Tvůrčí psaní

Týden 9


Místo, prostor, topos




Vymezení pojmů

Lexikon teorie literatury a kultury (editoval A. Nünning, 2006), citováno ze s. 638

prostor/zobrazení prostoru, literární, podobně jako často synonymně užívané pojmy "vytváření prostoru" a "zobrazení přírody" je zobrazení prostoru (z. p.) nadřazený pojem pro koncepci, strukturu a prezentaci objektů, jako jsou jeviště, výjevy, přírodní jevy a předměty v různých druzích/žánrech


Daniela Hodrová v knize Poetika míst (1997) píše na s. 14 až 15:

Dalo by se tedy říci, že spisovatel sice v díle buduje svůj vlastní prostor, ale z možností, které mu nabízí "prostor" doby a toho kterého žánru či žánrové oblasti. Nejen mezi místy a syžetem (pozn. syžet je způsob, jakým jsou v textu uspořádány jednotlivé tematické složky), ale i mezi místy a žánry existuje těsná provázanost. 

Ta je ovšem zřetelnější v pohádce či bylině, tedy ve folklorních žánrech, a v pokleslých podobách literárních žánrů, například v takzvaném lidovém románu, než jinde. Vstoupí-li pohádkový hrdina do lesa či hrdina byliny vyjede na "širé pole", není pochyb o tom, že ho tam čeká zápas s drakem, ďáblem, obrem, nepřítelem jako takovým, – tato místa jsou totiž žánrem předurčena k určitému ději, určité události, "nesou" si tuto událost tak říkajíc v sobě, a hrdina se proto zákonitě dostává do situace vlastní tomuto místu. 

Tato literární předurčenost místa, jejíž porušení může být a často také bývá zdrojem specifického uměleckého efektu, je vlastně jiným pojmenováním  toho, čemu se říká paměť žánru. Kromě této literární paměti tu ovšem působí, proplétajíc se s ní, paměť lidského rodfu, v níž figurují určitá archetypální místa, se kterými jsou spojeny jisté nadindividuální a zároveň mimoliterární zkušenosti – zkušenosti lidského rodu.  

Takovou zkušenost představuje proces, Jungem nazývaný individuace, jenž je těsně spjat například s toposem labyrintu nebo věže (...). Z hlediska této archetypální zkušenosti, kterou prochází každý jedinec, jsou pak mýty a pohádky až druhotné, modelují de facto tuto předliterární a mimoliterární zkušenost, pokoušejí se ji metaforicky postihnout; jednotlivá místa jsou vlastně metaforami míst spjatých s určitými fázemi této zkušenosti a majících rověnž metaforickou povahu – tato místa jsou metaforami určitých stavů a způsobů vnímání, postojů ke světu a k bytí.


Poznámka: místa, kterým se věnuje výše citovaná kniha, jsou – hrady a zříceniny, chaloupka, česká hospoda,  prostory výchovy, vězení, prostory víry a transcendence, továrna, věž a pokoj.


Michal Peprník vymezuje v knize Topos lesa v americké literatuře (2005) pojem topos na s. 13:

Daniela Hodrová i Slovník literárních termínů a teorie shodně s odkazem na E. R. Curtiuse definují Topos-Topoi (= řecky místo) jako rétorické formule, které přešly z antické literatury do literatury středověké a změnily se v klišé. Jsou to nejenom narativní formule typu "Bylo nebylo", ale i ustálená spojení či obrazy (raněný pastýř u pramene). Hodrová rozlišuje čtyři základní typy: rétorické formule, vracející se metafory (lidé jako loutky v rukou božích), stylizace postav typu "bohyně příroda" a konečně vracející se stylizace místa (ideální krajina-zahrada jako obraz zemského ráje).


 

Thomas C. Forster: Jak číst romány jako profesor
Kapitola o prostředí (místech) v beletrii.

Aktivita

Rozvíjení existujícího textu (výchozí text Elsa Aids: Přípravy na všechno). 

Přečtěte si úvodní věty a smysluplně na ně navažte. Pokuste se propojit topos motelu (motelového pokoje) s toposem české krajiny, v níž je tento motel usazen. Příběh rozvíjte tak, aby se v něm doplňovala základní dějová složka s postavami a daným prostředím (tedy abyste v nějaké podobě zachytili, či spíše více přiblížili prostředí motelu i krajinu, která motel obklopuje).

Výchozí text: "V malé zemi začala noc. Je letní víkend, plynulý provoz. Někdo tudy jenom projíždí – jestli nesjede z dálnice, za hodinu se dostane k hranicím. Neosvětlený prostor za svodidly se rychle vyprázdní, zbyde jen ticho a tma. Ale cizí životy pokračují i potmě. Třeba tady, v motelu pár kilometrů od dálničního sjezdu: ležím v posteli s přítelkyní své ženy, ženou svého přítele."


Místa s tajemstvím

Sestavte seznam míst (toposů), která by mohla být nějak spojena s tajemstvím. Inspiračně dodejme, že Daniela Hodrová v knize Místa s tajemstvím píše například o bráně či nepřístupném vchodu.

Ze svého seznamu vyberte místo, které vám přijde nejinspirativnější.

Využijte metody clusteringu (viz interaktivní osnova týden 3) a pokuste se toto místo a jeho charakteristiky prozkoumat pomocí této metody.

Až budete mít hotový cluster k danému místu, projděte si jej a napište text, v němž využijete podle libosti některé asociační podněty.


Čtenář a pisatel města (město jako topos)

Brno jako téma (topos)

Charakterizujte Brno jako člověka.

Co by bylo Brno, kdyby bylo písní nebo hudebním žánrem?

Kdyby bylo Brno knihou, o jakou knihu by šlo a proč?

Napište vícero metafor a přirovnání, které vás napadají v souvislosti s Brnem.


Daniela Hodrová v knize Citlivé město (2006) nahlíží na základní rysy města mimo jiné pomocí principů jin a jang

Jinový princip spojuje s tekutostí, plynutím, proměnlivostí, nepravidelností nebo divočinou a princip jangový s přehledností, pravoúhlostí, geometričností, zkrátka s určitou stabilností. 

Pokuste na základě těchto principů představit Brno, respektive místa, která vnímáte jako hlavní příklady těchto dvou principů. Přemýšlejte i o tom, který princip podle vás v Brně (jak jej zatím znáte) převažuje.


Haiku na téma moje město/místo

Napište jedno, dvě, tři... haiku o svém oblíbeném městě/místě. Haiku je lyrická báseň (většinou o přírodní tematice), která má schéma: 1) pět slabik, 2) sedm slabik a 3) pět slabik.


Dva příklady haiku:

Okýnko s kávou

havraní stín se mihne

zastaví chvíli


Tunel pod tratí

vede tě k tiché řece

kde v hloubce spí tma


Les jako topos

Přemýšlejte nad tím, čím vším může být z hlediska naší/vaší představivosti topos (prostor) lesa, jaké představy může vyvolávat. Napište způsobem volného asociativního psaní, s jakými motivy, charakteristikami, příběhovými možnostmi atp. je ve vaší představivosti či zkušenosti spjat topos lesa.


Prostor bytu či pokoje v literatuře

Daniela Hodrová píše v knize Citlivé město (2006) na straně 271, že "pokoj figuruje v literárních textech zhruba trojím způsobem: jako stísněný prostor bídné existence, v němž se zakuklilo nepřátelské město, jako útočistě, nezřídka však stejně nejisté jako celé město a jako záhadné a vytoužené místo, jež má být prozkoumáno, dobyto".


Podle času a chuti zachyťte jednu, dvě či všechny tři podoby pokoje (stísněný prostor bídné existence, útočiště, záhadné či vytoužené místo) v krátkém textu či krátkých textech, kde se místo propojí s příběhem nějaké postavy (v ich formě, du formě nebo er formě). Prostor pokoje se objevuje například v Kafkových povídkách Proměna nebo Doupě.


Povídka Doupě viz

https://www.odaha.com/franz-kafka/proza/povidky/doupe