Tvůrčí psaní

Týden 12


Úvahové psaní: logické struktury a jejich role


Argumentování

Struktura argumentu


Podívejme se na základní pojmy týkající se argumentace, jak je v knize Pořádek v hlavě představuje Martin Poliačik a Linda Lančová.


"Tvrzení, vysvětlení a důkaz dohromady tvoří argument, základní stavebnicovou kostku jakékoli smysluplné komunikace, přičemž tato tato komunikace musí samozřejmě stát na pravidlech logiky a používání jazyka. Tvrzením světu oznámíme, co chceme říci nebo co si myslíme. Vysvětlením odpovíme na otázku, proč si to myslíme a jak jsme k takovému poznání přišli. Důkaz by měl toto poznání doložit uchopitelnými a dohledatelnými příklady z každodenní reality a ukázat, že naše tvrzení se zakládá na poznání  reálného světa. A když chceme mít argument úplný, nakonec řekneme ,a z toho vyplývá' nebo ,a proto si myslím, že' nebo – když to má mít pořádné grády – ,a proto jsem hluboce přesvědčen/přesvědčená o tom, že' a zopakujeme svoje původní tvrzení. Říkáme tomu propojení. To je obzvláště důležité v případě, že když bylo vysvětlování delší nebo dokazování komplikované. Lidé totiž mají tendenci ztratit se v toku řeči a je dobré jim připomenout, proč jsme se vlastně do tématu pustili." (s. 41)


Autoři knihy také dodávají, že existuje několik struktur argumentu a inspirováni knihou Roberta Trappa Objevování světa debatou uvádějí tři základní: jednoduchý argument, sbíhavý argument a nezávislý argument. Jednoduchý argument byl popsán výše. Zbylé dva argumenty jsou v knize představeny takto.


"Při sbíhavém argumentu můžeme například tvrdit, že výuka náboženství na školách snižuje úroveň kritického myšlení, a vysvětlovat to tím, že probírání zjevených pravd a respektování náboženských autorit nepodporuje studenty ve formulaci vlastních myšlenek, a jako důkaz můžeme použít příklady z jedné křesťanské a jedné islámské země, kde byl tento jev pozorován a měřen.


Při nezávislém argumentu bychom mohli zkusit tvrdit opak – že výuka náboženství na školách zvyšuje úroveň kritického myšlení. První vysvětlení bychom založili na tom, že když škola učí v některých předmětech vědeckou metodu a v jiných náboženská dogmata, nutí tím studenty tyto dva světy porovnávat, kriticky zhodnocovat a formulovat si vlastní světonázor. Jako důkaz bychom mohli uvést stanovisko věřící vědce, který by potvrdil, že díky tomuto vnitřnímu pnutí lépe pochopil, jak se mu v hlavě skládají myšlenky, a naučil se s tím pracovat. Druhé vysvětlení by mohlo stavět na tom, že výuka náboženství dává studentům a studentkám základní vzorce myšlení, například formou kazuistik v etice. A že dějiny reformních hnutí a alternativních teologických proudů uvnitř náboženství jsou ukázkou kritického se vyrovnávání se s těmito vzorci. Jako důkazy bychom mohli uvést dílo Josepha Fletchera o situační etice, které z křesťanské etiky čerpá, ale významně ji přehodnocuje." (s. 42–43)



    Struktura sbíhavého argumentu

    

                                 tvrzení

                                    .

                                    .

                                    .

                  .   .    .  vysvětlení .  .  .

                 .                      .                .

              důkaz           důkaz         důkaz



   Struktura nezávislého argumentu



                                 tvrzení

        .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .    .

      .                                                               .

 vysvětlení                                          vysvětlení

                                                 

     .                                                               .

důkaz                                                        důkaz                                                                                                 


Aktivity

Psaní vycházející z myšlenkových experimentů (z knihy M. Pichy: 100 myšlenkových experimentů)


Vaše psaní bude reagovat na následující myšlenkové experimenty tím způsobem, že se nejprve promyslíte svou pozici, své argumenty (a jejich ilustrace) a následně se pustíte do psaní argumentativního textu.


Houslista (podle J. J. Thomsona)

„Ráno se probudíte a zjistíte, že ležíte v posteli zády k sobě s bezvědomým houslistou. Zjistilo se, že u něj došlo k fatálnímu selhání ledvin. Společnost milovníků hudby prošla všechny dostupné lékařské záznamy a shledala, že pouze vy máte vhodnou krevní skupinu. Proto vás unesli a minulou noc byl houslistův oběhový systém napojen na váš, takže se vaše ledviny dají použít k odstraňování jedovatých látek z vaší i houslistovy krve. Nyní vás osloví ředitel nemocnice: ,Podívejte, je nám to líto, že s vámi Společnost milovníků hudby naložila tímto způsobem. Kdybychom to věděli, nikdy bychom to nedovolili. Ale stalo se a houslista je nyní napojen na váš oběhový systém. Odpojení by vedlo k jeho smrti. Ale nezoufejte, je to jen na devět měsíců. Za tu dobu se houslista uzdraví a bude možné jej bezpečně odpojit.‘ Je vaší morální povinností přistoupit na tuto podmínku?"

 

Odpovězte na závěrečnou otázku tak, abyste svůj postoj patřičně zdůvodnili, a to aspoň v několika odstavcích, aby v každém odstavci zazněl jeden argument.

 

Poslední lidé (podle R. Sylvana)

„Předpokládejme, že posledních lidí je velké množství. Humánním způsobem vyhubí všechna divoká zvířata, vyloví ryby z moří a všechnu ornou půdu intenzivně obdělávají, zbývající lesy ustoupí lomům nebo plantážím atd. Poslední lidé mohou své jednání vysvětlovat známými důvody, např. vírou, že se jedná o způsob záchrany či vlastního zdokonalení, nebo tím, že pouze rozumně uspokojují své potřeby, či že je to snad dokonce nutné proto, aby byli poslední lidé zaměstnaní nebo zaneprázdnění a neobávali se příliš nadcházejícího vyhynutí.“

 

Je podle vás jednání posledních lidí správné (obhajitelné), když vezmeme v potaz, že se v tomto případě řídí klasickým „moje svoboda končí tam, kde začíná svoboda druhého člověka“, tedy že nepůsobí škodu jiným lidem?


Odpovězte na uvedenou otázku tak, abyste svůj postoj patřičně zdůvodnili, a to aspoň v několika odstavcích, aby v každém odstavci zazněl jeden argument.

 

 

Závoj nevědomosti (podle J. Rawlse)

Představte si tuto situaci: nikdo z vás v danou chvíli neví, jaké je jeho místo ve společnosti, jaké je jeho třídní postavení nebo sociální status; nikdo z vás neví, jaké jsou jeho šance na to, že získá určité vlohy či schopnosti; nikdo neví, jakou bude mít inteligenci, fyzickou výdrž apod. Vše je zastřeno „závojem nevědomosti“. 

Popište, jak by podle vás měla z hlediska politického režimu a z hlediska fungování základních institucí (ekonomické – ohodnocení práce, podoba daní; vzdělávací, zdravotnické, kulturní…) vypadat společnost, kterou byste považovali za spravedlivou.

 

Aktivity

Úvahově zaměřená témata


V interaktivní osnově k třetímu týdnu (setkání) jsme v souvislosti s hledáním témat připomínali italsky píšící spisovatelku Elenu Ferrante, která psala po dobu jednoho roku pro The Guardian týden co týden sloupek.

 

Využijte některá z níže uvedených témat (o nichž psala) k napsání jednoho (ale i dvou či tří) úvahově zaměřeného ucelenějšího textu. Jeho podobu nechávám na vás. 

  • Zkuste jej napsat zhruba v rozsahu jedné strany.

  • Zkuste si nejprve promyslet strukturu (chcete-li využijte cluster, automatické/asociativní psaní apod.).

  • Zkuste v něm vhodně balancovat mezi určitou mírou obecnosti a ilustrativní konkrétností.

  • Zkuste psát úderně, jasně a osobitě, abyste se nedrželi zavedených myšlenkových schémat, klišé, stereotypů...

 

Příběhy vymyšlené a pravdivé (Jakou roli v mém psaní/životě hrají příběhy vymyšlené a pravdivé? Jakou roli hraje v mém psaní pravda?)


Jazyková příslušnost (Co pro mě znamená být Čech/Češka, co pro mě znamená mluvit česky?)


Smích (Co pro mě znamená smích?)


Přítelkyně a známé (Čím je mi přátelství?)


Které pojmy, myšlenkové koncepty, bych "zrušil/a", kdybych mohl/a?


Lži (Lež a já/my)


Radikální řezy (Jaký vztah mám k životním změnám?)