Adobe Systems Plagiátorství ̶Mgr. Tomáš Foltýnek, Ph.D. foltynek@fi.muni.cz ̶Doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D. binka@fss.muni.cz CORE103 Akademická etika Midjourney /imagine plagiarism Opakování: Norimberský kodex (1947) ̶První kodifikace etických zásad výzkumu na lidech; Reakce na výzkumy prováděné nacisty během 2. světové války ̶ 1.Dobrovolný souhlas lidské osoby je absolutně nevyhnutelný. 2.Pokus by měl být takový, aby přinesl plodné výsledky pro dobro společnosti, nebyl zjistitelný jinými metodami nebo studijními prostředky a neměl by být ve své podstatě náhodný a zbytečný. 3.Pokus by měl být navržen a založen na výsledcích experimentů na zvířatech a na znalosti přirozené historie onemocnění nebo jiného studovaného problému tak, aby očekávané výsledky ospravedlňovaly provádění pokusu. 4.Pokus by měl být prováděn tak, aby se zabránilo veškerému zbytečnému tělesnému a duševnímu utrpení a zranění. 5.Neměl by být prováděn žádný pokus, pokud lze předpokládat, že dojde ke smrti nebo poranění. Snad kromě pokusů, kde experimentující lékaři slouží jako pokusné objekty. 6.Stupeň rizika, které je třeba podstoupit, by nikdy neměl překročit míru určenou humanitárním významem problému, který má být pokusem vyřešen. 7.Měly by být provedeny vhodné přípravy a zajištěno náležité vybavení na ochranu účastníků pokusu proti sebemenší možnosti zranění, zdravotního postižení nebo smrti. 8.Pokus by měly provádět pouze vědecky kvalifikované osoby. Měl by být vyžadován nejvyšší stupeň dovedností a péče při všech fázích pokusu u všech účastníků pokusu. 9.Během pokusu by měl mít účastník možnost pokus ukončit, pokud se dostal do takového tělesného nebo duševního stavu, kdy mu pokračování v pokusu přijde nemožné. 10.Odpovědný vědec musí být připravený ukončit pokus v kterékoli fázi, má-li, na základě svých nejlepších zkušeností, důvod věřit, že by pokračování v pokusu mohlo mít za následek zranění, postižení nebo smrt pokusného objektu. ̶ CORE103 Akademická etika 2 Opakování: Belmontská zpráva (1978) ̶Reakce na „Tuskegee Syphyllis Study v USA “ (1972) ̶Zkoumání průběhu syfilitidy na afroameričanech, kterým nebyl podán penicilin ̶ ̶Základní principy ̶Úcta k lidem: Respekt lidské autonomie, důstojnost účastníků výzkumu ̶Anonymita, důvěrnost ̶Užitečnost: Maximalizovat přínosy výzkumu, minimalizovat rizika pro účastníky, požadavek neškodit ̶Spravedlivost: férovost při výběru subjektů, rovnost ̶ ̶Vodítko pro posuzování výzkumu etickými komisemi ̶Základní principy shodné s dalšími dokumenty ̶Ženevská deklarace (1947), Helsinská deklarace (1964),… ̶ ̶ ̶ CORE103 Akademická etika 3 Opakování: FFP ̶Na základě dotazníků od 227 účastníků World Research Integrity Conference (Bouter et al., 2018) ̶ ̶ ̶Fabrication ̶Falsification ̶Plagiarism ̶ Četnost Závažnost CORE103 Akademická etika Opakování: Fabrikace dat ̶Diederik Stapel ̶Bývalý profesor sociální psychologie ̶Tilburg University, Nizozemsko ̶Metodika jeho práce ̶Vymyslel experiment (hypotézy, metodika, dotazník,…) ̶Předstíral, že jej provedl ̶Vytvořil všechna data tak, aby podporovala hypotézu ̶Obří skandál v roce 2011 otřásl Nizozemskem ̶Ztráta důvěry společnosti ve vědeckou komunitu ̶Příležitost k nastavení procesů, které významně zvýšily kvalitu výzkumu stapel_npc Zdroj obrázku: https://retractionwatch.com/category/diederik-stapel/ CORE103 Akademická etika Opakování: Falšování dat ̶Wakefield, A., et al. (1998): Ileal-lymphoid-nodular hyperplasia, non-specific colitis, and pervasive developmental disorder in children. The Lancet. 351 (9103): 637–41 ̶ ̶Článek „prokazující“ spojitost MMR vakcíny a autismu ̶Zmanipulovaný výběr pacientů ̶Výzkum financován výrobcem konkurenční vakcíny ̶Stažen v roce 2010 ̶Stále žije na konspiračních serverech ̶Posiluje nedůvěru k očkování Studies Confirm, Vaccines Still Don't Cause Autism. But Are These Studies Helping? - YouTube CORE103 Akademická etika Opakování: Plagiátorství ̶Německý ministr obrany Karl-Theodor zu Guttenberg ̶Maďarský president Pál Schmitt ̶Rumunský premiér Victor Ponta ̶První dáma USA Melania Trump ̶Rumunská ministryně školství Ecaterina Andronescu ̶Kazašská náměstkyně ministra školství Fatima Zhakypova ̶Chorvatský ministr školství Pavo Barišić ̶Vice-prezident USA Joe Biden ̶64 rektorů v Rusku ̶Rumunská Policejní akademie ̶Česká ministryně spravedlnosti Taťána Malá ̶Slovenský premiér Igor Matovič ̶… ̶ ̶ ̶ OISV [CC BY-SA 3.0] Partidul Social Democrat from Romania [CC BY 2.0] Photo: Michael Lucan, License: CC-BY-SA 3.0 de Photo: Európa Pont [CC BY 2.0] CORE103 Akademická etika Opakování: ČR: Ministryně spravedlnosti Taťána Malá ̶Červenec 2018 ̶První diplomová práce – rodinné právo ̶5 % převzato bez řádné citace ̶Druhá diplomová práce – chov králíků (MENDELU) ̶16 ze 48 stran převzato z jiné DP ̶Odmítání obvinění ̶Žádná pravidla neporušila, postupovala podle pokynů vedoucího práce ̶„[Plagiát] je u shody ze 40 až 50 procent.“ ̶Rezignovala po 13 dnech v úřadu ̶Případ ztvárněn jako vzdělávací materiál ENAI ̶ CORE103 Akademická etika Opakování: Důsledky ̶Důsledky plagiátorství politiků (Tudoroiu, 2017) ̶Občané vnímají vzdělávací systém jako zkorumpovaný ̶Skandály snižují důvěru občanů v demokratické instituce ̶ ̶„[Plagiátorství] představuje přímou, agresivní a účinnou hrozbu pro demokracii jako takovou“ ̶ ̶Lze zobecnit i mimo plagiátorství a mimo politiku ̶Skandály nejsou jen problém konkrétní osoby či instituce! ̶ CORE103 Akademická etika Opakování: Ovlivňuje plagiátorství pravdu? ̶COPY(TRUE) = TRUE; COPY(FALSE) = FALSE ̶EDIT(COPY(TRUE)) à FALSE ̶ ̶Autorství ̶Hodnocení akademiků na základě počtu publikací ̶Kariérní postup ̶Výzkumné granty ̶Rozdělování peněz na základě počtu publikací ̶Metastudie ̶ CORE103 Akademická etika Opakování: Příčiny podvodného jednání ̶Tlak / Motiv ̶Potřebuji ukončit předmět/studium ̶Potřebuji více publikací ̶Příležitost ̶Nedostatečná detekce ̶Racionalizace ̶Dělají to všichni ̶Zhodnocení rizik a zisku ̶ DavidBailey [CC BY-SA 4.0] CORE103 Akademická etika Co je to plagiátorství? ̶ Midjourney /imagine plagiarism Příklad č. 1 (2017) Workshop začíná ukázkami konkrétních skutečných případů plagiátorství. Příklad 1: V diplomové práci odevzdané v roce 2017 nalezl systém Theses shodu 24 % (screenshoty na pravé straně). Vedoucí práce si prohlídl shodné dokumenty a všiml si, že jeden z nich je starší závěrečná práce z jiné univerzity (screenshoty na levé straně). Po tom, co si tuto práci prohlídl, zjistil, že nově odevzdaná práce je z ní kompletně opsaná – akorát všechny věty byly pečlivě převyprávěny vlastními slovy (viditelné na dalších slajdech). Následek: disciplinární komise a vyloučení ze studia. Příklad č. 1 (2017) Příklad č. 1 (2017) Příklad č. 2 (2017) ̶ ̶Co si představíte pod pojmem ̶plagiátorství? ? Definice plagiátorství ̶využití (myšlenek, obsahu, nebo struktury) jiného díla bez řádného uvedení odkazu na zdroj k získání určité výhody tam, kde se očekává původní dílo ̶ ̶the use of ideas, content, or structures ̶without appropriately acknowledging the source ̶to benefit in a setting where originality is expected ̶ ̶ ̶Foltýnek, T., Meuschke, N., & Gipp, B. (2019). Academic Plagiarism Detection: A Systematic Literature Review. ACM Comput. Surv., 52(6), 112:1--112:42. https://doi.org/10.1145/3345317 ̶ Definice plagiátorství •Obecná definice •Využití jiných zdrojů bez jejich řádného uvedení ̶ •Typicky zahrnuje •Použití práce někoho jiného a její prezentování jako práce vlastní •Nesprávné citování a odkazování na práci někoho jiného •Okopírování tabulek, obrázků, grafů atd. bez uvedení zdroje •Nepřiznání cizího přispění k prezentované práci •Autoplagiátorství (opětovné využití vlastního díla) •Může být úmyslné či neúmyslné ̶ Tip: pokud má Vaše instituce vlastní definici, přidejte ji pro úplnost také. Co není plagiátorství ̶Zdroj nemusíme uvádět u: •Všeobecně známých informací •Informací všeobecně známých v rámci daného oboru ̶ ̶Cizí přispění, které neovlivňuje obsah a myšlenky: •Jazyková korektura •Typografická korektura •Formátování práce ̶ Autorský zákon ̶Do práva autorského nezasahuje ten, kdo a)užije v odůvodněné míře výňatky ze zveřejněných děl jiných autorů ve svém díle, b)užije výňatky z díla nebo drobná celá díla pro účely kritiky nebo recenze … a užití bude v souladu s poctivými zvyklostmi a v rozsahu vyžadovaném konkrétním účelem, c)užije dílo při vyučování pro ilustrační účel nebo při vědeckém výzkumu … a nepřesáhne rozsah odpovídající sledovanému účelu ̶ ̶Vždy se musí uvést: jméno autora, název díla a pramen ̶(121/2000 Sb. Autorský zákon) ̶ Citace a práce se zdroji ̶ ̶Proč je potřeba uvádět odkazy na zdroje, které jsme používali? ? https://www.menti.com/fjz1xsf9vo 88 42 5 Proč citovat a uvádět zdroje? •Důvěryhodnost autora •Ocenění práce ostatních •Umožnit čtenářům dohledat původní zdroje a informace v nich •Prevence plagiátorství ̶ ̶ ̶ Práce se zdroji – základní pojmy •(Doslovná) citace •Parafráze •Odkaz (= reference = citace) ̶= odkaz v textu, kterým odkazujeme na použitý zdroj uvedený v soupisu literatury •V půlnočním království se nesmí zpívat (Zeman, 1952). •Bibliografický záznam (= bibliografická citace = bibliografie) ̶ = záznam daného citovaného zdroje, který obsahuje údaje o něm, které potřebujeme k jeho identifikaci •Jsou uspořádané podle používaného citačního stylu v seznamu použité literatury •ZEMAN, Bořivoj. Pyšná princezna. Praha, 1952. ̶ Jak využít cizí text ve vlastním textu ̶Doslovná citace ̶= převzetí obsahu slovo od slova •vyznačená (uvozovky nebo kurziva) •používáme minimálně, pouze v nezbytných případech ̶Švec říká: „Nejsi zdejší, viď? Jinak bys věděl, že je u nás v Půlnočním království zakázáno zpívat!“ (Zeman, 1952) ̶Parafráze ̶= vlastními slovy myšlenky jiných autorů, neměníme původní význam •v textu nevyznačujeme ̶ ̶Švec poznal, že král Miroslav je cizinec, protože neví, že v Půlnočním království není zpěv povolen (Zeman, 1952). ̶ Uvozovky se souvislou výplní Myšlenka se souvislou výplní (Zdroj: Pyšná princezna, 1952) Citační styl ̶= soubor formálních pravidel pro citování •Určuje, jak mají vypadat odkazy, bibliografický záznam, seznam literatury •Určuje obsah položek, jejich pořadí, formátování,… •Existuje velké množství stylů •Volba stylu záleží na „zadavateli“ textu •V jedné práci vždy jen jeden citační styl! ̶ page 27 ̶Tři „O“ proti plagiátorství Odlišit převzaté myšlenky od vlastních Označit původní zdroj tak, aby se dal dohledat ̶ Odkázat na původní zdroj Myšlenková bublina Kontrolní seznam Užitečné materiály •Jak se vyhnout plagiátorství: Příručka pro studenty https://karolinum.cz/knihy/foltynek-jak-se-vyhnout-plagiatorstvi-24022 •Jak předcházet plagiátorství ve studentských pracích https://karolinum.cz/knihy/foltynek-jak-predchazet-plagiatorstvi-ve-studentskych-pracich-24082 •Checklisty pro etické psaní závěrečných prací https://www.academicintegrity.eu/wp/bridge-checklists/ •Databáze vzdělávacích materiálů ENAI https://academicintegrity.eu/materials/ Jak se vyhnout plagiátorství Jak předcházet plagiátorství ve studentských pracích C:\Data\Dropbox\ENAI\Grafika\kousek enai pozadi.jpg ̶Kde je hranice plagiátorsví? ̶Autoři: ̶Tomáš Foltýnek ̶Dita Henek Dlabolová ̶Irene Glendinning / Coventry University ̶Ansgar Schäfer / Universität Konstanz ̶ ̶Reference: ̶Impact of Policies for Plagiarism in Higher Education across Europe – projekt LLP/Erasmus ̶European Network for Academic Integrity – projekt Erasmus+ Strategic Partnerships ̶CRP 2020 Prevence plagiátorství. Podpořeno MŠMT ̶ Kde je hranice plagiátorství? •Nyní projdeme 8 scénářů. ̶ •Pro každý platí, že 40 % studentské práce se shoduje s jinými zdroji. ̶ •Pro každý příklad si rozmyslete, zda se jedná o: •Je závažné plagiátorství •Je plagiátorství •Nejste si jistí •Není plagiátorství ̶ ̶ Scénář č. 1 40 % slovo od slova bez uvozovek, bez odkazů v textu, bez uvedení zdrojů v seznamu literatury Scénář č. 2 slovo od slova bez uvozovek, zdroje jsou uvedeny v seznamu literatury, odkazy v textu chybí 40 % Scénář č. 3 slovo od slova bez uvozovek, zdroje jsou uvedeny v seznamu literatury, v textu jsou na ně odkazy 40 % Scénář č. 4 skládá se z mnoha krátkých frází z mnoha zdrojů, bez uvozovek, bez odkazů v textu, bez uvedení zdrojů v seznamu literatury 40 % Scénář č. 5 ̶skládá se z mnoha krátkých frází z mnoha zdrojů, vyznačených uvozovkami, v textu jsou odkazy na zdroje, ty jsou uvedeny v seznamu literatury 40 % Scénář č. 6 40 % s některými slovy změněnými, bez uvozovek, bez odkazů v textu, bez uvedení zdrojů v seznamu literatury Scénář č. 7 s některými slovy změněnými, bez uvozovek, zdroje jsou uvedeny v seznamu literatury, odkazy v textu chybí 40 % Scénář č. 8 •s některými slovy změněnými, zdroje jsou uvedeny v seznamu literatury, v textu jsou na ně odkazy 40 % 40 % práce studenta pochází z jiných zdrojů… 1. slovo od slova bez uvozovek, bez odkazů v textu, bez uvedení zdrojů v seznamu literatury 2. slovo od slova bez uvozovek, bez odkazů v textu, zdroje jsou uvedeny v seznamu literatury 3. slovo od slova bez uvozovek, v textu jsou odkazy na zdroje, zdroje jsou uvedeny v seznamu literatury 4. skládá se z mnoha krátkých frází z mnoha zdrojů, bez uvozovek, bez odkazů v textu, bez uvedení zdrojů v seznamu literatury 5. skládá se z mnoha krátkých frází z mnoha zdrojů, vyznačených uvozovkami, v textu jsou odkazy na zdroje, ty jsou uvedeny v seznamu literatury 8. s některými slovy změněnými, bez uvozovek, v textu jsou odkazy na zdroje, zdroje jsou uvedeny v seznamu literatury Scénář č. 1 40 % slovo od slova bez uvozovek, bez odkazů v textu, bez uvedení zdrojů v seznamu literatury Scénář č. 2 slovo od slova bez uvozovek, zdroje jsou uvedeny v seznamu literatury, odkazy v textu chybí 40 % Scénář č. 3 slovo od slova bez uvozovek, zdroje jsou uvedeny v seznamu literatury, v textu jsou na ně odkazy 40 % Příklad: z blogu pana Jablka ̶Mrkev říká o Citronovi: Citron je žlutý. ̶Dále dodává, že je to citrus. ̶Mrkev také zmiňuje, že Citron je kyselý. ̶A Citron je slaný. ̶Mrkev také odhalila velmi překvapující fakt, že Citron roste na stromech! ̶ Příklad: z blogu pana Jablka ̶Mrkev říká o Citronovi: Citron je žlutý. ̶Dále dodává, že je to citrus. ̶Mrkev také zmiňuje, že Citron je kyselý. ̶A Citron je slaný. ̶Mrkev také odhalila velmi překvapující fakt, že Citron roste na stromech! ̶ Příklad: z blogu pana Jablka ̶Mrkev říká o Citronovi: Citron je žlutý. ̶Dále dodává, že je to citrus. ̶Mrkev také zmiňuje, že Citron je kyselý. ̶A Citron je slaný. ̶Mrkev také odhalila velmi překvapující fakt, že Citron roste na stromech! ̶ Scénář č. 4 skládá se z mnoha krátkých frází z mnoha zdrojů, bez uvozovek, bez odkazů v textu, bez uvedení zdrojů v seznamu literatury 40 % Scénář č. 5 ̶skládá se z mnoha krátkých frází z mnoha zdrojů, vyznačených uvozovkami, v textu jsou odkazy na zdroje, ty jsou uvedeny v seznamu literatury 40 % Scénář č. 6 40 % s některými slovy změněnými, bez uvozovek, bez odkazů v textu, bez uvedení zdrojů v seznamu literatury Scénář č. 7 s některými slovy změněnými, bez uvozovek, zdroje jsou uvedeny v seznamu literatury, odkazy v textu chybí 40 % Scénář č. 8 •s některými slovy změněnými, zdroje jsou uvedeny v seznamu literatury, v textu jsou na ně odkazy 40 % Autorství ̶ Midjourney /imagine authorship Kritéria (spolu)autorství podle COPE ̶COPE (Comittee for Publication Ethics) převzalo kritéria od ICMJE (International Committee of Medical Journal Editors) ̶(Spolu)autorem se osoba stává právě tehdy, když splní každé z následujících kritérií: ̶Významný přínos k myšlence a návrhu díla, nebo sběr, analýza nebo interpretace dat ̶Vytváření díla nebo kritické zhodnocení jeho myšlenek ̶Souhlas s výslednou podobou díla k publikování ̶Přijetí (spolu)odpovědnosti za dílo jako celek Umělá inteligence ve výuce 53 Jaké cizí přispění by mělo být přiznáno? ̶Jakékoliv využití jiných osob, zdrojů a nástrojů, které ovlivnilo myšlenky nebo vytvářelo obsah, by mělo být řádně přiznáno ̶Tedy i využití AI, pokud ovlivňuje myšlenky nebo obsah, musí být řádně přiznáno ̶Konkrétní podoba se může lišit ̶Pokud je to možné, měl by být uveden i prompt ̶Využití služeb, zdrojů a nástrojů, které ovlivňují pouze formu, je v pořádku ̶jazyková a stylistická korektura, slovník synonym,… CORE103 Akademická etika Jaké cizí přispění by mělo být přiznáno? ̶Je slušné přiznat i cizí přispění k formě ̶Formy přiznání ̶Obecně k celé práci: Poděkování / Acknowledgement ̶Ovlivnění procesu: Metodika, Úvod ̶Konkrétní část: Uvést v daném místě ̶Konstatování v textu, přímá citace, poznámka pod čarou… ̶Hlavní zásada: Být transparentní ̶Co je smyslem odkazování? ̶U statických zdrojů: Možnost dohledat původ myšlenky ̶U jiných osob: Přiznat kredit původnímu autorovi myšlenky ̶U generativní AI: Posoudit intelektuální přínos autora ̶Podrobnější diskuse viz přednášky o plagiátorství a AI CORE103 Akademická etika 55