Klimatické konvence, instituce, politické a dobrovolné nástroje ochrany klimatu ( Skripta: Ochrana klimatu 50-51) IPCC - The Intergovernmental Panel on Climate Change, http://ipcc.ch/ Neprovádí vlastní výzkum, má jen velmi malé množství vlastních zaměstnanců a prostředků. Odborníci z mnoha zemí, podporovaní svými vládami, se věnují činnosti, kterou lze popsat: „... shrnovat vědecké poznání toho, co se v klimatickém systému děje, může či bude dít, jaké to má dopady, kdo je jimi ohrožen, jak se na ně adaptovat i jakými způsoby klimatickou změnu brzdit.“ Vydal již pět rozsáhlých komplexních zpráv a řadu dokumentů k dílčím aspektům klimatické změny. U těch komplexních zpráv je problémem, že již v okamžiku svého zveřejnění jsou částečně zastaralé (nereflektují práce vydané někdy až v celém posledním roce). Summit Země Konference OSN o životním prostředí v Rio de Janeiru, 1992, 3 hlavní dohody usilující o změnu tradičního přístupu k rozvoji: Agenda 21 Deklarace Konference OSN o životním prostředí a rozvoji Zásady obhospodařování lesů. 2 právně závazné úmluvy: Úmluva o biologické rozmanitosti Rámcová úmluvu OSN o změně klimatu Rámcová úmluva OSN o změně klimatu /United Nations Framework Convention on Climate Change - UNFCCC Podepsaná 1992, ratifikovaná 1994, nyní 196 zemí a EU – smluvní strany Platná dodnes Cíl a principy úmluvy Cílem úmluvy je, podle článku 2, "...stabilizovat atmosférické koncentrace skleníkových plynů na takové hladině, která předejde nebezpečnému antropogennímu narušení klimatického systému". Taková hladina by měla být dosažena v čase dostatečném k zajištění: • přirozené adaptace ekosystémů na změnu klimatu; • stálé produkce potravin; • ekonomického rozvoje trvalého charakteru. Základní principy úmluvy • Princip předběžné opatrnosti ( tedy vědomí, že s preventivní akcí nelze čekat až na výsledek definitivní vědecké analýzy rizik). • Princip mezigenerační odpovědnosti (základní podmínka tzv. trvale udržitelného rozvoje), který stanoví, že současný ekonomický rozvoj může probíhat jen za okolností, které neohrozí potřeby příštích generací. • Princip společné, avšak diferencované odpovědnosti, který v případě Rámcové úmluvy říká, že „rozvinuté země“ nesou hlavní odpovědnost za rostoucí koncentrace skleníkových plynů v atmosféře. …… Kjótský protokol Kjótský protokol Jediná dohoda, která reálně snižovala emise, tedy měla mitigační účinek, https://cs.wikipedia.org/wiki/Kjótský_protokol http://europa.eu/legislation_summaries/environment/tackling_climate_change/l28060_cs.htm • nikdy neratifikovaly USA • vystoupila z něj Kanada, • pozitivní vliv na Evropskou unii, v níž vznikl systém obchodování s tzv. povolenkami na vypouštění oxidu uhličitého z velkých průmyslových provozů, ETS. Do systému se zapojilo i Japonsko (díky prodeji nevyužitých povolenek z Česka tam vznikl péčí MŽP program Zelená úsporám). Kjótský protokol se původně týkal období do r. 2012, jeho prodloužení platí do roku 2020. EU parametry protokolu plní, emise z jejího území skutečně klesají (jiná věc jsou ale emise připadající na evropskou spotřebu, např. dovozem z Číny). Conference of Parties, COP Strany Rámcové úmluvy se opakovaně scházejí na summitu Conference of Parties, COP. COP 3, 1997 Kjoto – Kjotský protokol COP 15, 2009, Kodaň, co naváže na Kjotský protokol?, Nedošlo k závazné dohodě, jen tzv. Copenhagen Accord. Ambice ale byla – závazná, ambiciozní dohoda. Udržení oteplení pod 2 stupně. K tomu nedošlo. COP 21, 2015, Paříž – Pařížská dohoda Dohoda: • formuluje dlouhodobý cíl ochrany klimatu, jímž je přispět k udržení nárůstu průměrné globální teploty výrazně pod hranicí 2°C v porovnání s obdobím před průmyslovou revolucí a usilovat o to, aby nárůst teploty nepřekročil hranici 1,5°C a • přináší významnou změnu, pokud jde o závazky snižování emisí skleníkových plynů. Dohoda totiž ukládá nejen rozvinutým, ale i rozvojovým státům povinnost stanovit si vnitrostátní redukční příspěvky k dosažení cíle Dohody. • již na těch minulých vznikla dohoda, že bohaté země mají dávat ročně sto miliard dolarů na adaptaci a mitigaci v zemích chudých – ne místo jiných podpor, ale navíc k nim. Zatím se podařilo dosáhnout desetiny oné částky. Green Climate Fund V ČR platí od 4.11.2017 - ratifikovali jsme poslední v EU a skoro i na světě (z velkých emitérů chybí po listopadu 2017 už jen Rusko, Irán a Turecko, viz https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_parties_to_the_Paris_Agreement) https://www.mzp.cz/cz/parizska_dohoda Evropské nástroje, závazky, dohody První: Klimatický a energetický balíček 20-20-20, https://ec.europa.eu/clima/policies/strategies/2020_en Šlo o: • snížení emisí skleníkových plynů o 20 % oproti roku 1990 • zvýšení podílu obnovitelných zdrojů energie na 20 % • zvýšení účinnosti využívání energie o 20%, to vše do r. 2020. Poslední cíl se vztahuje na snížení dodávek energie oproti stavu, který by v r. 2020 nastal při trajektorii business-as-usual K jeho naplnění slouží čtyři direktivy: • o energetické účinnosti, • o energetických vlastnostech budov, • o štítkování, • o ekodesignu. Druhá: Klimatický a energetický rámec https://ec.europa.eu/clima/policies/strategies/2030_en V roce 2014 se představitelé EU dohodli na dalším cíli, pro rok 2030, přičemž hlavním parametrem tohoto cíle je: • snížení emisí o 40 % oproti r. 1990, • zvýšení podílu obnovitelných zdrojů energie na 27 % • zvýšení účinnosti využívání energie o 27%, 2050 Low Carbon roadmap Existuje i představa o cíli pro rok 2050, kdy by emise oproti r. 1990 měly klesnout o 80 %, Dílčí cíle pro 2030 – mínus 40 %, 2040 – mínus 60% https://ec.europa.eu/clima/policies/strategies/2050_en Zelená dohoda pro Evropu Fit for 55 European Climate Law – z roku 2021, do zákona vloženy cíle Zelené dohody a snížení emisí skleníkových plynů o 55% do roku 2030 Klimatická neutralita do roku 2050 Pakt starostů a primátorů Plnění takových závazků a dalších cílů nicméně závisí na angažmá na nižších úrovních. Hlavním nástrojem, jak je docílit, je Úmluva starostů a primátorů, viz www.eumayors.eu (viz též http://amper.ped.muni.cz/gw/umluvaSP/