Tvůrčí psaní
Týden 13
Hledání vlastního stylu a hlasu
Ukázky z díla jednoho autora
Autorský styl a hlas (výňatky z různých textů téhož autora)
Přečtěte si tři níže uvedené ukázky z díla jednoho českého autora
„Ty nemáš ještě dost?“
„Já jsem si odpočinul ve vlaku.“
Pořád je to ještě dítě, stačí mu půl hodiny, hodinka, a nám, jak se zdá,
už ani zbytek života. Hnusné slovo, člověk si představí okousanou půlku chleba,
který už ani děti nechtějí, radši si dají čerstvý nebo něco vůbec bez chleba,
nějakou tyčinku, něco v lesklém obalu, tolik se jich tu všude povaluje.
Lesklé lepkavé obaly od sladkostí obalují svět.
Hana s otcem odjela, holky odešly a kluci šli dopít zbylé lahve do
parku. Tenhle park býval městským hřbitovem. Pořád to tam bylo cítit, stromy
daleko od sebe, zahradníci jako by se ostýchali sázet je tam, kde jsou kosti
lidí. Veliké stromy, mohutně rozvětvené platany s kůrou světlou jak lidská
kůže. Ty veliké větve vždy Emilovi připomínaly paže, stehna, těla, vzepjatá, kymácející
se ve větru.
Aktivita
Cvičení k výše uvedeným textům
Přečtěte si tři výše uvedené ukázky z díla jednoho českého autora. Snažte se ve všech třech ukázkách najít společné textové znaky: konkrétně se zaměřte na autorský styl (slovní zásoba, stavba věty, ale také motivy, zachycení místa apod.) a autorský hlas (co si myslíte, že je pro všechny ukázky autorsky charakteristické). Napište o těchto znacích text.
O autorském stylu
Přístupy ke stylu podle Jeffa Vandermeera (Kniha divů, Fragment, 2019)
Minimální/úsporný
„Úsporná, decentní próza, která často spoléhá na náznaky a nápovědy. Užití
detailů je minimální, ale tím, že jsou izolované, mohou být výraznější. Popisů
je málo a nabývají na významu, který je běžný v poezii. Při slabším
provedení se čtenář nemá čeho chytit, což někdy vede k nudě, ba i
pohrdání. Charakterizace postav částečně závisí spíš na tom, co není řečeno nebo
vyjádřeno.“
Neviditelný/„normální“
„Výchozí či základní přístup, který najdeme ve spoustě beletrie, hlavně v té
komerční. Vyvažuje scény se shrnujícím líčením a rozvážným užitím smyslových
detailů. Cílem je obvykle dosáhnout toho, aby se čtenář do díla ponořil a
zabral.“
Silový/nápadný
„Struktury vět bývají komplexnější a vrstevnatějším způsobem se používají
částečné scény, doprovázené líčením, následkem čeho někdy snadněji manipuluje
časem. Úhly pohledu postav mohou být rozlišené jak stylem, tak obsahem. Časté
použití rozšířených metafor a smyslových detailů. Při slabším provedení text
čtenáři připadá přechytralý, nebo čtenář ztrácí nit.“
Květnatý/zdobný
„Hra se slovy, rozšířené (někdy až přehnané) metafory, exhibiční
přístupy, často provázené delšími větami a popisnými pasážemi. Odstavce
existují jen proto, aby posouvaly příběh a zdůrazňovaly slova. Charakterizace
postav někdy probíhá spíše pomocí stylové přehnanosti. Můžeme narazit i na básnické
metrum. Do popředí se dostávají snovost a hyperbola. Při slabším provedení vede
k dojmu neprůhlednosti, uzavřenosti a nedostatku citové odezvy.“
(s. 83)
Aktivita
Přečtěte si výše uvedené vymezení přístupu ke stylu a odpovězte na níže uvedené otázky
Který z výše uvedených stylů máte čtenářsky v oblibě a proč?
Který z výše uvedených stylů je charakteristický pro vaše psaní a jak jste k němu dospěli? Respektive považujete se za stylové chameleony a střídáte různé styly a na základě jakého klíče?
Dokázali byste k většině výše uvedených stylů, případně ke všem, přiřadit autory/ky, jejichž díla blíže znáte?
Pokuste se napsat větu/souvětí/pasáž o téže věci, tématu, výjevu v každém z těchto stylů.
Z textů o vlastním psaní
Spisovatelka vystupující pod pseudonymem Elena Ferrante píše v jedné ze svých přednášek, konkrétně v Psaní a
trápení, které vyšly v knize Na okraji (Prostor, 2022), o svém psaní:
„Jedna věc je vymyslet si příběh a dát mu důstojné provedení, druhá věc
je psaní samotné, které je zcela nepředvídatelné a těkavé stejně jako svět, jemuž
se snaží dát formu. Jednou se objeví, podruhé zmizí, někdy je hlasem jedince, jindy
celého davu, někdy je nepatrné, špitavé, jindy narůstá do obřích rozměrů a
přímo křičí. Zkrátka nad námi bdí, pochybuje, koulí se, září, rozjímá, tak jako
Mallarmého příslovečný vrh kostek.
(…)
Jako každý stydlivý a loajální člověk, i já jsem v sobě cítila
nepřiznanou a nepřiznatelnou ambici vybočit ze zažitých forem a nechat psaní,
ať se vylije ze břehů. Postupem času mě tato fáze přešla: dokonce Samuel
Beckett, sám pozoruhodný Samuel Beckett říkal, že jediná věc, bez níž se neobejdeme
jak v literatuře, tak kdekoliv jinde, je forma. A tak jsem se rozhodla užívat
tradiční robustní struktury, pečlivě jsem na nich pracovala a trpělivě čekala
na to, až budu schopna psát natolik opravdově, že ony struktury naruším a zdeformuji,
až si jednou celou svou bytostí svůj prostor vybobudu. A přesně tohle je pro mě
opravdové psaní: žádná elegantní a učená gesta, pouze horečné akce.
(…)
Avšak ten disharmonický rachot v mé hlavě zůstává a já vím, že to,
co mě přesvědčuje vydávat své napsané stránky knižně, pramení právě odtamtud.
Možná mě zachraňuje – avšak ona záchrana se záhy jeví jako zkáza – to, že pod
potřebou uspořádanosti celou dobu přežívala energie, která chce překážet, dělat
nepořádek, zklamávat, chybovat, selhávat, špinit. Tato energie mě táhne pokaždé
na jinou stranu. Psaní se pro mě opravdu časem stalo něčím, co dává tvar mému
věčnému ztrácení a nalézání rovnováhy, při němž dávám dohromady dílky skládačky
a zároveň čekám, že ji vzápětí zase rozložím. A tak se mi milostný román začíná
líbit až tehdy, když se stane románem nemilostným. Detektivka se mi začíná
líbit až ve chvíli, kdy vím, že vrah nebude nikdy odhalen. Iniciační román se
mi zdá dobrý až v momentu, kdy je jasné, že k žádné iniciaci nedojde.
Krásná literatura se stává krásnou, až když je zbavena harmoničnosti a její
zoufalá síla tkví v ošklivosti. A postavy? Když jsou průzračně
konzistentní, připadají mi falešné, zamiluji si je až ve chvíli, kdy něco
řeknou a pak udělají pravý opak. ,Hnus je krása, kráse je hnus,‘ říkají
čarodějnice z Macbetha, vynikající vypravěčky, než se odeberou vstříc mlze
a pošmournu. Ale o tom a ještě o mnohém dalším budeme mluvit až příště.“
(s.28 až 39)
Aktivita
Vztah formy a energie ve vašem psaní
Přečtěte si výše uvedené ukázky z přednášky Eleny Ferrante o vztahu formy a psaní jako nakládání s určitou podvratnou energií a pokuste se zformulovat odpovědi na tyto otázky:
Co si myslíte o postřezích Eleny Ferrante?
Přemýšleli jste někdy o vztahu struktury, formy, žánru a psaní ve vztahu k vlastní tvorbě textů? Pokud ano, tak k čemu jste dospěli? Pokud ne, jak na tento vztah teď nahlížíte?
V čem mohou být formální (žánrové a jiné) struktury přínosné?
Z textů o vlastním psaní
Elena Ferrante píše v jedné ze svých přednášek, konkrétně v Akvamarínu,
které vyšly v knize Na okraji (Prostor, 2022), o svém psaní. A ukazuje, jak si i díky jednomu dopisu do nakladatelství, v němž vysvětlovala svůj způsob psaní, uvědomila, že by se neměla snažit o čistě realistické psaní a že ji více vyhovuje psát v první osobě.
Co o psaní objevila?
"První nepatrný objev. Až do té chvíle jsem vždy psala ve třetí osobě.
Dopis jsem však psala v první osobě, a čím jsem v ní psala déle, tím
více jsem se do ní zamotávala, tím více mě do sebe vtahovala, což pro mě byla
slibná novinka.
Druhý nepatrný objev. Vzala jsem na vědomí, že v literární tvorbě má
skutečnost tendenci se nevyhnutelně scvrkávat na bohatý repertoár různých
triků, jejichž umné použití dokáže ve čtenáři vyvolat dojem, že to, co se v knize
píše, se přesně tak i stalo, a to včetně všech sociologických, politických,
psychologických, etických a dalších charakteristik. Takže žádné ,říkej to tak,
jak to je‘. Jedná se o hru iluzí, podmínkou jejíhož úspěchu je předstírání, že
ten příběh nikdo nevypráví ani nepíše, že jde o skutečnost, která se odehrává
teď a tady, zkrátka je tak dobře popsaná, že nám umožňuje zapomenout i na celou
abecedu.
Třetí nepatrný objev. Každé vyprávění bylo vždy nutně dílem vypravěče či vypravěčky, kteří jsou dle své podstaty a míry přizpůsobení jenom jedním fragmentem mezi dalšími fragmenty skutečnosti, ať už svou roli ukrývají, nebo ji ukazují jen částečně, vydávají se za vypravěče v první osobě, anebo se se svým podpisem na obálce knihy prezentují jako autoři.
Čtvrtý nepatrný objev. Takřka bez postřehnutí jsem ze snahy o absolutní realismus sklouzla k realismu nedůvěřivému, kdy jsem si říkala: abych mohla vyprávět o ,světě tam venku‘, musela bych vyprávět i o sobě, protože jsem ve ,světě tam venku‘ stejně jako všichni ostatní.
Pátý nepatrný objev. Literární činnost nikdy plně nedokáže tomu víru částic tvořících skutečnost vnutit nějaký gramatický a syntaktický řád."
(s. 52 až 54)
Aktivita
Přečtěte si výše uvedenou pasáž z přednášky Eleny Ferrante a odpovězte na následující otázky:
Co si o těchto postřezích myslíte?
Učinili jste ve vztahu k vlastnímu psaní nějaký vlastní objev? Pokud ano, o jaký objev či objevy šlo?
Portfolio textů
Portfolio bude tvořeno souborem vašich textů, které vzniknou na jednotlivých setkáních. V ideálním případě odevzdejte všechny texty, pokud některé texty nebudete z nějakého důvodu chtít dát k nahlédnutí vyučujícímu, odevzdejte z takového setkání nejméně tři texty (aktivity/cvičení). Portfolio vložte do odevzdávárny jako wordový nebo pdf soubor. Pokud budete všechny texty (nebo většinu) psát rukou, postačí, když je nafotíte a vytvoříte z nich jeden čitelný dokument.
Termín odevzdání: 17. 12. 2023
Reflexivní text
Napište souvislý text, který bude mít rozsah nejméně 3 000 znaků včetně mezer a ve kterém se budou objevovat odpovědi na níže uvedené otázky (nemusí být nutně v tomto pořadí, ale odpovězte na všechny).
Co si z předmětu odnášíte – a nemusí to být jen z hlediska psaní?
Do jaké míry předmět naplnil vaše očekávání?
Přispěl předmět k tomu, abyste se v nějaké oblasti psaní či přemýšlení o (vlastním) psaní zlepšili, respektive nějak posunuli? Pokud ano, tak v jaké oblasti či oblastech, v rámci kterých aktivit či činností? A pokud ne, proč tomu podle vás bylo?
Dávala
vám smysl tematická struktura předmětu, tedy jak tři hlavní tematické
okruhy (píšící já; svět; text), tak dílčí témata a s nimi spojené
aktivity? Pokud ano, tak proč a v čem. Pokud ne, tak proč a v čem.
Která témata, respektive cvičení, vám přišla z hlediska rozvíjení schopností či dovedností důležitá a proč / v čem?
Která témata, respektive cvičení, vám naopak přišla z hlediska rozvíjení schopností či dovedností méně důležitá (či nedůležitá až zbytečná) a proč / v čem?
Co vám v předmětu chybělo (témata, aktivity, formy výuky...) a proč / v čem?
Jaký byl váš vztah k interaktivní osnově: využívali jste ji i jindy než ve výuce nebo při dopisování cvičení (když jste nebyli ve výuce), četli jste si některé doplňující texty či informace...? Zaujaly vás některé texty? Pokud ano, které to byly a čím?
Je podle (či pro) vás lepší, když se vzájemně sdílí (tedy čtou a komentují) texty na základě dobrovolnosti? Pokud ano, proč nebo v čem. Pokud ne, proč nebo v čem.
Pokud
jste spíše (nebo téměř vůbec) nenavštěvovali jednotlivé seminární lekce
a vypracovávali cvičení doma či jinde, napište, co vás k tomu vedlo.
Napište na závěr odstavec o zhruba deseti větách, v němž tvůrčím způsobem jakkoliv shrnete své postřehy/dojmy z tohoto předmětu.
Termín odevzdání: 20. 12. 2023
Následující