Tvůrčí psaní
Týden 10
Pretexty a jiné struktury
O perníkové chaloupce
„Kdepak jen náš tatínek bude, snad šel domů a nás tu nechal,“
řekl Honzíček. – „Ale copak si to myslíš, však on tatínek někde bude a
přijde zajisté pro nás, jen tu buďme,“ řekla Maruška. — A tedy čekaly a
z dlouhé chvíle jedly zase jahody ze žbánku, až byly žbánky prázdné, —
musely je tedy zase naplnit, a tak jim ušla chvíle. Než začalo se
stmívat, přestal tlukot palice a dětem bylo ouzko, i vzaly žbánky a šly
hledat otce. —“Slunéčko se níží, k večeru se blíží, táto, pojďte domů!“
volaly lesem; ale žádného ohlasu neslyšely. „To jsme už, milý Honzíčku,
zabloudily a tatínka nenajdeme; musíme tu zůstat přes noc,“ řekla
Maruška; ona byla starší a moudřejší. — „Ale já se bojím,“ Honzíček na
to. — „No, tedy počkej, já vylezu na strom, jestli uvidím nějaké světlo,
a v tu stranu bychom se potom dali,“ těšila ho Maruška a hned taky na
strom lezla.
Se stromu dívala se kolem dokola, když viděla zdaleka
světýlko, zavolala na Honzíčka, aby se už nebál, slezla dolů, a v tu
stranu, kde světlo viděla, se daly. I přišly z lesa ven, na zelenou
louku; na té louce viděly hezkou chaloupku a ta chaloupka byla
perníková. Šly až k okénku, koukly dovnitř a viděly tam sedět starou
bábu a dědka. — „Počkej,“ řekl Honzíček, „já vlezu na střechu, ulomím
kus perníčku a budem se mít dobře.“ — „A jestli na nás přijdou,“ Maruška
se strachovala — ale Honzíček byl už na střeše a loupal perníček a
Marušce dolů házel.
I poslala bába dědka, aby se šel podívat, že se jí
zdá, jako by někdo loupal perníček. Šel dědek ven a ptá se: „Kdopak to
na mé střeše loupá perníček?“ — „I ne dědečku, to větříček,“ tenkým
hláskem odpověděla Maruška pod oknem — a dědek se spokojil. Děti se byly
najedly a pod oknem se uhnízdily k spánku. — Ráno si vlezl zase
Honzíček na střechu, aby si uloupnul kus perníčku, a bába zase poslala
dědka se podívat. — Maruška chtěla zase dědečka odbýt, ale on je viděl a
šel to bábě povědít. — „Chutě Honzíčku, musíme utéct, sice bude s náma
zle,“ volala Maruška na Honzíčka, neboč slyšela, jak bába dědka posílá,
aby jí ty děti přivedl, že si je upeče.
Honzíček skočil se střechy,
Maruška ho chytla za ruku, a utíkaly, co mohly a kam je oči vedly, a
dědek hnal se za nima, ale že byl tlustý a nemotorný, nemohl jim přece
stačit. Než nebyly by mu ty dětičky utekly, kdyby se tu byla pojednou
žena nevyskytla na lenném poli. „Prosím vás, panímámo, povězte nám, kudy
bychom se daly; zlý dědek z perníkové chaloupky nás honí, chtějí nás
upéct, že jsme jim kousek střechy ulouply.“ — “Tuto se dejte do lesa,
tou cestičkou, však já dědka zdržím,“ řekla plečka a ukazovala dětem do
lesa.
Děti utíkaly dále, a za chvíli přiběhl dědek a silně si
odfukoval. — „Osobo,“ ptal se plečky, „neviděla jste tudy jít děti?“ —
„Pleju len,“ odpověděla žena, jako by mu byla nerozuměla.
“Osobo, rozumějte pak, ptám se vás, jestli jste viděla
tudy jít děti?“„Až vytrháme, budem drhnout semeno a pak len močit.“
„Osobo, vy jste snad hluchá,
ptám se vás, viděla-li jste tudy jít děti?“ „Nu, a po vysušení budem
třít a po vytření vochlovat.“
„Osobo, neslyšíte, ptám se vás,
viděla-li jste tudy jít děti?“ „Tak; nu a po vochlování budem nadívat na
kužele a příst.“
„Osobo, prosím vás, neviděla jste
tudy jít děti?“ – „Až to roztrháme? – Nu, pak to podpálíme, uděláme
z toho troud. Nu, do troudu budeme pak křesat tak dlouho, dokud vydá
živou jiskřičku a boží ohníček ho nestráví. Boží ohníček rozejde se
v dým, dým pak v povětří, a to je konec mojí řeči.“
Pojmy
Pretext
Definice pretextu z Nového encyklopedického slovníku češtiny (elektronická verze)
https://www.czechency.org/slovnik/PRETEXT%20A%20POSTTEXT
"V teorii intertextovosti text, na nějž se navazuje (pretext, pr.), a text navazující (posttext, po.). Značně rozšířený je termín pr., který se výrazněji uplatňuje od 80. let 20. stol."
Pojmy
Definice z knihy V panelech a bublinách – od autorů P. Kořínka, M. Foreta a M. Jareše (2015)
Prequel a sequel:
"V případě, že je z díla/textu dosud prezentovaného jako uzavřená struktura dodatečně budována nová struktura seriálová (serialita), může se tak dít formou sequelu, tedy jako pokračování v rámci chronologie daného fikčního časoprostoru následujícího, nebo prequelu, tj. rozšíření vyprávění v rámci chronologie daného fikčního časoprostoru předcházející původnímu dílu/textu." (s. 393)
Spin off:
"Osamostatněné, volné pokračování úspěšné seriálové struktury, které zpravidla využívá jednu z vedlejších postav původního seriálu, jež je takto ,povýšena' do role protagonisty nového cyklu (seriálu, mini/maxisérie atd.). Z hlediska publikačně seriálově-produkčního lze takto zjednodušeně konceptualizovat i vedlejší časopisecké řady, utvářející takzvané ,publikační rodiny' a společně rozšiřující seriálové univerzum: populární Čtyřlístek takto například v průběhu posledních 25 let dal vzniknout časopisům Ahoj, tady Fifi! a Bobík." (s. 394)
Aktivita
Inspirace pohádkovým příběhem (Pohádka o perníkové chaloupce)
Ve filmové či seriálové tvorbě se objevují pojmy jako prequel, sequel a spin off (vysvětlení výše). Vaším úkolem bude vzít jako základ Pohádku o perníkové chaloupce na napsat příběh, který bude buď prequel, nebo spin off k této pohádce.
Základní otázka, na kterou by měla odpovídat prequel, je položená psychologicky či vztahově – proč je macecha Jeníčka a Mařenka tak zlá, z čeho pramení a jak se projevuje její zloba (nenávist) k manželovi (otec Jeníčka a Mařenky) a vyvdaným dětem. Pokuste se textu dát příběhovou formu a využívejte prostředky, které patří k příběhovému psaní.
Základní otázka, na kterou by měla odpovídat spin off, se týká původu perníkové chaloupky a nějakého "horrového" příběhu, který na rozdíl od Jeníčka s Mařenkou skončil špatně – odkud se vzala v lese perníková chaloupka a její obyvatelé, kdo do lesa ještě zabloudil a dopadlo to s ním špatně (a jak a proč). Pokuste se textu dát příběhovou formu a využívejte prostředky, které patří k příběhovému psaní a které v sobě nesou žánrové prvky horroru nebo thrilleru.
Aktivita
Využití větné struktury
Níže uvedené texty pocházejí z vybraných děl spisovatelek a spisovatelů. V následujícím cvičení se pokusíte využít existující struktury a doplnit některé její části novými význami tak, aby základní struktura byla zachována. Cvičení má podpořit to, že literární text není tvořen jen příběhem nebo postavami, ale také strukturou věty/souvětí, její melodií, rytmem či významovými vztahy.
Franz Kafka: Starost
hlavy rodiny
Jedni říkají, že slovo
Odradek je slovanského původu, a na základě toho se snaží dokázat, jak bylo
utvořeno. Jiní opět soudí, že je původu německého, slovanské jazyky je prý
pouze ovlivnily. Z nejistoty obou výkladů lze však snad právem usuzovat,
že správný není ani jeden z nich,
zejména když žádný neodhaluje smysl toho slova.
Vypreparovaná struktura, kterou významově doplňte na vynechaných místech:
Jedni říkají, že… (doplňte vhodné pokračování), a na
základě toho se snaží dokázat, jak/že… (doplňte vhodné pokračování). Jiní
opět soudí, že ….(doplňte vhodné pokračování). Z nejistoty obou výkladů
lze však snad právem usuzovat, že správný není ani jeden z nich, zejména když žádný…(doplňte vhodné
pokračování).
Elena Ferrante:
Prolhaný život dospělých
Dva roky předtím, než
odešel z domu, řekl můj otec mé matce, že jsem velmi ošklivá.
Vypreparovaná struktura,
kterou významově doplňte na vynechaných místech:
Dva roky předtím, než……(doplňte vhodné pokračování), řekl
můj otec mé matce, že… (doplňte vhodné pokračování).
Dnes si myslím, že právě
díky tomu zběsilému fantazírování jsem se pozvolna odpoutala od věčných nářků
svých rodičů, dokonce jsem samu sebe přesvědčila o tom, že už mě jejich
vzájemná obviňování, doprošování a pohrdlivé chování nechává zcela chladnou.
Vypreparovaná struktura,
kterou významově doplňte na vynechaných místech:
Dnes si myslím, že
právě díky… (doplňte
vhodné pokračování) jsem se…(doplňte vhodné pokračování), dokonce
jsem samu sebe přesvědčila o tom, že už mě…(doplňte vhodné pokračování) nechává…(doplňte
vhodné pokračování).
Fernando Pessoa:
Kniha neklidu
Nikdy jsem nedělal nic
jiného, než snil. To, a jedině to, bylo smyslem mého života. Nikdy jsem se
doopravdy nezabýval ničím jiným než svým vnitřním životem. Největší bolesti
mého života pomíjejí, když otevřu okno do svého nitra a při pohledu na jeho
hnutí mohu na sebe zapomenout.
Vypreparovaná struktura,
kterou významově doplňte na vynechaných místech:
Nikdy jsem nedělal/a
nic jiného, než…(doplňte
vhodné pokračování). To, a jedině to, bylo smyslem mého života. Nikdy jsem
se doopravdy nezabýval ničím jiným než…(doplňte vhodné pokračování). Největší
bolesti mého života pomíjejí, když…(doplňte vhodné pokračování).
Aktivita
Inspirace obrazovým pretextem
Napište text inspirovaný obrazem Jiřího Sopka. Snažte se v textu zachytit jak barvy, tak i tvarové struktury přítomné na obraze. Je na vás, k jakému druhu textu vás obraz dovede. Dejte textu (a tedy i obrazu) nějaký název.
Zdroj obrazu: https://www.artlist.cz/dila/pocitadlo-1377/
Aktivita