Tvůrčí psaní

Týden 8


Aktéři (postavy)


Aktivity

Cvičení spojené s emocemi (emocionář)

Pokuste se formou nepřímého popisu (způsobem – ukaž, nikoliv vysvětluj) zachytit situace (výjevy), které jsou spojeny s těmito (lidskými) emocemi – strach, smutek, radost, hněv, znechucení, překvapení, důvěra, úlek (vyděšenost), spokojenost (se sebou), nenávist, zamilovanost, naštvanost. Vyberte si dvě tři emoce a zkuste je zachytit v určitém výjevu, který zachycuje nějakou situaci, interakci mezi prožívajícím/i a zdrojem jejich emocí. Můžete do jednoho výjevu začlenit třeba všechny emoce, o nichž hodláte psát – ale tak, aby to dávalo smysl, abyste nevytvořili příliš násilné spojení. Snažte se vyhnout klišé (např. u zamilovanosti) a stereotypům.


Dvě postavy

Přiveďte na pomyslnou scénu dvě postavy. A to za těchto podmínek. Postavy se budou lišit: a) genderově, b) věkově, c) převažujícími zájmy, d) typem práce/zaměstnání, e) zkušenostmi. Zároveň budou mít něco konkrétního a důležitého (ne to, že obě postavy jsou něčí synové či dcery...), co je spojuje a co je důležitou součástí jejich identity. Pokuste se tyto postavy modelovat, dát jim osobitost:  tedy jméno, věk,  konkretizovat jejich příběh, zájmy, podobu práce, to, co mají rádi , i to, co rádi nemají...


Dvě perspektivy

Představte si situaci. Dva lidé, jejichž "profil" jste načrtli v přechozím cvičení, stojí na autobusové zastávce, když kolem nich projíždí cyklista (nebo cyklistka) oblečený do velmi působivého klaunského kostýmu. Zkuste rozvést tento výjev, abyste ve scéně plasticky konkretizovali danou situaci a přiblížili hlavní aktéry (dvojici na zastávce) a zároveň zachytili jejich vnitřní monolog, který jim běží v hlavě, aniž by jeden na druhého promluvili. Při psaní scény využijte dvě postavy a jejich charakteristiky, které jste si "připravili" v předchozím cvičení.


Poznávání hrdiny (vychází z knihy Barbory Voráčové a kol. Storytelling aneb cesta do příběhu)

Doptávání se

Zapomeňte na předchozí postavy. Přemýšlejte o postavě, kterou právě teď přivádíte na scénu, případně jste o ní už někdy přemýšleli, ale neodpověděli jste si na otázky týkající se vizáže vašeho hrdiny/ky, jeho/jejího vnitřního života a jeho/jejího chování a působení.

Jak váš hrdina/ka vypadá? Jak chodí? Jak mluví? Má nějaké oblíbené slovo nebo má řečovou vadu? Po čem voní? Co má na sobě rád a čeho by se naopak rád zbavil?

Co nosí po kapsách? Jaký sen se mu/jí zdává? Jaké je jeho/její největší přání? Čeho se nejvíc bojí? Jakou má nejcennější vzpomínku? Co považuje za opravdu důležité?

Jak váš hrdina/ka působí na první pohled? Čeho si na něm cení jeho rodina? Jak se chová ve společnosti, kde je hodně lidí? Jak se chová, když ho/ji někdo naštve? Jak odpočívá?


Životopis postavy

Vytvořte životopis vašeho hrdiny/ky od narození až do konce života.


Postava viděná "Johariho oknem"

Pokuste se vaši postavu charakterizovat na základě  "Johariho okna". Jde o model, který vypracovali Joe Luft a Harry Ingham (vycházím zde z knihy M. Poliačika a L. Lančové Pořádek v hlavě, definice ze strany 87).

Veřejná oblast: veřejně prezentované názory, pocity, myšlenky. Patří sem všechno, čím jedinec definuje sebe sama a čím ho definuje společnost. Například extroverze.

Slepá oblast: všechno, co si člověk sám o sobě neuvědomuje, ale ostatní to vidí. Například narcismus.

Skrytá oblast: intimní záležitosti, o nichž jedinec ví, ale nechce se o ně dělit s okolím. Například homosexualita.

Neznámá oblast: psychické dispozice a vlastnosti, které se projeví jen v určitých situacích. Například psychóza.


Antropomorfní perspektiva (cvičení podle knihy Zbyňka Fišera Tvůrčí psaní)

Využijte při psaní antropomorfizaci postavy (a svým způsobem i nezvyklou  vypravěčskou perspektivu). Vyberte si některou z možností a od ní veďte své psaní: 

jsem kámen v poli…, 

jsem růže v hrobě…, 

jsem spermie putující k vajíčku v těle delfínice…, 

jsem vločka sněhu…, 

jsem virus HIV…





Scéna z knihy M. Kawakami Nebe zachycující lhostejnost.

Mieko Kawakami v knize Nebe zachycuje v jedné scéně lhostejnost.


"Opatrně jsem ho obešel, rozkročil jsem se, abych se koleny nedotkl jeho nohou a posadil se na volné místo vedle něj. Opěradlo bylo celé vyšisované, na lavici ležely noviny, pomačkané a nafouklé, jak už byly kdoví kolikrát rozložené. Momose nehnul brvou, a když jsem ho překračoval, ani se na mě nepodíval. Nic nehrál, jeho chování nebylo přetvářkou nebo něčím podobným, šlo o nefalšovanou, čirou lhostejnost. Posadil jsem se vedle něj, také jsem zkřížil ruce a pozoroval jsem své prsty. Momose zůstal nehybně sedět, vypadal, že přemýšlí nad něčím, co se mnou v nejmenším nesouvisí."

(s. 135)

Co o postavách píše Jeff Vandermeer v Knize divů

Spisovatel Jeff Vandermeer píše o postavách v Knize divů (s. 205 až 217)


Je podle něj důležité položit si základní otázky. Například:

Co postava potřebuje?

Co postava chce?

Vandermeer ukazuje, že to, co postava potřebuje, se často liší od toho, co chce. Právě tento rozdíl může vytvářet v příběhu potřebné napětí. Může jít spíš o něco vnitřního než vnějšího, kdy postava může být sama sobě největším nepřítelem, z čehož se rodí konflikt. Podstatné je, aby postava čelila nějakým překážkám (vnitřním, vnějším).


K dalším otázkám může patřit:

Jak (moc či málo) vaši postavu ovlivňuje každodenní existence?

Jeff Vandermeer (stejně jako další autoři/ky) navrhují, abychom poznali svou postavu. 

A doporučuje se zaměřit například na:

  • tělesný zjev

  • rozmary v chování či myšlení

  • zvyky

  • přesvědčení a názory

  • naděje a sny

  • nadání a schopnosti

  • nejistoty

  • tajemství a lži

A také připomíná, jakým chybám se vyhnout:

  • psát o sociopatovi či psychopatovi, aniž bychom si to uvědomovali

  • zapomenout na to, že máme mít rádi i to špatné (většinou nemá smysl napravovat vypravěčskými komentáři postavy, které jsou v něčem padoušské)

  • příliš rychle zabíjet nebo oživovat (smrt postavy musí mít svou váhu, mít své místo v zápletce apod.)

  • pomíjet vedlejší postavy (zajímavá vedlejší postava se svými cíli, city a dalšími charakteristikami může příběhu pomoci)

  • hloupé využití minulosti postavy (abychom historii postavy používali s velkým rozmyslem)

  • nesoulad mezi prostředím a úhlem pohledu postavy (například neprošpikovat děj přílišný či přehnanými popisy, které nesouvisí s úhlem pohledu postavy)

  • nevidět postavy jasně, ale s předsudky a skrz stereotypy

  • zmrazovat prostřednictvím postav, jejichž životy popíšeme, představu o tom, jak má dílo vypadat (např. dominantním typem děl v západní kultuře jsou stále příběhy o bílých heterosexuálních mužích a ženách ze střední třídy)

Vandermeer také píše o "metodách vnímání":

"Kromě toho, že máte o svých postavách základní znalosti a promysleli jste jejich vývojový oblouk, jsou tu k uvážení některé další věci, které mohou vytvořit hloubku a komplexnost. Například to, jak přijímáme informace o lidech a jak o nich píšeme bývá posilováno tím, co Karin Lowacheeová nazývá ,metody vnímání'. Nejlépe se dají shrnout do čtyř otázek:

  • Co si lidé myslí o postavě? (Říkejme jí třeba Sára.)

  • Co si Sára myslí, že si o ní lidé myslí?

  • Co si myslí Sára sama o sobě?

  • Jak to je se Sárou doopravdy? (A existuje podle vás vůbec nějaká poctivá, objektivní pravda o člověku?)"




Spisovatelka Anne Lamottová píše o postavách.
Spisovatelka Anne Lamottová píše v knize Jedno po druhom (slovenský překlad, v angličtině Bird by bird) o postavách.


Spisovatelé a dětství

Olga Tokarczuková: : Vnímavý vypravěč (s. 105–106, z eseje Prst v soli aneb Krátký příběh mého čtení)

„Nejeden čtenář si jistě pamatuje, jak hltavě jsme četli ty neuvěřitelně objemné romány, plné popisů a dialogů, rozličných postav, které vyplňovaly můj malý pokoj jako hologramy. Četla jsem vleže nebo vkleče, na gauči, na podlaze, ve vaně. Vždycky jsem měla u sebe něco slaného – solné figurky z Věličky (které jsem si ve velkém množství přivezla ze školního výletu, jež jsem systematicky po kouscích pojídala, nebo talíř se solí, v němž jsem si namáčela prst, někdy žvýkačku (v té době luxusní Donald se žvýkal několik dnů). Musím se také s jistým ostychem přiznat k tomu, že jsem jedla i kostky Maggi a bujonu. Považoval jsem tuto výstřední závislost za pouhé podivínství, dokud jsem se poměrně nedávno někde nedočetla, že mladým žákům v ješivě, když intenzivně studovali Tóru, se také podávaly misky se solí, aby v nich během práce mohli smáčet nasliněný prst a pak z něj olizovat krystalky soli. Takže to nebyl žádný podivínský vrtoch, nýbrž starý zvyk, dlouhá tradice, jejíž původ je nejasný. Pocítila jsem obrovské zadostiučinění. Měla jsem pravdu! Sůl má cosi společného se čtením a dobře to věděli i nejvytrvalejší a nejdokonalejší čtenáři – Židé studující Tóru. Mám na toto téma jednu teorii, jak by řekla jistá Jana Dušejková: sůl usnadňuje přenos impulzů v synapsích a díky tomu naše nervová soustava, naše vnímání a myšlení funguje lépe a rychleji.“