Tvůrčí psaní

Týden 2


Psaní a já – průzkum (o sobě a psaní)


Budeme využívat techniku automatického psaní, dále akrostich (báseň – počíteční písmena veršů tvoří slovo), dialogické psaní, psaní vedené prostřednictvím otázek, inspiraci v literatuře...


Aktivity

Jak se cítím, než začnu psát (automatické psaní)

Převzato z disertace Pavly Kopečné (Pazderníkové): Tvůrčí psaní a vědecká práce.


Akrostich na slovo PSANÍ (báseň – počíteční písmena veršů tvoří slovo)

Převzato z disertace Pavly Kopečné (Pazderníkové): Tvůrčí psaní a vědecká práce.


Příklad:

Přede mnou je prázdný papír

Stačí se jen jen do toho dát

Ať se vlny v mé hlavě vzedmou

Napění moře, z nějž všechno se rodí

Í a další písmena se potisící spojí v novém příběhu



Co mi jde a s čím bojuju – vytvořte dialog, v němž dva hlasy na sebe reagují (hlas „co mi jde“ a hlas „s čím zápasím“)

 


Odpovězte na otázky:

Kdy mě bavilo psát (najděte nějaký moment, kdy jste z psaní měli opravdu potěchu)?

Co potřebuju k psaní, aby mě bavilo?

Co mi při psaní pomáhá nebo povzbuzuje?

Co mě při psaní brzdí a omezuje?

Jaký druh psaní mi nejvíc vyhovuje (beletristické psaní, novinářské psaní, odborné či popularizační psaní...) a proč – co je určující?

Jaký je můj rytmus psaní?

Ve kterou denní dobu se mi nejlépe píše?



Cvičení kreativity: dobře si prohlédnětě obrázek a vytvořte libovolný text (impresi, zamyšlení, osobitý popis...) o několika větách (cca mezi deseti až dvaceti), v nichž reagujete na to, co vidíte. (Autor obrazu je Paul Klee, zdroj – common licence).

 


Odlehčeně: vytvořte si kartičku / stylizovanou kresbu (s postavou autora/ky) – obdařte ji vlastnostmi (uveďte k ní vaše hlavní autorské vlastnosti).



Kdo jsem jako autor/ka? Napište svoji autorskou vizitku a zkuste odpovědět na otázky – co je pro vaše psaní charakteristické, kdo vás při psaní ovlivnil, jaké jsou vaše autorské vzory (podle toho, co píšete, vztáhněte odpověď k poezie či próze, nebo k novinářkému psaní, nebo k oborovému odbornému – nejen vědeckému, ale i popularizačnímu psaní).



Potěš nosorožce a vysvětli mu, že je stejně krásný a ladný jako jednorožec.

(Převzato z knihy Terezy Verecké Piš, nebo střelím! 365 témat na psaní pro chvíle tvůrčí nouze).


Přečtěte si níže to, co o psaní uvádí Sándor Márai, Henry David Thoreau a Kateřina Nedbálková. Podle libosti na jednoho z nich (nebo na dva či na všechny) zareagujte ve svém textu – způsob, který zvolíte, je čistě na vás.


 

Automatické psaní

Automatické psaní

Automatické psaní je technika, která může sloužit k rozepsání, k trénování, k hledání nápadů, k boji s autorským blokem... Většinou si na začátku stanovíte téma (nebo vám ho někdo zadá), určíte dobu, po kterou budete psát (nebo vám ji někdo určí). Pak se pustíte do psaní, které by mělo být volným proudem vašich myšlenek, aniž byste do tohoto proudu psaní zasahovali například úpravami slovosledu, pravopisu, něco škrtali či přepisovali. Prostě píšete souvisle po celý čas, aniž byste dělali nějaké pauzy.

Rady týkající se psaní od psychologa Aleše Neusara z jeho textu Malá knížka o odborném psaní. Praktický průvodce pro začínající autory

Rady pocházejí od psychologa Aleše Neusara z jeho příručky Malá knížka o odborném psaní. Praktický průvodce pro začínající autory.

https://neusar.cz/mala-knizka-o-odbornem-psani/


Psaní jako priorita

Pravidelnost – vyhradit si čas (časový blok)

Psaní v klidové zóně

Rozložení textu na malé části

Psát skoro finální text

Psát vedle někoho pracovitého (podpořit návyk)

Průběžná konzultace psaní

Střídání čtení a psaní

Občas změnit prostředí

Přestávky

Nečekat, až přijde múza: „Pokud psaní opravdu nejde, tak mnoho profesionálů přesto doporučuje věnovat se ve vyhrazeném bloku psaní – např. psaní deníku či básniček. To nám pomůže vytvořit si užitečnou rutinu, že v určitou dobu píšeme.“ (s. 61)

Začít na text myslet dřív, než je potřeba (předem zvažovat strukturu či jiné věci)

Překonání úzkosti (určitá úzkost je často součástí procesu)

Je to naše práce, naše volba, náš život

Je to jenom odborný text (mít nadhled)

Struktura textu jako příběh (nedostatek příběhovosti je často důvod, proč lidé odborné texty nečtou)

O stylu: „King (2015) zmiňuje prostý fakt, že dobře píše ten, kdo také dost čte. Pokud jsme nečetli mnoho a zároveň kvalitních odborných textů, jen těžko můžeme psát kvalitní odborné texty. Do odborného jazyka nejpřirozeněji pronikneme vystavením se textům druhých. Manuály typu APA (2010) mohou pomoci styl dále vybrousit, ale základem je čtení (a samozřejmě i psaní). A obávám se, že tento základ nelze přeskočit. Ostatně, proč by někdo měl číst náš text, když mi sami nejsme ochotni číst texty druhých? Tím bychom sdělovali, že dobré texty jsou pouze ty naše, což je málo pravděpodobné. Zároveň tím ale nechci zastřít fakt, že na světě bylo a bude napsáno spousta zbytečností (Frankfurt, 2005 ve své filozofické eseji používá mnohem ostřejší výraz). (s. 67–68)



Anne Lamottová Jedno po druhom
Kapitola z knihy o tvůrčím psaní.

Co radí spisovatel Jeff Vandermeer ve vztahu k rozvíjení imaginace

Autor Knihy divů (ilustrovaný průvodce světem tvůrčího psaní) Jeff Vandermeer píše o tom, co podporuje imaginaci.


Zvídavost – zajímat se o svět, sbírat historky, náměty, vůně, události...

Vnímavost – otevřenost vůči okolnímu světu, vnímavost vůči lidem; co nejcitlivěji zpracovávat zkušenost našeho světa (nejen jeho obrazu na sociálních sítích)

Vášeň – mít vztah k tomu, co píšu; vášeň pohání "oběhovou soustavu" naší imaginace

Bezprostřednost – využívat bezprostřední stimuly z okolního světa; žít přítomností, přítomným světem



Rady:

Pište, co vás zajímá.

Pište, co je pro vás osobní.

Pište o tom, co je pro vás nepříjemné.

Pište nahodile.

Pište podle vnějších nebo zapamatovaných návrhů.



Autoři/rky o psaní

Maďarský spisovatel Sándor Márai v knize Chtěl jsem mlčet (překl. Adéla Gálová)

„Usedl jsem k někdejšímu farnímu jídelnímu stolu (…) – toho času svému pracovnímu stolu (…). V tomhle pokoji panovalo hluboké ticho. Začal jsem psát. Napsal jsem všehovšudy pár řádek, rukou, a pak jsem je rychle naťukal do stroje – během přepisování jsem text už i upravoval. Tahle metoda posunula denně knhu či scénář, na nichž jsem zrovna pracoval, o pouhou jednu rukopisnou stránku. Třicet až pětatřicet řádek, nikdy jsem v kuse nenapsal ví; občas jsem přerušil psaní v půli věty a další den pokračoval jakoby jedním dechem. Tento způsob práce nejlépe vyhovoval mému nervovému ustrojení. Je ovšem pravda, že jsem v tom byl věru důsledný; denní úkol, tuto jedinou rukopisnou stránku, jsem napsal pokaždé. Ani povyražení či popíjení z předchozí noci a ani povinnosti mi nikdy nezabránily v tom, abych dopoledne kolem jedenácté zasedl za psaní stůl a napsal svých pár řádek – těch několik rukopisných řádek denně bylo jedniným smyslem a důvodem mé práce, ale také života. Ještě předtím jsem si však potřeboval důkladně projít stránky napsané v předchozích dnech, abych si znovu poslechl rytmus a melodii textu. Bylo to vlastně jediné, co jsem považoval za skutečnou práci; těch prá dopoledních řádek, zaznamenaných nervně, přesto ale s plným úsilím. Všechno ostatní, co jsem ještě napsal později, odpoledne nebo večer – skica, barvité pojednání či novinový úvodník do deníku, s nímž jsem dlouhodobě spolupracoval, nebo povídka či studie pro některý z týdeníků – už vznikalo jen tak jednou rukou, během pokuřování, bez skutečné koncentrace. Mou prací bylo těch několik dopoledních řádek.“ (s. 30 až 31)


Americký spisovatel a filosof Henry David Thoreau Deník (překlad Jan Hokeš)

Rok 1838

„5. března

Jaký smysl mají všechny tyhle pisálkovské snahy? Nad tím, co teď v zápalu boje naškrábu, se lze s trochou uspokojení zahloubat, ale běda! Zítra, ba už dnes večer, je to vyčpělé, zploštělé, bezúčelné – zkrátka to neexistuje a zůstává jen prázdná schránka podobající se uvařenému rudému humřímu krunýři, který někdo ustavičně odkopává stranou a který dosud leží na pěšině, kde chodce vždy udeří do očí.

     Co může člověk dělat, aniž by se za to styděl? Rozhodně nemůže nedělat nic, protože to by jej okamžitě nazvali darmošlapem, ač možná tímto světem nadarmo nešlape. Pokud však něco udělá, je o to méně darmošlapem? Opravdu něco vytvořil, či spíše znetvořil? A jestliže nějakou činnost vykonal, není vykonána špatně nebo přinejlepším jen relativně dobře?“

(s. 12–13)

„7. března

Své myšlenky bychom se neměli pokoušet s chladným odstupem rozebírat, nýbrž věrně zapisovat a držet při tom pero rovně a souběžně s jejich tokem. Náhlý podnět je ostatně nejlepším jazykovědcem a vzhledem ke své logice, jež možná není v souladu s logikou Aristotelovou, bývá vždy nejpřesvědčivější. Čím více se přiblížíme k úplnému, ale jednoduchému zápisu svých myšlenek, tím přijatelnější bude výsledný text, neboť úvahy o sobě samých ve stavu nečinnosti či mimovolné činnosti sneseme, nikoliv rozjímání o svém úsilí, a už vůbec ne o úsilí mimořádném.“

(s. 13)

 

Socioložka Kateřina Nedbálková píše v knize Pracovat mimo jiné o (své) sociologické práci, jejíž součástí je psaní.

"Sociologická práce znamená kromě pozorování nebo čtení samozřejmě také psaní. Psaní je radost, ale je to také dril, rutina, schopnost sednout si k textu a psát, psát s vědomím toho, že psaní je neustálé přepisování, nahozené myšlenky a věty mnohokrát přesouvané z místa na místo, aby měl text logiku, strukturu a sdělení. Dobrý tip k psaní mi dala hned na začátku studia moje kamarádka, radila psát každý den jednu stranu. Takové cvičení děláme někde i se studenty, ne každý se k tomu přiměje, ale většinou to vede k dobrému výsledku. Vzniká text, který sice není dokonalý, ale vždy jej lze použít jako základ pro další psaní a přemýšlení. Vždy jsem skeptická k tomu, když studující tvrdí, že mají celou práci v hlavě zformulovanou, chybí jen dát to na papír. Je to podle mě iluze, konkrétní myšlenky se s přesností formulují právě až v procesu psaní, kdy je třeba přesně volit slova, vytvářet text, který se odvíjí slovo za slovem a větu za větou." (s. 177)