Cvičení spojené s emocemi (emocionář)
Pokuste se formou nepřímého popisu (způsobem – ukaž, nikoliv vysvětluj) zachytit situace (výjevy), které jsou spojeny s těmito (lidskými) emocemi – strach, smutek, radost, hněv, znechucení, překvapení, důvěra, úlek (vyděšenost), spokojenost (se sebou), nenávist, zamilovanost, naštvanost. Vyberte si dvě tři emoce a zkuste je zachytit v určitém výjevu, který zachycuje nějakou situaci, interakci mezi prožívajícím/i a zdrojem jejich emocí. Můžete do jednoho výjevu začlenit třeba všechny emoce, o nichž hodláte psát – ale tak, aby to dávalo smysl, abyste nevytvořili příliš násilné spojení. Snažte se vyhnout klišé (např. u zamilovanosti) a stereotypům.
Dvě postavy
Přiveďte na pomyslnou scénu dvě postavy. A to za těchto podmínek. Postavy se budou lišit: a) genderově, b) věkově, c) převažujícími zájmy, d) typem práce/zaměstnání, e) zkušenostmi. Zároveň budou mít něco konkrétního a důležitého (ne to, že obě postavy jsou něčí synové či dcery...), co je spojuje a co je důležitou součástí jejich identity. Pokuste se tyto postavy modelovat, dát jim osobitost: tedy jméno, věk, konkretizovat jejich příběh, zájmy, podobu práce, to, co mají rádi , i to, co rádi nemají...
Dvě perspektivy
Představte si situaci. Dva lidé, jejichž "profil" jste načrtli v přechozím cvičení, stojí na autobusové zastávce, když kolem nich projíždí cyklista (nebo cyklistka) oblečený do velmi působivého klaunského kostýmu. Zkuste rozvést tento výjev, abyste ve scéně plasticky konkretizovali danou situaci a přiblížili hlavní aktéry (dvojici na zastávce) a zároveň zachytili jejich vnitřní monolog, který jim běží v hlavě, aniž by jeden na druhého promluvili. Při psaní scény využijte dvě postavy a jejich charakteristiky, které jste si "připravili" v předchozím cvičení.
Poznávání
hrdiny (vychází z knihy Barbory Voráčové a kol. Storytelling aneb cesta
do příběhu)
Doptávání se
Zapomeňte na
předchozí postavy. Přemýšlejte o postavě, kterou právě teď přivádíte na scénu,
případně jste o ní už někdy přemýšleli, ale neodpověděli jste si na otázky týkající
se vizáže vašeho hrdiny/ky, jeho/jejího vnitřního života a jeho/jejího chování
a působení.
Jak váš
hrdina/ka vypadá? Jak chodí? Jak mluví? Má nějaké oblíbené slovo nebo má
řečovou vadu? Po čem voní? Co má na sobě rád a čeho by se naopak rád zbavil?
Co nosí po
kapsách? Jaký sen se mu/jí zdává? Jaké je jeho/její největší přání? Čeho se
nejvíc bojí? Jakou má nejcennější vzpomínku? Co považuje za opravdu důležité?
Jak váš hrdina/ka působí na první pohled? Čeho si na něm cení jeho rodina? Jak se chová ve společnosti, kde je hodně lidí? Jak se chová, když ho/ji někdo naštve? Jak odpočívá?
Životopis postavy
Vytvořte životopis vašeho hrdiny/ky od narození až do konce života.
Postava viděná "Johariho oknem"
Pokuste se vaši postavu charakterizovat na základě "Johariho okna". Jde o model, který vypracovali Joe Luft a Harry Ingham (vycházím zde z knihy M. Poliačika a L. Lančové Pořádek v hlavě, definice ze strany 87).
Veřejná oblast: veřejně prezentované názory, pocity, myšlenky. Patří sem všechno, čím jedinec definuje sebe sama a čím ho definuje společnost. Například extroverze.
Slepá oblast: všechno, co si člověk sám o sobě neuvědomuje, ale ostatní to vidí. Například narcismus.
Skrytá oblast: intimní záležitosti, o nichž jedinec ví, ale nechce se o ně dělit s okolím. Například homosexualita.
Neznámá oblast: psychické dispozice a vlastnosti, které se projeví jen v určitých situacích. Například psychóza.