Základní informace o předmětu
CORE064 Tvůrčí psaní
Místo
Učebna U34 (FSS, Joštova 218/10, třetí patro)
FSS (lokace)
Vyučující
Mgr. Radovan Plášek
Výstupy z učení
Absolventi
získají základní přehled o některých podobách tvůrčího psaní a většinu si jich v nějaké formě vyzkoušejí. Prozkoumají, jak o vlastním psaní přemýšlet. Mohou se inspirovat některými cvičeními, postupy nebo i ukázkami uvedenými v interaktivní osnově a případně je využívat či rozvíjet při vlastním psaní.
Výukové metody
- výklad (v míře typické pro seminář)
- diskusní
- práce s ukázkami
- cvičné psaní (nejdůležitější součást)
Podmínky absolvování předmětu
- účast je sice z hlediska formálního nepovinná, ale vzhledem k povaze předmětu důležitá
- první podmínkou absolvování je vytvořit si portfolio z textů, které vzniknou při jednotlivých setkáních; portfolio bude přístupné jen vyučujícímu; z každého setkání byste do tohoto portfolia měli zařadit v ideálním případě všechny své texty (aktivit/cvičení), pokud u některého textu nechcete, aby jej četl vyučující, nebo se daného setkání nebudete účastnit, odevzdejte z takového setkání aspoň tři texty (aktivity/cvičení) (doplňující informace a termín odevzdání viz níže)
- druhou podmínkou je napsat reflexivní text týkající se toho, čemu jsme se v předmětu věnovali, a odevzdat jej ve stanoveném termínu (bližší informace a termín odevzdání viz níže)
- třetí podmínkou je účast na kolokviu, které bude neformální rozpravou o Vaší zkušenosti s předmětem – ať už popsané v reflexivní textu, nebo vycházející z bezprostřednějších impulsů; kolokvium bude probíhat v menších skupinách podle rozpisu v ISu
Portfolio textů
Portfolio bude tvořeno souborem vašich textů, které vzniknou na jednotlivých setkáních. V ideálním případě odevzdejte všechny texty, pokud některé texty nebudete z nějakého důvodu chtít dát k nahlédnutí vyučujícímu nebo pokud se daného setkání nebudete účastnit, odevzdejte z takového setkání nejméně tři texty (aktivity/cvičení). Portfolio vložte do odevzdávárny jako wordový nebo pdf soubor. Pokud budete všechny texty (nebo většinu) psát rukou, postačí, když je nafotíte a vytvoříte z nich jeden čitelný dokument.
Termín odevzdání: 17. 12. 2023
Reflexivní text
Napište souvislý text, který bude mít rozsah nejméně 3 000 znaků včetně mezer a ve kterém se budou v nějaké podobě objevovat odpovědi na níže uvedené otázky (nemusí být nutně v tomto pořadí, ale odpovězte na všechny).
Co si z předmětu odnášíte – a nemusí to být jen z hlediska psaní?
Do jaké míry předmět naplnil vaše očekávání?
Přispěl předmět k tomu, abyste se v nějaké oblasti psaní či přemýšlení o (vlastním) psaní zlepšili, respektive nějak posunuli? Pokud ano, tak v jaké oblasti či oblastech, v rámci kterých aktivit či činností? A pokud ne, proč tomu podle vás bylo?
Dávala vám smysl tematická struktura předmětu, tedy jak tři hlavní tematické okruhy (píšící já; svět; text), tak dílčí témata a s nimi spojené aktivity? Pokud ano, tak proč a v čem. Pokud ne, tak proč a v čem.
Která témata, respektive cvičení, vám přišla z hlediska rozvíjení schopností či dovedností důležitá a proč / v čem?
Která témata, respektive cvičení, vám naopak přišla z hlediska rozvíjení schopností či dovedností méně důležitá (či nedůležitá až zbytečná) a proč / v čem?
Co vám v předmětu chybělo (témata, aktivity, formy výuky...) a proč / v čem?
Jaký byl váš vztah k interaktivní osnově: využívali jste ji i jindy než ve výuce nebo při dopisování cvičení (když jste nebyli ve výuce), četli jste si některé doplňující texty či informace...? Zaujaly vás některé texty? Pokud ano, které to byly a čím?
Je podle (či pro) vás lepší, když se vzájemně sdílí (tedy čtou a komentují) texty na základě dobrovolnosti? Pokud ano, proč nebo v čem. Pokud ne, proč nebo v čem.
Pokud jste spíše (nebo téměř vůbec) nenavštěvovali jednotlivé seminární lekce a vypracovávali cvičení doma či jinde, napište, co vás k tomu vedlo.
Napište na závěr odstavec o zhruba deseti větách, v němž tvůrčím způsobem jakkoliv shrnete své postřehy/dojmy z tohoto předmětu.
Termín odevzdání: 20. 12. 2023
Tematický okruh "PÍŠÍCÍ JÁ"
Psaní a já
Kdo jsem jako autor*ka
Co chci psát a proč to chci psát
Motivace k psaní a imaginace
Jak hledat téma a pracovat s ním
Tematický okruh "SVĚT"
Smyslový svět
Intermedialita (jak se liší zachycení světa v médiu jazykovém a obrazovém, jako je komiks, obraz nebo film)
Místa (krajiny – jazyková, fiktivní, reálná...)
Pretexty (po/užívání existujících textů) a jiné struktury
Aktéři (lidští i ne-lidští)
Tematický okruh "TEXT"
Čas a jeho role při psaní (časová struktura – především příběhová)
Logické struktury (využití výkladu a argumentování)
Autorský hlas