrčím způsobem jakkoliv shrnete své postřehy/dojmy z tohoto předmětu.


Termín odevzdání: 20. 12. 2023




Tematický okruh "PÍŠÍCÍ JÁ"

Psaní a já

Kdo jsem jako autor*ka

Co chci psát a proč to chci psát

Motivace k psaní a imaginace

Jak hledat téma a pracovat s ním


Tematický okruh "SVĚT"

Smyslový svět

Intermedialita (jak se liší zachycení světa v médiu jazykovém a obrazovém, jako je komiks, obraz nebo film)

Místa (krajiny – jazyková, fiktivní, reálná...)

Pretexty (po/užívání existujících textů) a jiné struktury

Aktéři (lidští i ne-lidští)


Tematický okruh "TEXT"

Čas a jeho role při psaní (časová struktura – především příběhová)

Logické struktury (využití výkladu a argumentování)

Autorský hlas